Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-312/12-4/EK
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-312/12-4/EK
Data
2012.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie usług szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów, które uzyskały dofinansowanie w 100% ze środków publicznych.



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.) uzupełnione pismem z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.) na wezwanie Organu z dnia 06 czerwca 2012r. (data doręczenia 15 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 czerwca 2012r.(data wpływu 22 czerwca 2012r.) na wezwanie Organu z dnia 06 czerwca 2012r. (data doręczenia 15 czerwca 2012r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma P. bierze udział w realizacji projektu „Administrator sieci ...... – zawód z .....”, w całości realizowanym przez „U.” S.A. na podstawie umowy nr ………, zawartej z województwem ....

Wnioskodawca oferuje w projekcie organizowanie autoryzowanych szkoleń informatycznych zakończonych egzaminem i certyfikatem. Projekt jest skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających jednostkę organizacyjną (np. siedzibę, oddział, filię, delegaturę) na terenie województwa lubelskiego oraz do pracowników tych przedsiębiorstw. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, w tym: 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% środki budżetu państwa.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Szkolenia realizowane przez Wnioskodawcę można zaliczyć do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotowe szkolenia prowadzone są na zasadach przepisów ustanowionych przez Ośrodki Szkoleniowe zamawiające usługę przeprowadzenia szkolenia przez Wnioskodawcę. Na przedmiotowe szkolenia Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, finansowane w całości ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 w brzmieniu:

„Zwalnia się od podatku (od towarów i usług):

29) Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowanie w całości ze środków publicznych.

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane”

Wobec braku definicji usług kształcenia zawodowego, przekwalifikowania zawodowego w przepisach polskiej ustawy o VAT, można posłużyć się definicją zawartą w przepisach rozporządzenia unijnego, które mogą być stosowane bezpośrednio w Polsce. W myśl art. 14 Rozporządzenia Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Czas trwania szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia dla tego celu.

W tej sytuacji, usługi związane ze szkoleniami świadczonymi na podstawie umów cywilnoprawnych przez podwykonawcę-Wnioskodawcę będącego podatnikiem VAT, będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 literka c) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Ponadto wskazać należy, iż krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ze stanu faktycznego i z uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu „Administrator sieci informatycznej – zawód z przyszłością”, w całości realizowanym przez „U.” S.A. na podstawie umowy nr ….., zawartej z województwem l. Wnioskodawca oferuje w projekcie organizowanie autoryzowanych szkoleń informatycznych zakończonych egzaminem i certyfikatem. Projekt jest skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw posiadających jednostkę organizacyjną (np. siedzibę, oddział, filię, delegaturę) na terenie województwa lubelskiego oraz do pracowników tych przedsiębiorstw. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, w tym: 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% środki budżetu państwa. Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia można zaliczyć do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu o systemie oświaty. Przedmiotowe szkolenia prowadzone są na zasadach przepisów ustanowionych przez Ośrodki Szkoleniowe zamawiające usługę przeprowadzenia szkolenia przez Wnioskodawcę. Na przedmiotowe szkolenia Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia w zakresie szkoleń informatycznych, jak wskazał Wnioskodawca, zakwalifikować można jako szkolenia zawodowe bądź przekwalifikowania zawodowego. Jednocześnie, jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego i uzupełnienia do wniosku, Wnioskodawca nie spełnia warunków do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ustawy. Należy zatem przeanalizować możliwość zwolnienia przedmiotowych usług z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, iż ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. A zatem środki przyznane na finansowanie projektu otrzymanej przez Kontrahenta Wnioskodawcy (85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i 15 % z budżetu państwa) są niewątpliwie środkami publicznymi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Wnioskodawca wskazał, iż w analizowanej sprawie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone przez Wnioskodawcę finansowane są w co najmniej w 100% ze środków publicznych, tj. ze środków jakie uzyskał Zleceniodawca.

W świetle powyższego, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c bowiem świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia zaliczyć można do usług kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego oraz finansowane są w całości ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj