Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1235/13/ES
z 31 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 14 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i wystawianymi listami płac – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i wystawianymi listami płac.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 marca 2014 r. znak: IBPP1/443-1235/13/ES.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt „…” jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 marca 2014 r. przez Lidera Projektu i Partnerów, w tym Wnioskodawcę (Stowarzyszenie). Wydatki, w okresie do 31 grudnia 2013 r., ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu są dokumentowane listami płac wystawionymi przez Wnioskodawcę. Przedmiotem jest wynagrodzenie za pracę zgodnie z podpisanymi umowami o pracę. Praca wykonywana jest w ramach realizacji projektu „…”.

Dla Wnioskodawcy tylko koszty wynagrodzeń podlegają refundacji w ramach projektu. Pozostałe koszty projektowe ponoszone są przez Lidera Projektu.

Projekt ma na celu wyposażenie Punktów Informacji Turystycznej oraz utworzenie portalu internetowego. Realizowany projekt nie będzie generował przychodów dla Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nie nabywał towarów i usług, i tym samym, nie dokumentował tego fakturami, w których figurował jako nabywca. Jedynym kosztem kwalifikowalnym ponoszonym przez Wnioskodawcę i rozliczanym w ramach projektu, były koszty osobowe - wynagrodzenia pracowników, dokumentowane listami plac.

Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu nie chce odliczać podatku naliczonego – w związku z dokumentacją kwalifikowalnych wydatków projektowych wyłącznie listami płac - brak ku temu podstawy. Równocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożył wyłącznie celem uzupełnienia dokumentacji rozliczeniowej realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z tym, że na listach płac dokumentujących wynagrodzenia osób wykonujących pracę niezbędną do zrealizowania projektu „…” - stanowiące ponoszony przez Wnioskodawcę jedyny koszt podlegający refundacji w ramach projektu - nie jest ujęty podatek VAT i tym samym nie stanowi on kosztu realizowanego zadania, to czy Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i wystawianymi listami płac?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. Z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatników przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanym podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, a koszty wynagrodzeń ponoszone przy realizacji projektu „…” dokumentowane są listami płac, które nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi podatkiem od towarów t usług.

Mając na uwadze powyższe należałoby uznać, iż Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach obowiązujących do 31 grudnia 2013 r., ponieważ we wniosku z 20 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zaznaczył, że przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, jako partner realizuje projekt pn. „…”. Projekt ma na celu wyposażenie Punktów Informacji Turystycznej oraz utworzenie portalu internetowego. Realizowany projekt nie będzie generował przychodów dla Wnioskodawcy. Ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu w okresie do 31 grudnia 2013 r. wydatki, są dokumentowane listami płac wystawionymi przez Wnioskodawcę. Przedmiotem jest wynagrodzenie za pracę wykonywaną w ramach realizacji projektu, zgodnie z podpisanymi umowami o pracę. Dla Wnioskodawcy tyko koszty wynagrodzeń podlegają refundacji w ramach projektu. Pozostałe koszty projektowe ponoszone są przez Lidera Projektu. Wnioskodawca podał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nie nabywał towarów i usług, i tym samym, nie dokumentował tego fakturami, w których figurował jako nabywca. Jedynym kosztem kwalifikowalnym ponoszonym przez Wnioskodawcę i rozliczanym w ramach projektu, były koszty osobowe - wynagrodzenia pracowników, dokumentowane listami plac.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (Lidera Projektu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że w ramach realizowanego projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj