Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-221/14-4/RG
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 24 marca 2014 r., data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 26 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wpłat dokonanych przez Powiat… z tytułu montażu kolektorów słonecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla wpłat dokonanych przez Powiat … z tytułu montażu kolektorów słonecznych;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w ….

Wniosek ten został przekazany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim do załatwienia wg właściwości (data wpływu – 26 marca 2014r.).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i przystąpiła do projektu pod nazwą „…” (zwanego dalej projektem), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i Czysta Energia, Działania 6.2. Energia Przyjazna Środowisku.

Celem projektu jest w szczególności rozwiązanie problemów mieszkańców gminy związanych z uzależnieniem od konwencjonalnych paliw stałych i gazu ziemnego oraz zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie wpłynie na poprawę komfortu życia, przyczyni się do rozwoju regionu dzięki popularyzacji działań dywersyfikujących źródła pozyskania energii, promujących ideę rozwiązania pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych przy wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii i jednoczesnym zachowaniu dbałości o ochronę środowiska naturalnego (znaczące obniżenie emisji CO2 do atmosfery). Cele projektu mają być osiągnięte poprzez wykonanie i wykorzystanie instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych oraz obiektach użyteczności publicznej.

Zakres projektu obejmuje:

  • 478 szt. zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych (budynki mieszkalne do 300 m pow. użytkowej) do podgrzewania wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 1,811 MW,
  • 5 szt. zestawów instalacji kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 0,042 MW.

Kolektory słoneczne zostaną usytuowane na i w budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób prywatnych oraz na i w budynkach użyteczności publicznej będących własnością gminy i powiatu.

W skład budynków użyteczności publicznej objętych projektem wchodzą: Szkoła Podstawowa w …, Miejski Ośrodek Kultury w …, Środowiskowy Dom Samopomocy w …, Biblioteka Miejska w … oraz Dom Pomocy Społecznej w ….

Gmina przystępując do realizacji projektu wypełnia swoje zadania ustawowe wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji.

Wzajemne prawa i obowiązki Gminy oraz osób prywatnych (właścicieli nieruchomości, na których będą instalowane kolektory słoneczne) określone zostały w dwu odrębnych umowach zawartych z poszczególnymi uczestnikami projektu.

Przedmiotem jednej z umów jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego w budynku użyczającego. Użytkownik oświadcza, że jest właścicielem budynku mieszkalnego i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez gminę oraz, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej. Upoważnia Gminę do występowania przed właściwymi organami administracji w jego imieniu. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia spraw formalnych związanych z zawarciem umowy o dofinansowanie, realizacją, promocją, monitoringiem i rozliczeniem projektu.

Gmina zabezpieczy realizację projektu zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, wyłoniła wykonawcę zestawów solarnych, ustaliła harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie prowadzić nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie projektu. Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego zamontowane w budynku mieszkalnym będącym własnością użytkownika, pozostaną własnością gminy przez cały okres trwania umowy, tj. do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku, Gmina użycza użytkownikowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia czasu trwania umowy. Po tym okresie całość zestawu solarnego zostanie przekazana na własność użytkownika. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową.

Użytkownik oświadcza jednocześnie, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki bezzwrotnej w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej zainstalowania na jego budynku mieszkalnym instalacji solarnej poprzez wpłatę na konto bankowe Gminy w ustalonym w umowie terminie. Wpłaty zaliczek od mieszkańców stanowić będą część wkładu własnego beneficjenta. Wysokość udziału finansowego określana jest w wysokości do 15% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającej na jeden budynek prywatny objęty projektem i zróżnicowana w zależności od zastosowanego układu instalacyjnego (pojemności zbiornika i ilości kolektorów). Niedokonanie przez użytkownika wpłaty w terminie i wysokości określonych w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Przedmiotem drugiej umowy jest użyczenie nieruchomości (budynku mieszkalnego) i określenie warunków użyczenia dla potrzeb realizacji projektu.

Jednym z budynków użyteczności publicznej biorących udział w projekcie jest Dom Pomocy Społecznej w …, którego właścicielem jest Powiat …. Gmina podpisała umowę partnerską z Powiatem …, której przedmiotem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego (składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego) w budynku należącym do Powiatu … (partnera projektu) oraz umowę partnerstwa, której przedmiotem jest użyczenie nieruchomości i określenie warunków użyczenia. Partner oświadcza, że jest właścicielem budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez Gminę w ramach projektu. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej.

Partner oświadcza, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki, która stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej zainstalowania na budynku użyteczności publicznej instalacji solarnej w terminie ustalonym w niniejszej umowie. Ostateczne rozliczenie kosztów realizacji projektu nastąpi po jego zakończeniu i rozliczeniu finansowym z instytucją zarządzającą RPO W.

Niedokonanie przez partnera wpłaty w terminie i wysokości ustalonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem zawartej umowy. Po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, zamontowane w budynku DPS …zostają własnością Gminy przez cały czas trwania umowy, tj. do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w ww. budynku.

Gmina użycza partnerowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia czasu trwania umowy. Po upływie okresu trwania umowy całość zestawu solarnego zostanie przekazana użytkownikowi. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności, zostanie uregulowana odrębną umową. Budynek DPS w … zasiedlony został w 2003 r. usytuowany jest w malowniczej części roztocza. Lokalizacja ta służy szczególnie osobom wymagającym stałej opieki i pomocy ze strony osób drugich. Przeznaczona jest dla osób przewlekle psychicznie chorych. Dom ten jest placówką koedukacyjną, stacjonarną, przeznaczoną dla kobiet i mężczyzn. Zamieszkuje w nim 30 podopiecznych. Dom świadczy usługi określane mianem bytowych tj. zapewnia miejsce zamieszkania, wyżywienie, odzież, obuwie, środki czystości, ciepło, oświetlenie itp. budynek wyposażony jest w windę przeznaczoną do transportu osób niepełnosprawnych, system przywoławczy, przeciwpożarowy. Mieszkańcy mają pokoje dwu i trzyosobowe, wyposażone w podstawowy sprzęt. Placówka zapewnia stałą opiekę lekarza rodzinnego, opiekę sprawuje wykwalifikowany personel opiekuńczo-medyczny.

Wnioskodawca wyjaśnia, że umowa partnerska pomiędzy Gminą a Powiatem … reguluje udział partnera w projekcie, który dotyczy montażu zestawu solarnego w budynku Domu Pomocy Społecznej w …, będącym własnością Powiatu oraz wpłaty zaliczki w wysokości do 15% kosztów kwalifikowalnych, dotyczących wykonania instalacji w przedmiotowym budynku. Zaliczka ta stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że w dniu 20 stycznia 2014 roku Gmina podpisała umowę z wykonawcą wybranym w trybie zamówień publicznych na wykonanie robót budowlanych polegających na montażu instalacji solarnych w ramach projektu.

Przedmiot zamówienia obejmuje:

  1. wykonanie dokumentacji projektowej wraz ze zgłoszeniem robót do Starostwa Powiatowego w … dla montażu 478 instalacji solarnych dla budynków prywatnych,
  2. wykonanie dokumentacji projektowej wraz ze zgłoszeniem robót do Starostwa Powiatowego w … dla montażu 5 instalacji solarnych dla budynków użyteczności publicznej,
  3. zainstalowanie według opracowanych projektów 478 kompletnych instalacji solarnych w budynkach prywatnych oraz 5 kompletnych instalacji w budynkach użyteczności publicznej,
  4. próby i regulacja instalacji,
  5. rozruch technologiczny instalacji solarnych,
  6. przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji wykonanych instalacji wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi,
  7. usługi serwisowe w okresie gwarancyjnym,
  8. dla potrzeb realizacji projektu wykonawca zobowiązany jest zamontować minimum trzy sterowniki (w wybranych przez zamawiającego lokalizacjach posiadających możliwość podłączenia modemu umożliwiając przesyłanie danych i zdalne monitorowanie pracy instalacji solarnych).

Wnioskodawca informuje również, że obecnie sukcesywnie dokonywane są wpłaty zaliczek przez uczestników projektu.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej w tym Dom Pomocy Społecznej w … wystawiane będą na Wnioskodawcę Gminę ….

Instalacje solarne będące przedmiotem wniosku świadczone będą w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym: budynki mieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w klasie 1110 i 1122, oraz budynek Domu Pomocy Społecznej w … w dziale 12 w klasie ex 1264.

Zgodnie z zapisem w Rozdziale l § 5 ust. l Statutu Domu Pomocy Społecznej w . „Dom przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych intelektualnie obojga płci, dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób przewlekle psychicznie chorych, które nie mogą uzyskać wsparcia w rodzinie lub środowisku (gminie), a których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, Dom Pomocy Społecznej zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja potrzeby osobowe, bytowe i zdrowotne w sposób i w stopniu umożliwiającym im godne życie zgodnie z obowiązującym standardem", należy więc do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dom Pomocy Społecznej w … według Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych sklasyfikowany jest w dziale 12, w klasie ex l264.

Zgodnie z założeniami projektu zestaw kolektorów słonecznych montowany będzie na budynku Domu Pomocy Społecznej w ….

Efekty związane z realizacją projektu:

  1. przy montażu urządzeń solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, w części dotyczącej wpłat mieszkańców zgodnie z zawartymi umowami, tj. do 15% wartości zestawów solarnych, będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w pozostałej do czynności niepodlegających opodatkowaniu;
  2. przy montażu urządzeń solarnych na 4 budynkach użyteczności publicznej efekty będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  3. przy montażu urządzeń solarnych na budynku Domu Pomocy Społecznej w …, w części dotyczącej wpłaty tj. ok 15% wartości zestawu solarnego wykorzystywane będą do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w pozostałej do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W odpowiedzi na pytanie: „Jeśli wydatki związane z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również i z czynnościami w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje ww. prawo czy istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności” Zainteresowany wskazał: „Wydatki związane z realizacją projektu będą związane z niżej wymienionymi czynnościami:

  1. studium wykonalności,
  2. program funkcjonalno-użytkowy,
  3. dokumentacja techniczna,
  4. zakup i montaż kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych,
  5. zakup i montaż kolektorów słonecznych w obiektach użyteczności publicznej,
  6. portal internetowy projektu,
  7. nadzór inwestorski,
  8. koszty osobowe Beneficjenta,
  9. promocja projektu.

Tylko w odniesieniu do podpunktu „d”, czyli zakupu i montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi prawo takie nie przysługuje.”

Efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane tylko do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować wpłatę na konto Gminy zaliczki przez Powiat …?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina zawarła umowę partnerską z Powiatem …, w której określone zostały wzajemne zobowiązania. Warunkiem wykonania przez Gminę instalacji zestawu solarnego w budynku DPS Filia w … jest dokonanie przez Starostwo Powiatowe wpłaty zaliczki bezzwrotnej w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego wykonania tej instalacji. Zaliczka ta stanowić będzie wkład własny beneficjenta - Gminy do przedmiotowego projektu.

Gmina uważa, że wpłatę zaliczki przez Powiat … należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy. Budynek ten należy do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca uważa, że budynek ten mieści się w klasyfikacji w PKOB w klasie ex 1264 jako budynek instytucji ochrony zdrowia świadczący usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Budynek Domu Pomocy Społecznej zamieszkuje 30 podopiecznych, są to osoby wymagające stałej opieki i pomocy osób drugich, przewlekle, psychicznie chore. Jest to placówka stacjonarna, zapewnia stałą opiekę lekarską. Opiekę sprawuje wykwalifikowany personel medyczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i przystąpiła do realizacji projektu pod nazwą „…”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i Czysta Energia, Działania 6.2. Energia Przyjazna Środowisku. Zakres projektu obejmuje:

  • 478 szt. zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych (budynki mieszkalne do 300 m pow. użytkowej) do podgrzewania wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 1,811 MW,
  • 5 szt. zestawów instalacji kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 0,042 MW.

Kolektory słoneczne zostaną usytuowane na i w budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób prywatnych oraz na i w budynkach użyteczności publicznej będących własnością gminy i powiatu. W skład budynków użyteczności publicznej objętych projektem wchodzą: Szkoła Podstawowa w …, Miejski Ośrodek Kultury w …, Środowiskowy Dom Samopomocy w …, Biblioteka Miejska w … oraz Dom Pomocy Społecznej w … - filia w ….

Jednym z budynków użyteczności publicznej biorących udział w projekcie jest Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …, którego właścicielem jest Powiat …. Gmina podpisała umowę partnerską z Powiatem …, której przedmiotem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego (składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego) w budynku należącym do Powiatu … (partnera projektu) oraz umowę partnerstwa, której przedmiotem jest użyczenie nieruchomości i określenie warunków użyczenia. Partner oświadcza, że jest właścicielem budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez Gminę w ramach projektu. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej. Partner oświadcza, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki, która stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków unii europejskiej zainstalowania na budynku użyteczności publicznej instalacji solarnej w terminie ustalonym w niniejszej umowie. Ostateczne rozliczenie kosztów realizacji projektu nastąpi po jego zakończeniu i rozliczeniu finansowym z instytucją zarządzającą RPO WL. Niedokonanie przez partnera wpłaty w terminie i wysokości ustalonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem zawartej umowy. Po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, zamontowane w budynku DPS Filia w … pozostają własnością Gminy przez cały czas trwania umowy, tj. do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w ww. budynku. Obecnie sukcesywnie dokonywane są wpłaty zaliczek przez uczestników projektu.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona, będzie wykonanie usług polegających na montażu kolektorów słonecznych na prywatnych budynkach mieszkalnych i na budynku Domu Pomocy Społecznej w … w …, którego właścicielem jest Powiat …, na poczet których Wnioskodawca pobiera określoną wpłatę zgodnie z zawartymi umowami.

Wobec powyższego, czynności wykonywane przez Gminę, za które Wnioskodawca otrzymuje wpłaty od Powiatu, stanowiące wkład w budowę instalacji solarnych na budynku Domu Pomocy Społecznej w … Fili w …, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Ww. wpłaty stanowią bowiem zapłatę tytułem czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy.

Z powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w oparciu o pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. „Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o. o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż inwestycja będzie dotyczyła montażu 478 szt. zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych (budynki mieszkalne do 300 m pow. użytkowej) oraz 5 szt. zestawów instalacji kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej. W skład budynków użyteczności publicznej objętych projektem wchodzą: Szkoła Podstawowa w …, Miejski Ośrodek Kultury w …, Środowiskowy Dom Samopomocy w …, Biblioteka Miejska w … oraz Dom Pomocy Społecznej w …. - Filia w …. Instalacje solarne będące przedmiotem wniosku świadczone będą w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … według Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych sklasyfikowany jest w dziale 12, w klasie ex l264. Zgodnie z zapisem w Rozdziale l § 5 ust. l Statutu Domu Pomocy Społecznej w … „Dom przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych intelektualnie obojga płci, dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób przewlekle psychicznie chorych, które nie mogą uzyskać wsparcia w rodzinie lub środowisku (gminie), a których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, Dom Pomocy Społecznej zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja potrzeby osobowe, bytowe i zdrowotne w sposób i w stopniu umożliwiającym im godne życie zgodnie z obowiązującym standardem", należy więc do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro montaż przedmiotowych instalacji solarnych będzie wykonywany na budynku Domu Pomocy Społecznej w … Filia w ... w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, a budynek ten stanowi obiekt budowlany zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, to usługi montażu ww. instalacji solarnych będą opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż wpłatę zaliczki przez Powiat ... należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wpłat dokonanych przez Powiat … z tytułu montażu kolektorów słonecznych. Natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj