Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-802/13-2/RR
z 30 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie, powstało z inicjatywy mieszkańców i sympatyków Gminy. Wnioskodawca jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość, lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny oraz restrukturyzację zawodową i gospodarczą gminy. Wnioskodawca inicjuje i uczestniczy w działaniach mających na celu rozbudowanie potencjału gospodarczego Gminy i Regionu oraz poprawę jakości życia społeczności lokalnej.


Stowarzyszenie Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany w ramach „małych projektów” (Działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013).


Projekt rozpoczął się w grudniu 2012 r., a zakończenie planowane jest na październik 2013 r. Działania obejmują przede wszystkim: organizację warsztatów artystycznych (malarstwo na szkle, rzeźbiarstwo), organizację wystaw powarsztatowych oraz wydanie kalendarza.


Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. W warsztatach udział biorą przede wszystkim mieszkańcy gmin objętych Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania”, tj. Gminy B., P. i W.


Planowane zakupy w ramach projektu, w związku, z którymi Wnioskodawca występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany to:

  1. koszty organizacji warsztatów i wystaw,
  2. koszty projektu i wydruku kalendarza,
  3. koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne).

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy, w tym również w ramach przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych.


Projekt jest rozliczany w dwóch etapach - obecnie złożony został wniosek o płatność za pierwszy etap.


Stowarzyszenie występowało już o wydanie interpretacji indywidualnej na operacje z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i uzyskało odpowiedź potwierdzającą uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowalny w rozliczanych projektach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Wnioskodawca wnosi prośbę o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT przez Stowarzyszenie z zakupów dokonanych i poniesionych w ramach projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie.


Stowarzyszenie uzyskało pomoc finansową w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla „małych projektów”, PROW 2007-2013. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT. Wnioskodawca ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.), w tym wnosi o refundację kosztów podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).


Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość, lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny oraz restrukturyzację zawodową i gospodarczą gminy P. Inicjuje i uczestniczy w działaniach mających na celu rozbudowanie potencjału gospodarczego Gminy i Regionu oraz poprawę jakości życia społeczności lokalnej. Wnioskodawca realizuje projekt, dofinansowany w ramach „małych projektów” (Działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013). Projekt rozpoczął się w grudniu 2012 r., a zakończenie planowane jest na październik 2013 r. Działania obejmują przede wszystkim: organizację warsztatów artystycznych (malarstwo na szkle, rzeźbiarstwo), organizację wystaw powarsztatowych oraz wydanie kalendarza. Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. Planowane zakupy w ramach projektu, w związku, z którymi Wnioskodawca występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany to: koszty organizacji warsztatów i wystaw, koszty projektu i wydruku kalendarza, koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne). Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy, w tym również w ramach przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych. Projekt jest rozliczany w dwóch etapach - obecnie złożony został wniosek o płatność za pierwszy etap.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych, z którymi zakupy towarów i usług w ramach projektu byłyby związane. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w ramach projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013, a tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku, gdyż świadczy usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy jako usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie, który to zapis został uchylony na podstawie art. 1 pkt 8 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu nie wynika z powołanego przez Wnioskodawcę nieaktualnego już przepisu, lecz z faktu, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane zakupy jak wynika ze stanu faktycznego nie będą służyć działalności opodatkowanej VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj