Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1451/13/PC
z 30 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 30 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących organizacji Dni Otwartych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących organizacji Dni Otwartych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków dla miasta oraz okolicznych gmin w oparciu o zezwolenia wydane decyzjami burmistrza oraz wójtów. W ramach prowadzonej działalności Spółka eksploatuje stację uzdatniania wody, oczyszczalnię ścieków oraz sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Ponadto Spółka świadczy szereg usług towarzyszących podstawowej działalności, takich jak czyszczenie i udrażnianie sieci kanalizacyjnej, wywóz nieczystości płynnych, budowa przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych, usługi kamerowania sieci, dowóz wody beczkowozami itd.

W ramach promocji działalności przedsiębiorstwo zorganizowało Dni Otwarte na oczyszczalni ścieków połączone z uroczystym otwarciem oddanej do użytkowania suszarni osadów ściekowych.

Celem zorganizowanych Dni Otwartych była:

  1. promocja i reklama przedsiębiorstwa,
  2. propagowanie działań związanych z ochroną środowiska,
  3. działania informacyjne i edukacyjne związane ze stosowaną technologią oczyszczania ścieków, prawidłową eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych itp.,
  4. zapoznanie mieszkańców z aktualnie prowadzonymi inwestycjami i działaniami rozwojowymi.

W związku z organizacją Dni Otwartych przedsiębiorstwo poniosło koszty obejmujące:

  • zakup drobnych upominków z logo firmy, takich jak kubki, notatniki, długopisy, cukierki ze specjalną etykietą zawierającą nazwę i logo firmy, torby papierowe z logo firmy,
  • wykonanie zdjęć z imprezy oraz ich oprawa,
  • zakup kwiatów wręczanych zaproszonym gościom i pracownikom,
  • wynajem ławek i namiotu,
  • opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych, transmisja filmowa na telebim i do internetu,
  • wynajem sprzętu nagłaśniającego wraz z obsługą,
  • wypożyczenie telebimu,
  • usługa konsumpcyjna i cateringowa.

W Dniach Otwartych uczestniczyli pracownicy Spółki, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta. Impreza miała charakter „otwarty”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesione koszty związane z organizacją Dni Otwartych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie działalności, określone w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty organizacji Dni Otwartych będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Pozostają one w związku z osiąganymi przez przedsiębiorstwo przychodami jako służące zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodu. W ocenie przedsiębiorstwa wydatki na organizację Dni Otwartych w całości poniesione zostały w celu realizacji promocji i reklamy przedsiębiorstwa. Pomimo, iż na całość poniesionych kosztów składają się różne wydatki, to ich merytoryczne uzasadnienie sprowadza się do celu podstawowego jakim jest promocja, reklama i informacja. Impreza została zorganizowana w obiektach Spółki, gdzie mieszkańcy mieli możliwość zapoznania się z przebiegami procesów technologicznych, prawidłową eksploatacją urządzeń oraz działaniami zmierzającymi do ochrony środowiska. Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty nie mogą zostać uznane za koszty reprezentacji wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, gdyż nie spełniają jej definicji obejmującej „wystawność, okazałość”. W całości poniesione zostały one w związku z promocją i reklamą firmy rozumianą jako czynności związane z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegające na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, zachęty i skłaniania klientów do korzystania z usług Spółki. Impreza sprzyjała propagowaniu działań zmierzających do ochrony środowiska i zabezpieczenia interesów Spółki, jakim jest prawidłowe użytkowanie urządzeń kanalizacyjnych.

W odniesieniu do wymienionych literalnie w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop kosztów reprezentacji obejmujących w szczególności koszty poniesione na zakup usług gastronomicznych, żywności i napojów Spółka stoi na stanowisku, iż zorganizowana impreza nie mieści się w kategoriach tożsamych z „reprezentacją”. Ponieważ jej cel zasadniczy związany jest z promocją i reklamą firmy, poszczególne wydatki nie mogą być rozpatrywane oddzielnie, lecz w całości powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zorganizowana impreza nie miała charakteru „wystawnego”, czy też „okazałego”. Została zorganizowana z uwzględnieniem racjonalnych kosztów. Największy udział kosztów przypada na opracowanie materiałów promocyjnych, transmisję filmową oraz wynajem telebimów. Impreza połączona była z reklamą wybudowanej suszarni osadów ściekowych, która będzie służyła nie tylko procesom technologicznym samej Spółki (suszenie osadów ściekowych powstałych w wyniku oczyszczania ścieków), ale również potencjalnym usługobiorcom zewnętrznym. Założeniem jest, że oczyszczalnia będzie świadczyć usługi suszenia osadów dla innych, okolicznych oczyszczalni ścieków.

Zdaniem Spółki, koszty organizacji Dni Otwartych powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie określone w art. 15 ust. 4d updop, gdyż kosztów tych nie da się bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami. Powinny one podlegać zaliczeniu do kosztów w dacie poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4e updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. W świetle tego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 updop.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Jak wskazano powyżej ocena prawna danego wydatku wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach promocji działalności przedsiębiorstwa zorganizowała Dni Otwarte na oczyszczalni ścieków połączone z uroczystym otwarciem oddanej do użytkowania suszarni osadów ściekowych. W związku z organizacją Dni Otwartych Spółka poniosła szereg wydatków. W Dniach Otwartych uczestniczyli pracownicy Spółki, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta. Impreza miała charakter „otwarty”.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż koszty poniesione przez Spółkę w związku z organizacją „Dni Otwartych” takie jak:

  • zakup drobnych upominków z logo firmy, takich jak kubki, notatniki, długopisy, cukierki ze specjalną etykietą zawierającą nazwę i logo firmy, torby papierowe z logo firmy,
  • wykonanie zdjęć z imprezy oraz ich oprawa,
  • zakup kwiatów wręczanych zaproszonym gościom i pracownikom,
  • wynajem ławek i namiotu,
  • opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych, transmisja filmowa na telebim i do internetu,
  • wynajem sprzętu nagłaśniającego wraz z obsługą,
  • wypożyczenie telebimu,
  • usługa konsumpcyjna i cateringowa;

nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Wydatki te ponoszone są bowiem w związku z promocją i reklamą przedsiębiorstwa, propagowaniem działań związanych z ochroną środowiska, działaniami informacyjnymi i edukacyjnymi związanymi ze stosowaną technologią oczyszczania ścieków, prawidłową eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych itp., a także zapoznaniem mieszkańców z aktualnie prowadzonymi inwestycjami i działaniami rozwojowymi.

Powyższe wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop; są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód - art. 15 ust. 4, ust. 4b - 4c updop),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie - art. 15 ust. 4d - 4e updop).

Updop nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” - brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Podobnie traktować należy wydatki na zakup materiałów i produktów, które można przypisać do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie poniesienia tego rodzaju wydatku. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że wydatków poniesionych przez Spółkę na organizację „Dni Otwartych” nie da się przyporządkować do konkretnych przychodów. Zatem ww. wydatki, jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, będą podlegały zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia – a więc w momencie zaksięgowania (ujęcia) w prowadzonych księgach handlowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów – stosownie do art. 15 ust. 4e updop - uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją „Dni Otwartych”, jako koszty pośrednie, należy ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d i ust. 4e updop.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj