Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-188/13/LG
z 18 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013r. (data wpływu 22 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego – jest prawidłowe,
  • okresu za który przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu importu towaru handlowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 16 listopada 2011r., w Oddziale Celnym Kolejowym w …, działająca jako przedstawiciel bezpośredni Agencja Celna … dokonała zgłoszenia celnego o objęcie procedurą dopuszczenia do wolnego obrotu, w imieniu i na rzecz Sp. z o.o., zwanej dalej Wnioskodawcą, towaru w postaci tarcicy sosnowej, pochodzącej z Federacji Rosyjskiej. Przedmiotowa tarcica została zakupiona od zarejestrowanej w Polsce firmy X na warunkach dostawy DAP granica białorusko - polska (…/…). Transakcja zakupu tarcicy, jako poza terytorium kraju nie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Wykazany w zgłoszeniu celnym podatek od towarów i usług w kwocie 17.640 zł, w związku z importem przedmiotowej tarcicy, w imieniu Wnioskodawcy został zapłacony przez ww. Agencję Celną.

Wnioskodawca dokonał zakupu przedmiotowej tarcicy celem jej dalszej odsprzedaży na terytorium kraju.

W dniu 21 listopada 2011r. … Sp. z o.o. dokonała inspekcji tarcicy. Opis stwierdzonych wad przedstawia się następująco:

Towar z widoczną na wielu powierzchniach rozległą sinizną, pleśnią, zgniłymi sękami oraz zgnilizną.

  • Stwierdzono ok. 30 szt. desek z oflisem.
  • Stwierdzono ok. 10 szt. desek z pęcherzami żywicznymi.
  • Stwierdzono ok. 40 desek z widocznym przeżywiczeniem.
  • Stwierdzono ok. 50 desek z widocznymi pęknięciami czołowymi i czołowo-bocznymi, wzdłużne, były to niewielkie pęknięcia.
  • Stwierdzono 3 szt. desek z widoczną zabitką.
  • Stwierdzono ok. 10 szt. desek krzywo wypiłowanych.

W raporcie podano również, iż w wyniku kontroli stwierdzono 68,18% towaru z sinizną powyżej 50% powierzchni każdej deski.

W piśmie z dnia 28 listopada 2011r. odbiorca końcowy, po dokonaniu oględzin tarcicy, stwierdził, że nie nadaje się ona do dalszego przerobu i podlega w całości do zwrotu. Odbiorca końcowy nie odebrał tarcicy, a zatem Wnioskodawca nie wystawił dla niego faktury VAT. W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca złożył reklamację do firmy X, od której zakupiono tarcicę. Zarejestrowana w Polsce firma X uznała reklamację i wystawiła fakturę korygującą, w której skorygowała do zera kwotę należności za tarcicę.

Wnioskodawca odstąpił od umowy zakupu i pozostawił wadliwą tarcicę do dyspozycji firmy X na stacji przeładunkowej w …

Wnioskodawca posiada jedynie skan karty nr 8 zgłoszenia celnego (formularza SAD), z którego wynika, że została ona odebrana przez agenta celnego w dniu 16 listopada 2011r. Wnioskodawca do dnia sporządzenia niniejszego wniosku nie dokonał rozliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w zgłoszeniu celnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że skoro dokonał importu tarcicy, z zamiarem jej dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to odstąpienie od jej nabycia przez krajowego odbiorcę końcowego, w okolicznościach opisanych w pozycji 68, a następnie zwrot tej tarcicy firmie X nie stanowi przeszkody do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z dokumentu celnego?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że może obniżyć podatek należny o podatek naliczony z dokumentu celnego dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii dokumentu celnego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie pytania nr 1:

Wnioskodawca dokonał importu przedmiotowej tarcicy celem dokonania jej dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zamiarem Wnioskodawcy było zatem wykorzystanie importowanego towaru do czynności opodatkowanych. Z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy ostateczny odbiorca odmówił przyjęcia tarcicy. Powodem takiego stanu rzeczy były wady tarcicy potwierdzone w raporcie z inspekcji dokonanej przez … Sp. z o.o. W ocenie Wnioskodawcy, import tarcicy z zamiarem jej wykorzystania do czynności opodatkowanych, uprawnia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z przedmiotowego dokumentu celnego.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje wsparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 lipca 2010r., sygn. akt I FSK 572/10, w którym Sąd wywiódł, że „Odliczenie podatku naliczonego dotyczy podatku naliczonego zawartego w cenie towaru nabytego w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Sformułowanie „jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji...” nie pozostawia żadnych wątpliwości, że to nabyty towar musi być wykorzystany, przynajmniej w sferze zamiaru, na potrzeby czynności opodatkowanych”.

Podobny pogląd zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 listopada 2010r., znak IBPP4/443-1479/10/AZ.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dotyczy co prawda podatku naliczonego, wykazanego w fakturze zakupu, lecz pogląd ten w pełni można odnieść do podatku naliczonego, wykazanego w dokumencie celnym.

Pobocznie należy dodać, że firma X wystawiając fakturę korygującą, w związku z uwzględnieniem reklamacji, skorygowała jedynie wartość towaru do kwoty „0” zł, bowiem pierwotnie wystawiona przez nią faktura nie zawierała podatku od towarów i usług - podatek pojawił się dopiero w dokumencie celnym.

Stanowisko w zakresie pytania 2:

Wnioskodawca dysponuje jedynie skanem dokumentu celnego i uważa, że jest to niewystarczające do dokonania obniżenia podatku należnego o wykazany w tym dokumencie podatek naliczony. Zdaniem Wnioskodawcy dopiero uzyskanie od organów celnych potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii dokumentu celnego będzie umożliwiało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, w rozliczeniu za okres, w którym tę uwierzytelnioną kopię dokumentu celnego Wnioskodawca otrzyma.

Taki moment rozliczenia podatku naliczonego z dokumentu celnego, w ocenie Wnioskodawcy, będzie zgodny z postanowieniami art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego,
  • nieprawidłowe w zakresie okresu za który przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 16 listopada 2011r. dokonał importu towaru handlowego, tj. tarcicy. Firma, która miała dokonać zakupu od Wnioskodawcy przedmiotowej tarcicy odstąpiła jednak od tego zamiaru w związku ze stwierdzonymi wadami towaru. Wnioskodawca odstąpił od umowy zakupu i w związku z tym firmie od której dokonano zakupu podstawił tarcicę na stacji przeładunkowej w …. Wszystkie czynności związane z importem, w imieniu Wnioskodawcy, wykonała przed organami celnymi, upoważniona przez niego agencja celna. Wnioskodawca posiada jedynie skan karty nr 8 zgłoszenia celnego – formularza SAD. Z dokumentu tego wynika, ze agent celny dokonał odbioru dokumentu celnego w dniu 16 listopada 2011r. Kontrahent (zarejestrowany w Polsce) od którego został zakupiony towar wystawił na rzecz Wnioskodawcy fakturę korygującą VAT, w której skorygował kwotę należności do zera.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

    -z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Powyższe regulacje – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów - oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie posiadanego dokumentu celnego i deklaracji importowej, który jest warunkiem niezbędnym do skorzystania z tego prawa.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnotowego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że podatek naliczony stanowi podatek wynikający z dokumentu celnego, zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych wykonywanych przez podatnika (dokonującego importu) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy o VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał importu towaru handlowego z zamiarem wykorzystania go do działalności opodatkowanej.

Przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. I tak, zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W art. 86 ust. 13 ustawy przewidziano, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo – prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy – jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Przez import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Przy czym zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji dokumentu celnego. Przyjmuje się zatem, że dokumentami celnymi są przede wszystkim dokument SAD oraz decyzje naczelników urzędów celnych określające wysokość podatku z tytułu importu. Dokumentem celnym jest również potwierdzona za zgodność z oryginałem kserokopia dokumentu SAD czy decyzji.

Pierwszą z kwestii do rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji jest uznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru handlowego, zaimportowanego celem dalszej odsprzedaży, pomimo dokonanego zwrotu tego towaru do kontrahenta od którego go zakupiono z uwagi na jego wady. Zaznaczyć należy, że w czynnościach importu za Wnioskodawcę czynności i formalności dokonała upoważniona Agencja Celna ..., a Wnioskodawca posiada jednie skan karty SAD, z której wynika, że agencja ta dokonała odbioru dokumentu celnego SAD w dniu 16 listopada 2011r.

Należy wskazać, iż w praktyce z uwagi na skomplikowany charakter zgłoszeń celnych, konieczność dokonania prawidłowej klasyfikacji towaru i przypisania do niego właściwej stawki celnej oraz podatkowej, przy dokonywaniu procedury dopuszczenia do obrotu podmioty prowadzące działalność gospodarczą korzystają z pomocy agenta celnego (przedstawiciela).

Na podstawie art. 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowego Kodeks Celny (Dz. Urz UE L. 1992.302.1; dalej -„WKC”) na warunkach określonych w art. 64 ust. 2 i z zastrzeżeniem przepisów przyjętych w ramach art. 243 ust. 2 lit. b) każda osoba ma prawo do działania przez przedstawiciela reprezentującego ją przed organami celnymi celem dokonania wszelkich czynności i formalności przewidzianych w przepisach prawa celnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 WKC przedstawicielstwo może być:

  • bezpośrednie, w tym przypadku przedstawiciel działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub
  • pośrednie, w tym przypadku przedstawiciel działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Jednocześnie w myśl art. 76 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz.U. z 2004 r. nr 68, poz. 622 ze zm.) czynności dokonane przez przedstawiciela w granicach upoważnienia pociągają za sobą skutki bezpośrednio dla osoby, która go ustanowiła.

Z powyższych regulacji wyraźnie wynika uprawnienie podatnika do działania przy dokonywaniu procedur celnych przy pomocy przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego z wyraźnym zastrzeżeniem, iż wszelkie czynności dokonane przez tego przedstawiciela wywołują bezpośrednie skutki dla mocodawcy.

Mimo wyraźnie wspólnotowego oraz publicznoprawnego charakteru instytucji przedstawiciela celnego, instytucja ta wykazuje wiele podobieństw do uregulowanej na gruncie prawa prywatnego instytucji przedstawicielstwa. Na gruncie prawa krajowego, zgodnie z art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (dalej „KC”) z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Zgodnie z § 2 czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Jednocześnie na mocy art. 96 KC umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Powyższe regulacje wyraźnie wskazują, iż ustanawiając przedstawiciela mocodawca uprawnia go, w określonym zakresie, do dokonywania czynności w jego imieniu. Czynności przedstawiciela jednocześnie wiążą mocodawcę. Stąd, skoro wszelkie czynności przedstawiciela oddziałują bezpośrednio na sytuację prawną mocodawcy, to również otrzymanie przez tego przedstawiciela dokumentów wywołujących skutki na gruncie prawa publicznego, rodzą określone obowiązki jak i uprawnienia dla mocodawcy na gruncie tych regulacji.

Zaprezentowane regulacje implikują konieczność uznania, iż otrzymanie dokumentów celnych rodzących określone skutki na gruncie prawa podatkowego, w tym dokumentów celnych potwierdzających dopuszczenie towaru do obrotu na terytorium Unii Europejskiej jest równoznaczne z otrzymaniem (posiadaniem) tych dokumentów przez samego podatnika.

Na podstawie brzmienia art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów oraz powołanych przepisów odrębnych, należy stwierdzić, że moment odbioru dokumentu celnego przez skutecznie umocowanego przez Wnioskodawcę przedstawiciela bezpośredniego (w rozumieniu przepisów celnych) jest równoznaczny (w sensie prawnym) z otrzymaniem go przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, Spółka powinna uznać za datę otrzymania dokumentów potwierdzających dopuszczenie do obrotu importowanego towaru datę, w której w posiadanie tych dokumentów weszła agencja celna działająca na rzecz Spółki (dokumenty zostały otrzymane przez agencję celną), jako przedstawiciel bezpośredni.

Stosownie do powyższego należy rozważyć, czy w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca (importer) jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, który wynika z dokumentu celnego potwierdzającego import wadliwego towaru, który został następnie zwrócony sprzedającemu.

Jak wynika z wniosku, na gruncie przywołanych przepisów, Wnioskodawca spełnia zarówno przesłanki merytoryczne (import związany z działalnością opodatkowaną) jak i formalne (posiada dokument celny) do odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentu celnego. Dodatkowo należy zwrócić tutaj uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Prawo do odliczenia w tym przypadku pozwala na realizację zasad fundamentalnych podatku VAT tj. neutralności podatku VAT dla podatników tego podatku jak i opodatkowanie wyłącznie konsumpcji. We wniosku Wnioskodawca wskazał, że zapłacił podatek VAT wynikający z dokumentu celnego. Natomiast towar, ani to w zamiarze ani też w ostatecznym rozrachunku nie został wykorzystany przez Wnioskodawcę ani na cele własne ani też w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia kwoty VAT wynikającej z dokumentu celnego, gdyż w innym przypadku VAT z tytułu importu towarów obciążałby Wnioskodawcę (z jednej strony byłby obowiązany uiścić VAT należny, z drugiej zaś nie stanowiłby on dla nige w części lub całości VAT naliczonego), co w świetle zasady neutralności oraz opodatkowania wyłącznie konsumpcji tego podatku jest niedopuszczalne.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i ust. 13 stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, który nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Wnioskodawca jest uprawniony do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego, na okres w którym otrzymał ten dokument, przy czym otrzymanie dokumentu celnego potwierdzającego dopuszczenie do obrotu importowanego towaru przez agencję celną występującą jako przedstawiciel bezpośredni Wnioskodawcy jest równoznaczne z otrzymaniem tego dokumentu przez Wnioskodawcę.

W tym miejscu zaznaczyć również należy, że Wnioskodawcy z tytułu zwrotu reklamowanego towaru nie przysługuje zwrot podatku zapłaconego z tytułu importu. Zasady ubiegania się o zwrot podatku od importowanych towarów, które podlegają reklamacji, zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 247).

Zgodnie z § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, w związku z ich reklamacją. Jednocześnie w myśl § 19 ust. 6 tego rozporządzenia zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  • które przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub
  • które zostały zwrócone na podstawie odrębnych przepisów, w tym w formie zaliczki, lub
  • zapłaconego z tytułu importu towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, jeżeli wywóz towaru nastąpił po upływie miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano importu.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca nie może ubiegać się o zwrot podatku, gdyż jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego, który potwierdza import towarów. Podkreślić należy także, że zwrot, o którym mowa jest instytucją odrębną od zasad wynikających z art. 87 ustawy o VAT i nie następuje w ramach składanej deklaracji podatkowej, lecz na podstawie niezależnie składanego wniosku o zwrot.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego,
  • nieprawidłowe w zakresie okresu za który przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj