Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-855/13-2/SJ
z 9 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 3 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

K. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest producentem płyt i wyrobów drewnopodobnych, których odbiorcami są branże meblarska, wykończeniowa i budowlana. Produkty Spółki to m.in.: wysokiej jakości panele podłogowe, panele ścienne, blaty kuchenne, płyty laminowane, płyty wiórowe i inne.

W związku z faktem, że Spółka funkcjonuje na wysokokonkurencyjnym rynku, podejmuje ona szereg działań marketingowych i reklamowych. Zasadniczo, przedmiotowe działania marketingowe odbywają się w ramach wspólnych akcji marketingowych prowadzonych wraz z nabywcami towarów Spółki, tj. marketami budowlanymi (dalej: Markety) oraz przedstawicielami handlowymi i hurtowniami (dalej: Dystrybutorzy). Działania te mają na celu intensyfikację sprzedaży produktów Spółki, przy jednoczesnym zwiększeniu obrotu handlowego danego Marketu/Dystrybutora.

Spółka kieruje akcje marketingowe także do profesjonalistów z dziedziny architektury, designu, itp., którzy mogą zastosować towary Spółki w toku swoich prac (np. architekci wnętrz, dekoratorzy).

Działania marketingowe mają zazwyczaj miejsce w następujących okolicznościach:

  • w ramach stałych akcji marketingowych – Spółka stale reklamuje swoje produkty i swoją markę, głównie poprzez eksponowanie swojego logo (oraz logotypu poszczególnych kolekcji), poprzez prezentację swojej oferty za pomocą katalogów, ulotek etc.;
  • w związku z nową kolekcją produktów – wprowadzenie na rynek nowej kolekcji produktów Spółki wiąże się z intensyfikacją działań zmierzających do zainteresowania potencjalnych kupujących nowymi produktami Spółki;
  • w związku z uczestnictwem w targach lub wystawach branżowych – działania marketingowe z nimi związane są swoiste dla tego rodzaju imprez, wiążą się z kompleksową prezentacją Spółki jako potencjalnego kontrahenta, a także prezentacją jej oferty produktowej.

Obecnie, Spółka planuje rozpocząć następujące akcje marketingowe:

1. Oddanie towarów marketingowych w nieodpłatne użytkowanie/nieodpłatne użyczenie towarów

Spółka planuje przekazywać Dystrybutorom/Marketom w nieodpłatne użytkowanie przedmioty służące do reklamy towarów Spółki, takie jak:

  • Ekspozytory – różnego rodzaju konstrukcje stojące lub wiszące pozwalające na wyeksponowanie gotowych produktów lub fragmentów gotowych produktów Spółki w celu ich zaprezentowania potencjalnym klientom, umożliwiające porównywanie ich właściwości, wzornictwa. Będą to np.:
    • stojaki – puste stojące stelaże, które służą do umieszczenia w nich paneli podłogowych i/lub listw przypodłogowych o różnym wzornictwie,
    • ekspozytory książkowe stanowiące zawieszane na ścianie lub stojące ramy (skrzydła do prezentacji), w których umieszczane są fragmenty towarów, np. kilka złożonych paneli podłogowych, odpowiednio przyciętych, które można przeglądać poprzez przekładanie kolejnej ramy. Wyglądem przypominają stojącą pionowo książkę, której stronami (skrzydłami) są np. fragmenty paneli różniące się wzornictwem,
    • wolnostojące skrzynie, w których prezentowane są wybrane produkty znajdujące się w ofercie Spółki (np. kilka paneli umieszczonych w skrzyni pod odpowiednim kątem).
    Na ekspozytorach może znajdować się logo Spółki lub danej kolekcji. Część ekspozytorów zawiera stałą ekspozycję produktów Spółki, jednak w większości z nich, eksponowane produkty mogą być zmieniane w zależności od aktualności kolekcji, czy danej akcji marketingowej. W takiej sytuacji ekspozytory są wypełniane innymi produktami Spółki. Cena nabycia ekspozytorów kształtuje się w granicach od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych netto.
  • Banery – fragmenty tworzywa sztucznego oznaczone m.in. logo Spółki lub konkretnej kolekcji produktów (np. logotypem podłogowym), przeznaczone do zawieszenia, o zróżnicowanych formatach, zazwyczaj kilku metrów kwadratowych. Cena ich nabycia przekracza 10 zł netto.
  • Flagi – fragmenty tworzywa sztucznego oznaczone m.in. logo Spółki lub konkretnej kolekcji produktów (np. logotypem podłogowym), o różnych wymiarach, przeznaczone do powieszenia na wolnym powietrzu, w hali wystawowej, etc. Cena ich nabycia przekracza zwykle 10 zł netto.

Wymienione wyżej towary, będące własnością Spółki, zamierza ona użyczać Marketom/Dystrybutorom, w celu umożliwienia im w sposób hardziej efektywny prezentacji dostępnego u nich asortymentu Spółki, a przez to zwiększenia sprzedaży towarów Spółki.

Warunki użyczenia będą określone w regulaminie, który będzie określał m.in. warunki współpracy podmiotów, jej zakończenia, etc. Dystrybutor/Market nie będą zobowiązani do uiszczenia na rzecz Spółki wynagrodzenia z tytułu użytkowania przedmiotowych towarów, ale też nie nabędą prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie Spółki na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych ze Spółką i określonych w ww. regulaminie.

Przy nabyciu ww. towarów, Spółka odliczać będzie VAT naliczony.

2. Promocyjna sprzedaż towarów marketingowych za symboliczną kwotę

Drugą z planowanych przez Spółkę akcji marketingowych jest promocyjna sprzedaż wybranych towarów za symboliczną kwotę, np. 1 zł. Przedmiotem planowanej sprzedaży promocyjnej będą:

  • Gadżety – różnego rodzaju towary nabywane przez Spółkę, zawierające logo Spółki lub danej kolekcji jej produktów. Będą to na przykład: części garderoby (t-shirty, bezrękawniki, polary, czapeczki), artykuły gospodarstwa domowego (zestawy noży, podkładki pod kubki, fartuchy kuchenne), artykuły biurowe (notesy, długopisy), a także inne towary, takie jak: parasolki, zapalniczki, cukierki, itp. Spółka będzie je sprzedawać po promocyjnej cenie w celu zwiększenia rozpoznawania swojej marki, wywołania pozytywnych skojarzeń u potencjalnych klientów etc. Cena nabycia tych gadżetów kształtuje się w granicach od kilkudziesięciu groszy (np. zapałki) do kilkudziesięciu złotych (np. zestaw noży) netto.
  • Wzorniki w postaci elementów (wierzchnich warstw) towarów znajdujących się w ofercie Spółki (np. same okleiny blatów kuchennych). Przykładowo, tego typu wzornik będzie stanowić zestaw fragmentów wierzchnich warstw (oklein) blatów kuchennych w różnych wariantach kolorystycznych spiętych w formie wachlarza, opatrzonych naklejkami zawierającymi m.in.: logo Spółki lub kolekcji, kod towaru, nazwę koloru, etc.

Koszt wytworzenia/cena nabycia tych towarów przekracza zwykle 10 zł netto, choć może się zdarzyć, że kwota ta będzie niższa (tj. poniżej 10 zł).

Przy wytworzeniu/nabyciu wskazanych w niniejszym wniosku towarów, Spółka odliczać będzie VAT naliczony.

Warunki sprzedaży promocyjnej będą określone w regulaminie, przy czym zaznaczone będzie w nim w szczególności, że promocyjna sprzedaż ww. towarów będzie przeznaczona wyłącznie dla podmiotów niepowiązanych ze Spółką rodzinnie lub kapitałowo w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podarku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT).

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwości, co do interpretacji niektórych przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne użyczenie przez Spółkę towarów marketingowych w postaw: banerów, flag i ekspozytorów będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, tj. nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu odpowiednio art. 7 ust. 2 lub art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a w związku z tym, czy Spółka będzie zobowiązana do naliczania VAT należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, nieodpłatne użyczenie przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej VAT, tj. nieodpłatnej dostawy towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług w rozumieniu odpowiednio art. 7 ust. 2 lub art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a w związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do naliczania VAT należnego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)”.

Ponadto, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (...) jeżeli podatnikowi, przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżeniu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów”.

W ocenie Spółki, udostępnienie przez Spółkę Dystrybutorom/Marketom towarów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, tj.: ekspozytorów, flag i banerów nie stanowi po stronie Spółki dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT. Transakcja ta nie spełnia bowiem definicji dostawy towarów, przewidzianej w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Jak bowiem zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka udostępni/użyczy nieodpłatnie te towary Dystrybutorom/Marketom, przy czym nie nabędą oni prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, gdyż przez cały czas wykorzystania tych towarów będę one własnością Spółki. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie Spółki na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych ze Spółkę i określonych w ww. regulaminie.

Konsekwentnie, transakcja ta nie będzie stanowić po stronie Spółki czynności (dostawy towarów) podlegającej opodatkowaniu VAT ani w oparciu o art. 5 ust. l pkt 1 ustawy o VAT (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel za wynagrodzeniem), ani też w oparciu o art. 7 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (nieodpłatne przekazanie towarów).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.

W art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, znowelizowanym 1 kwietnia 2013 r., ustawodawca wprowadza wyjątki od zasady, że jedynie odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT. W przepisie tym zrównuje się z odpłatnym świadczeniem usług nieodpłatne świadczenie usług, bowiem zgodnie z pkt 1 tego przepisu: „Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarczą podatnika, (...) jeżeli ;podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (…)”.

Opodatkowaniu VAT podlega zatem użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika „do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, wytworzeniu, etc., tych towarów. Dokonując więc wykładni a contrario przedmiotowego przepisu, zdaniem Spółki, nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika, które odbywa się do celów jego działalności gospodarczej, jest wyłączone z opodatkowania VAT.

Kluczowym zagadnieniem jest więc stwierdzenie, czy oddanie Marketom/Dystrybutorom w użytkowanie ekspozytorów, flag i banerów będzie dokonywane przez Spółkę do celów prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

Nadrzędnym celem ekonomicznym prowadzenia każdej działalności gospodarczej jest uzyskanie jak największego obrotu handlowego. Oczywistym jest, że celem Spółki jest sprzedaż jak największej ilości jej towarów. Jednakże również celem Marketu/Dystrybutora jest sprzedaż jak największej ilości towarów Spółki, Market/Dystrybutor osiągają bowiem przychody ze sprzedaży towarów Spółki.

Wymienione wyżej towary, będące własnością Spółki, zamierza ona użyczać Marketom/Dystrybutorom, w celu umożliwienia im w sposób bardziej efektywny prezentacji dostępnego u nich asortymentu Spółki, a także reklamowania, rozpowszechniania marki i logo Spółki.

Spółka pragnie bowiem wskazać, że ekspozytory służą do prezentowania oferty Spółki poprzez zamieszczenie w nich przykładowych produktów Wnioskodawcy. Ekspozytory umożliwiają zatem demonstrowanie, porównanie istotnych właściwości towarów Spółki, w szczególności takich jak kolor, czy faktura.

Zdaniem Spółki, również udostępnienie Marketom/Dystrybutorom flag i banerów służy do celów działalności gospodarczej Spółki. Flagi i banery są bowiem wykorzystywane w celach marketingowych. Ich powierzchnia jest przeznaczona całkowicie do celów reklamowych Spółki – na barterach i flagach znajdują się informacje o Spółce lub jej produktach – tj. logo Spółki lub logo konkretnej kolekcji produktów (np. logotyp podłogowy). Towary te służą zatem do zwrócenia uwagi potencjalnego kupującego na Spółkę i jej produkty, a przez to do zachęcenia do zakupienia jej towarów.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, niewątpliwie zatem oddanie w użytkowanie przedmiotowych towarów, których głównym celem jest promocja produktów Spółki, jest dokonywane do celów działalności gospodarczej Spółki, przy czym Spółce przysługiwało/przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, wytworzeniu, etc. tych towarów. Tym samym, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, nieodpłatne użyczenie/oddanie w użytkowanie Marketom i Dystrybutorom ekspozytorów, banerów i flag nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Spółka nie będzie zatem zobowiązana do naliczenia VAT należnego w związku ze świadczeniem tych usług.

Spółka wskazała, że identyczne stanowisko zaprezentowały organy podatkowe w sprawach o podobnym stanie faktycznym:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 maja 2012 r. (IPTPP2/443-l83/l2-2/JN), stwierdzono: „Nieodpłatne oddanie do używania zestawów multimedialnych potencjalnym klientom ma związek z prowadzoną działalnością, bowiem jak wynika z wniosku, ma na celu zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki. Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że wymienione czynności nie stanowią także usług podlegających opodatkowaniu”,
  • natomiast w interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2009 r. (IBPP2/443-l57/09/ICz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach skonstatował: „Jednak, zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatna usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, jeśli nie ma związku z działalnością przedsiębiorstwa. Nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku maszyn do kolorowania farb i tynków oraz urządzeń do natryskowego nakładania tynków ma jednak związek z działalnością, bowiem jak wynika z wniosku, przekazanie przez Wnioskodawcę nieodpłatnie tych urządzeń ma spowodować zwiększone zakupy produktów Wnioskodawcy. Uwzględniając powyższe, wymienione czynności nie podlegają także opodatkowaniu jako świadczenie usługi”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Powołane wyżej unormowania wskazują, że przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r. – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W oparciu o art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r. – za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Podkreślić należy, że z przepisów ustawy o podatku VAT wynika, że aby doszło do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

Natomiast, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono dokonane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz Wnioskodawcy musiało przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Podkreślić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem płyt i wyrobów drewnopodobnych, których odbiorcami są branże meblarska, wykończeniowa i budowlana. Produkty Spółki to m.in.: wysokiej jakości panele podłogowe, panele ścienne, blaty kuchenne, płyty laminowane, płyty wiórowe i inne. W związku z faktem, że Zainteresowany funkcjonuje na wysokokonkurencyjnym rynku, podejmuje on szereg działań marketingowych i reklamowych. Zasadniczo, przedmiotowe działania marketingowe odbywają się w ramach wspólnych akcji marketingowych prowadzonych wraz z nabywcami towarów Spółki, tj. marketami budowlanymi (Markety) oraz przedstawicielami handlowymi i hurtowniami (Dystrybutorzy). Działania te mają na celu intensyfikację sprzedaży produktów Spółki, przy jednoczesnym zwiększeniu obrotu handlowego danego Marketu/Dystrybutora. Spółka kieruje akcje marketingowe także do profesjonalistów z dziedziny architektury, designu, itp., którzy mogą zastosować jej towary w toku swoich prac (np. architekci wnętrz, dekoratorzy).

Działania marketingowe mają zazwyczaj miejsce w następujących okolicznościach:

  • w ramach stałych akcji marketingowych – Spółka stale reklamuje swoje produkty i swoją markę, głównie poprzez eksponowanie swojego logo (oraz logotypu poszczególnych kolekcji), poprzez prezentację swojej oferty za pomocą katalogów, ulotek etc.;
  • w związku z nową kolekcją produktów – wprowadzenie na rynek nowej kolekcji produktów Spółki wiąże się z intensyfikacją działań zmierzających do zainteresowania potencjalnych kupujących nowymi produktami Spółki;
  • w związku z uczestnictwem w targach lub wystawach branżowych – działania marketingowe z nimi związane są swoiste dla tego rodzaju imprez, wiążą się z kompleksową prezentacją Spółki jako potencjalnego kontrahenta, a także prezentacją jej oferty produktowej.

Obecnie, Spółka planuje rozpocząć następującą akcję marketingową – oddanie towarów marketingowych w nieodpłatne użytkowanie/nieodpłatne użyczenie towarów.

Spółka planuje przekazywać Dystrybutorom/Marketom w nieodpłatne użytkowanie przedmioty służące do reklamy jej towarów, takie jak:

  • Ekspozytury, będą to np.:
    • stojaki – puste stojące stelaże, które służą do umieszczenia w nich paneli podłogowych i/lub listw przypodłogowych o różnym wzornictwie,
    • ekspozytory książkowe stanowiące zawieszane na ścianie lub stojące ramy (skrzydła do prezentacji), w których umieszczane są fragmenty towarów, np. kilka złożonych paneli podłogowych, odpowiednio przyciętych, które można przeglądać poprzez przekładanie kolejnej ramy. Wyglądem przypominają stojącą pionowo książkę, której stronami (skrzydłami) są np. fragmenty paneli różniące się wzornictwem,
    • wolnostojące skrzynie, w których prezentowane są wybrane produkty znajdujące się w ofercie Spółki (np. kilka paneli umieszczonych w skrzyni pod odpowiednim kątem).
    Na ekspozytorach może znajdować się logo Spółki lub danej kolekcji. Część ekspozytorów zawiera stałą ekspozycję produktów Spółki, jednak w większości z nich, eksponowane produkty mogą być zmieniane w zależności od aktualności kolekcji, czy danej akcji marketingowej. W takiej sytuacji ekspozytory są wypełniane innymi produktami Spółki. Cena nabycia ekspozytorów kształtuje się w granicach od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych netto.
  • Banery – cena ich nabycia przekracza 10 zł netto.
  • Flagi – cena ich nabycia przekracza zwykle 10 zł netto.

Wymienione wyżej towary, będące własnością Spółki, zamierza ona użyczać Marketom/Dystrybutorom, w celu umożliwienia im w sposób hardziej efektywny prezentacji dostępnego u nich asortymentu Spółki, a przez to zwiększenia sprzedaży towarów Spółki. Warunki użyczenia będą określone w regulaminie, który będzie określał m.in. warunki współpracy podmiotów, jej zakończenia, etc. Dystrybutor/Market nie będą zobowiązani do uiszczenia na rzecz Spółki wynagrodzenia z tytułu użytkowania przedmiotowych towarów, ale też nie nabędą prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Będą oni posiadać jedynie pozwolenie Spółki na ich użytkowanie w ograniczonym zakresie, na zasadach uzgodnionych ze Spółką i określonych w ww. regulaminie. Przy nabyciu ww. towarów, Spółka odliczać będzie VAT naliczony.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy. Przez umowę użyczenia, zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) – użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Treść powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że aby uznać dane świadczenie (dostawa towarów lub świadczenie usług) za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.

Aby zatem uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów/świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za dostawę towarów/wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Z wniosku wynika, że Spółka przekazując w nieodpłatne użyczenie Dystrybutorom/Marketom ekspozytory (stojaki, ekspozytury książkowe, wolnostojące skrzynie), banery, flagi – nie uzyska żadnego wynagrodzenia, a Dystrybutorzy/Markety nie nabędą prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, gdyż przez cały czas wykorzystania tych towarów będą one własnością Wnioskodawcy. W związku z tym przedmiotowych czynności nie można uznać za odpłatne i tym samym nie będą one stanowiły odpłatnej dostawy towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy oraz odpłatnego świadczenia usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.

Natomiast, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, musi ono służyć celom innym, niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Jak wskazał Zainteresowany, wymienione we wniosku towary, będące własnością Spółki, zamierza on użyczać Marketom/Dystrybutorom w celu umożliwienia im w sposób bardziej efektywny prezentacji dostępnego u nich asortymentu Spółki, a także reklamowania, rozpowszechniania marki i logo Spółki. Ekspozytory służą do prezentowania oferty Spółki poprzez zamieszczenie w nich przykładowych produktów Wnioskodawcy. Ekspozytory umożliwiają zatem demonstrowanie, porównanie istotnych właściwości towarów Spółki, w szczególności takich jak kolor, czy faktura. Zdaniem Zainteresowanego, również udostępnienie Marketom/Dystrybutorom flag i banerów służy do celów działalności gospodarczej Spółki. Flagi i banery są bowiem wykorzystywane w celach marketingowych. Ich powierzchnia jest przeznaczona całkowicie do celów reklamowych Spółki – na banerach i flagach znajdują się informacje o Spółce lub jej produktach – tj. logo Spółki lub logo konkretnej kolekcji produktów (np. logotyp podłogowy). Towary te służą zatem do zwrócenia uwagi potencjalnego kupującego na Spółkę i jej produkty, a przez to do zachęcenia do zakupienia jej towarów.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, niewątpliwie zatem oddanie w użytkowanie przedmiotowych towarów, których głównym celem jest promocja produktów Spółki, jest dokonywane do celów działalności gospodarczej Spółki.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie do nieodpłatnego używania – odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Jak wynika bowiem z treści wniosku, nieodpłatne oddanie przedmiotowych towarów marketingowych odbędzie się w celu promowania swojej marki. Natomiast celem Marketu/Dystrybutora jest sprzedaż jak największej ilości towarów Spółki, bowiem osiągają oni przychody ze sprzedaży towarów Spółki.

Reasumując, czynność nieodpłatnego użyczenia przez Spółkę towarów marketingowych w postaci: banerów, flag i ekspozytorów nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, ani też nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, podlegających opodatkowaniu w trybie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wniosek w pozostałym zakresie rozpatrzony zostanie odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj