Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-823/13/LSz
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 września 2013 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP do tut. organu 4 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 4 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) oraz pismem z 25 listopada 2013r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP do tut. organu z 25 listopada 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Budynków 6-9 i Naniesień 11-18 (budowli) znajdujących się na działkach nr 80, nr 81 i nr 45 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013r. do tut. organu drogą elektroniczną wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania sprzedaży Budynków 6-9 i Naniesień 11-18 (budowli) znajdujących się na działkach nr 80, nr 81 i nr 45

Wniosek został uzupełniony pismem z 4 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) oraz pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP do tut. organu z 25 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-820/13/LSz z 18 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem szeregu nieruchomości:

  • przy ulicy R. zlokalizowanych jest 5 działek o łącznej powierzchni 5,8336ha (77/10, 77/1, 79, 44, 77/4),
  • przy ulicy Rz. zlokalizowane są 3 działki o łącznej powierzchni 2,3209 ha (81, 80, 45).

Działka 80 jest zabudowana budynkiem portierni (dalej: „Budynek 6”).

Budynek 6 został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. Przy nabyciu Budynku 6 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego - transakcja była zwolniona od VAT. Budynek 6 nie był od tego czasu ulepszany. Budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Budynek 6 nie był przedmiotem dzierżawy, najmu lub innej podobnej umowy.

Na działce 80 znajdują się ponadto budowle:

-droga z kostki (dalej: „Naniesienie 11”) - częściowo na działce 45;

Naniesienie 11 zostało wybudowane w 2000 roku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 11 (nabycie wraz z gruntem na zwolnieniu od VAT). Naniesienie 11 nie było ulepszane oraz nie było przedmiotem najmu, ani dzierżawy.

-droga asfaltowa (dalej: „Naniesienie 12”) - częściowo na działce 45;

Naniesienie 12 zostało wybudowane w 2000 roku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 12 (nabycie wraz z gruntem na zwolnieniu od VAT). Naniesienie 12 nie było ulepszane oraz nie było przedmiotem najmu, ani dzierżawy.

-ogrodzenie z siatki (dalej: „Naniesienie 13”) - częściowo na działce 45 i 81;

Naniesienie 13 zostało wybudowane w 1995 roku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 13 (nabycie wraz z gruntem na zwolnieniu od VAT). Naniesienie 13 nie było ulepszane oraz nie było przedmiotem najmu, ani dzierżawy.

Działka 81 jest niezabudowana budynkami. Działka została zakupiona w ramach transakcji opodatkowanej VAT - została wystawiona faktura opodatkowująca dostawę stawką 22%. Nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie została dla niej wydana decyzje o warunkach zabudowy. Na działce tej znajdują się inne naniesienia:

-wiata (dalej: „Naniesienie 14”) zlokalizowana częściowo na działce 45;

Naniesienie 14 zostało wybudowane w 1995 roku. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 14 (nabycie opodatkowane VAT). Naniesienie 14 nie było ulepszane oraz nie było przedmiotem najmu ani dzierżawy.

-ogrodzenie z siatki („Naniesienie 13” - opisane powyżej) zlokalizowane częściowo na działce 80 i 45.

-ogrodzenie z płyt betonowych (dalej: „Naniesienie 15”) zlokalizowane częściowo na działce 45;

Naniesienie 15 zostało wybudowane w 1995 roku. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 15 (nabycie opodatkowane VAT). Naniesienie 15 nie było ulepszane oraz nie było przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Działka 45 jest zabudowana budynkiem biurowo-magazynowym D (dalej: „Budynek 7”), budynkiem magazynowym H (dalej: „Budynek 8”), budynkiem magazynowym G (dalej: „Budynek 9”).

Budynek 7 został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. Od nabycia Budynku 7 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT - transakcja była zwolniona od VAT. Budynek 7 był ulepszany w 2009 r. o mniej niż 10% wartości, a w 2011 r. o ok. 60% wartości. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia od wydatków poniesionych na ulepszenie. Budynek 7 był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Część Budynku 7 była wynajmowana (ulepszenie nie dotyczyło części budynku będącej przedmiotem umowy najmu).

Budynek 8 został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. Od nabycia Budynku 8 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT - transakcja była zwolniona od VAT. Budynek 8 nie był od tego czasu ulepszany. Budynek 8 był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Budynek 8 nie był przedmiotem dzierżawy, najmu lub innej podobnej umowy.

Budynek 9 został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. Od nabycia Budynku 9 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT - transakcja była zwolniona od VAT. Budynek 9 nie był od tego czasu ulepszany. Budynek 9 był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Budynek 9 nie był przedmiotem dzierżawy, najmu lub innej podobnej umowy.

Na działce 45 znajdują się także:

  • wiata (Naniesienie 14, część na działce 81 - opisane powyżej);
  • drogi z płyty (dalej: „Naniesienie 16”), Naniesienie 16 zostało wybudowane w 1995 roku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 16 (nabycie wraz z gruntem na zwolnieniu od VAT). Naniesienie 16 nie było ulepszane. Część działki na której znajduje się to naniesienie była przedmiotem umowy dzierżawy.
  • drogi z kostki („Naniesienie 11”, część na działce 80 - opisane powyżej),
  • drogi asfaltowe („Naniesienie 12”, część na działce 80 - opisane powyżej),
  • nowa droga - wysypana żwirem (dalej: „Naniesienie 17”), Naniesienie 17 zostało wybudowane w 2009 roku. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z jego budową.. Naniesienie 17 nie było ulepszane. Część działki na której znajduje się to naniesienie była przedmiotem umowy dzierżawy.
  • ogrodzenie z siatki („Naniesienie 13”, część na działce 80 i 81 - opisane powyżej),
  • ogrodzenie z płyt betonowych („Naniesienie 15”, część na działce 81 - opisane powyżej),
  • linia oświetleniowa (dalej: „Naniesienie 18”). Naniesienie 18 zostało wybudowane w 1981 roku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w 2009 r. wraz z gruntem Naniesienia 18 (nabycie wraz z gruntem - zwolnienie z VAT). Naniesienie 18 nie było ulepszane. Część działki na której znajduje się to naniesienie była przedmiotem umowy dzierżawy. Część działki była przedmiotem umowy dzierżawy (ok. 800 m2).

Wszystkie wyżej opisane naniesienia służą dwóm lub więcej budynkom. Spółka planuje dokonać sprzedaży opisanych wyżej nieruchomości (gruntu wraz z Budynkami oraz Naniesieniami).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy, większość pytań zadanych przez tut. Dyrektora Izby Skarbowej dotyczy oceny prawnej stanu faktycznego a nie samego stanu faktycznego. W konsekwencji powinno być traktowane jako uzupełnienie stanowiska Wnioskodawcy a nie stanu faktycznego (art. 14b § 3 Ordynacji Podatkowej „Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego”). W szczególności dotyczy to pytań o kwalifikację obiektów budowlanych na gruncie Prawa budowlanego oraz klasyfikacji PKOB, a także o ocenę czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych obiektów budowlanych.

Pomijając powyższe Wnioskodawca przedstawia odpowiedzi na zadane pytania.

Dla działki nr 81 zabudowanej częściowo Naniesieniem 13 i Naniesieniem 15 Wnioskodawca podał, że:

a.Wnioskodawca nabył Naniesienie 13 oraz Naniesienie 15 wraz z gruntem w 2009 r. Transakcja nie korzystała ze zwolnienia, była opodatkowana VAT w stawce 22%.Transakcja została udokumentowana fakturą z dnia 24 września 2009 r.

b.Odnośnie zadanego pytania przez tut. organ „Czy Naniesienia 13 i 15 znajdujące się częściowo na działce nr 81 stanowią budowle w rozumieniu PKOB i Prawa budowlanego” Wnioskodawca podał, że z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę i uważnej lektury PKOB wynika że klasyfikacja ta nie definiuje pojęcia „budowli”. Podstawowymi jednostkami podziału klasyfikacji są „Budynki” (zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów) oraz „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.). PKOB posługuje się co prawda kilkukrotnie pojęciem „Budowli” (np. w klasie 2121 „Drogi szynowe kolejowe”, które obejmują „Budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.”), niemniej „Budowle” nie stanowią samodzielnej grupy obiektów budowlanych tj. pojęcie to nie stanowi odrębnej nazwy Sekcji, Działu, Grupy ani Klasy w PKOB. W konsekwencji niemożliwe jest stwierdzenie czy Naniesienia te stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca w kolejnym punkcie odpowiedzi wskazuje jakie symbole jego zdaniem powinny posiadać poszczególne obiekty wg. PKOB i w konsekwencji do jakich Sekcji, Działów, Grup i Klas należy je przyporządkować. Wskazuje więc także czy obiekty te stanowią „Budynki” czy „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” w rozumieniu PKOB. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 13 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 15 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

c.Zdaniem Wnioskodawcy:

  • Naniesienie 13 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
  • Naniesienie 15 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

d.Wszystkie obiekty znajdujące się na ww. działce są trwale z gruntem związane.

e.Naniesienie 13 i Naniesienie 15 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r. w wyniku transakcji zwolnionej z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy przed tym zdarzeniem nie były zasiedlone, a ich sprzedaż w 2009 r. stanowiła ich pierwsze zasiedlenie.

f.Zdaniem Wnioskodawcy czynnością stanowiącą pierwsze zasiedlenie była ich sprzedaż, zgodnie z powyższym wyjaśnieniem.

g.Naniesienia 13 i 15 zostały nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy.

Dla działki nr 80 zabudowanej częściowo Naniesieniem 11, Naniesieniem 12, Naniesieniem 13, Naniesieniem 14 i Naniesieniem 15 oraz w całości Budynkiem 6 Wnioskodawca podał, że:

a.transakcja (nabycia Budynku 6) korzystała ze zwolnienia na podstawie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ówczesnej Ustawy o VAT. Nabycie zostało udokumentowane fakturą z dnia 24 września 2009 r.

b.Naniesienie 11, Naniesienie 12, Naniesienie 13 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r., wraz z gruntem, w wyniku transakcji zwolnionej z VAT. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT z dnia 24 września 2009 r. Naniesienie 14 i Naniesienie 15 zostały nabyte w 2009 r. w ramach transakcji opodatkowanej VAT w stawce 22%. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT z dnia 24 września 2009 r.

c.Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupu Naniesień 11, 12, 13.

d.Odnośnie zadanego pytania przez tut. organ „Czy Naniesienia 11, 12, 13 i 15 znajdujące się na ww. działce stanowią budowle w rozumieniu PKOB i Prawa budowlanego” Wnioskodawca podał, że z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę i uważnej lektury PKOB wynika że klasyfikacja ta nie definiuje pojęcia „budowli”. Podstawowymi jednostkami podziału klasyfikacji są „Budynki” (zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów) oraz „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.). PKOB posługuje się co prawda kilkukrotnie pojęciem „Budowli” (np. w klasie 2121 „Drogi szynowe kolejowe” które obejmują „Budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.”), niemniej „Budowle” nie stanowią samodzielnej grupy obiektów budowlanych tj. pojęcie to nie stanowi odrębnej nazwy Sekcji, Działu, Grupy ani Klasy w PKOB. W konsekwencji niemożliwe jest stwierdzenie czy Naniesienia te stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca w kolejnym punkcie odpowiedzi wskazuje jakie symbole jego zdaniem powinny posiadać poszczególne obiekty wg PKOB i w konsekwencji do jakich Sekcji, Działów, Grup i Klas należy je przyporządkować.

Wskazuje więc także czy obiekty te stanowią „Budynki” czy „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” w rozumieniu PKOB. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 11 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 12 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 13 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 15 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

e.Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę i uważnej lektury PKOB wynika że klasyfikacja ta nie definiuje pojęcia „budowli”. Podstawowymi jednostkami podziału klasyfikacji są „Budynki” (zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów) oraz „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.). PKOB posługuje się co prawda kilkukrotnie pojęciem „Budowli” (np. w klasie 2121 „Drogi szynowe kolejowe”, które obejmują „Budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.”), niemniej „Budowle” nie stanowią samodzielnej grupy obiektów budowlanych tj. pojęcie to nie stanowi odrębnej nazwy Sekcji, Działu, Grupy ani Klasy w PKOB. W konsekwencji niemożliwe jest stwierdzenie czy Naniesienia te stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca w kolejnym punkcie odpowiedzi wskazuje jakie symbole jego zdaniem powinny posiadać poszczególne obiekty wg PKOB i w konsekwencji do jakich Sekcji, Działów, Grup i Klas należy je przyporządkować. Wskazuje więc także czy obiekty te stanowią „Budynki” czy „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” w rozumieniu PKOB.

Zdaniem Wnioskodawcy z opisu w PKOB wynika, że wiata stanowi Budynek w rozumieniu PKOB („Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie obudowane ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle ścian pozbawione”). Naniesienie 1 jest obiektem posiadającym ściany oraz dach, posadowionym na betonowych słupach umieszczonych w gruncie. W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 1 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

f.Na pytanie zadane przez tut. organ „Jaki jest symbol PKOB każdego obiektu budowlanego znajdującego się na ww. działce mającego być przedmiotem sprzedaży określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)” Wnioskodawca podał, że zdaniem Wnioskodawcy:

  • Naniesienie 11 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 12 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 13 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • Naniesienie 14 - symbol 1274 Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione,
  • Naniesienie 15 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

g.Wszystkie obiekty znajdujące się na ww. działce są trwale z gruntem związane.

h.Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat całej historii poszczególnych obiektów znajdujących się na działkach, ani każdej z działek jako takiej (część naniesień i budynków została wybudowana w latach 80 XX w.). Biorąc jednak pod uwagę okoliczności znane Wnioskodawcy, można wskazać że Naniesienie 11, Naniesienie 12, Naniesienie 13, Naniesienie 14 oraz Naniesienie 15 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r., wraz z gruntem, w wyniku transakcji zwolnionej z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie zostały zasiedlone, a transakcja sprzedaży stanowiła ich pierwsze zasiedlenie.

i.Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż stanowiła pierwsze zasiedlenie Naniesienia 11, Naniesienia 12, Naniesienia 13, Naniesienia 14 i Naniesienia 15.

j.Naniesienie 11: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,

Naniesienie 12: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,

Naniesienie 13: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,

Naniesienie 14: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,

Naniesienie 15: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy

Dla działki nr 45 Wnioskodawca podał, że:

a.Transakcja (nabycia Budynku 7, Budynku 8, Budynku 9) korzystała ze zwolnienia na podstawie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ówczesnej Ustawy o VAT. Nabycie zostało udokumentowane fakturą z dnia 24 września 2009 r.

b.Naniesienie 11, Naniesienie 12, Naniesienie 13 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r., wraz z gruntem, w wyniku transakcji zwolnionej z VAT. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT z dnia 24 września 2009 r. Naniesienie 14 i Naniesienie 15 zostały nabyte w 2009 r. w ramach transakcji opodatkowanej VAT w stawce 22%. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT z dnia 24 września 2009 r.

c.Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia od zakupu Naniesienia 11, 12 i 13, ponieważ zostały one nabyte w ramach transakcji zwolnionej z VAT.

d.Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę i uważnej lektury PKOB wynika że klasyfikacja ta nie definiuje pojęcia „budowli”. Podstawowymi jednostkami podziału klasyfikacji są „Budynki” (zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów) oraz „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.). PKOB posługuje się co prawda kilkukrotnie pojęciem „Budowli” (np. w klasie 2121 „Drogi szynowe kolejowe” które obejmują „Budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.”), niemniej „Budowle” nie stanowią samodzielnej grupy obiektów budowlanych tj. pojęcie to nie stanowi odrębnej nazwy Sekcji, Działu, Grupy ani Klasy w PKOB. W konsekwencji niemożliwe jest stwierdzenie czy Naniesienia te stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca w kolejnym punkcie odpowiedzi wskazuje jakie symbole jego zdaniem powinny posiadać poszczególne obiekty wg. PKOB i w konsekwencji do jakich Sekcji, Działów, Grup i Klas należy je przyporządkować. Wskazuje więc także czy obiekty te stanowią „Budynki” czy „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” w rozumieniu PKOB.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 11 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 12 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 13 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 15 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury.

e.Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę i uważnej lektury PKOB wynika że klasyfikacja ta nie definiuje pojęcia „budowli". Podstawowymi jednostkami podziału klasyfikacji są „Budynki” (zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów) oraz „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” (wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.). PKOB posługuje się co prawda kilkukrotnie pojęciem „Budowli” (np. w klasie 2121 „Drogi szynowe kolejowe” które obejmują „Budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.”), niemniej „Budowle” nie stanowią samodzielnej grupy obiektów budowlanych tj. pojęcie to nie stanowi odrębnej nazwy Sekcji, Działu, Grupy ani Klasy w PKOB. W konsekwencji niemożliwe jest stwierdzenie czy Naniesienia te stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca w kolejnym punkcie odpowiedzi wskazuje jakie symbole jego zdaniem powinny posiadać poszczególne obiekty wg. PKOB i w konsekwencji do jakich Sekcji, Działów, Grup i Klas należy je przyporządkować. Wskazuje więc także czy obiekty te stanowią „Budynki" czy „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” w rozumieniu PKOB.

Zdaniem Wnioskodawcy z opisu w PKOB wynika, że wiata stanowi Budynek w rozumieniu PKOB („Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie obudowane ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle ścian pozbawione”). Naniesienie 1 jest obiektem posiadającym ściany oraz dach, posadowionym na betonowych słupach umieszczonych w gruncie.

W ocenie Wnioskodawcy Naniesienie 1 stanowi Budowlę w rozumieniu Prawa Budowlanego ponieważ nie jest Budynkiem ani Obiektem małej architektury,

f.Na pytanie zadane przez tut. organ „Jaki jest symbol PKOB każdego obiektu budowlanego znajdującego się na ww. działce mającego być przedmiotem sprzedaży określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)” Wnioskodawca podał, że zdaniem Wnioskodawcy:

  • Naniesienie 11 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 12 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 13 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • Naniesienie 14 - symbol 1274 Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione,
  • Naniesienie 15 - symbol 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • Naniesienie 16 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 17 - symbol 2112 Ulice i drogi pozostałe,
  • Naniesienie 18 - symbol 2214 Linie elektroenergetyczne przesyłowe,
  • Budynek 7 - symbol 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe,
  • Budynek 8 - symbol 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe,
  • Budynek 9 - symbol 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe

g.Wszystkie obiekty znajdujące się na ww. działce są trwale z gruntem związane.

h.Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat całej historii poszczególnych obiektów znajdujących się na działkach, ani każdej z działek jako takiej (część naniesień i budynków została wybudowana w latach 80 XX w.). Biorąc jednak pod uwagę okoliczności znane Wnioskodawcy, można wskazać że Naniesienie 11, Naniesienie 12, Naniesienie 13, Naniesienie 14, Naniesienie 15, Naniesienie 16 oraz Naniesienie 18 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r., wraz z gruntem, w wyniku transakcji zwolnionej od VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie zostały wcześniej zasiedlone, a transakcja sprzedaży stanowiła ich pierwsze zasiedlenie. Naniesienie 17 zostało wybudowane przez Wnioskodawcę w 2009 r. Nie nastąpiło jeszcze jego pierwsze zasiedlenie. Budynek 7 został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. W roku 2009 był ulepszony o 8,57%, a w roku 2011 o 60,91%. Następnie część budynku o powierzchni 50 mkw. była przedmiotem najmu od 15 marca 2011 r., dlatego ten moment był pierwszym zasiedleniem dla tej części budynku. W pozostałej części, nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Budynek 8 oraz Budynek 9 zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 2009 r., wraz z gruntem, w wyniku transakcji zwolnionej z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie zostały wcześniej zasiedlone, a transakcja sprzedaży stanowiła ich pierwsze zasiedlenie,

i.Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż stanowiła pierwsze zasiedlenie Naniesienia 11, Naniesienia 12, Naniesienia 13, Naniesienia 15 i Naniesienia 15, Naniesienia 16, Naniesienia 18 oraz Budynku 8 i Budynku 9 stanowiła ich sprzedaż w 2009 r. Część Budynku 7 została zasiedlona w wyniku wynajmu, natomiast pozostała część nie była do tej pory zasiedlona.

j.Naniesienie 11: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,

  • Naniesienie 12: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 13: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 14: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 15: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 16: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 17: wybudowane i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Naniesienie 18: nabyte i oddane do użytkowania w 2009 r. i wprowadzone do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Budynek 7: nabyty i oddany do użytkowania w 2009 r. i wprowadzony do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Budynek 8: nabyty i oddany do użytkowania w 2009 r. i wprowadzony do środków trwałych firmy Wnioskodawcy,
  • Budynek 9: nabyty i oddany do użytkowania w 2009 r. i wprowadzony do środków trwałych firmy Wnioskodawcy.

a.Budynek 7 nie był w stanie ulepszonym wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych ponad 5 lat.

b.W odpowiedzi na pytanie tut. organu „W jakim okresie obiekty (Naniesienie 16, Naniesienie 17, Naniesienie 18) mające być przedmiotem sprzedaży były przedmiotem dzierżawy?” Wnioskodawca odpowiedział, że obiekty te nie były przedmiotem dzierżawy. Umowa dzierżawy była zawarta w celu składowania przez dzierżawcę materiałów. W konsekwencji, wykorzystaniu podlegał jedynie grunt. Umowa dzierżawy w żadnym stopniu nie odnosi się do Naniesień.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży wózków dziecięcych i akcesoriów oraz artykułów dziecięcych. Działalność gospodarczą prowadzi w obecnej formie prawnej od 1 października 2012 r. (przed przekształceniem w formie spółki jawnej od 28 lutego 2002 r.). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 9 czerwca 1993 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa Budynków oznaczonych numerami od 1 do 9 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług czy zwolniona od podatku od towarów i usług, a jeśli będzie zwolniona to na jakiej podstawie prawnej? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 25 listopada 2013r.).
  2. Czy Naniesienia oznaczone numerami od 1 do 18 będą miały wpływ na opodatkowanie (określenie przedmiotu dostawy oraz ustalenie podstawy opodatkowania w tym w szczególności podział gruntu pod Budynkami i Naniesieniami) planowanej dostawy gruntu i Budynków oznaczonych numerami od 1 do 9 podatkiem od towarów i usług?
  3. Jeśli odpowiedź na pytanie 2 będzie twierdząca, to fakt posadowienia których Naniesień wpływa na sposób opodatkowania dostawy gruntu i Budynków znajdujących się na tej samej działce (zwolnienie od VAT lub opodatkowanie) i w jaki sposób (np. transakcja zwolniona od VAT na skutek faktu posadowienia Naniesienia staje się transakcją opodatkowaną VAT w całości lub w proporcji)? Wnioskodawca nie pyta przy tym o stawkę opodatkowania transakcji lecz jedynie od fakt jej opodatkowania bądź zwolnienia. (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 25 listopada 2013r.)
  4. Czy w sytuacji, w której na danej działce znajdują się Budynki (lub Naniesienia jeśli Organ uzna że mają wpływ na zasady opodatkowania planowanej dostawy) podlegające różnym zasadom tj. opodatkowaniu lub zwolnieniu Wnioskodawca może określić wartość gruntu stanowiącą element podstawy opodatkowania dostawy Budynków i Naniesień (jeśli Organ uzna, że mają wpływ na zasady opodatkowania planowanej dostawy):
    • jako procentowy udział powierzchni użytkowej danego Budynku lub Naniesienia w łącznej powierzchni użytkowej Budynków i Naniesień znajdujących się na gruncie?
    • jako procentowy udział powierzchni zajmowanej przez dany Budynek lub Naniesienie na gruncie po jego obrysie, w łącznej powierzchni zajmowanej na gruncie przez wszystkie Budynki i Naniesienia po ich obrysie?
    • jako procentowy udział ustalonej na potrzeby transakcji wartości danego Budynku lub Naniesienia w łącznej wartości wszystkich Budynków i Naniesień?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Budynek 6 podlega zwolnieniu od VAT z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Budynek 7 w części wynajmowanej podlega zwolnieniu od VAT z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, natomiast w części niewynajmowanej podlega obligatoryjnemu opodatkowaniu.

Budynek 8 podlega zwolnieniu od VAT z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Budynek 9 podlega zwolnieniu od VAT z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Ad. 1 Zdaniem Wnioskodawcy Budynki 6, 8 i 9 były zasiedlone po raz pierwszy przy ich nabyciu. Wtedy bowiem nastąpiło oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych (art. 2 pkt 14) Ustawy o VAT). Dostawa nie jest więc wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (art. 43 ust. 1 pkt 10) lit. a) Ustawy o VAT). Jednocześnie pomiędzy dostawą budynku (zasiedlenie) upłynął okres dłuższy niż dwa lata (art. 43 ust. 1 pkt 10) lit. b) Ustawy o VAT). W konsekwencji wobec niespełnienia wyjątków wskazanych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10) Ustawy o VAT dostawa Budynków 6, 8 i 9 jest zwolniona od VAT. Niemniej na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik ma prawo rezygnacji ze zwolnienia od VAT i wyboru opcji opodatkowania VAT danej transakcji po spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10) i 11) Ustawy o VAT. W konsekwencji dostawa Budynków 6, 8 i 9 jest zwolniona od VAT, jednak Wnioskodawca ma prawo wyboru opodatkowania VAT transakcji ich sprzedaży po spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10) i 11) Ustawy o VAT.

Budynek 7 został zasiedlony w części w której był wynajmowany. Został bowiem oddany do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych (art. 2 pkt 14) Ustawy o VAT) zarówno przy jego kupnie jak i wskutek wynajmu. Z kolei w części, która nie była wynajmowana a została ulepszona o ponad 30% nie doszło do oddania do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych (art. 2 pkt 14) Ustawy o VAT) po ulepszeniu budynku o ponad 30%. W tej części więc Budynek 7 nie został zasiedlony. Planowana dostawa będzie więc w przypadku części wynajmowanej dokonywana po pierwszym zasiedleniu, a w dodatku po upływie 2 lat od zasiedlenia (art. 43 ust. 1 pkt 10) Ustawy o VAT). W tym wypadku dostawa Budynku 7 będzie więc zwolniona od VAT. Niemniej na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik ma prawo rezygnacji ze zwolnienia od VAT i wyboru opcji opodatkowania VAT danej transakcji po spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10) i 11) Ustawy o VAT. Natomiast w przypadku niewynajmowanej części Budynku 7, planowana dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji nie są spełnione warunki z art. 43 ust. 1 pkt 10) Ustawy o VAT. W związku z faktem, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT w związku z ponoszeniem wydatków na ulepszenie części Budynku 7, która nie była wynajmowana, nie są także spełnione warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT. W związku z brakiem możliwości skorzystania ze zwolnienia dostawa Budynku 7 będzie opodatkowana VAT.

Ad. 2 i 3 Zdaniem Wnioskodawcy żadne z opisanych naniesień nie ma wpływu na zasady opodatkowania planowanej sprzedaży gruntu i Budynków od 6 do 9.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że stanowisko Wnioskodawcy do pytania 3 było konsekwencją jego stanowiska do pytania 2. Samo zaś pytanie 3 było zadane jedynie na wypadek uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 za nieprawidłowe. Wnioskodawcy trudno jest sformułować dwa wykluczające się stanowiska i uznać tym samym własne stanowisko za nieprawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 3 można streścić w sformułowaniu, iż zdaniem Wnioskodawcy wobec przeczącej odpowiedzi na pytanie 2, nie ma konieczności rozważania odpowiedzi na pytanie 3 bowiem pytanie 3 uwzględniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 2 pozostaje bezprzedmiotowe.

Innymi słowy Wnioskodawca uważa że Naniesienia nie mają wpływu na zasady opodatkowania dostawy gruntu i Budynków z przyczyn wskazanych wcześniej we Wniosku.

UZASADNIENIE

Ad. 2 i 3 Zdaniem Wnioskodawcy znajdujące się na opisanej nieruchomości Naniesienia nie stanowią samodzielnego przedmiotu dostawy lecz element świadczenia złożonego. Są one wyłącznie składnikami, które ułatwiają korzystanie ze wszystkich Budynków znajdujących się na nieruchomości. W konsekwencji należy uznać, że stanowią element świadczenia złożonego w postaci dostawy Budynków wraz z gruntem. Same w sobie, bez powiązania ich z konkretnymi Budynkami opisanymi przez Wnioskodawcę nie stanowią wartości dla nabywcy. Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-155/12 „W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego (zob. podobnie wyroki: z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 CPP, Rec. 1999 r. str. 1-00973, pkt 30; z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/54 Bog i in., Zb. Orz. 2011 r. str. 1-01457, pkt 54; ww. wyrok w sprawie Field Fisher Waterhouse, pkt 17)”). Podobnie orzekał Trybunał np. w sprawie C-392/11 czy w wielu innych sprawach. W ocenie Wnioskodawcy taka sytuacja będzie miała miejsce w opisanym przez Wnioskodawcę przypadku. Trudno uznać, iż Naniesienia takie jak np. drogi z oświetleniem, ogrodzenia, czy inne opisane przez Wnioskodawcę stanowią samodzielny przedmiot dostawy i mogą modyfikować zasady opodatkowania całej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem dostawy pozostają wyłącznie Budynki oraz grunt, którego zasady opodatkowania są konsekwencją zasad opodatkowania Budynków. Same Naniesienia służą zaś wyłącznie lepszemu wykorzystaniu Budynków. Bez możliwości dojazdu do Budynków 1-9 trudno byłoby mówić o korzystaniu z nich. Analogicznie w braku ogrodzenia całego terenu trudno byłoby mówić o korzystaniu z Budynków, w sytuacji możliwego ciągłego naruszania posiadania nieruchomości. Jednocześnie zaś żaden z potencjalnych nabywców nie będzie zainteresowany zakupem samych dróg bądź samego ogrodzenia, gdyż bez Budynków znajdujących się na gruncie, których wykorzystaniu służą te Naniesienia, nie mają one żadnej wartości. Co więcej, opisane Naniesienia nie służą wykorzystaniu pojedynczego Budynku lecz umożliwiają korzystanie z dwóch lub więcej Budynków. Sens ich sprzedaży istnieje więc wyłącznie wraz z Budynkami gdyż bez nich pozostają bezużyteczne - droga donikąd nie posłuży nikomu, podobnie jak ogrodzenie samo w sobie.

Ad. 4 Zdaniem Wnioskodawcy zasady opodatkowania działek na których znajdują się Budynki (lub Naniesień jeśli Organ uzna że mają wpływ na zasady opodatkowania planowanej dostawy), opodatkowane w różny sposób, mogą zostać ustalone w dowolny ze wskazanych sposobów. Wskazane klucze powodują odpowiednie przypisanie wartości gruntu do poszczególnych Budynków (i/lub Naniesień jeśli Organ uznaje za istotne).

UZASADNIENIE

Ad. 4 Ustawa o VAT nie zawiera przepisów wskazujących, w jaki sposób należy przypisać wartość gruntu do ceny Budynków i/lub Naniesień w sytuacji, gdy na jednej działce znajdują się zarówno budynki lub budowle, których sprzedaż podlega opodatkowaniu, jak i budynki lub budowle, których sprzedaż podlega zwolnieniu. Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi wydanymi przez Ministra Finansów, w takim przypadku, w celu przypisania wartości gruntu do ceny sprzedawanych budynków i budowli, możliwe jest zastosowanie odpowiedniego klucza podziału, w tym także następujących kluczy:

  • klucza wartościowego, tj. przypisanie wartości gruntu do ceny poszczególnych budynków i/lub budowli proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków i/lub budowli,
  • klucza powierzchniowego, tj. przypisanie wartości gruntu do ceny poszczególnych budynków i/lub budowli proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne budynki.

Możliwość wyboru klucza wartościowego lub klucza powierzchniowego potwierdzają organy podatkowe, m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2008 r. IPPP1/443-1227/08-2/IG („Każda metoda czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa”),Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2012 r. ITPP1/443-1665/11/TS („Zatem każda metoda - czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa”). Możliwe jest więc przyjęcie klucza wartościowego lub powierzchniowego celem obliczenia podstawy opodatkowania sprzedawanych Budynków i Naniesień trwale z gruntem związanych. Przyjęcie odpowiedniego klucza powinno umożliwiać faktyczne przypisanie wartości tego gruntu do poszczególnych budynków i budowli, odzwierciedlać stan faktyczny i być miarodajną. W ocenie Wnioskodawcy wszystkie wskazane metody spełniają te warunki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy w zakresie sposobu opodatkowania i rozliczenia dostawy działek nr 80, nr 81, nr 45, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT tym samym sprzedaż budynków i budowli wymienionych we wniosku przez podatnika podatku VAT będą co do zasady podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury;

2.budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3.budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3a.obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z powyższego wynika, że budowlą, w myśl prawa budowlanego, jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.

Natomiast budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Analogicznie definiuje budynek Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąc, że przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Zaś budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się natomiast od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a powyższej ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji „pierwszego zasiedlenia” wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

  • oddanie do użytkowania,
  • w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,
  • pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności podlegające opodatkowaniu należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług.

Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

Z powyższego wynika, że opisane we wniosku obiekty mające być przedmiotem sprzedaży stanowią – jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego - budynki i budowle w rozumieniu wyżej cyt. ustawy Prawo budowlane trwale z gruntem związane. Tym samym w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą cyt. przepisy art. 43 i art. 2 pkt 14 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik VAT) zamierza dokonać sprzedaży Budynków opisanych we wniosku pod nr 6-9 wraz z budowlami opisanymi we wniosku jako Naniesienia pod nr 11-18 oraz trzema działkami o nr 80, nr 81 i nr 45, na których obiekty te się znajdują.

Budynek 6, znajdujący się w całości na działce nr 80 oraz Budynek 8 i Budynek 9 posadowione w całości na działce nr 45 zostały nabyte przez Wnioskodawcę wraz z gruntem w 2009 r. Przy ich nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego - transakcje były zwolnione od VAT. Transakcje nabycia ww. Budynków korzystały ze zwolnienia na podstawie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ówczesnej Ustawy o VAT. Nabycia zostały udokumentowane fakturą z dnia 24 września 2009 r.

Budynki te nie były od czasu nabycia ulepszane i nie były też przedmiotem dzierżawy, najmu lub innej podobnej umowy. Budynki były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy).

Budynek 7, znajdujący się w całości na działce nr 45, został nabyty wraz z gruntem w 2009 r. Od nabycia Budynku 7 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT - transakcja była zwolniona od VAT. Transakcja nabycia Budynku 7 korzystała ze zwolnienia na podstawie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ówczesnej Ustawy o VAT. Nabycie zostało udokumentowane fakturą z dnia 24 września 2009 r. Budynek 7 był ulepszany w 2009 r. o mniej niż 10% wartości, a w 2011 r. o ok. 60% wartości. Część Budynku 7 była wynajmowana (ulepszenie nie dotyczyło części budynku będącej przedmiotem umowy najmu). Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia od wydatków poniesionych na ulepszenie. Budynek 7 był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (prowadzenie własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Budynek 7 nie był w stanie ulepszonym wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych ponad 5 lat.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy wskazania czy dostawa ww. Budynków od nr 6-9 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług czy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższych wątpliwości oraz powołanych przepisów, kluczowym elementem jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. Budynków znajdujących się na działkach nr 80 i nr 45, a jeżeli tak to w którym momencie.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych budynków będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa ww. Budynków będzie mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku, budowli lub ich części nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył Budynki 6, 8 i 9 w dniu 24 września 2009r. Sprzedawca nieruchomości wystawił fakturę VAT, na której przedmiotowe Budynki zostały objęte zwolnieniem od podatku VAT, powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, wobec czego Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego.

Od momentu nabycia ww. Budynków Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie ani Budynki nie były przedmiotem najmu czy dzierżawy.

Tym samym za czynność spełniającą definicję pierwszego zasiedlenia w przedmiotowej sprawie należy uznać sprzedaż przedmiotowych Budynków na rzecz Wnioskodawcy jaka miała miejsce w 2009r. Tak więc planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Budynku 6, Budynku 8 i Budynku 9 nie będzie sprzedażą w ramach pierwszego zasiedlenia.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji prawnych należy przyjąć, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa Budynku 6, Budynku 8 i Budynku 9 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tych obiektów nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa Budynku 6, Budynku 8 i Budynku 9 będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tych budynków będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

Odnośnie opodatkowania dostawy Budynku 7 należy wskazać, że Budynek ten nabyty wraz z gruntem w 2009 r. w ramach transakcji zwolnionej z VAT zatem przy nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek ten był ulepszany w 2009 r. o mniej niż 10% wartości (o 8,57%), natomiast w 2011 r. o ok. 60% wartości (60,91%). Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia od wydatków poniesionych na ulepszenie. Ponadto część (50 mkw) Budynku 7 była wynajmowana od 15 marca 2011 r. (ulepszenie nie dotyczyło części budynku będącej przedmiotem umowy najmu). Zdaniem Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie budynku w części, która była przedmiotem najmu nastąpiło 15 marca 2011 r. W pozostałej części, nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Należy wskazać, że w myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem usługa najmu, jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT rozpoczyna się w chwili zawarcia umowy, która przewiduje warunki oddania nieruchomości do użytkowania, wysokości czynszu, terminu płatności itp.

Mając zatem powyższe na uwadze, transakcja sprzedaży części Budynku 7, która była przedmiotem najmu od 15 marca 2011 r., będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, że dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej części budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata, przy jednoczesnym wskazaniu, że ta część nie była ulepszana przez Wnioskodawcę.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa części budynku, która była przedmiotem najmu, jest dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tych części budynku jest dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

Natomiast w odniesieniu do dostawy części Budynku 7, która nie była wynajmowana przez Wnioskodawcę nie doszło do jej wydania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po dokonanym ulepszeniu przekraczającym 30%, tj. w 2011 r. 60,91% wartości początkowej budynku, a zatem dostawa przedmiotowej części budynku będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, dlatego też zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.

Przy braku zatem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawy części budynku, która nie była przedmiotem najmu, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Należy wskazać, że przy nabyciu budynku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ale Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie części Budynku 7 w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym zbycie przez Wnioskodawcy części Budynku 7, która nie była przedmiotem najmu, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowania przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, zgodnie z którym warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, gdyż po ulepszeniu w 2011 r. części Budynku 7, Budynek 7 – jak wskazał Wnioskodawca - nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych co najmniej 5 lat.

Tym samym zbycie przez Wnioskodawcy części Budynku 7, która nie była przedmiotem najmu jako dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Należy wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca dał podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy:

  • Budynku 6 Budynku 8, Budynku 9, których dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
  • części Budynku 7, która była oddana w najem i w odniesieniu do której dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Budynek 6 Budynek 8, Budynek 9 oraz Budynek 7 w części wynajmowanej podlega zwolnieniu od VAT z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT – należało uznać za nieprawidłowe, gdyż ww. nieruchomości korzystają ze zwolnienia na podstawie innego przepisu tj, art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a pkt 10a.

Natomiast za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że Budynek 7 w części niewynajmowanej podlega obligatoryjnemu opodatkowaniu.

Odnośnie kwestii zawartej w pytaniu nr 2 dotyczącej ustalenia czy Naniesienia oznaczone numerami od 11 do 18 będą miały wpływ na opodatkowanie (określenie przedmiotu dostawy oraz ustalenie podstawy opodatkowania w tym w szczególności podział gruntu pod Budynkami i Naniesieniami) planowanej dostawy gruntu i Budynków oznaczonych numerami od 6 do 9 podatkiem od towarów i usług należało wskazać, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynku lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym posadowione są obiekty.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Z wniosku wynika, że przedmiotem dostawy będą budynki i budowle trwale z gruntem związane. Ponadto z wniosku wynika, że każdy z Budynków i budowli (Naniesień) znajdujących się na działkach o nr 80, 81 i 45 posiada odrębny symbol PKOB.

Opierając się na powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT należy zauważyć, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się odrębnie do każdego budynku, budowli lub ich części. Ponadto z ww. definicji pierwszego zasiedlenia zawartego w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika.

Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przewidział bowiem pierwsze zasiedlenie tylko tej części budynku, która została oddana do użytkowania w ramach wykonania czynności opodatkowanych. Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wyroku WSA z dnia 15 listopada 2011r., sygn. akt I SA/Wr 1228/11, w którym rozstrzygnięto, iż „zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jak i art. 2 pkt 14 tej ustawy odnoszą się do budynków, budowli lub ich części. Oznacza to, że definicję pierwszego zasiedlenia może spełnić zarówno cały budynek, cała budowla jak i ich części w zależności od tego czy pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi oddano w użytkowanie w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu budynek budowlę czy ich części. Podobnie skonstruowano zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.”

Natomiast NSA w wyroku z dnia 4 października 2011r. sygn. akt I FSK 1605/10 stwierdził, że „prawodawca w definicji ustawowej zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wskazuje, że pierwsze zasiedlenie może dotyczyć budowli, budynków lub ich części. A zatem przyjęcie w rozpatrywanej sprawie, że nastąpiła kompleksowa dostawa całego budynku bez zróżnicowania poszczególnych jego części w sytuacji, gdy podatnik we wniosku o interpretacje wyraźnie wskazuje na odmienny charakter tej części jednego piętra budynku, które przed otrzymaniem przez spółkę całego budynku, w wyniku wniesienia aportu zostało wydzierżawione lub wynajmowane, było nie tylko naruszeniem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ale również wyjściem poza przedstawiony przez stronę stan faktyczny.”

Jednocześnie w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem, grunt przyjmuje stawkę budynku, budowli lub ich części. Tym samym wszystkie budowle (Naniesienia) znajdujące się na działkach o nr 80, nr 81, nr 45 będą miały wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania gruntu gdyż z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT wartości gruntu.

Natomiast Naniesienia (budowle) znajdujące się na działkach o nr 80, nr 81, nr 45 nie będą miały wpływu na ustalenie podstawy opodatkowania Budynków 6-9, gdyż zarówno budynek jak i budowla stanowią odrębne towary.

Tym samym stanowisko, że żadne z opisanych naniesień nie ma wpływu na zasady opodatkowania planowanej sprzedaży gruntu należało uznać za nieprawidłowe, natomiast za prawidłowe odnośnie kwestii, że żadne z opisanych naniesień nie ma wpływu na zasady opodatkowania planowanej sprzedaży Budynków od 6 do 9.

Odnośnie kwestii ustalenia w jaki sposób Naniesienia mają wpływ na zasady opodatkowania planowanej sprzedaży gruntu należy wskazać, że w celu udzielenia odpowiedzi na taką kwestię należy ustalić stawkę podatku VAT lub zwolnienie dla każdej budowli znajdującej się na danej działce.

Z wniosku wynika, że przedmiotem dostawy będą budowle, w rozumieniu ww. Prawa budowlanego, trwale z gruntem związane. Wnioskodawca wskazał, że budowle opisane przez Wnioskodawcę jako Naniesienia od nr 11-16 i nr 18 znajdujące się na działkach o nr 80, nr 81, nr 45 zostały nabyte w 2009r. w wyniku transakcji w części zwolnionej z podatku VAT a w części opodatkowanej udokumentowanej fakturą VAT.

Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat całej historii poszczególnych obiektów znajdujących się na działkach. Biorąc jednak pod uwagę okoliczności znane Wnioskodawcy, jego zdaniem nie zostały wcześniej zasiedlone, a transakcja sprzedaży stanowiła ich pierwsze zasiedlenie. Ponadto od momentu nabycia ww. Naniesień Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie ani też nie były one przedmiotem najmu czy dzierżawy.

Tym samym planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Naniesień od nr 11-16 i nr 18 znajdujących się na działkach o nr 80, nr 81, nr 45 nie będzie sprzedażą w ramach pierwszego zasiedlenia.

Odnośnie natomiast Naniesienia nr 17 należy wskazać, że zostało ono wybudowane przez Wnioskodawcę w 2009r. i po wybudowaniu nie było ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ani też nie było przedmiotem najmu lub dzierżawy zatem planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Naniesienia nr 17 znajdującego się na działce nr 45 będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym w odniesieniu do planowanej dostawy Naniesienia nr 17 nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W takim przypadku należy zbadać okoliczności wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy przy budowie przedmiotowej budowli przysługiwało prawo do doliczenia podatku naliczonego zatem został spełniony warunek określony w lit. a art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT wykluczający zastosowanie zwolnienia.

Tym samym planowana sprzedaż Naniesienia 17 nie może być również objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, tak więc jej dostawę należy opodatkować 23% stawką VAT.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji prawnych należy przyjąć, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa Naniesień od nr 11-16 i nr 18 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tych obiektów nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Natomiast dostawa Naniesienia nr 17 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT jako dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jednocześnie należy wskazać, że ustawodawca dał podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wybrać opodatkowanie dostawy Naniesień od nr 11-16 i nr 18 zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są obiekty rozstrzyga przepis ww. art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynku lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do dostawy gruntu, stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku, natomiast w przypadku gdy jest opodatkowana, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części.

W przypadku gdy dostawa Naniesienia nr 17 znajdującego się na działce nr 45 będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT a Naniesienia nr 16 i nr 18 znajdującego się w całości na działce nr 45 oraz Naniesienia od nr 11 do nr 15 znajdujące się częściowo na działce nr 45, będą podlegały zwolnieniu od podatku, stwierdzić należy, że również dostawa części gruntu przyporządkowana do dostawy Naniesienia nr 17 będzie podlegać opodatkowaniu natomiast dostawa części gruntu przyporządkowana do dostaw Naniesienia nr 11 - 16 i nr 18 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast Wnioskodawca wybierze opcję opodatkowania Naniesień 11-16 i 18 na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT to zarówno część gruntu przyporządkowana tym naniesieniom jak i część gruntu przyporządkowana Naniesieniu 17 będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Należy pamiętać jednocześnie, że wpływ na stawkę opodatkowania danej działki gruntu będą miały wszystkie budynki, budowle oraz ich część posadowione na tej działce i trwale z nią związane.

Przykładowo w przedmiotowej sprawie na działce gruntu nr 45 znajdują się 3 budynki (nr 7, 8 i 9), 3 całe budowle (Naniesienia nr 16, 17 i 18) oraz części 5 budowli (części Naniesień nr 11, 12, 13, 14 i 15) zatem wszystkie te obiekty będą miały wpływ na opodatkowanie działki gruntu nr 45, na której są posadowione.

Jak już stwierdzono w niniejszej interpretacji dostawa Budynków nr 8 i 9, części Budynku nr 7 oraz Naniesień nr 11-16 i 18 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT natomiast dostawa części Budynku nr 7 i Naniesienia nr 17 będzie opodatkowana stawką VAT 23%. W takim przypadku również dostawa działki nr 45 będzie zwolniona od podatku w części przyporządkowanej do obiektów zwolnionych od podatku oraz opodatkowana stawką VAT 23% w części przyporządkowanej do obiektów opodatkowanych tą stawką.

Jeśli natomiast Wnioskodawca wybierze na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT opcję opodatkowania budynków i budowli zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w wyniku czego wszystkie budynki i budowle oraz ich części posadowione na działce nr 45 będą opodatkowane stawką VAT 23%, to również dostawa całej działki nr 45 będzie opodatkowana 23% stawką VAT.

Takiego przyporządkowania Wnioskodawca winien dokonać w odniesieniu do każdej z działek mających być przedmiotem dostawy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pytanie nr 4 Wnioskodawcy wskazać należy w świetle przepisu art. 29 ust. 5 ustawy przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dostawy dotyczy częściowo nieruchomości opodatkowanej podatkiem VAT, a częściowo nieruchomości korzystającej ze zwolnienia od tego podatku. Zatem w tej sytuacji można przyjąć różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwe stawki, lub według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części – opodatkowane VAT i korzystające ze zwolnienia od podatku. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, jest właściwa.

Zaznaczyć należy, że w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania dostawy wszystkich budynków i budowli posadowionych na działkach nr 45, nr 80 i nr 81 23% stawką VAT nie będzie konieczne ustalanie podstawy opodatkowania wg klucza wartościowego czy proporcjonalnego, gdyż dostawa wszystkich trzech działek będzie w całości podlegała opodatkowaniu stawką 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało je uznać za nieprawidłowe, gdyż organ nie podzielił zdania Wnioskodawcy we wszystkich przedstawionych kwestiach, a oceny poszczególnych części stanowiska Wnioskodawcy zostały wyraźnie wskazane w treści uzasadnienia niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych obiektów będących przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń TSUE należy stwierdzić, że pozostają one bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie. Zbywane przez Wnioskodawcę budynki, budowle i ich części stanowią bowiem w świetle przepisów ustawy o VAT odrębne przedmioty opodatkowania.

W zakresie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że dotyczą indywidualnych spraw podmiotów, które o nie wystąpiły i nie stanowią źródeł powszechnie obowiązującego prawa.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy wskazać, że w zakresie sposobu opodatkowania i rozliczenia dostawy budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 79, nr 44, nr 77/1, nr 77/4 i nr 77/10 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj