Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-403/14/ESZ
z 7 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 marca 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 25 marca 2014 r.), uzupełnionym 17 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki środków pieniężnych (pochodzących z otrzymanej dotacji) powstałej w wyniku faktycznego poniesienia mniejszych wydatków na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku ewidencjonowania otrzymanej dotacji oraz kosztów realizowanego projektu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych ww. nadwyżką środków pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków pieniężnych pochodzących z dotacji otrzymanej na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 5 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-403/14/ESZ, IBPP1/443-315/14/BM, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 17 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie edukacji, opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności realizuje m.in. projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (dalej: „EFS POKL”). W ramach realizowanych projektów (czas realizacji od stycznia do grudnia 2014 r.) organizowane są szkolenia komputerowe. Celem tych szkoleń jest zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi komputera (potrzebnych w każdym zawodzie). Na warunkach określonych w umowie na realizację projektu w ramach EFS POKL instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowalnych). Realizacja projektu nie prowadzi do powstania, bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartymi/ zawieranymi umowami na realizację projektu, koszty bezpośrednie na szkolenia komputerowe, prowadzące do uzyskania kompetencji w zakresie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (dalej: „ECDL”), będą rozliczane na podstawie stawek jednostkowych. W myśl art. 11 rozporządzenia nr 1081/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego obok kwot ryczałtowych koszty bezpośrednie w projektach można rozliczać na podstawie z góry ustalonych stawek jednostkowych. Wysokość stawek jednostkowych została wskazana w załączniku nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: „Wytyczne”) do stosowania, których Wnioskodawca zobowiązał się w umowie o dofinansowanie. W załączniku nr 3 do Wytycznych została wskazana wysokość stawek dotycząca szkoleń komputerowych. Stawka jednostkowa dla szkoleń komputerowych dotyczy usługi szkoleniowej dla jednej osoby o następującym zakresie kosztów: wykładowca, sala (z niezbędnym wyposażeniem) oraz materiały dydaktyczne (w tym podręcznik), (zob. Zasady Finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 24 grudnia 2012 r.). Koszt kwalifikowalny za szkolenia komputerowe, w ramach projektu nie jest ustalany w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a jedynie w wyniku przemnożenia ustalonej stawki dla danej usługi (wskazanej w Wytycznych) przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie to we wniosku o płatność (wniosek sprawozdawczo-rozliczeniowy) rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług. Przy rozliczeniu projektu nie ma znaczenia wartość faktycznie poniesionego wydatku na realizację usługi tylko ilość zrealizowanych usług. Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia komputerowe może być np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na szkoleniu. W Rozdziale 4 Podrozdziale 2 Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. wskazano, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub stawki jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane, jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent powinien posiadać odpowiednią określoną w umowie o dofinansowanie projektu, dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań zgodnie z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie projektu np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Projekty ze stawką jednostkową, które Wnioskodawca realizuje i zamierza realizować w przyszłości są w 100% dofinansowane przez Instytucję pośredniczącą/wdrażającą w formie dotacji celowej z budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz 15% kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa - uczestnicy projektów nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu. W przyszłości Wnioskodawca również zamierza realizować projekty rozliczane w oparciu o stawkę jednostkową (zarówno jako wykonawca szkoleń na zlecenie beneficjentów), jak i jako beneficjent POKL, Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działania 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, Poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych. Wnioskodawca jest realizatorem szkoleń, jako beneficjent projektu na mocy podpisanej umowy o dofinansowanie projektu z instytucją ogłaszającą konkurs (Instytucją Wdrażającą). Wnioskodawca odpowiada za zrealizowanie projektów zgodnie z zawartymi umowami. Nadwyżka środków z otrzymanej dotacji stanowić będzie środki własne Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 16 czerwca 2014 r. wskazano m.in., że:

  • Projekt realizowany jest w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działania 9.6 Upowszechnianie uczenia się dorosłych, Poddziałania 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych,
  • podstawą prawną przyznania środków jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
  • Wnioskodawca jest Beneficjentem POKL i jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą nie zawiera sam ze sobą dodatkowych umów,
  • Wnioskodawca realizuje projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu. Do realizacji poszczególnych czynności w ramach projektu zawiera umowy cywilnoprawne,
  • Instytucją Pośredniczącą i podmiotem, z którym zawarta została umowa o przyznanie wsparcia jest Wojewódzki Urząd Pracy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy różnica powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń komputerowych (wynikająca z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową, pozostająca u Wnioskodawcy, jako środki własne, stanowi dla niego przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy dotacja oraz koszty realizacji projektu podlegają wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
  3. Czy Wnioskodawca może wpisać do podatkowej książki przychodów i rozchodów, jako koszt podatkowy, środki wydatkowane na zakup towarów i usług dotyczących jego działalności komercyjnej, zakupione ze środków własnych uzyskanych z nadwyżki otrzymanych środków dotacji powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń komputerowych (wynikających z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1-3)

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową nie podlega zwrotowi do instytucji pośredniczącej/wdrażającej, lecz jako przychód zwolniony z opodatkowania stanowi środki własne Wnioskodawcy pozostające w jego dyspozycji (art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz koszty jego uzyskania nie podlegają wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, może wpisać do podatkowej książki przychodów i rozchodów, jako koszt podatkowy środki wydatkowane na zakup towarów i usług dotyczących jego działalności komercyjnej, tj. zakupionych ze środków własnych uzyskanych z nadwyżki otrzymanych środków dotacji powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi dotyczące szkoleń komputerowych (wynikających z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji za tą samą ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby Wnioskodawca z otrzymanej dotacji finansował nabycie lub wytworzenie ww. składników majątku.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych Narodowej Strategii Spójności służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie edukacji, opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w prowadzonej podatkowej książki przychodów i rozchodów. W ramach tej działalności realizuje m.in. projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007- 2013. Na realizację ww. projektów otrzymuje dotacje. Projekty są (będą) w 100% dofinansowane przez Instytucję pośredniczącą/wdrażającą w formie dotacji celowej z budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa. Uczestnicy projektów nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu. Wnioskodawca jest realizatorem szkoleń, jako beneficjent projektu na mocy podpisanej umowy o dofinansowanie projektu z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Wnioskodawca odpowiada za zrealizowanie projektów zgodnie z zawartymi umowami. Kwota przyznanej i otrzymywanej przez Wnioskodawcę dotacji obliczana jest (będzie) z zastosowaniem z góry ustalonych stawek jednostkowych, poprzez przemnożenie ww. stawki przez ilość usług faktycznie zrealizowanych. W konsekwencji wysokość tej dotacji nie jest uzależniona od wysokości faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu wydatków. W związku ze sposobem rozliczania ww. dotacji u Wnioskodawcy może powstać nadwyżka środków pochodzących z otrzymanej dotacji nad wydatkami poniesionymi w związku z realizowanymi projektami, która nie będzie podlegała zwrotowi (rozliczeniu), a w konsekwencji stanowić będzie jego środki własne.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie cyt. powyżej przepisów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego – 15%) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie – 85%) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym także „nadwyżka” ww. środków powstała na skutek sposobu rozliczania otrzymanej dotacji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Z brzmienia ww. przepisów wynika, że wolą ustawodawcy wydatki sfinansowane ze środków zwolnionych z opodatkowania (co do zasady) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Przy czym przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 nie dot. wyłącznie kosztów związanych z realizowanym projektem, na który została przyznana dotacja zwolniona z opodatkowania, lecz wszelkich wydatków sfinansowanych środkami pochodzącymi z tej dotacji.

Odnosząc powyższe do opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej żadnych wydatków sfinansowanych ze środków pochodzących z otrzymanej dotacji, niezależnie od tego, czy wydatki te związane będą z realizowanym projektem, na który dotacja zostanie udzielona, czy też z pozostałą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Tym samym, brak będzie podstaw prawnych do zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług dot. jego działalności komercyjnej (niezwiązanej z opisanymi projektami), które sfinansowane zostaną ze środków pochodzących z „nadwyżki”, o której mowa we wniosku. Skoro bowiem „nadwyżka” ta będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy, to w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 wydatki nią sfinansowane nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się natomiast do konieczności ujmowania otrzymanej dotacji oraz sfinansowanych z niej wydatków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów stwierdzić należy, że zgodnie z art. 24 ust. 2 zd. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa. W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił natomiast Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zarówno z cyt. wyżej przepisów, jak również z wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartego w ww. rozporządzeniu oraz zawartych w nim Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ujmować przychody oraz koszty uzyskania przychodów, które wpływają na ustalenie dochodu z prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że (co do zasady) w księdze tej nie ujmuje się przychodów zwolnionych z opodatkowania, jak i wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów - nie mają one bowiem wpływu na ustalanie przez podatnika dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. W opisanym zdarzeniu przyszłym oznacza to, że zarówno otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja jak i wydatki z niej sfinansowane (w tym także koszty realizowanego projektu) nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Wnioskodawcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki środków pieniężnych (pochodzących z otrzymanej dotacji) powstałej w wyniku faktycznego poniesienia mniejszych wydatków na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku ewidencjonowania otrzymanej dotacji oraz kosztów realizowanego projektu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych ww. nadwyżką środków pieniężnych – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, że – stosownie do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego dokonanego w piśmie z 16 czerwca 2014 r. – przedmiotem niniejszej interpretacji były wyłącznie skutki podatkowe związane z otrzymaniem dotacji na realizację opisanych programów, których Wnioskodawca będzie beneficjentem. Nie była przedmiotem interpretacji kwestia skutków podatkowych wykonywania przez Wnioskodawcę szkoleń na zlecenie innych beneficjentów środków pochodzących z dotacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj