Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-903/13/DK
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-903/13/DK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 29 września 2011 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą D. Główne miejsce wykonywania działalności to Z.

Firma zajmuje się wynajmem, budową i sprzedażą obiektów budowlanych. Narzędziem księgowym w firmie jest KPiR. Z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca płaci liniowy podatek dochodowy. Od początku działalności jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 5 lipca 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną na zakup części gospodarstwa rolnego zabudowanego budynkiem gospodarczym - stodołą (PKOB 1.12.127.1271.). Budynek gospodarczy związany jest trwale z gruntem. Użytkowany był tylko przez sprzedającego i nigdy nie był przedmiotem najmu i dzierżawy. Sprzedający jest rolnikiem nieprowadzącym działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT. W umowie sprzedawca zobowiązał się, że dokona geodezyjnego wydzielenia z gospodarstwa rolnego działki zabudowanej stodołą będącej przedmiotem umowy i ustanowienia dla niej odrębnej księgi wieczystej. W dniu zawarcia umowy Wnioskodawca przelał zadatek na konto sprzedawcy. Zadatku nie księgował ani w kosztach podatkowych ani w ewidencji zakupów VAT.

W dniu 11 lipca 2013 r. Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę na sprzedaż nieruchomości wyżej opisanej. Dla zbywanej nieruchomości Wnioskodawca planuje wystąpić o pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania budynku z gospodarczego na budynek handlowo - usługowy. Dodatkowo wystąpi o zezwolenie na przyłącze wodno - kanalizacyjne i przyłącze elektryczne. W dniu sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawca będzie w posiadaniu wymienionych zezwoleń budowlanych. W związku z podpisaną umową przedwstępną na rachunek bankowy 12 lipca 2013 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkę w kwocie 35.000 zł. W tym samym dniu wystawił fakturę zaliczkową i zaksięgował ją w rejestrze sprzedaży VAT za miesiąc lipiec 2013 r. Do zaliczki zastosował zwolnienie podatkowe.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

Między złożeniem wniosku a jego uzupełnieniem dokonał nabycia przedmiotowej nieruchomości, a w kilka dni po nabyciu dokonał jej sprzedaży.

  1. Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomości aktem notarialnym bez faktury VAT od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Nieruchomość stanowiła element gospodarstwa rolnego a sprzedawca wykorzystywał ją do celów osobistych.
  2. W momencie nabycia budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ sprzedaż tego budynku nie była obciążona podatkiem VAT.
  3. Przedmiotowy obiekt budowlany Wnioskodawca nabył w dniu 5 grudnia 2013 r. i w tym dniu była spisana ostateczna umowa sprzedaży i obiekt został wydany do jego dyspozycji.
  4. W dniu 9 grudnia 2013 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży ww. obiektu na rzecz nowego nabywcy. Nabywca jest przedsiębiorcą i podatnikiem podatku VAT. W tym dniu został spisany akt notarialny i w tym dniu Wnioskodawca wystawił fakturę sprzedaży. Dla sprzedaży Wnioskodawca zastosował zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
  5. Pomiędzy nabyciem przedmiotowego obiektu a jego dostawą na rzecz nowego nabywcy upłynął okres krótszy niż 2 lata. Sprzedaż została dokonana w miesiącu nabycia.
  6. Sprzedaż obiektu budowlanego została dokonana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
  7. Sprzedaż została dokonana przed uzyskaniem decyzji na zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek handlowo-usługowy. Do dnia dokonania sprzedaży nie były wykonane żadne roboty budowlane.
  8. Obiekt po dokonaniu zmiany sposobu użytkowania zgodnie z planem i wykonaniu prac budowlanych zgodnie z projektem, będzie budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2010 r. Dz.U. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Obiekt będzie sklasyfikowany pod numerem PKOB 1230. Ponieważ obiekt został sprzedany Wnioskodawca nie może odpowiedzieć kiedy nowy nabywca dokona modernizacji na obiekcie i zmieni sposób jego użytkowania. Tym samym nie może określić czasu oddania go do użytkowania po modernizacji.
  9. Przedmiotowy budynek został nabyty od osoby, która go wybudowała i wykorzystywała go do celów osobistych w gospodarstwie rolnym. Ponadto pierwszy właściciel budynku nie modernizował obiektu i od poniesionych nakładów na jego budowę, nie odliczał podatku od towarów i usług. W okresie kiedy Wnioskodawca był właścicielem obiektu nie dokonał nakładów na modernizację i w związku z tym nie odliczał podatku VAT. W świetle definicji ustawy VAT nie doszło u Wnioskodawca do pierwszego zasiedlenia ponieważ nie został spełniony ani jeden z wymaganych warunków.
  10. Wobec wyżej przedstawionej sytuacji ani przy nabyciu ani przy zbyciu obiektu w firmie Wnioskodawcy nie doszło do pierwszego zasiedlenia. Wnioskodawca nabył obiekt od osoby fizycznej bez VAT i nie poniósł wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.
  11. Przed sprzedażą Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie. Dla zbytego obiektu wystąpił jedynie o pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania budynku z gospodarczego na budynek handlowo - usługowy. Do dnia sprzedaży nie uzyskał odpowiedzi.
  12. Obiekt został nabyty w ramach prowadzonej działalności i sprzedany przed ulepszeniem.
  13. Budynek i działka na której jest posadowiony w działalności Wnioskodawcy były towarem handlowym.
  14. Budynek i działka posłużyły sprzedaży nieopodatkowanej podatkiem VAT.
  15. Budynek i działka na której jest posadowiony w działalności Wnioskodawca nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
  16. Budynek i działka na której jest posadowiony nie były przedmiotem najmu i dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do sprzedaży nieruchomości zabudowanej Wnioskodawca może zastosować zwolnienie podatkowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup nieruchomości nie będzie obciążony podatkiem VAT. Osoba sprzedająca nie jest obowiązana do opodatkowania podatkiem VAT tej czynności, ponieważ jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Sprzedaż dokonana będzie jednorazowo, części gospodarstwa rolnego. W związku z nabyciem terenu zabudowanego stodołą nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ VAT dla tej czynności nie wystąpi (art. 43 ust. 1 pkt 10a litera a). W ramach podjętej modernizacji obiektu Wnioskodawca uzyska stosowne zezwolenia i to będą wszystkie czynności które wykona do dnia sprzedaży. Wartość poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na jej ulepszenie nie przekroczy 30% wartości początkowej tego obiektu (art. 43 ust. 1 pkt 10a litera b). Wnioskodawca uważa więc, że mimo iż dostawa budynku jest realizowana w ramach pierwszego zasiedlenia (art. 43 ust. 1 pkt 10 litera a) i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres krótszy niż dwa lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 litera b) Wnioskodawca może zastosować zwolnienie podatkowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ponieważ spełnia warunki w nim wymienione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a i b i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami.

Natomiast budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Wnioskodawca podał we wniosku, że przedmiotem sprzedaży jest budynek gospodarczy – stodoła, związany trwale z gruntem (klasyfikacja obiektu zgodnie z PKOB to 1.12.127.1271).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że przedmiotowy obiekt budowlany jest towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zatem sprzedaż ww. obiektu wraz z gruntem, na którym jest posadowiony będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ustawy o VAT.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji „pierwszego zasiedlenia” wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

  • oddanie do użytkowania,
  • w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,
  • pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności podlegające opodatkowaniu należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa budynku o którym mowa we wniosku może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie, budowie i sprzedaży obiektów budowlanych.

W dniu 5 lipca 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną na zakup części gospodarstwa rolnego zabudowanego budynkiem gospodarczym - stodołą (PKOB 1.12.127.1271.). Budynek gospodarczy związany jest trwale z gruntem.

Budynek użytkowany był tylko przez sprzedającego i nigdy nie był przedmiotem najmu i dzierżawy (sprzedawca wykorzystywał go do celów osobistych). Sprzedający jest rolnikiem nieprowadzącym działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca przedmiotowy budynek nabył w dniu 5 grudnia 2013 r. i w tym dniu była spisana ostateczna umowa sprzedaży i obiekt został wydany do jego dyspozycji.

W momencie nabycia budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ sprzedaż tego budynku nie była obciążona podatkiem VAT.

W dniu 11 lipca 2013 r. Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę na sprzedaż ww. nieruchomości.

Dla przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wystąpił o pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania budynku z gospodarczego na budynek handlowo – usługowy (Klasyfikacja obiektu po dokonaniu zmiany sposobu użytkowania - numerem PKOB 1230).

Dodatkowo, zamierzał wystąpić o zezwolenie na przyłączę wodno - kanalizacyjne i przyłącze elektryczne.

W dniu 9 grudnia 2013 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży ww. obiektu na rzecz nowego nabywcy. Nabywca jest przedsiębiorcą i podatnikiem podatku VAT. W tym dniu został spisany akt notarialny i w tym dniu Wnioskodawca wystawił fakturę sprzedaży. Dla sprzedaży zastosował zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Sprzedaż została dokonana przed uzyskaniem decyzji na zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek handlowo-usługowy. Do dnia dokonania sprzedaży nie były wykonane żadne roboty budowlane.

Sprzedaż obiektu budowlanego została dokonana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Pomiędzy nabyciem przedmiotowego obiektu a jego dostawą na rzecz nowego nabywcy upłynął okres krótszy niż 2 lata. Sprzedaż została dokonana w miesiącu nabycia.

Przedmiotowy budynek został nabyty od osoby, która go wybudowała i wykorzystywała go do celów osobistych w gospodarstwie rolnym. Ponadto pierwszy właściciel budynku nie modernizował obiektu i od poniesionych nakładów na jego budowę, nie odliczał podatku od towarów i usług.

W okresie kiedy Wnioskodawca był właścicielem obiektu nie dokonał nakładów na modernizację i w związku z tym nie odliczał podatku VAT.

Budynek i działka na której jest posadowiony nie były przedmiotem najmu i dzierżawy.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło w momencie dokonania sprzedaży przez Wnioskodawcę.

Zatem dostawa ta nie mogła być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przy braku zatem możliwości zastosowania powyższego zwolnienia od podatku VAT, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, iż przy nabyciu nieruchomości, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto z wniosku wynika, że przed sprzedażą Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawcy przy nabyciu przedmiotowych obiektów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, to dostawa budynku jest objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

W konsekwencji powyższego dostawa gruntu (działki), na której posadowiony jest przedmiotowy budynek korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że może zastosować zwolnienie podatkowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia zwolnienia od podatku sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę, gdyż w tym zakresie zadano pytanie, a przedmiotem interpretacji uczyniono art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj