Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-88/13-4/BA
z 24 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi skup używanych katalizatorów samochodowych w celu dalszej odsprzedaży w postaci jakiej zakupił, w postaci skruszonego monolitu oraz pozostałej metalowej obudowy katalizatorów. Katalizatory mają w swej obudowie blok ceramiczny (monolit). Monolit zawiera w sobie metale szlachetne takie jak: platyna, pallad, rod. Ponadto Zainteresowany dokonuje odsprzedaży pozostałych stalowych części katalizatora, które stanowiły jego obudowę. Stalowe obudowy katalizatorów sprzedaje on do punktów skupu złomu, skruszony monolit z katalizatora sprzedawany jest bezpośrednio do fabryki, natomiast katalizatory nieprzetworzone odsprzedawane są innym podmiotom, które odzyskują z nich zawarty surowiec. Zakup katalizatorów odbywa się w zdecydowanej większości od podatników VAT, którzy na wystawionych przez siebie fakturach jako nazwę towaru wpisują katalizator używany, opodatkowany 23% VAT. Zdarza się także, że podatnicy na swoich fakturach umieszczają adnotację: „podatek nalicza nabywca” lub „odwrotne obciążenie”, bez naliczania podatku VAT. Zakup katalizatorów Zainteresowany skupuje także od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym, stosuje on następujące stawki podatku w przypadku dokonanej sprzedaży:

  1. w przypadku sprzedaży nieprzetworzonej – 23% VAT,
  2. w przypadku sprzedaży monolitu – np. – odwrotne obciążenie,
  3. w przypadku sprzedaży pozostałych części obudowy – np. – odwrotne obciążenie.

W 2 i 3 przypadku sporządza on formularz przekazania odpadów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  2. Podmioty, którym sprzedaje on używane katalizatory, wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu, metalowe obudowy katalizatorów oraz nieprzetworzone katalizatory są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą i są zarejestrowanymi jako czynni podatnicy VAT.
  3. Dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  4. Klasyfikacja statystyczna – PKWiU wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), jest następująca do towarów będących przedmiotem pytań:
    • katalizatory nowe i używane nieprzetworzone – 46.77.10.0,
    • wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu – 38.11.58.0,
    • metalowe obudowy katalizatorów – 38.32.29.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kupowane w firmie Wnioskodawcy katalizatory stanowią złom i czy do ich nabycia zastosowanie mają szczególne zasady opodatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., jeżeli dokonującym dostawy używanych katalizatorów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, niekorzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT?
  2. Czy dalsza odsprzedaż wkładów z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu jest dostawą złomu, do której się stosuje szczególne zasady opodatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  3. Czy dostawą złomu jest sprzedaż pozostałych metalowych obudów katalizatorów, do której Zainteresowany powinien stosować szczególne zasady opodatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT?
  4. Czy dostawą złomu jest odsprzedaż nieprzetworzonych katalizatorów, od której mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestią dla zastosowania właściwego sposobu rozliczenia podatku VAT jest ustalenie, czy dany towar mieści się w pojęciu złomu. W interpretacji ogólnej z dnia 2 maja 2011 r. (sygn. PT3/033/2/188/LWA/11/569) wyjaśniono, że „kierując się wykładnią historyczną i celowościową przez złom dla celów zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT należy rozumieć złom metali w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy) żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych. (…) W celu przyjętej w art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy regulacji wpisuje się również obrót z użytymi akumulatorami ołowianymi lub ich częściami zaliczonymi – zgodnie z normą europejską PN-EN 14057:2003, mającej status Polskiej Normy – do złomu”.

Według Zainteresowanego używany katalizator nie jest złomem. Handel detaliczny czy hurtowy używanymi towarami winien być opodatkowany stawką 23%. Natomiast handel przetworzonymi katalizatorami, tj. skruszony monolit oraz pozostała część z rozbiórki – stalowe obudowy stanowią już złom do których mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7. Używane katalizatory nie oznaczają wcale zużyte, niejednokrotnie zakup jest zupełnie nowych katalizatorów szczególnie zakup od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dlatego też jeżeli nie są przetwarzane nie powinny być traktowane jako złom tylko towar w obrocie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Z kolei z dniem 1 lipca 2011 r. – w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed tą datą – ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła modyfikację w postaci wprowadzenia załącznika nr 11 do ustawy zawierającego katalog towarów identyfikowanych przy pomocy klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, których dostawa objęta jest mechanizmem odwróconego obciążenia.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Tak więc w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., istotna jest klasyfikacja towaru.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  3. dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  4. dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy ww. towarów nie powinni rozliczać VAT z tytułu ich dostaw.

W załączniku 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wskazał:

  1. ex 24.10.14.0 – Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 – Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 – Odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 – Pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 – Odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 – Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 – Surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany prowadzi skup używanych katalizatorów samochodowych w celu dalszej odsprzedaży w postaci jakiej zakupił, w postaci skruszonego monolitu oraz pozostałej metalowej obudowy katalizatorów. Katalizatory mają w swej obudowie blok ceramiczny (monolit). Monolit zawiera w sobie metale szlachetne takie jak: platyna, pallad, rod. Zainteresowany dokonuje odsprzedaży pozostałych stalowych części katalizatora, które stanowiły jego obudowę. Stalowe obudowy katalizatorów sprzedaje on do punktów skupu złomu, skruszony monolit z katalizatora sprzedawany jest bezpośrednio do fabryki, natomiast katalizatory nieprzetworzone odsprzedawane są innym podmiotom, które odzyskują z nich zawarty surowiec. Zakup katalizatorów odbywa się w zdecydowanej większości od podatników VAT, którzy na wystawionych przez siebie fakturach jako nazwę towaru wpisują katalizator używany, opodatkowany 23% VAT. Zdarza się także, że podatnicy na swoich fakturach umieszczają adnotację: „podatek nalicza nabywca” lub „odwrotne obciążenie” bez naliczania podatku VAT. W związku z powyższym, stosuje on następujące stawki podatku w przypadku dokonanej sprzedaży: w przypadku sprzedaży nieprzetworzonej – 23% VAT; w przypadku sprzedaży monolitu – np. odwrotne obciążenie; w przypadku sprzedaży pozostałych części obudowy – np. odwrotne obciążenie. Podmioty, którym sprzedaje on używane katalizatory, wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu, metalowe obudowy katalizatorów oraz nieprzetworzone katalizatory są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą i są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Klasyfikacja statystyczna PKWiU wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do towarów będących przedmiotem pytań jest następująca:

  • katalizatory nowe i używane nieprzetworzone – 46.77.10.0,
  • wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu – 38.11.58.0,
  • metalowe obudowy katalizatorów – 38.32.29.0.

W tym miejscu wskazać należy, iż powołane w niniejszej interpretacji regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, czyli w takim przypadku transakcję opodatkowuje nabywający. Przy czym należy zauważyć, że powyższy mechanizm znajduje zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy zarówno dostawcą, jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy, a dostawa danego towaru nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się dostawę towarów używanych (…).

W przedmiotowej sprawie, dla zastosowania właściwego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., istotna jest klasyfikacja towarów będących przedmiotem transakcji.

Jak już zaznaczono, w załączniku nr 11 do ustawy wymieniono towary, jednocześnie identyfikując je na podstawie symbolu PKWiU.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis faktyczny sprawy wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu i metalowe obudowy katalizatorów, sklasyfikowane pod symbolami:

  • PKWiU 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  • PKWiU ex 38.32.29.0 – Surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom

zostały wymienione w poz. 6 i poz. 8 załącznika nr 11 do ustawy, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. Natomiast sprzedawane przez Zainteresowanego katalizatory nowe i używane nieprzetworzone, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 46.77.10.0, nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia.

Reasumując:

Ad. 1

Z uwagi na fakt, iż kupowane w firmie Zainteresowanego katalizatory, sklasyfikowane w PKWiU 46.77.10.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, nie mają do ich nabycia zastosowania zasady opodatkowania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, pomimo iż dokonującym dostawy używanych katalizatorów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, niekorzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a ich dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ad. 2

W związku z tym, iż wkłady z katalizatorów w postaci skruszonego monolitu, sklasyfikowane w PKWiU 38.11.58.0 zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, do ich sprzedaży stosuje się szczególne zasady opodatkowania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Ad. 3

Biorąc pod uwagę, iż pozostałe metalowe obudowy katalizatorów, sklasyfikowane w PKWiU 38.32.29.0 zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, do ich sprzedaży Wnioskodawca powinien stosować szczególne zasady opodatkowania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Ad. 4

Mają na uwadze, iż nieprzetworzone katalizatory, sklasyfikowane w PKWiU 46.77.10.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, nie mają do ich sprzedaży zastosowania szczególne zasady opodatkowania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym dla zastosowania właściwego sposobu rozliczenia podatku VAT kluczowe jest ustalenie, czy dany towar mieści się w pojęciu złomu, należało uznać za nieprawidłowe. Bowiem jak wynika z powołanych w niniejszej interpretacji przepisów, od dnia 1 lipca 2011 r. dla zastosowania mechanizmu polegającego na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku na nabywcę danego towaru, ważne jest, czy jest to towar wymieniony w załączniku nr 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zmianie uległo brzmienie przepisu art. 15 ust. 2 ustawy oraz art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj