Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-750/13-2/AO
z 26 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lipca 2013 r. (data wpływu 24.07.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla usług

  • czyszczenia kanałów, osadników, studni rewizyjnych, studni chłonnych, wpustów ulicznych, separatorów deszczowych i tłuszczowych, komór przepompowni, oczyszczalni ścieków, usuwania awarii kanalizacyjnych w sieci kanalizacyjnej, wypompowania wody ze studni chłonnych oraz ulic gminnych zakwalifikowanych przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 - jest prawidłowe,
  • czyszczenia i konserwacji kanalizacji deszczowej i sanitarnej na terenie zakładów przemysłowych, obiektów handlowych, garaży podziemnych, konserwacji, czyszczenia, usuwania awarii kanalizacyjnych na terenie szkół, szpitali, urzędów, budynków biurowych itp., czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej w budynkach spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych i na terenie osiedli mieszkaniowych, monitoringu kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, gazowej zaliczonych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 42.21.2 i PKWiU 43.22.11.0 - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 lipca 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Firma prowadzona jest w formie osoby fizycznej. Przedmiotem działalności firmy są usługi polegające na konserwacji i czyszczeniu sprzętem specjalistycznym kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej lokalnej na terenie miasta, gminy, terenach zakładów przemysłowych i usługowych, innych obiektów użyteczności publicznej itp. W ramach tych działań mieści się:

  • czyszczenie kanałów, osadników, studni rewizyjnych, studni chłonnych, wpustów ulicznych, separatorów deszczowych i tłuszczowych, komór przepompowni, oczyszczalni ścieków - PKWiU 37.00.11.0,
  • usuwanie awarii kanalizacyjnych w sieci kanalizacyjnej - PKWiU 37.00.11.0,
  • czyszczenie i konserwacja kanalizacji deszczowej i sanitarnej na terenie zakładów przemysłowych, obiektów handlowych, garaży podziemnych - PKWiU 42.21.2,
  • konserwacja, czyszczenie, usuwanie awarii kanalizacyjnych na terenie szkół, szpitali, urzędów, budynków biurowych itp. - PKWiU 42.21.2,
  • czyszczenie i konserwacja kanalizacji sanitarnej i deszczowej w budynkach spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych i na terenie osiedli mieszkaniowych - PKWiU 42.21.2,
  • wypompowanie wody ze studni chłonnych oraz ulic gminnych - PKWiU 37.00.11.0,
  • monitoring kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, gazowej - PKWiU 43.22.11.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy właściwe jest stosowanie stawki VAT 8% na usługi związane z konserwacją oraz usuwaniem awarii tj. oczyszczaniem i udrażnianiem kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, stanowiących własność lub będących zarządzane, dzierżawione lub eksploatowane przez Zlecającego bez względu na to czy jest to usługa jednorazowa czy też świadczona w ramach umowy o współpracy?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi konserwacji, usuwania awarii, czyszczenia i udrażniania kanalizacji, określone w pytaniu, polegają m.in. na usuwaniu awarii oraz kontroli pracy przepompowni ścieków sanitarnych (w tym również deszczowych), komór zbiorczych kanalizacji, urządzeń podczyszczających ścieki, studni kanalizacyjnych, deszczowych wpustów ulicznych i kanałów sanitarnych (w tym również deszczowych i drenażowych), czyszczeniu i usuwaniu awarii komór przepompowni i pompowni, pływaków, pomp, separatorów, sond sygnalizacyjnych, osadników, wpustów i kanałów. Usterki i awarie powodowane są nagromadzeniem ścieków, deszczówki, odpadów i innych zanieczyszczeń. W celu zapewnienia bezawaryjnej pracy danych urządzeń i kanalizacji należy wydobyć i zutylizować odpady oraz umyć poszczególne części sieci kanalizacyjnej. Niezbędna jest również stała kontrola i monitoring pracy urządzeń kanalizacyjnych.


W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 142 jest mowa o usługach związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37). Klasyfikacja, do której odwołują się przepisy ustawy jest to Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług określona w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Oznacza to, iż stawkę 8% stosuje się do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone w rubryce nazwy warunki ustawodawcy.


Według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług symbol PKWiU 37 oznacza „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych”. Jednocześnie na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego w wyszukiwarce klasyfikacji PKWiU przy symbolu PKWiU 37.00.1 został umieszczony precedens nr 1 z dn. 05.07.2011 r.: „usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę”. Przy symbolu 37.00.11.0 umieszczony został precedens nr 1 z dn. 05.07.2011r.: „usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych”. Według Wikipedii - Wolnej encyklopedii zamieszczonej w internecie precedens oznacza wyrok sądowy mogący wpływać na treść orzeczeń wydawanych w sprawach późniejszych. W tym przypadku oznacza, iż usługi w nim określone włączyć należy do danej działalności określonej symbolem PKWiU 37.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest następujące: stawka 8% jest prawidłowa do zadanego pytania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie świadczonych usług zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 37.00.11.0 i nieprawidłowe w zakresie świadczonych usług zaliczonych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 42.21.2 i PKWiU 43.22.11.0.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.


Wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).


Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (PKWiU ex 37). Zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Zatem poz. 142 załącznika nr 3 do ww. ustawy odnosi się wyłącznie do konkretnych usług z grupowania PKWiU 37, tj. usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi polegające na konserwacji i czyszczeniu sprzętem specjalistycznym kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej lokalnej na terenie miasta, gminy, terenach zakładów przemysłowych i usługowych, innych obiektów użyteczności publicznej itp. W ramach tych działań mieści się:

  • czyszczenie kanałów, osadników, studni rewizyjnych, studni chłonnych, wpustów ulicznych, separatorów deszczowych i tłuszczowych, komór przepompowni, oczyszczalni ścieków - PKWiU 37.00.11.0,
  • usuwanie awarii kanalizacyjnych w sieci kanalizacyjnej - PKWiU 37.00.11.0,
  • wypompowanie wody ze studni chłonnych oraz ulic gminnych - PKWiU 37.00.11.0,
  • czyszczenie i konserwacja kanalizacji deszczowej i sanitarnej na terenie zakładów przemysłowych, obiektów handlowych, garaży podziemnych - PKWiU 42.21.2,
  • konserwacja, czyszczenie, usuwanie awarii kanalizacyjnych na terenie szkół, szpitali, urzędów, budynków biurowych itp. - PKWiU 42.21.2,
  • czyszczenie i konserwacja kanalizacji sanitarnej i deszczowej w budynkach spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych i na terenie osiedli mieszkaniowych - PKWiU 42.21.2,
  • monitoring kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, gazowej - PKWiU 43.22.11.0.

Na tle takiego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT.


W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle przywołanych przepisów stwierdzić należy, iż przy świadczeniu usług czyszczenia kanałów, osadników, studni rewizyjnych, studni chłonnych, wpustów ulicznych, separatorów deszczowych i tłuszczowych, komór przepompowni, oczyszczalni ścieków, usuwania awarii kanalizacyjnych w sieci kanalizacyjnej, wypompowania wody ze studni chłonnych oraz ulic gminnych zakwalifikowanych przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy. Przy czym, bez znaczenia dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT pozostaje to czy jest to usługa jednorazowa czy też świadczona w ramach umowy o współpracy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Natomiast usługi czyszczenia i konserwacji kanalizacji deszczowej i sanitarnej na terenie zakładów przemysłowych, obiektów handlowych, garaży podziemnych, konserwacji, czyszczenia, usuwania awarii kanalizacyjnych na terenie szkół, szpitali, urzędów, budynków biurowych itp., czyszczenia i konserwacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej w budynkach spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych i na terenie osiedli mieszkaniowych, monitoringu kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, gazowej zaliczone przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 42.21.2 i PKWiU 43.22.11.0 nie korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT. Nie zostały one wymienione w załączniku nr 3 do ww. ustawy. Wobec powyższego usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo, wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Stąd też tut. Organ, nie będąc uprawnionym do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU przyjął przedstawioną we wniosku klasyfikację jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania weryfikacji jej prawidłowości. Zaznaczyć bowiem należy, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj