Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-325/13/ICz
z 9 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013r. (data wpływu 10 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kompleksowej usługi „organizacji konferencji” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kompleksowej usługi „organizacji konferencji”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji konferencji, targów, wystaw i kongresów na terenie całego kraju. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako przedsiębiorca świadczący ww. usługi zawarł z kontrahentem umowę organizacji 2-dniowej konferencji. Usługa ta zostanie wykonana w hotelu. W skład usług nabywanych od hotelu wchodzi pakiet usług złożonych. Jest to usługa o kompleksowym charakterze w postaci pakietu w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a hotelem.

W skład pakietu konferencyjnego wchodzi: wynajem sali oraz sprzętu audiowizualnego wraz z nadzorem technicznym, przerwy kawowe w serwisie cateringowym poza restauracją hotelową ale na terenie kompleksu hotelowego (z obsługą osób, które zajmują się podawaniem posiłków, zapewnieniem czystych naczyń, wymianą termosów z kawą czy herbatą), lunche i kolacje wraz z obsługą kelnerską oraz noclegi dla uczestników. W ramach usług uzupełniających hotel często zapewnia pośrednictwo w usługach obcych tj. transportu gości, dekoracje sal wykładowych oraz usługi techniczne związane z dodatkowym wyposażeniem i dekoracją sal wykładowych. Wnioskodawczyni nabywa usługi kompleksowe jako pakiet konferencyjny. Cena pakietu jest ustalona łącznie bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe.

Końcowa faktura za wykonane usługi zmierzające do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby Wnioskodawcy wskazanej w umowie - organizacji konferencji, wystawiona będzie przez hotel na „organizację konferencji” (lub „pakiet konferencyjny”) ze stawką 23% VAT. Aby zapewnić uczestnikom konferencji możliwość udziału w wydarzeniu naukowym podnoszącym kwalifikacje zawodowe w ramach pakietu konferencyjnego Wnioskodawcza zapewnia realizację programu merytorycznego poprzez zatrudnionych wykładowców, prowadzących zajęcia w wynajętych salach wyposażonych w odpowiedni sprzęt audiowizualny, nie tylko ten, który oferuje hotel ale również sprzęt dodatkowy np. tłumacze (urządzenia). Z uwagi na 2-dniowy charakter szkolenia o zasięgu ogólnopolskim Wnioskodawca zapewnia również wyżywienie (przerwy kawowe, lunch i kolację) oraz nocleg wszystkim uczestnikom. Dodatkowo do obowiązków Wnioskodawcy w ramach umowy ze zleceniodawcą należy prowadzenie serwisu internetowego, przyjmowanie zgłoszeń uczestników konferencji, prowadzenia sekretariatu konferencji, przyjmowanie prac naukowych prezentowanych w czasie konferencji, prowadzenie recepcji konferencyjnej, druk materiałów naukowych.

Nabycie przez Wnioskodawcę usługi „organizacja konferencji” związane będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, gdyż wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią takowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczenie jak we wniosku):

2. Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej podatek VAT z faktury VAT za jedną kompleksową usługę „organizacji konferencji”, z jedną podstawową stawką VAT 23%, bez wyszczególniania poszczególnych usług składowych z przypisaną im stawką VAT, którą sprzedaje następnie w ramach organizacji konferencji osobie trzeciej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT, która obejmuje łączne wynagrodzenie za różne usługi wykonane w ramach usługi „organizacji konferencji”.

Nabywając bowiem pakiet konferencyjny przedsiębiorstwo nabywa jedną kompleksową usługę związaną z organizacją konferencji dla swojego kolejnego kontrahenta.

Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej VAT). W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tu należy wskazać, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotem jego działalności jest świadczenie usług konferencyjnych - zainteresowany jest uzyskaniem kompleksowego świadczenia, a nie szeregu świadczeń. Świadczenie kompleksowe jest bowiem przedmiotem jego działalności.

Pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 176 zdanie drugie dyrektywy VAT 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, UE pozwala państwom członkowskim na wyłączenie prawa do odliczenia podatku względem nabywanych dóbr niezwiązanych ściśle z prowadzoną działalnością a w szczególności towarów (usług) luksusowych, wydatków na rozrywkę, relaks i zabawę. Usługi noclegowe i gastronomiczne nie wydają się jednak mieścić w sposób generalny w żadnej z tych kategorii, a na pewno nie może mieścić się w niej pakiet usług nabywanych od hotelu w związku z organizacją konferencji na rzecz osoby trzeciej.

W świetle powyższego w niniejszej sprawie najistotniejszą kwestią jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca celem realizacji zlecenia na rzecz kontrahenta organizuje konferencje. Konferencja ma odbyć się w sali wykładowej określonego hotelu. Oprócz wynajęcia sali, hotel oferuje również inne usługi np. wynajem sprzętu nagłaśniającego, audiowizualnego, zapewnienie uczestnikom danego spotkania poczęstunku w postaci np. kawy, herbaty, zimnych napojów, przekąsek oraz lunchu, kolacji i innych posiłków, a także zapewnia nocleg dla uczestników konferencji. Wynagrodzenie, które ma uiścić Wnioskodawca, jest ustalane w łącznej kwocie i obejmuje różne, kompleksowe usługi związane ze zorganizowaniem konferencji. W ramach usługi organizacji konferencji ma także zapewnioną pomoc techniczną przy ewentualnych awariach czy obsługę kelnerską. Przedsiębiorca otrzymuje fakturę obejmującą wynagrodzenie za „organizację konferencji”. Wynagrodzenie to jest ustalane łącznie. Innymi słowy nie jest wyszczególnione na FV, jaka część opłaty uiszczana jest tytułem wynajmu sali, czy sprzętu, a jaka dotyczy wyżywienia i noclegu zapewnionego uczestnikom danego spotkania. Wystawca faktury opodatkowuje należne mu wynagrodzenie 23% stawką VAT. Dla rozstrzygnięcia niniejszych wątpliwości sformułowanych na gruncie art. 88 ust. 1 pkt 4, istotne znaczenie ma fakt, jakiego rodzaju usługi Wnioskodawca faktycznie nabywa i do jakich czynności są one wykorzystywane.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości niejednokrotnie wypowiadał się w podobnych sprawach, np. C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd CPP a Commissioners of Customs and Excise, ETS wskazał, że zgodnie z art. 2 (1) VI Dyrektywy (obecnie art. 2 (1) Dyrektywy 2006/112/WE) co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia JEDNĄ usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem ETS z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, gdy nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej. Wnioskodawca pragnie wskazać, że w wyżej opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z zespołem świadczeń. Celem nabywcy jest tutaj uzyskanie zespołu świadczeń. Usługą zasadniczą jest tutaj wynajem sali na cele konferencyjne, pozostałe usługi są usługami pomocniczymi. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym wynajmu sali konferencyjnej, czy usługi gastronomiczne i noclegowe. Jak wskazał Wnioskodawca, w niektórych przypadkach nabywa on od jednego kontrahenta usługę obejmującą wynajem sali, sprzętu nagłaśniającego, audiowizualnego, itp., zapewnienia uczestnikom danego spotkania poczęstunku w postaci kawy, herbaty, zimnych napojów, przekąsek, obiadu, oraz innych posiłków, a także noclegu, określoną jako „organizację konferencji” (lub „pakiet konferencyjny”).

Reasumując, w związku z nabyciem przedmiotowej usługi określanej jako „organizację konferencji” udokumentowanej fakturą wykazującą nabycie usługi kompleksowej, nie zaś noclegowej czy gastronomicznej, zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 VAT. Wnioskodawcy przysługiwać więc będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w zakresie w jakim nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca pragnie uwagę na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2008r., znak: IPPP1/443-1531/08-4/AK oraz z dnia 2 marca 2009r. znak: IPPP1/443-2196/08-4/AK.

Organ ten wyraził następujące stanowisko: „stwierdzić należy, iż nabywane przez Spółkę usługi organizacji konferencji/szkolenia należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji/szkolenia, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, zakwaterowanie w hotelu, wynajem sal konferencyjnych. Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji szkolenia/konferencji można uznać za usługi kompleksowe (...). Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika ponadto, aby poszczególne ww. elementy, stanowiące usługi o charakterze pomocniczym do usługi głównej, były przedmiotem odrębnego świadczenia (...). Zatem na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji wyjazdu szkoleniowo-integracyjnego, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi."

Na wspomnienie zasługują również: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 maja 2010r., znak: IBPP2/443-169/10/ASz; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2010r., znak: IPPP2/443-676/10-4/KOM. Na koniec Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że organy podatkowe mają obowiązek dążyć do jednolitego stosowania prawa podatkowego, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższe potwierdza słuszność stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii objętej pytaniem nr 2 uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem odliczenie podatku naliczonego w całości jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy istnieje bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Nie przysługuje ono jednak w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi bądź zwolnionych z opodatkowania.

Istotna jest zatem intencja zakupów – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji konferencji, targów, wystaw i kongresów na terenie całego kraju. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako przedsiębiorca świadczący ww. usługi zawarł z kontrahentem umowę organizacji 2-dniowej konferencji. Usługa ta zostanie wykonana w hotelu. W skład usług nabywanych od hotelu wchodzi pakiet usług złożonych. Jest to usługa o kompleksowym charakterze w postaci pakietu w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a hotelem.

W skład pakietu konferencyjnego wchodzi: wynajem sali oraz sprzętu audiowizualnego wraz z nadzorem technicznym, przerwy kawowe w serwisie cateringowym poza restauracją hotelową ale na terenie kompleksu hotelowego (z obsługą osób , które zajmują się podawaniem posiłków, zapewnieniem czystych naczyń, wymianą termosów z kawą czy herbatą), lunch i kolacje wraz z obsługą kelnerską oraz noclegi dla uczestników. W ramach usług uzupełniających hotel często zapewnia pośrednictwo w usługach obcych tj. transportu gości, dekoracje sal wykładowych oraz usługi techniczne związane z dodatkowym wyposażeniem i dekoracją sal wykładowych. Wnioskodawczyni nabywa usługi kompleksowe jako pakiet konferencyjny. Cena pakietu jest ustalona łącznie bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe.

Końcowa faktura za wykonane usługi zmierzające do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby Wnioskodawcy wskazanej w umowie - organizacji konferencji, wystawiona będzie przez hotel na „organizację konferencji” (lub „pakiet konferencyjny”) ze stawką 23% VAT.

Nabycie przez Wnioskodawcę usługi „organizacja konferencji” związane będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, gdyż wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią takowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Na podstawie przywołanych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli nabyta usługa obiektywnie tworzy – w aspekcie gospodarczym – jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej wykonanie, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji dla klientów, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.

Mając na uwadze powyżej przedstawiony opis sprawy i obowiązujący stan prawny oraz fakt, że pytanie dotyczy wydatków ponoszonych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę opodatkowanej działalności gospodarczej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wystawionej przez hotel fakturze VAT dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji konferencji dla klientów Spółki niezależnie od rodzajów elementów kosztowych/składowych wchodzących w skład kompleksowej usługi świadczonej przez hotel (organizatora).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji wyjazdu szkoleniowo -integracyjnego, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zależy zauważyć, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniem nr 1 została rozstrzygnięta postanowieniem z dnia 9 lipca 2013r. znak: IBPP2/443-622/13/ICz.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj