Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-918/13-5/MS
z 3 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko — przedstawione we wniosku z 8 listopada 2013r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 12 listopada 2013r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 8 stycznia 2014 r. Nr IPPB3/423-918/13-2/MS (data doręczenia 13 stycznia 2014 r.) pismem z dnia 17 stycznia (data nadania 17 stycznia 2014r.; data wpływu do BKIP w Płocku 20 stycznia 2014r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o wysokość straty, o której mowa w art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 5 ustawy — jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013r. do Biura KIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o wysokość straty, o której mowa w art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 5 ustawy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników B. Sp. z o.o., (obecnie B. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej) z dnia 12 grudnia 2007r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, podwyższono kapitał zakładowy B. Sp. z o.o. z kwoty 50.000,00 (pięćdziesiąt tysięcy) złotych, o kwotę 33.400.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta tysięcy) złotych, do kwoty 33.450.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta pięćdziesiąt tysięcy) złotych, przez utworzenie 66.800 (sześćdziesiąt sześć tysięcy osiemset) nowych udziałów o wartości nominalnej 500,00 (pięćset) złotych jeden udział, o łącznej wartości nominalnej 33.400.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta tysięcy) złotych. W wyniku podwyższenia kapitał zakładowy Spółki wynosi 33.450.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta pięćdziesiąt tysięcy) złotych i dzieli się na 66.900 (sześćdziesiąt sześć tysięcy dziewięćset) udziałów o wartości nominalnej 500,00 (pięćset) złotych jeden udział. Wszystkie 66.800 (sześćdziesiąt sześć tysięcy osiemset) nowoutworzonych udziałów o wartości nominalnej 500,00 (pięćset) złotych jeden udział, o łącznej wartości nominalnej 33.400.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta tysięcy) złotych objął dotychczasowy wspólnik X. Spółka Akcyjna, po łącznej cenie za wszystkie obejmowane udziały równej kwocie 33.400.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta tysięcy) złotych pokrył je wkładem niepieniężnym o wartości 33.400.000,00 (trzydzieści trzy miliony czterysta tysięcy) złotych, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa X. Spółka Akcyjna, wyodrębnionej organizacyjnie w formie Biura Administracji Teleinformatyki, w skład której wchodziły:

  1. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działkę gruntu numer ewidencyjny 22/2 (dwadzieścia dwa łamane przez dwa) o powierzchni 2,0114 ha (dwa hektary sto czternaście metrów kwadratowych) nr 2/2 (dwa przez dwa) dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (BI jeden B przez pięćdziesiąt cztery tysiące sześćset siedemdziesiąt dwa łamane przez dwa), wraz z prawem własności budynków na niej wzniesionych, stanowiących odrębne nieruchomości,
  2. składniki majątkowe, w tym majątku trwałego, określone w sposób szczegółowy w wykazie stanowiącym Załącznik Nr 1 do wyżej wymienionej Uchwały nr 1,
  3. prawa z umów, których wykaz znajdował się w Załączniku nr 1 do wyżej wymienionej Uchwały nr 1,
  4. środki pieniężne w kwocie 150.000,00 (sto pięćdziesiąt tysięcy) złotych,
  5. prawa z umów o pracę z 26 pracownikami, którym zostało doręczone pisemne zawiadomienie na podstawie art. 23 <1> § 3 Kodeksu pracy o przejściu zorganizowanej części przedsiębiorstwa X. Spółka Akcyjna na B. Sp. z o.o. i wynikających z tego dla nich skutkach w zakresie ich stosunków pracy.

W dniu 16 lipca 2013 r. Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy ogłosił upadłość B. Sp. z o.o. z siedzibą W obejmującą likwidację majątku upadłego.

Obecnie przedsiębiorstwo spółki i jej majątek zlokalizowane są w B. przy ul. C. 2 i 2A. Przedmiotem działalności spółki jest wynajem powierzchni biurowych i magazynowych wraz z pełną infrastrukturą oraz świadczenie na rzecz najemców oraz innych podmiotów usług informatycznych. Na dzień 18 lipca 2013 roku przedsiębiorstwo zatrudniało 16 osób. Na dzień 31 sierpnia zatrudnionych jest 13 osób. Z końcem listopada 2013 roku stan zatrudnienia spadnie do 11 osób, które są niezbędne zabezpieczenia, utrzymania i obsługi masy upadłości. Ponadto z dwoma osobami zawarto umowy zlecenia (specjalista BHP oraz osoba odpowiedzialna za serwisowanie oprogramowania księgowego). Syndyk prowadzi obecnie przedsiębiorstwo upadłego na podstawie zgody sędziego komisarza (zgoda sędziego komisarza dotyczy okresu do 30 czerwca.2014r.).

W skład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55<1> kodeksu cywilnego X. A. sp. z o. o. w upadłości likwidacyjnej wchodzi obecnie:

  1. Prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa oznaczonego nr geodezyjnym 22/6 położonego w B. przy ul. C. 2/2A o powierzchni 1,5779 ha wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków: A o powierzchni użytkowej 1.481,60 m2, B o powierzchni użytkowej 599,20 m2, C o powierzchni użytkowej 2.038,30 m2, budynku szkoleniowego o powierzchni użytkowej 380,40 m2, hali magazynowej o powierzchni użytkowej 560,50 m2 i portierni o powierzchni użytkowej 8,50 m2. Dla w/w nieruchomości prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w B. IX Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta, w której wpisana jest hipoteka umowna łączna zwykła w kwocie 12.000.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA, hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 2.000.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA w W , hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 6.8000.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA w W, hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 5.000.000,00 zł. na rzecz P. SA w W, hipoteka przymusowa zwykła w kwocie 247.754,20 zł. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział, hipoteka przymusowa zwykła w kwocie 256.567,25 zł. na rzecz Skarbu Państwa Naczelnika Urzędu Skarbowego, hipoteka umowna kaucyjna w kwocie 4.481.765,52 zł. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział, hipoteka przymusowa w kwocie 251.017,80 zł. na rzecz Gminy Białystok
  2. Prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa oznaczonego nr geodezyjnym 22/6 położonego w B. przy ul. C. 2/2A o powierzchni 0,3965 ha wraz z prawem własności posadowionych na nim budynku D o powierzchni użytkowej 3.149,40 m2. Dla w/w nieruchomości prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w B. IX Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta, w której wpisana jest hipoteka umowna łączna zwykła w kwocie 12.000.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA, hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 2.000.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA, hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 6.800.000,00 zł. na rzecz D. Bank SA w W, hipoteka umowna łączna kaucyjna w kwocie 5.000.000,00 zł. na rzecz P. SA, hipoteka przymusowa w kwocie 537.203,06 zł. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
  3. Majątek ruchomy składający się z maszyn, urządzenia oraz środka transportu (samochód ciężarowy obciążony jest zastawem skarbowym w kwocie 690.378,12 zł., na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) oraz mebli stanowiących wyposażenie pomieszczeń usytuowanych w w/w budynkach.
  4. Należności zamykające się obecnie kwotą ok. 5000 00000zł.
  5. Środki pieniężne na rachunkach bankowych oraz w kasie upadłej spółki obecnie zamykające się kwotą ok. 270 000,00zł.
  6. Towary
  7. Zobowiązania handlowe i publiczno prawne
  8. Ogół prawi obowiązków z umów zawartych z pracownikami, kontrahentami handlowymi (w tym najemcami), dostawcami mediów do nieruchomości
  9. Wartości niematerialne i prawne
  10. Nazwa przedsiębiorstwa
  11. Księgi i dokumentacja związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W roku obrotowym 01.04.2009-31.03.2010 B. Sp. z o.o. w Wwykazała stratę w kwocie 197.500,29 zł. W roku obrotowym 01.04.2010-31.03.2011 B. Sp. z o.o. w Wwykazała stratę w kwocie 437.944,82zł. W roku obrotowym 01.04.2011-31.12.2012 B. Sp. z o.o. w W wykazała stratę w kwocie 2.114.415,92zł. W roku obrotowym 01.01.2013-l7.07.2013 B. Sp. z o.o. wykazała stratę w kwocie 608.959,62 zł.

Zgodnie z art. 311 ust. 1 Prawa upadłościowego i naprawczego likwidacja masy upadłości będzie następować poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części, a w przypadku braku zainteresowanych przez sprzedaż ruchomości i nieruchomości oraz ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego.

Stosownie do treści art. 316 ust. 1 Prawa upadłościowego i naprawczego planuję jako syndyk sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego B. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej, w rozumieniu art. 551. Jednocześnie na podstawie art. 552 kodeksu cywilnego planuję wyłączyć ze sprzedaży składniki majątku przedsiębiorstwa w postaci należności upadłego i syndyka oraz środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych, a także części dokumentacji księgowej, pracowniczej i handlowej niezbędnej do prowadzenia postępowania upadłościowego. Zgodnie z art. 317 ust2 prawa upadłościowego i naprawczego przedsiębiorstwo sprzedawane będzie w stanie wolnym od obciążeń i zobowiązań. Przed sprzedażą przedsiębiorstwa planuję zbycie samochodu ciężarowego, bowiem ze względu na stan techniczny jest on zbędny w działalności przedsiębiorstwa upadłego.

W dniu 20 stycznia 2014r. (data wpływu do BKIP w Płocku) wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na wezwanie z 8 stycznia 2014r. znak IPPP1/443-1284/13-2/MP oraz IPPB3/423-918/13-2/MS. Uzupełniając opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wymienił z nazwy składniki majątku ruchomego oraz poszczególne wartości niematerialne i prawne. Są nimi:…

Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, że wymienione wyżej jako składnik przedsiębiorstwa oprogramowanie CISCO LMS 3,1 for WINDOWS 100 Device Restricted, zgodnie z warunkami umowy licencyjnej jest przekazywane użytkownikowi do jego wyłącznego użytku. Przekazywanie praw użytkowania takiego programu jest dopuszczalne tylko przy jednoczesnym przekazaniu licencji i jej akceptacji przez nowego użytkownika, przekazaniu wszystkich kopii programu wraz z dokumentacją, a także uzyskania w tym przedmiocie zgody autora programu (właściciela praw do sprzedaży). Wraz z nabyciem praw licencyjnych przez nowego użytkownika, dotychczasowy użytkownik traci prawo korzystania z oprogramowania. Oprogramowanie to umożliwia świadczenie usług informatycznych przez przedsiębiorstwo upadłego. Nabywca przedsiębiorstwa będzie musiał uzyskać zgodę właściciela praw do programu, na korzystanie z licencji, albo zakupić nowe oprogramowanie, jeżeli będzie zamierzał kontynuować świadczenie usług informatycznych.

Natomiast należności upadłego i syndyka na dzień 31 grudnia 2013roku zamykają się kwotą 4.919.015,94 zł, z czego kwota 4.553.735,62zł została zgłoszona sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym obejmującym likwidację majątku X. S.A. i będzie zaspokojona w trybie ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. W ten sam sposób zaspokojona będzie należność w kwocie 129.524,59zł ujęta na liście wierzytelności w postępowaniu upadłościowym obejmującym likwidację majątku N. Sp. z o.o. z siedzibą w W. Zgłoszeniu w tym postępowaniu podlegać będzie jeszcze kwota 10.014,02 zł. Pozostałe należności powinny być w najbliższym czasie uregulowane przez dłużników. Środki pieniężne masy upadłości na dzień 31 grudnia 2013 roku zamykają się kwotą 250.118,63 zł i ich wysokość ulega zmianie w miarę regulowania kosztów postępowania upadłościowego i wpływu nowych środków . Zobowiązania upadłego wynikające z dotychczas złożonych zgłoszeń wierzytelności zamykają się kwotą około 6.000.000,00zł i ich wysokość może ulec zmianie, bowiem lista wierzytelności nie została jeszcze sporządzona.

Po wyłączeniu z przedsiębiorstwa upadłego należności upadłego i syndyka, środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych, części dokumentacji księgowej, pracowniczej i handlowej niezbędnej do prowadzenia postępowania upadłościowego, a także wolnego od zobowiązań i obciążeń stosownie do art. 317 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego, w zbywanym majątku zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami umożliwiające kontynuowanie działalności gospodarczej. Dla zachowania płynności finansowej, ewentualny nabywca powinien wprowadzić do zakupionego przedsiębiorstwa środki finansowe pozwalające na pokrycie bieżących płatności, bowiem należności z najmu i świadczenia usług informatycznych wpływają do przedsiębiorstwa w odstępach 30 dniowych. Wyłączenie spośród zespołu składników przedsiębiorstwa upadłego wymienionych wyżej elementów nie powinno mieć wpływu na potencjalną zdolność do prowadzenia działalności gospodarczej przez nabywcę w zakresie, w jakim prowadził ją upadły, pod warunkiem, zapewnienia przez niego środków finansowych pozwalających na pokrycie bieżących płatności i zachowania płynności finansowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż przez syndyka przedsiębiorstwa upadłego opisanego powyżej z wyłączeniem należności upadłego i syndyka, środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych, części dokumentacji księgowej, pracowniczej i handlowej niezbędnej do prowadzenia postępowania upadłościowego, a także wolnego od zobowiązań i obciążeń stosownie do art. 317 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego, będzie rodzić obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług...
  2. Czy po zbyciu przez syndyka przedsiębiorstwa upadłego opisanego powyżej z wyłączeniem należności upadłego i syndyka, Śródków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych, części dokumentacji księgowej, pracowniczej i handlowej niezbędnej do prowadzenia postępowania upadłościowego, a także wolnego od zobowiązań i obciążeń stosownie do art. 317 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego, wnioskodawca będzie mógł obniżyć dochód uzyskany w 2014 roku lub w latach następnych o wysokość straty, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do zapisów art. 7 ust. 5 tej ustawy ...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 2. W przedmiocie pytania nr 1 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zbyciu przez syndyka przedsiębiorstwa upadłego opisanego powyżej z wyłączeniem należności upadłego i syndyka oraz środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych, części dokumentacji księgowej, pracowniczej i handlowej niezbędnej do prowadzenia postępowania upadłościowego, a także wolnego od zobowiązań i obciążeń stosownie do art. 317 ust. 2 Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. 2012 poz.1112 z późn. zm.) Prawa upadłościowego i naprawczego, wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia dochodu uzyskanego w 2014 roku lub w latach następnych o wysokość straty, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), stosownie do zapisów art. 7 ust. 5 tejże ustawy.

Zbycie wyżej wymienionego przedsiębiorstwa nie będzie skutkować następstwem prawnym nabywcy w zakresie praw i obowiązków podatkowych, bowiem regulujące kwestię sukcesji podatkowej art. 93-96 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa, nie obejmują przypadku zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 kodeksu cywilnego.

„Sukcesja uregulowana w przepisach ordynacji podatkowej ma szczególny charakter, wynikający z publicznego charakteru objętych nią praw i obowiązków. Oznacza to, iż w sytuacji gdy przepisy innych gałęzi prawa przewidują następstwo prawne, nie jest to jednoznaczne z istnieniem sukcesji podatkowej; do przyjęcia podatkowych praw i obowiązków konieczna jest bowiem wyraźna podstawa w przepisach prawa podatkowego.” (komentarz do art. 93 ustawy Ordynacja Podatkowa; Rafał Dowgier, Wydawnictwo Wolters Kluwer).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj