Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1107/13-2/WM
z 18 lutego 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej – w części dotyczącej pytań od 2. do 7. – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 listopada 2013 r. Pan złożył do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej.
Pismem z dnia 14 listopada 2013 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 15 ustawy – Ordynacja podatkowa, przekazał wniosek Wnioskodawcy do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.
Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.
Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił – w drodze ww. rozporządzenia – dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W rozliczeniu podatkowym za 2012 r. Wnioskodawca skorzystał z ulgi prorodzinnej na jedno dziecko, do której miał prawo jako rodzic wykonujący władzę rodzicielską nad dzieckiem do lat 25, uczącym się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym, tj. zamieszkującym wspólnie z Zainteresowanym oraz będącym na utrzymaniu Wnioskodawcy.
W okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 czerwca 2012 r. córka nie uzyskała żadnego dochodu. Z dniem 1 lipca 2012 r. wyprowadziła się i podjęła pracę uzyskując własny dochód, jednocześnie przestając być członkiem wspólnego gospodarstwa domowego, a stając się samodzielnym podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota dochodu za okres kiedy córka nie była już na utrzymaniu Wnioskodawcy przekroczyła kwotę zwolnioną od podatku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy urząd skarbowy ma słuszność kwestionując zasadność wykorzystania ulgi podatkowej w rozliczeniu miesięcznym, wyłącznie za okres kiedy spełnione zostały przesłanki do takiej ulgi, tj. w okresie wspólnego zamieszkiwania z córką oraz w okresie, kiedy była ona wyłącznie na utrzymaniu Wnioskodawcy?
- Czy Zainteresowany ma rację, że jest to ulga przysługująca Wnioskodawcy, a nie córce, w związku z czym Zainteresowany winien rozliczyć ulgę za okres kiedy istniały ku temu przesłanki?
- Czy fakt, że córka po sześciu miesiącach okresu rozliczeniowego, jakim jest rok kalendarzowy wyprowadziła się i jednocześnie przestała być na utrzymaniu Wnioskodawcy warunkuje słuszność skorzystania przez Zainteresowanego z ulgi za okres pierwszych sześciu miesięcy roku, kiedy córka nie osiągała dochodu, pozostawała na utrzymaniu Wnioskodawcy i zamieszkiwała we wspólnym gospodarstwie domowym?
- Czy czas, w którym został osiągnięty dochód przekraczający kwotę zwolnioną od podatku powinien zostać wzięty pod uwagę przy kwestionowaniu ulgi?
- Czy przy kwestionowaniu przyznania ulgi prorodzinnej powinien zostać wzięty pod uwagę fakt, że za okres którego ulga dotyczy, córka Zainteresowanego nie osiągnęła żadnego dochodu?
- Jaka jest istota ulgi prorodzinnej skoro kwestionuje się słuszność jej przyznania za okres, w którym rodzic sprawuje władzę rodzicielską nad dzieckiem uczącym się i nie osiągającym dochodów?
- Czy ustawodawca posługując się sformułowaniem „odliczeniu podlega za każdy miesiąc roku podatkowego, w którym spełnione zostały przesłanki do zastosowania ulgi podatkowej” (art. 27f ust. 2 u.p.d.o.f.) miał na celu rozliczanie podatników w okresach miesięcznych, czy jak sugeruje urząd skarbowy z całego roku podatkowego w odniesieniu do wspomnianych przestanek ulgi?
Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania od 2. do 7., natomiast w odniesieniu do pytania 1. dnia 18 lutego 2014 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-1107/13-3/WM.
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia wszystkie przesłanki zastosowania ulgi prorodzinnej.
W opinii Zainteresowanego, zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu podlega każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik czynił zadość przesłankom zastosowania ulgi prorodzinnej. Stąd zasadne jest rozliczenie jej na okres sześciu miesięcy, jak też uczynił Wnioskodawca. Zdaniem Zainteresowanego, już sama konstrukcja formularza podatkowego świadczy o konieczności wykazywania okresów miesięcznych.
Wnioskodawca stanął na stanowisku, że w kolejnych sześciu miesiącach roku, córka wyprowadziła się i przestała być na utrzymaniu Zainteresowanego. Okres ten nie został wliczony do okresu za który przysługuje Wnioskodawcy ulga, co wynika przede wszystkim z faktu, że nie sprawował już nad nią władzy rodzicielskiej a dochód przez nią osiągnięty przekroczył kwotę zwolnioną z podatku. Z tego okresu rozliczyła się córka Zainteresowanego, ponieważ stała się samodzielnym podmiotem podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nie poddaje to jednak w wątpliwość słuszności zastosowania ulgi prorodzinnej za okres pierwszych sześciu miesięcy roku, kiedy to przesłanki do jej zastosowania zostały spełnione.
Zdaniem Zainteresowanego, istotą ulgi prorodzinnej jest pomoc finansowa rodzicom w stwarzaniu dzieciom warunków do zdobywania wiedzy i rozwoju, co też czynił Wnioskodawca przez sześć miesięcy 2012 r., kiedy córka studiowała, nie osiągała żadnego dochodu i pozostawała na utrzymaniu Zainteresowanego. Z pozostałej części roku, gdy już nie była członkiem gospodarstwa domowego Wnioskodawcy, córka rozliczyła się samodzielnie z właściwym urzędem skarbowym. Osiągnięty przez nią dochód, przekraczający kwotę zwolnioną od podatku, nie dotyczy okresu, za który – w opinii Zainteresowanego – przysługuje ulga.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
W zeznaniu podatkowym za 2012 r. Wnioskodawca skorzystał z odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania córki. W ww. roku podatkowym Zainteresowany wykonywał w stosunku do córki władzę rodzicielską. Córka była dzieckiem pełnoletnim, lecz nie ukończyła 25 roku życia. Ponadto, uczyła się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty. Przez pierwsze sześć miesięcy 2012 r. córka pozostawała z Wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym. Była ponadto na utrzymaniu Zainteresowanego. Z dniem 1 lipca 2012 r. córka wyprowadziła się i podjęła pracę uzyskując dochód przekraczający kwotę wolną od podatku.
Zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym w 2012 r. – od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
- wykonywał władzę rodzicielską;
- pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
- sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Stosownie natomiast do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
- na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
- wstąpiło w związek małżeński.
Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
- odpis aktu urodzenia dziecka;
- zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
- odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
- zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Po myśli art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Stosownie do przywołanego wyżej art. 6 ust. 4 ww. ustawy, od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
- małoletnie,
- bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
‒ podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Kwota, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy, za rok 2012 wyniosła 3 089 zł.
Reasumując, stwierdzić należy, że na gruncie badanej sprawy Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej. Przesłanką wyłączającą możliwość zastosowania ww. odliczenia jest fakt, że w 2012 r. córka Wnioskodawcy osiągnęła dochód ze stosunku pracy przekraczający kwotę wolną od podatku. Podkreślenia wymaga, że nieważne jest przy tym, czy limit dochodów zostanie przekroczony w pierwszej, czy też drugiej połowie roku. Wspomniana kwota odnosi się bowiem do całego roku podatkowego.
Tut. Organ wyjaśnia ponadto, że przepis art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – który nota bene odwołuje się w swej treści do ustępu pierwszego artykułu 27f – należy rozumieć w ten sposób, że prawo do odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej przysługuje za każdy miesiąc roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do dziecka, pod warunkiem jednakże, że dochody tego dziecka nie przekroczyły w 2012 r. kwoty 3 089 zł.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – w odniesieniu do pytań od 2. do 7. – należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.