Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-304/14-2/AF
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu sprzedaży rzeczy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu sprzedaży rzeczy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Sp. z o.o. S.K.A. zajmuje się obrotem metali żelaznych i nieżelaznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Obecnie spółka organizuje punkty skupu na terenie całego kraju w ww. zakresie. Docelowo planowane jest funkcjonowanie w ramach spółki około 20 punktów skupu. W chwili bieżącej funkcjonują trzy punkty skupu. Spółka pozyskuje złom w dużej mierze poprzez zawieranie umów kupna - sprzedaży na zakup odpadów z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych, transakcje zakupu rzeczy ruchomych powyżej 1.000,00 zł są opodatkowane podatkiem PCC. W przypadku zawarcia takiej umowy spółka ma obowiązek złożyć w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego deklarację według ustalonego wzoru; przy czym dzień powstania obowiązku podatkowego to chwila dokonania czynności cywilnoprawnej. Przy funkcjonujących trzech punktach skupu spółka składa miesięcznie około 100 deklaracji zakładając, że każda umowa powyżej 1.000,00 zł generuje obowiązek złożenia oddzielnej deklaracji PCC 3. Przy założeniu że punktów skupu będzie około 20, spółka szacuje, że miesięcznie będzie miała obowiązek złożenia około 600-700 deklaracji PCC-3. Pojedyncze deklaracje opiewają na stosunkowo niewielkie wartości podatku: od 20 do 100 złotych, średnio 40 zł/deklarację.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych, jest możliwe uproszczenie polegające na składaniu zbiorczych deklaracji PCC-3 dotyczących tego samego rodzaju transakcji za każdy dzień w którym podpisane były umowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 pkt 1 ust. 1a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne takie jak umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Obowiązek podatkowy ciąży na kupującym, czyli spółce C. Sp. z o.o. S.K.A. Deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych spółka ma obowiązek złożyć w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy. Zdaniem spółki uproszczenie polegające na złożeniu jednej deklaracji PCC-3 za dany dzień w którym nastąpiły transakcje kupna odpadów od osób fizycznych jest zgodne z przytoczonymi powyżej przepisami. Spółka w deklaracji PCC-3 w polu 24 „Zwięzłe określenie treści i przedmiotu czynności cywilnoprawnej” wpisuje treść: zakup odpadów od osoby fizycznej: imię i nazwisko osoby fizycznej. W deklaracjach zbiorczych byłby dokładnie taki sam opis, z wymienionymi wszystkimi osobami fizycznymi z jakimi podpisane były umowy danego dnia. Podstawa opodatkowania, data dokonania czynności, określenie treści umowy byłoby prawidłowe, ale zamiast kilkuset deklaracji spółka mogłaby złożyć ich około 20-25 sztuk miesięcznie. Pozwoliłoby to na uproszczenie rozliczeń finansowych z Urzędem, eliminację błędów przy tak dużej ilości deklaracji zarówno przy sporządzaniu deklaracji, wysyłce ich do Urzędu, jak również przy płatnościach i rozliczaniu płatności. Przepisy nie mówią wprost o możliwości sporządzania deklaracji zbiorczych lub braku takiej możliwości: w związku z powyższym spółka uważa za możliwe i uzasadnione przyjęcie uproszczenia polegającego na składaniu dziennych zbiorczych deklaracji PCC-3 dotyczących tego samego rodzaju transakcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne ( art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Z 2014 r., poz. 121) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.


Na podstawie art. 9 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł. W przypadku, gdy podstawa opodatkowania przekracza 1000 zł, w myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawka podatku od umowy sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%.


Na mocy art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na podatnikach ciąży obowiązek, bez wezwania organu podatkowego, złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.


Zgodnie z art. 10 ust. 4 pkt 1 lit a) ww. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia wzory deklaracji, o których mowa m.in. w ust. 1 oraz szczegółowy zakres zawartych w nich danych, a w szczególności: w deklaracji, o której mowa w ust. 1 – datę i miejsce dokonania czynności cywilnoprawnej, dane podatnika, zwięzłe określenie treści i przedmiotu czynności, miejsce jego położenia lub wykonywania praw majątkowych, podstawę opodatkowania, stawkę podatku, kwotę należnego podatku.


Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się obrotem metali żelaznych i nieżelaznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Obecnie spółka organizuje punkty skupu na terenie całego kraju w ww. zakresie. Docelowo planowane jest funkcjonowanie w ramach spółki około 20 punktów skupu. W chwili bieżącej funkcjonują trzy punkty skupu. Spółka pozyskuje złom w dużej mierze poprzez zawieranie umów kupna - sprzedaży na zakup odpadów z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych, transakcje zakupu rzeczy ruchomych powyżej 1.000,00 zł są opodatkowane podatkiem PCC. W przypadku zawarcia takiej umowy spółka ma obowiązek złożyć w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego deklarację według ustalonego wzoru; przy czym dzień powstania obowiązku podatkowego to chwila dokonania czynności cywilnoprawnej. Przy funkcjonujących trzech punktach skupu spółka składa miesięcznie około 100 deklaracji zakładając, że każda umowa powyżej 1.000,00 zł generuje obowiązek złożenia oddzielnej deklaracji PCC 3. Przy założeniu że punktów skupu będzie około 20, spółka szacuje, że miesięcznie będzie miała obowiązek złożenia około 600-700 deklaracji PCC-3. Pojedyncze deklaracje opiewają na stosunkowo niewielkie wartości podatku: od 20 do 100 złotych, średnio 40 zł/deklarację.


Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży jako poszczególne jednostkowe czynności cywilnoprawne. Jeżeli w jednym dniu zostanie zawartych kilka umów sprzedaży przekraczających 1.000,00 zł, każda z nich podlega odrębnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym nie istnieje możliwość sumowania wartości poszczególnych odrębnych umów sprzedaży. Każda z nich podlega odrębnemu opodatkowaniu i z każdą z umów wiążą się obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, łącznie z obowiązkiem złożenia stosownej deklaracji od konkretnej umowy.


W związku z powyższym w świetle ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie jest możliwe uproszczenie polegające na składaniu zbiorczych deklaracji PCC-3 dotyczących tego samego rodzaju transakcji za każdy dzień w którym podpisane były umowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj