Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-509/14/MS
z 25 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Spółki zamierza wystąpić z wnioskiem do Zgromadzenia Wspólników o podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z części kapitału zapasowego Spółki oraz podwyższeniu wartości pojedynczego udziału. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po podjęciu przez Zgromadzenie Wspólników uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z kapitału zapasowego Spółka zobowiązana będzie do zapłaty podatku dochodowego jak od wypłaconej Gminie dywidendy?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „PDOPrU”) odnosi się do kwot przekazanych na kapitał zakładowy z innych kapitałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, traktując taki transfer jako formę przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - analogicznie jak chociażby otrzymane dywidendy. W świetle art. 22 PDOPrU taki przychód podlega opodatkowaniu według stawki 19%.

Jednak na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 PDOPrU zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłem dochodów własnych jednostki samorządu terytorialnego są „dochody z majątku gminy”.

„Majątek gminy” to pojęcie o szerokim zakresie, obejmujące nie tylko rzeczy, lecz także prawa, w tym udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i akcje spółek akcyjnych. Natomiast przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach takiej osoby prawnej występuje nie tylko w przypadku zwykłej dystrybucji zysku pomiędzy wspólników (akcjonariuszy) lecz także wtedy, gdy przysporzenie po ich stronie jest wynikiem zwiększenia ich udziałów w kapitale podstawowym (zakładowym).

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z kapitału zapasowego jednoosobowej spółki jednostki samorządu terytorialnego nie będzie skutkowało koniecznością zapłacenia przez Gminę podatku dochodowego osób prawnych z uwagi na zwolnienie przewidziane art. 6 ust. 1 pkt 6 PDOPrU. W związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego jak od wypłaconej Gminie dywidendy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionych okoliczności wynika, że Zarząd Spółki zamierza wystąpić z wnioskiem do Zgromadzenia Wspólników w sprawie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z części kapitału zapasowego Spółki oraz o podwyższeniu wartości pojedynczego udziału. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina.

Zasady podwyższania kapitału zakładowego spółek z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 257-262 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.). Zgodnie z art. 257 § 2 Kodeksu spółek handlowych, podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością może nastąpić poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych. W myśl art. 260 § 1 Kodeksu spółek handlowych, uchwałą wspólników o zmianie umowy spółki można podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego lub kapitałów (funduszy) rezerwowych utworzonych z zysku spółki (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki).

Z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851), wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.

Z przytoczonego przepisu wprost wynika, że dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego stanowi dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Ustawa podatkowa nie uzależnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od rodzaju środków, z jakich dokonano podwyższenia. Każde podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki rodzi po stronie udziałowca dochód do opodatkowania. Oznacza to, że przekazanie części kapitału zapasowego na kapitał zakładowy - przy czym podatkowo nie jest istotne w jaki sposób kapitał zapasowy został utworzony - powoduje powstanie, u osoby prawnej będącej udziałowcem spółki, dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Art. 26 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (…)

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Dodać należy w tym miejscu, że zakres pojęcia „dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego”, wskazanego w treści art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podatkowej jest szeroki.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1). Art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi z kolei, że źródłami dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku.

W konsekwencji stwierdzić należy, że co do zasady objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym rodzi po stronie udziałowców dochód do opodatkowania, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednak z uwagi na zwolnienie podmiotowe określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujące jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie dochodów własnych tych podmiotów (w tym dochodów pochodzących z ich majątku) należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie dochód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony z opodatkowania.

Konsekwencją tego zwolnienia będzie brak obowiązku poboru przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego.

Zatem stanowisko Spółki uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj