Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-744/13-2/TR
z 29 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2013 r. (data wpływu: 29 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W Komitecie Regionów w kadencji 20xx-20xx Wnioskodawca pełni funkcje:

  • Wiceprzewodniczącego Komitetu Regionów,
  • członka Prezydium,
  • szefa delegacji polskiej.

Komitet Regionów jest organem doradczym i opiniodawczym Wspólnot, powołanym do życia w 1994 r. na mocy Traktatu o Unii Europejskiej z Maastricht. Reprezentuje interesy regionów, na które podzielona jest Unia Europejska.

Na członków Komitetu Regionów wybierani są przedstawiciele organizacji samorządowych państw członkowskich. Kandydatów na członków Komitetu wyznaczają rządy państw Unii Europejskiej. Mandaty członków zatwierdza Rada Unii Europejskiej na cztery lata z możliwością ponownego mianowania.

W związku z koniecznością ponoszenia przez członków Komitetu określonych wydatków związanych z wykonywaniem funkcji, Prezydium Komitetu Regionów uchwaliło Zarządzenie w sprawie kosztów biurowych członków Komitetu Regionów.

Zgodnie z postanowieniami powyższego Zarządzenia, w 2012 r. (po ostatniej sesji plenarnej) Zainteresowany otrzymał ryczałt tytułem zwrotu kosztów i wydatków związanych z pełnieniem przez Wnioskodawcę ww. funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy, na mocy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota wypłaconego ryczałtu na podstawie Zarządzenia w sprawie kosztów biurowych członków Komitetu Regionów stanowi przychód do opodatkowania i w jakiej wysokości?
  2. Jeśli stanowi przychód, to czy korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłaconego ryczałtu może ewentualnie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przewidującego zwolnienie przedmiotowe diety i innych kwot z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

Niestety w prawie podatkowym nie ma legalnej definicji pojęcia „obowiązków społecznych i obywatelskich”. Najczęściej do tej kategorii zalicza się wykonywanie czynności członka samorządowego kolegium odwoławczego, regionalnej izby obrachunkowej, członka różnego rodzaju komisji wyborczych do władz publicznych. Zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa, wymieniony w powyższym przepisie katalog nie jest wyczerpujący z uwagi na brak definicji legalnej pojęcia „obowiązki społeczne i obywatelskie”.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z brakiem uregulowań odnoszących się wprost do sytuacji członków Komitetu Regionów, wobec ich sytuacji podatkowej należy rozważyć przyjęcie uregulowań analogicznych jak względem członków Parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej, zawarte w art. 21 pkt 104 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zainteresowany nadmienił, że z tak zwanej „ostrożności podatkowej” otrzymane kwoty ryczałtu wykazał z zeznaniu rocznym w pozycji inne przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie art. 20 ww. ustawy słowa „w szczególności” oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Jak wskazano w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, w Komitecie Regionów w kadencji 20xx-20xx Wnioskodawca pełni funkcje:

  • Wiceprzewodniczącego Komitetu Regionów,
  • członka Prezydium,
  • szefa delegacji polskiej.

W związku z koniecznością ponoszenia przez członków Komitetu określonych wydatków związanych z wykonywaniem funkcji, Prezydium Komitetu Regionów uchwaliło Zarządzenie w sprawie kosztów biurowych członków Komitetu Regionów. Zgodnie z postanowieniami powyższego Zarządzenia, w 2012 r. (po ostatniej sesji plenarnej) Zainteresowany otrzymał ryczałt tytułem zwrotu kosztów i wydatków związanych z pełnieniem przez Wnioskodawcę ww. funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.

Otrzymanie zwrotu kosztów i wydatków w formie ryczałtu wskazuje na to, że Wnioskodawca nie był rozliczany z faktycznie poniesionych wydatków związanych z pełnieniem funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. Nie można zatem stwierdzić, że ryczałt ten nie generuje po stronie Zainteresowanego przychodu, ponieważ jest w istocie zwrotem wydatków poniesionych na funkcjonowanie Komitetu Regionów, w którym funkcje pełni Wnioskodawca.

Wartość wskazanego we wniosku ryczałtu otrzymanego przez Wnioskodawcę tytułem zwrotu kosztów i wydatków związanych z pełnieniem funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, stanowi zatem dla Zainteresowanego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty nie mieszczą się w żadnym ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W szczególności ww. przychód nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 104 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez posła lub senatora świadczenia pieniężne i wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) na podstawie art. 23 ust. 3, art. 43 ust. 1, art. 44 ust. 1 i 2 oraz art. 46 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29 i Nr 117, poz. 676).

Powyższe zwolnienie nie ma w przypadku Wnioskodawcy zastosowania, bowiem przedmiotowe świadczenie Wnioskodawca otrzymał w związku z pełnieniem funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, a nie jako poseł lub senator na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora.

Otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenie nie korzysta również ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. Uzyskany bowiem przez Zainteresowanego ryczałt nie stanowi ani diety, ani zwrotu kosztów.

Należy przy tym podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Reasumując, wartość ryczałtu otrzymanego przez Wnioskodawcę tytułem zwrotu kosztów i wydatków związanych z pełnieniem funkcji w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, stanowi dla Zainteresowanego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, w wysokości kwot uzyskanych z ww. tytułu.

Otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty nie mieszczą się w żadnym ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj