Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-200/14-2/PR
z 31 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. „A” działa ponadto w ramach Grupy Kapitałowej „Ax” (jako podmiot dominujący), stąd też Spółka (bezpośrednio, bądź też za pośrednictwem innych podmiotów z Grupy) posiada akcje/udziały w podmiotach powiązanych, prowadzących działalność w Polsce, jak i poza granicami kraju. Spółka posiada status podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż podstawowa podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona (za lata ubiegłe proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-7 ustawy VAT kształtowała się powyżej 99,9% co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w programy z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, która przejawia się budowaniem pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. CSR, gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, „A” znalazł się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie „C” (zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych), którego celem jest wyłonienie spółek zarządzanych w sposób odpowiedzialny i zrównoważony oraz zaakcentowanie atrakcyjności inwestycyjnej tych spółek W skład „C” wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych. Mając świadomość wpływu realizowanej działalności gospodarczej na otoczenie zewnętrzne Wnioskodawca podejmuje szereg działań uwzględniających w prowadzonym biznesie problematykę społeczną i środowiskową, co wpływa na budowę dobrego wizerunku Spółki. Ponadto zaangażowanie Spółki w działalność o charakterze społecznym pozwala odpowiednio wcześnie zrozumieć zmieniające się oczekiwania społeczeństwa, w tym także konsumentów. Tym samym działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób – poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) – poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.

Przejawem wskazanej powyżej działalności „A” jako firmy odpowiedzialnej społecznie jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia, kultury i sztuki oraz edukacji w zakresie biznesu.

W ramach wskazanych powyżej obszarów, Spółka zainicjowała realizację następujących programów:

  1. Program „a”,
  2. Program „b”,
  3. Program „c”.

Ad. 1.

Głównym celem tego Programu jest intensyfikacja ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń między polskimi spółkami i rozwoju umiejętności menedżerów zarządzających nimi, w zakresie funkcjonowania na rynkach zagranicznych.

Program dedykowany jest:

  • liderom opinii – top menedżerom,
  • dziennikarzom ekonomicznym i biznesowym,
  • organom państwowym wspierającym ekspansje międzynarodową polskich firm.

Poprzez działania podjęte w Programie Strefa Innowacji „A” pragnie zbudować świadomość społeczeństwa polskiego jako firma innowacyjna. Chce dotrzeć ze sprecyzowanym komunikatem do polskiego biznesu, władz samorządowych i społeczności lokalnej.

Podstawowym zamierzeniem „A” w tym obszarze jest prezentacja firmy jako podmiotu nie tylko inwestującego w rozwój nowoczesnych technologii ale również jako lidera przekazującego swoje doświadczenie i edukującego Polski biznes. Program realizowany jest poprzez cykl konferencji oraz warsztatów przy udziale wybitnych ekspertów i przedstawicieli firm, mających doświadczenie związane z ekspansją zagraniczną.

Realizacja działań w tym obszarze odbywa się we współpracy z wydawcą czasopisma ogólnokrajowego, z którym „A” zawiera umowę, w ramach której zleca jej za wynagrodzeniem usługi polegające na organizacji warsztatów, przygotowaniu materiałów promujących organizację Programu – w tym zaproszeń mailingowych, reklamy w prasie i na stronie internetowej czasopisma – Wykonawcy usług, sporządzenia i opublikowania w prasie raportów podsumowujących realizację warsztatów, a także wywiadów z przedstawicielem „A” oraz umieszczenia logotypu „A” na wszystkich materiałach związanych z organizacją Projektu.

Ad. 2.

W obszarze Programu „b” Spółka podejmuje szereg działań mających na celu dbanie o stan i zasoby środowiska naturalnego oraz o promocję wśród mieszkańców regionu profilaktyki zdrowotnej, aktywnego stylu życia, ruchu i rekreacji.

W ramach działań proekologicznych planowany jest proces wapnowania gleb na terenie dwóch gmin bezpośrednio sąsiadujących z instalacjami hutniczymi „A” w celu zapobiegania migracji do gleby metali ciężkich pochodzących z procesu produkcji hutniczej, a także badania kwasowości gleby, które pozwalają zakwalifikować badany teren do procesu wapnowania, celem immobilizacji metali poprzez poprawę pH gleb.

Działania proekologiczne obejmują również inne inicjatywy przejawiające się dążeniem Spółki do poprawy prowadzonej działalności gospodarczej z punktu widzenia skutków jakie wywiera ona na środowisko. W tym zakresie Spółka przewiduje działania mające na celu informowanie społeczności lokalnej o realizowanych przez nią inwestycjach usprawniających tą działalność i ograniczających zarazem negatywne skutki jej oddziaływania na środowisko.

Działania prozdrowotne obejmują:

  • cykliczne zajęcia Nordic Walking dla seniorów z terenu zagłębia miedziowego,
  • cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego,
  • badania na zawartość ołowiu we krwi wśród dzieci zamieszkujących obszary graniczące z instalacjami hutniczymi,
  • turnusy profilaktyczne tzw. „zielone szkoły” dla dzieci z gmin sąsiadujących z należącymi do Spółki hutami,
  • profilaktyczne zajęcia na basenach dla uczniów szkół z terenu gmin „hutniczych”,
  • zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego,
  • dodatkowe doraźne działania/eventy profilaktyki zdrowotnej typu: warsztaty onkologiczne w szkołach średnich regionu miedziowego, konsultacje rehabilitacyjne dla pracowników „A”, spotkania ze znanymi sportowcami z regionu miedziowego w ramach eventów sportowo-rekreacyjnych.

Celem realizacji powyższych obszarów Spółka nabywa od podmiotów zewnętrznych (w tym również powiązanych ze Spółką) towary i usługi w zakresie organizacji ww. zajęć sportowych (tj. wynajem obiektów sportowych, trenerów i ekspertów z dziedziny sportu i rekreacji, zdrowia), a także wykonania czynności związanych z ochroną gruntów przed skutkami działalności gospodarczej „A”.

Usprawnieniu tych działań służyć ma kampania promocyjna i informacyjna w mediach.

Działania promocyjne zakładają krótką, skondensowaną informację w oparciu o przekaz reklamowy, zachęcający do korzystania z oferowanych przez program „b” możliwości i naboru chętnych do uczestnictwa w działaniach operacyjnych programu, z użyciem stosownych nośników: spoty reklamowe, banery internetowe, plakaty outdoor, ulotki reklamowe. Działania informacyjne zakładają cykle materiałów dziennikarskich w celu budowania wśród odbiorców pożądanej percepcji w odniesieniu do treści, działań i możliwości, które niesie ze sobą program „b”; z wykorzystaniem gatunków informacyjno-powiadamiających np.: reportaże, wywiady, sprawozdania, krótkie informacje w blokach informacyjnych oraz gatunków publicystycznych np.: artykuły, recenzje, komentarze.

Powyższe działania podyktowane są potrzebą prowadzenia przez „A” działań, których celem jest dbanie o dobrze pojęty interes społeczny regionu a takie budową wizerunku „A” jako „dobrego sąsiada” – firmy szanującej oczekiwania i potrzeby mieszkańców regionu – jednego z najważniejszych interesariuszy Spółki.

Firma planując i realizując działania CSR-owe, których adresatami i bezpośrednimi odbiorcami są społeczni beneficjenci otoczenia Spółki – podtrzymuje tym samym tak ważną „licencję na działanie” przejawiającą się społeczną akceptacją działalności biznesowej „A” w sektorze wydobywczym.

Ad. 3.

Działania podejmowane przez Spółkę w obszarze kultury mają na celu upowszechnianie marki „A”, ale także:

  • zbudowanie marki „A” jako mecenasa kultury regionalnej, polskiej i międzynarodowej,
  • ochronę dóbr dziedzictwa narodowego,
  • budowanie świadomości mieszkańców kraju i poza jej granicami,
  • utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej,
  • wyszukiwanie i odkrywanie nowych wartości w kulturze, pokazujących jej oryginalność, unikatowość i niepowtarzalność,
  • kształtowanie wrażliwości na wartości dziedzictwa historycznego i kulturowego,
  • tworzenie nowych, awangardowych kierunków i zjawisk w kulturze: sztuki wizualne i performatywne, design, muzyka, teatr, literatura, film.

Program kierowany jest przede wszystkim do:

  • animatorów kultury,
  • zespołów artystycznych i edukacyjnych,
  • instytucji i placówek kultury,
  • mediów opiniotwórczych w dziedzinie kultury,
  • instytucji państwowych i samorządowych.

W ramach tego Projektu Spółka planuje:

  • utworzenie strony internetowej;
  • zaprojektowanie znaku graficznego/logo;
  • zorganizowanie corocznej Gali, podczas której zostaną nagrodzone wybitne projekty w dziedzinie kultury;
  • wydanie publikacji promującej i dokumentującej zaangażowanie „A” w tworzenie i upowszechnianie kultury.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją powyższych obszarów, dokumentowane są/będą fakturami wystawionymi dla „A” przez inne podmioty gospodarcze – podatników VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację działań w zakresie wskazanych w niniejszym wniosku obszarów stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.

W świetle powołanego przepisu, aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla niej koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez Spółkę,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Dla oceny ponoszonych wydatków pod kątem kwalifikacji podatkowej istotne jest określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. W powyższym stanie faktycznym związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Pod pojęciem tym należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.

W związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR, jest:

  • jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, o charakterze marketingowym, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym;
  • pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego;
  • procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej;
  • strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Spółki;

to zdaniem Spółki, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, konieczność ponoszenia tego rodzaju wydatków jest uzasadniona, co przemawia za tym, że winny one stanowić koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozważając natomiast kwestię momentu ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach uzyskania przychodów należy przede wszystkim wskazać, iż przedmiotowe wydatki nie mają bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez Spółkę. Wydatki te wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i dlatego też winny zostać rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem, które zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, potrącalne są w dacie ich poniesienia. Z kolei w myśl art. 15 ust. 4e wspomnianej ustawy, koszty te uznaje się za poniesione w dniu ujęcia ich w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj