Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-865/13-2/MT
z 16 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13.08.2013r. (data wpływu 16.08.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W przyszłości Wnioskodawca zostanie wspólnikiem - akcjonariuszem w spółce komandytowo - akcyjnej z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „SKA”). Następnie, w przyszłości rozważane jest przekształcenie SKA w inną spółkę osobową tj. w Spółkę jawną, w której Wnioskodawca wraz z pozostałymi wspólnikami SKA będzie wspólnikiem.

Przekształcenie Spółki osobowej w inną spółkę osobową jest dopuszczalne na mocy art. 551 § 1 KSH i zostanie przeprowadzone w oparciu o przepisy 551 -570 oraz 581 -584 KSH,


W wyniku przekształcenia, cały majątek SKA stanie się majątkiem Spółki jawnej. Przekształcenie nie będzie się wiązać ze zmniejszeniem majątku SKA (poprzez np. wypłatę dywidendy akcjonariuszom), ani ze zwiększeniem majątku (np. w wyniku wniesienia dodatkowych wkładów przez wspólników). Tym samym, w wyniku planowanego przekształcenia SKA w Spółkę jawną nie dojdzie do zmiany wartości posiadanych przez Wnioskodawcę aktywów.


Po przekształceniu ustalony poziom prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach Spółki jawnej będzie odpowiadał jego udziałowi w zyskach SKA, wynikającego ze statutu spółki przekształcanej.


Na moment przekształcenia, w SKA nie wystąpi zysk, który mógłby być wypłacony w formie dywidendy, gdyż brak będzie nadwyżki rachunkowych przychodów nad kosztami ich uzyskania, która mogłaby stanowić zysk. W konsekwencji brak będzie podstaw do wypłaty dywidendy z SKA na rzecz Wnioskodawcy.


Nie przewiduje się również, by na moment przekształcenia spółka komandytowo-akcyjna posiadała kapitały utworzone z zysku wypracowanego przez tę spółkę w poprzednich latach obrotowych lub częściowo pokryte takim zyskiem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w sytuacji przekształcenia SKA w Spółkę jawną, powstanie po stronie Wnioskodawcy (będącego akcjonariuszem SKA) przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie Ustawy PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie przekształcenia SKA w Spółkę jawną, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy (będącego akcjonariuszem w SKA) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Spółki osobowe w tym spółka komandytowo-akcyjna są „transparentne” podatkowo, co oznacza, że dochody tych spółek nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od prawnego statusu wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna, dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej; „PIT”).


W związku z powyższym, Wnioskodawca, przy ewentualnym ustalaniu przychodu z tytułu przekształcenia SKA w Spółkę jawną podlegałby Ustawie PIT.


Jak wskazano w art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (czyli w tym przychody z udziału w Spółce jawnej i SKA) u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału).


Ustawodawca zawarł w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT otwarty katalog źródeł przychodów, do których zaliczono m.in.:


  • pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. I pkt 3 Ustawy PJT),
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT).


Definiując przychód z działalności gospodarczej, ustawodawca wskazał, że za taki przychód uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy PIT, do przychodów z kapitałów pieniężnych, ustawodawca zaliczył również przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 8 Ustawy PIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe.


Zdaniem Wnioskodawcy, przywołane powyżej przepisy Ustawy PIT nie mogą stanowić podstawy do uznania, że Wnioskodawca w związku z przekształceniem Spółki jawnej w SKA, uzyska przychód w rozumieniu Ustawy PIT.


O braku powstania przychodów z tytułu przekształcenia spółki osobowej (SKA) w inną spółkę osobową (Spółkę jawną) świadczy również sama konstrukcja przekształcenia i jej skutki prawno- podatkowe zawarte w Kodeksie spółek handlowych oraz Ordynacji Podatkowej.


Zgodnie z art. 551 § 1 SKA może być przekształcona w inną Spółkę handlową (w tym Spółkę jawną). Z treści art. 552 KSH wynika, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie w myśl art. 553 § 1 KSH Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).


Z powyższego wynika zatem, że przekształcenie SKA w inną spółkę osobową ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia działalności i nie powoduje powstania nowego podmiotu.


Podobnie na gruncie Ordynacji Podatkowej stosownie do postanowień art. 93a § 1 w zw. z § 2 pkt 1 lit. a) spółka niemająca osobowości prawnej (Spółka jawna) powstała w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej (SKA) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki (SKA).

Zmiana formy prawnej nie wiąże się z osiągnięciem zysku, przypisaniem jakichkolwiek świadczeń lub korzyści majątkowych wspólnikom przekształconej Spółki jawnej podlegających opodatkowaniu na gruncie Ustawy PIT, bowiem z perspektywy majątkowej wspólników przekształcanej SKA czynność ta nie wywoła powstania jakiegokolwiek przysporzenia.

Również na gruncie przywołanego powyżej art. 24 ust. 1 pkt 8 Ustawy PIT nie powstanie obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia. Przepis ten bowiem dotyczy wyłącznie przekształcenia spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) w spółki osobowe. Nie będzie on miał zatem zastosowania w sytuacji przekształcenia SKA w inną spółkę osobową.

Podkreślić jednak należy przede wszystkim, że czynność przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową, nie skutkuje dla wspólników spółki żadnym przysporzeniem, czy to faktycznie otrzymanym, czy nieotrzymanym, ale należnym wspólnikowi. Ze względu na brak jakiegokolwiek przysporzenia dla wspólników, przekształcenie SKA w spółkę jawną nie będzie skutkować powstaniem przychodu w podatku PIT. Brak wystąpienia przysporzenia dla wspólników w rezultacie przekształcenia jednej spółki osobowej w inną spółkę osobową wynika z regulacji KSH i Ordynacji podatkowej, co Wnioskodawca wykazał powyżej.


Poprawność stanowiska Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach Organów podatkowych dotyczących przekształceń spółek niemających osobowości prawnej w inne spółki osobowe, przykładowo w interpretacji:


  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 czerwca 2013 r. (sygn. IBPBI/1/415- 431/12/ŚS), w której organ podatkowy wskazał m.in.: „Wobec powyższego, jeśli przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej i spółki komandytowej w spółki jawne zostanie przeprowadzone ściśle według przepisów k.s.h., tym samym spółki jawne wstąpią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanych spółek (komandytowo-akcyjnej i komandytowej). Spółka przekształcana stanie się spółką przekształcaną z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów k. s. h. powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej Mając na uwadze fakt, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej, w związku z powyższym po stronie wspólnika spółki przekształcanej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. (...) Zgodzić się również należy z Wnioskodawcą, że przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową nie spowoduje powstania przychodu o jakim mowa w art. 24 ust .5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten dotyczy niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych, do których spółka komandytowo-akcyjna i komandytowa nie należy,”
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 maja 2013 r. (sygn. ILPB1/415-164/13-2/AP),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2013 r. (syng.: ILPB1/415-44/13- /TW),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lipca 2012 r. (sygn. IBPBII/2/415- 542/12/MMa),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 marca 2009 r. (sygn. ILPB2/415-30/09- 2/JK).


Reasumując, wobec braku w Ustawie PIT przepisów wskazujących na istnienie obowiązku podatkowego w podatku PIT w zakresie przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie przekształcenia SKA w Spółkę jawną, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy (będącego akcjonariuszem w SKA) przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie Ustawy PIT.


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz powyższym uzasadnieniem popartym stanowiskiem organów podatkowych, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko i rozumienie treści przepisów podatkowych jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych , wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zwłaszcza, że wydane zostały w innym stanie prawnym. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj