Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-342/13-4/AP
z 22 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 17 lipca 2013 r., Nr IPTPB1/415-342/13-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 17 lipca 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 31 lipca 2013 r., następnie w dniu 5 sierpnia 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 1 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka cywilna zajmuje się dystrybucją artykułów sanitarnych, wyposażenia łazienek i toalet, polegającą na sprzedaży towarów za pośrednictwem innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, takich jak hurtownie, salony łazienek, sklepy detaliczne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Silna konkurencja ze strony sieci innych firm również zajmujących się dystrybucją produktów z tej samej branży zmusza Wnioskodawcę do podjęcia działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży.

Wspólnicy Spółki chcieliby w celu zwiększenia sprzedaży dystrybuowanych przez siebie produktów przeprowadzić akcję marketingową, polegającą na organizacji konkursu, skierowanego do osób fizycznych, zatrudnionych przez współpracujące ze Spółką cywilną podmioty prowadzące hurtownie, salony łazienkowe i sklepy, za pośrednictwem, których oferowane są klientom produkty, których dystrybucją zajmuje się Spółka cywilna. Uczestnikami konkursu byliby pracownicy powyższych hurtowni, salonów łazienkowych i sklepów. Uczestnicy konkursu nie pozostawaliby w stosunku pracy, ani w stosunku cywilno-prawnym z organizatorem konkursu. Nagrodą w konkursie byłyby bony zakupowe XY. Zadaniem uczestników konkursu byłoby składanie zamówień na produkty organizatora, tj. Wnioskodawcy, w okresie trwania konkursu. Uczestnicy sami nie zakupywaliby produktów organizatora, lecz rekomendowali produkty docelowym nabywcom i składali w imieniu tychże nabywców zamówienia na produkty organizatora. Uczestnik konkursu, który w ciągu danej edycji konkursu (jednego miesiąca) dokonałby największej ilości zamówień i zaproponował najlepsze hasło reklamowe dla produktów organizatora, otrzymałby nagrodę w postaci Kuponów Premiowych XY o wartość stanowiącej równowartość 5% wartości netto zamówionych przez siebie, w danej edycji, produktów organizatora. Wartość nagrody byłaby zależna od wartości zamówionych przez uczestnika konkursu dla klienta docelowego produktów organizatora i stanowiła procent tej wartości. Oznacza to, że wartość nagrody mogłaby być zarówno wyższa, jak i niższa od kwoty 760 zł. Po ogłoszeniu wyników konkursu Organizator konkursu wygranemu przekazywałby bony, po pobraniu zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od wartości całej nagrody.

W piśmie z dnia 31 lipca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:

  • Wnioskodawca w zakresie przedstawionych pytań w toku postępowania o wydanie niniejszej interpretacji podatkowej występuje w roli płatnika, gdyż istotnie sformułowane pytania dotyczą Jego obowiązków jako płatnika;
  • uczestnikami konkursu będą tylko osoby fizyczne - polscy rezydenci podatkowi, osoby fizyczne pozostające w stosunku pracy z właścicielami hurtowni, salonów łazienkowych, sklepów - nieprowadzące działalności gospodarczej z racji pozostawania w stosunku pracy. Udział w konkursie przez te osoby nie będzie związany z prowadzeniem przez nie działalności gospodarczej;
  • organizowany konkurs nie będzie spełniał wymogów konkursu, o którym mowa w art. 21 ust. l pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie jest on konkursem organizowanym i emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), ani nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Nagrody - wygrane w takim konkursie, bez względu na ich wartość, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku;
  • Wnioskodawca opracował projekt regulaminu konkursu;
  • zgodnie z projektem regulaminu konkursu zwycięzców kolejnych edycji konkursu wyłaniać będzie Jury powołane przez organizatora konkursu, czyli Wnioskodawcę.
  • przesłanką otrzymania nagrody w konkursie ma być dokonanie największej ilości zamówień w danej edycji konkursu i zaproponowanie hasła reklamowego dla produktów organizatora konkursu. Brak zgłoszenia hasła reklamowego będzie skutkował eliminacją z udziału w konkursie. Decydującym kryterium wyboru zwycięzcy będzie jednak ilość złożonych zamówień na produkty organizatora konkursu, a nie treść hasła reklamowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z organizacją konkursu powstanie obowiązek odprowadzenia przez Wnioskodawcę podatku dochodowego w zryczałtowanej wysokości 10% od całej wartości nagrody (bez względu na to czy przekroczyła ona, czy nie przekroczyła kwoty 760 zł), zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)?
  2. Czy w związku z powyższym powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek złożenia do urzędu skarbowego płatnika (Wnioskodawcy) rocznej deklaracji PIT-8AR na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)?
  3. Czy nagroda ufundowana w konkursie stanowi dla Wspólników Spółki jako organizatorów konkursu, koszt uzyskania przychodu, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2, natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej we wniosku sytuacji znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), zgodnie z którym od uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. l pkt 6, 6a i 68, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Wnioskodawca w celu intensyfikacji sprzedaży swoich towarów chce zorganizować akcję promocyjną. Akcja ta ma przybrać formę konkursu, którego regulamin zakłada, że rywalizować między sobą będą uczestnicy - osoby fizyczne, pracownicy kontrahentów organizatora, którzy prowadzą hurtownie, sklepy, salony łazienkowe. Przez czas trwania edycji (jeden miesiąc) każdy z nich będzie starał się sprzedać klientom docelowym jak największą ilość towarów organizatora (Wnioskodawcy), składając zamówienie na te towary u organizatora konkursu oraz zaproponować hasło reklamowe dla produktów dystrybuowanych przez organizatora. Po zakończonej edycji jury organizatora konkursu wyłoni i nagrodzi osobę, która w danej edycji miała najlepsze wyniki zamówionych (sprzedanych) towarów i zgłosiła najciekawsze hasło reklamowe. Nagrodą organizatora w konkursie będą kupony premiowe XY o równowartości 5% wartości netto zamówionych w danej edycji produktów przez nagrodzonego uczestnika.

Powyższa akcja promocyjna ma cechy konkursu, a więc bony uzyskane przez finalistę konkursu mają charakter nagrody uzyskanej w konkursie. Z uwagi na okoliczność, że konkurs ten nie spełnia wymogów zwolnienia od podatku, wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. nie jest konkursem organizowanym i emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja, ani nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, nagrody wygrane w powyższym konkursie nie będą zwolnione od podatku mimo, że ich wartość może być niższa niż 760 złotych.

Jednakże z uwagi na okoliczność, że nagrody te będą uzyskiwane w drodze konkursu zasadne jest opodatkowanie całej wartości nagrody na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czyli, zdaniem Wnioskodawcy, wygrana w organizowanym przez nich konkursie powinna być w całości (bez względu na wartość nagrody) opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako organizator konkursu, zgodnie z art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien, jako płatnik pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od zwycięzcy konkursu, a następnie - stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy - w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek pobrano, przekazać kwotę pobranego płatnika podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, czyli siedziby firmy Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca, jako płatnik podatku zryczałtowanego, byłby zgodnie z art. 42 ust. la ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca otrzymał nagrodę, zobowiązany do złożenia do urzędu skarbowego właściwego wg Jego siedziby rocznej deklaracji PIT-8AR.

Wnioskodawca nie byłby zobowiązany do składania miesięcznych deklaracji podatkowych, jedynie do złożenia rocznej deklaracji PIT-8AR do swojego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj