Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-340/13-4/GG
z 9 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania aportu w postaci zespołu składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 7 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 30 października 2013 r., IPTPP2/443-703/13-2/IR IPTPB3/423-340/13-2/GG, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 30 października 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 5 listopada 2013 r. W dniu 12 listopada 2013 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku (data nadania w dniu 8 listopada 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Związek Komunalny Gmin Powiatu utworzył w dniu 5 maja 2010 r. spółkę komunalną z wyłącznym jego udziałem pod firmą - ,,Zakład Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Sp. z o.o”. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Związku, przekazanych mu do realizacji przez wchodzące w jego skład gminy, a związanych z gospodarką odpadami komunalnymi poprzez prowadzenie zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 64 ustawy o samorządzie gminnym. Obecnie Związek użycza Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia działki nr 7, 9 i 11 (nieruchomości położone w obrębie ewid. Gmina ) stanowiące własność Miasta , na której wybudowano budynek w postaci hali sortowni odpadów wraz z wyposażeniem jej w linię sortowniczą do sortowania odpadów komunalnych, stanowiącą ciąg funkcjonalno-technologiczny wraz z urządzeniami mobilnymi.

Związek zamierza wnieść aportem do Spółki budynek hali sortowni wraz z wyposażeniem w linię sortowniczą i urządzeniami mobilnymi, służącymi wykonywaniu zadań z zakresu gospodarki odpadami przez Spółkę. Budynek ten wraz z wyposażeniem wzniesiono i zakupiono ze środków finansowych pozyskanych przez Związek w ramach umowy finansowanej z RPO Województwa w latach 2011-2012.

Wnioskodawca wskazał, że w skład zakładu zagospodarowania odpadów użyczonego Spółce przez Związek wchodzą następujące dające się wyodrębnić części:

  1. Sortownia odpadów komunalnych,
  2. Kompostownia kontenerowo pryzmowa,
  3. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Podatnik zamierza przekazać aportem następujące elementy sortowni wraz z wyposażeniem:

  • hala sortowni (wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 1251),
  • linia sortownicza w skład której wchodzą: rozrywarka worków wraz z zasobnikiem;
  • separator elektromagnetyczny;
  • przenośnik taśmowy kanałowy;
  • przenośnik wznoszący;
  • przenośnik pośredni wznoszący podający do sita;
  • sito bębnowe 2 - frakcyjne;
  • przenośnik fr. podsitowej;
  • przenośnik fr. podsitowej;
  • przenośnik taśmowy pośredni frakcji nadsitowej;
  • przenośnik sortowniczy;
  • kabina sortownicza wraz z trybuną sortowniczą i boksami na kontenery na surowce wtórne;
  • przenośnik rewersyjny;
  • przenośnik rewersyjny;
  • rozdrabniacz jednowałowy;
  • przenośnik spod rozdrabniacza;
  • przenośnik taśmowy kanałowy;
  • przenośnik wznoszący typ:;
  • przenośnik taśmowy kanałowy, poziomy do prasy;
  • przenośnik taśmowy wznoszący do prasy;
  • stanowisko do sortowania;
  • prasa hydrauliczna kanałowa;
  • perforator butelek PET;
  • waga pomostowa do ważenia bel;
  • prasa hydrauliczna stacjonarna do prasowania w kontenerach;
  • pojemniki na odpady.

Do urządzeń mobilnych będących na wyposażeniu sortowni należą:

  • podnośnik teleskopowy – BOBCAT TL470 oraz
  • wózek podnośnikowy widłowy udźwig nominalny 3500 kg.

Poszczególne urządzenia stanowią całość służącą konkretnemu celowi tj.: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez rozdzielenie strumienia odpadów i wyodrębnienie z niego poszczególnych frakcji, kierowanych następnie do recyklingu lub ponownego użycia oraz produkcji paliwa alternatywnego (RDF), które nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownie, czy zakłady segregacji odpadów pełnią istotną rolę w Zakładach Zagospodarowania Odpadów Komunalnych.

Sortownie to nie tylko pojedyncze sito, ale zestaw urządzeń i systemów sortujących zapewniających skuteczny efekt końcowy czyli znaczne ograniczenie odpadów deponowanych na składowiskach.

Liczba zastosowanych urządzeń, składających się na określone ciągi technologiczne służące jak najbardziej efektywnemu sortowaniu odpadów ma wpływ na wysokość odzysku/recyklingu surowcowego lub na wysokość odzysku energetycznego (przez produkcję paliwa alternatywnego i wykorzystanie go do produkcji energii), czyli w końcowym efekcie redukcji odpadów kierowanych do składowania. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem, wybudowanego przez Związek Komunalny Gmin Powiatu Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa w skład, którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Sortowania może być organizacyjnie wyodrębniona z Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, m.in. przez konieczność zatrudnienia osób przeszkolonych do pracy z urządzeniami będącymi elementem wyposażenia sortowni, których nie mogą obsługiwać np. pracownicy składowiska odpadów.

Wartość sortowni wraz z wyposażeniem wynosi 11.655.249,82 zł i została podana bez uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż uzyskuje wpływy ze składek członkowskich gmin wchodzących w jego skład, a te nie są opodatkowane podatkiem VAT.

W stosunku do mienia, o którym mowa we wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, że zespół składników majątkowych wskazanych we wniosku, które zamierza wnieść aportem do spółki jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników.

Pod pojęciem zaś zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W skład sortowni będącej przedmiotem aportu wchodzą jak wyżej wskazano:

  • hala sortowni,
  • linia technologiczna do sortowania odpadów komunalnych zmieszanych oraz pochodzących ze zbiórki selektywnej,
  • linia do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów, a także
  • urządzenia mobilne do obsługi procesów technologicznych.

Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF z odpadów) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Ta okoliczność wskazuje na potencjalną zdolność do funkcjonowania sortowni jako samodzielnego podmiotu gospodarczego zajmującego się sortowaniem odpadów. Czynności te mogłyby być wykonywane odpłatnie na rzecz podmiotów dostarczających odpady do Zakładu. Okoliczność ta świadczy ponadto, że możliwym jest prowadzenie w stosunku do sortowni odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych - przyjęcie odpadów do sortowni, dokonanie sortowania odpadów, wyrób paliwa alternatywnego. Należy wskazać, że tym samym możliwe jest przyporządkowanie kosztów, przychodów oraz należności i zobowiązań do tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym należy uznać, że w stosunku do sortowni odpadów będącej przedmiotem aportu zachodzi przesłanka wyodrębnienia finansowego (potencjalnego).

W zakresie wskazywanego zespołu składników majątkowych mających być wniesionych w formie aportu do spółki Wnioskodawca wyjaśnia, że sortownia odpadów stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Jak wskazano wyżej w stosunku do sortowni odpadów zachodzi przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, a w związku z tym wniesienie aportu wskazanych składników majątkowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Związek Komunalny jako podmiot zamierzający wnieść aportem wskazany zespół składników majątkowych, stanowiących w Jego ocenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, do spółki komunalnej, której jest wyłącznym udziałowcem, jest zwolniony z zapłaty podatku od towarów i usług zgodnie z zasadą zwolnienia z opodatkowania czynności wynikającej z art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy Związek Komunalny jako podmiot zamierzający wnieść aport w postaci wskazanego zespołu składników majątkowych, stanowiących w Jego ocenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest zwolniony z zapłaty podatku dochodowego na podstawie art. 4a pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy od podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowi to przychodu podlegającego opodatkowaniu?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie pytania nr 2 wniosku, natomiast w zakresie pytani nr 1 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 8 listopada 2013 r.), obecnie Wnioskodawca zamierza wnieść aportem składniki majątkowe stanowiące w Jego ocenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa do własnej spółki komunalnej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie aportem budynku (tu hala) bez nieruchomości gruntowej, na której została wybudowana jest możliwe, bo prawem do korzystania z nieruchomości jest w tym przypadku umowa użyczenia dotycząca nieruchomości, na której znajduje się budynek hali sortowni.

W skład sortowni będącej przedmiotem aportu wchodzą, jak wyżej wskazano: hala sortowni, linia technologiczna do sortowania odpadów komunalnych zmieszanych oraz pochodzących ze zbiórki selektywnej, linia do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów, a także urządzenia mobilne do obsługi procesów technologicznych. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem, wybudowanego przez Wnioskodawcę Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo-pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Zdaniem Wnioskodawcy warunkiem do uznania określonego zespołu materialnych i niematerialnych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest między innymi przeznaczenie ich do realizacji określonych zadań i potencjalna możliwość wykonywania tych zadań przez ten zespół składników materialnych i niematerialnych jako odrębne przedsiębiorstwo. Wnioskodawca uznaje, że składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym przypadku sortowni odpadów umożliwiają Spółce podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa - sortowni odpadów.

W ocenie Wnioskodawcy, należy jeszcze raz wskazać, że w Spółce sortownia jest częścią zakładu i funkcjonuje w chwili obecnej. Składniki majątkowe wchodzące w jej skład zostały użyczone Spółce na podstawie umowy użyczenia przez Związek.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności stoi na stanowisku, że wniesienie aportem budynku (tu hala) bez nieruchomości gruntowej, na której została wybudowana jest możliwe, bo prawem do korzystania z nieruchomości jest w tym przypadku umowa użyczenia dotycząca nieruchomości, na której znajduje się budynek hali sortowni.

Po drugie Wnioskodawca uznaje, że wniesienie aportem sortowni wraz z wyposażeniem spełnia wymogi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania).

W skład sortowni będącej przedmiotem aportu wchodzą, jak wyżej wskazano: hala sortowni, linia technologiczna do sortowania odpadów komunalnych zmieszanych oraz pochodzących ze zbiórki selektywnej, linia do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów, a także urządzenia mobilne do obsługi procesów technologicznych. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem, wybudowanego przez Wnioskodawcę Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Zdaniem Wnioskodawcy warunkiem do uznania określonego zespołu materialnych i niematerialnych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest między innymi przeznaczenie ich do realizacji określonych zadań i potencjalna możliwość wykonywania tych zadań przez ten zespół składników materialnych i niematerialnych jako odrębne przedsiębiorstwo. Wnioskodawca uznaje, że składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym przypadku sortowni odpadów umożliwiają Spółce podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa - sortowni odpadów. W ocenie Wnioskodawcy, należy jeszcze raz wskazać, że w Spółce sortownia jest częścią zakładu i funkcjonuje w chwili obecnej. Składniki majątkowe wchodzące w jej skład zostały użyczone Spółce na podstawie umowy użyczenia przez Związek.

Ponadto powyższa kwalifikacja składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa pozwala uznać, że czynność ta nie może być uznana za przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy wynika z faktu, że wnoszony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa spełnia wymogi art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwagi na wyodrębnienie tego składnika majątkowego pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, a także finansowym.

W związku z powyższym, skoro przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, to w świetle art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na dzień wniesienia tego aportu z tego tytułu przychód nie powstanie po stronie Wnioskodawcy i nie będzie on zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od tej czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższej regulacji prawnej oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wydzielony w Spółce dział w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

A contrario, jeśli wnoszone aportem składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa to taki wkład niepieniężny nie będzie skutkował powstaniem przychodu po stronie podmiotu wnoszącego wkład w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów w spółce kapitałowej, do której tenże aport będzie wnoszony.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca utworzył w dniu 5 maja 2010 r. spółkę komunalną z wyłącznym Jego udziałem, która ma na celu wykonywanie zadań własnych Związku, przekazanych mu do realizacji przez wchodzące w jego skład gminy, a związanych z gospodarką odpadami komunalnymi poprzez prowadzenie zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych. Obecnie Związek użycza Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia działki stanowiące własność Miasta, na której wybudowano budynek w postaci hali sortowni odpadów wraz z wyposażeniem jej w linię sortowniczą do sortowania odpadów komunalnych, stanowiącą ciąg funkcjonalno-technologiczny wraz z urządzeniami mobilnymi.

Związek zamierza wnieść aportem do Spółki budynek hali sortowni wraz z wyposażeniem w linię sortowniczą i urządzeniami mobilnymi, służącymi wykonywaniu zadań z zakresu gospodarki odpadami przez Spółkę. Budynek ten wraz z wyposażeniem wzniesiono i zakupiono ze środków finansowych pozyskanych przez Związek w ramach umowy finansowanej z RPO Województwa w latach 2011-2012.

W skład zakładu zagospodarowania odpadów użyczonego Spółce przez Wnioskodawcę wchodzą następujące dające się wyodrębnić części:

  1. Sortownia odpadów komunalnych,
  2. Kompostownia kontenerowo-pryzmowa,
  3. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że zespół składników majątkowych wskazanych we wniosku, które zamierza wnieść aportem do Spółki jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF z odpadów) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Ta okoliczność wskazuje na potencjalną zdolność do funkcjonowania sortowni jako samodzielnego podmiotu gospodarczego zajmującego się sortowaniem odpadów. Okoliczność ta świadczy ponadto, że możliwym jest prowadzenie w stosunku do sortowni odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych - przyjęcie odpadów do sortowni, dokonanie sortowania odpadów, wyrób paliwa alternatywnego. Wnioskodawca wskazał, że tym samym możliwe jest przyporządkowanie kosztów, przychodów oraz należności i zobowiązań do tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W zakresie wskazywanego zespołu składników majątkowych mających być wniesionych w formie aportu do Spółki Wnioskodawca wskazał, że sortownia odpadów stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa bowiem jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem planowanego aportu będzie – jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku – wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników majątkowych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w związku z wniesieniem ich w formie aportu do spółki kapitałowej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, gdyż Organ nie dokonywał analizy, oceny czy przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj