Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-433/14-4/AP
z 14 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 28 maja 2014 r. nr ILPB1/415-433/14-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 28 maja 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 3 czerwca 2014 r., natomiast w dniu 16 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 9 czerwca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został powołany do Zarządu „x spółka akcyjna” z siedzibą w (...) (dalej: Spółka) z powierzeniem funkcji Prezesa Zarządu. W związku z powołaniem Wnioskodawcy do Zarządu Spółki zawarto umowę o pracę na czas określony − pełnienia przez Zainteresowanego funkcji członka Zarządu.

Obowiązki Wnioskodawcy jako członka Zarządu wynikają z Kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz statutu Spółki i obejmują w szczególności:

  1. prowadzenie spraw Spółki;
  2. reprezentowanie Spółki wobec osób trzecich oraz przed sądami i organami administracyjnymi;
  3. uczestnictwo w zebraniach Zarządu;
  4. przygotowanie i uczestnictwo w Zwyczajnych i Nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeniach;
  5. przygotowanie sprawozdania z działalności Spółki i sprawozdania finansowego Spółki;
  6. aktualizację danych Spółki we właściwych rejestrach;
  7. udzielanie akcjonariuszom informacji o stanie Spółki, o ile nie narazi to Spółki na szkodę.

Taki zakres obowiązków został również nałożony na Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca wykonuje obowiązki wynikające z umowy o pracę w siedzibie Spółki, a także w każdym innym miejscu, w którym Spółka prowadzi swoje interesy. W zakresie wykonywanych obowiązków Wnioskodawca działa samodzielnie, podlega jednak zwierzchnictwu Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia.

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi własną, zarobkową działalność gospodarczą. Działalność prowadzona jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. W ramach tej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Spółki za wynagrodzeniem usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej. Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy, obejmujących wyłącznie czynności związane z doradztwem dotyczącym polityki handlowej, wchodzą m.in.:

  1. nadzór nad wdrażaniem przygotowanego planu realizacji polityki handlowej, cenowej i promocyjnej i ocena jego realizacji,
  2. nadzór nad prowadzoną dokumentacją,
  3. przygotowywanie procesów logistycznych,
  4. przygotowywanie procedur wewnętrznych przedsiębiorstwa,
  5. nadzór nad procesami finansowo-księgowymi,
  6. nadzór nad rekrutacją i zarządzaniem zasobami ludzkimi,
  7. opracowywanie raportów, opinii, analiz oraz realizacja projektów wykonawczych związanych z działalnością określoną w pkt 1-6,
  8. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywanych obowiązków i zadań.

Powyżej wymienione czynności obejmują wyłącznie zadania związane z przedmiotem umowy o świadczenie usług, którym jest doradztwo biznesowe z zakresu polityki handlowej i pozyskiwania rynku.

Wnioskodawca świadczy usługi w miejscu i czasie ustalonym przez siebie, gwarantującym należyte wykonanie umowy. Dla prawidłowego wykonywania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, Spółka udziela Zainteresowanemu wszelkich koniecznych informacji i przekazuje niezbędne materiały i dokumenty. Wnioskodawca nie podlega kierownictwu Spółki przy świadczeniu usługi, a jedynie zobowiązany jest do stałego raportowania o rezultatach wykonanej usługi, występujących utrudnieniach i innych okolicznościach mających wpływ na jej wykonanie. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną podczas wykonania umowy osobom trzecim.

Wnioskodawca opodatkowuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej: u.p.d.o.f.).

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie, czy w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej uzyskał lub uzyskuje przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy Zainteresowany wskazał, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług na rzecz pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 30c oraz art. 9a ust. 2 i 3 u.p.d.o.f. Wnioskodawca będzie mógł zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach własnej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz Spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę liniową podatku w wysokości 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy, pozarolnicza działalność gospodarcza stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. Ustawa zawiera własną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. Jest nią, zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f., za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Dochód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie u.p.d.o.f. może być opodatkowany w dwojaki sposób:

  1. według zasad ogólnych, z zastosowaniem skali podatkowej;
  2. 19% podatkiem liniowym.

Opodatkowanie podatkiem liniowym określone jest w art. 30c u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Celem skorzystania z liniowej formy opodatkowania podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego
oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów − pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f.).

W myśl art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. (opodatkowanie liniowe), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub innego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wyraźnie wynika, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia definicję pozarolniczej działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Trzeba bowiem wskazać, że Wnioskodawca:

  • świadczy usługi za wynagrodzeniem (czyli jest to działalność zarobkowa),
  • wykonuje działalność usługową,
  • we własnym imieniu bez względu na jej rezultat,
  • w sposób zorganizowany i ciągły,
  • przychody z tej działalności nie są zaliczone do przychodów z innych źródeł.

Przede wszystkim przychody ze świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki nie mogą być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że w ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje czynności związane z pełnieniem funkcji członka zarządu. Czynności te w żadnym zakresie nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach świadczenia usług. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje bowiem usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej, nie zaś czynności właściwe dla członka zarządu. Poza tym należy wskazać, że w ramach stosunku pracy czynności wykonywane są w miejscu wynikającym z umowy o pracę oraz pod zwierzchnictwem Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia. Z kolei świadczenie usług w ramach działalności gospodarczej odbywa się w miejscu i czasie ustalonym przez Wnioskodawcę, nie podlega kierownictwu Spółki przy świadczeniu usług.

Ponadto przychody Wnioskodawcy nie mogą być zakwalifikowane do art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. W świetle tych przepisów za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Usługi opracowania skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej nie mogą być uznane za właściwe dla umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem − zarządcą jest bowiem zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko. Zauważyć także należy, że z zakresu usług, które Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki w ramach opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć Zainteresowanemu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania) przedsiębiorstwem. Tego typu czynności wykonywane są przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy (czynności w ramach stosunku pracy i w ramach świadczenia usług nie pokrywają się, o czym była mowa powyżej). W ramach zawartej umowy o świadczenie usług, nie jest Wnioskodawcy również zlecane zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują wyłącznie zadania związane z przedmiotem umowy o świadczenie usług, którym jest doradztwo biznesowe z zakresu polityki handlowej i pozyskiwania rynku.

Ponadto działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie spełnia negatywnych przesłanek działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności Wnioskodawcy oraz ich wykonywanie ponosi Wnioskodawca, nie zaś zlecający wykonanie czynności (Spółka),
  • czynności Wnioskodawcy nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności (Spółkę),
  • wykonujący czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika jednoznacznie, że działalność Wnioskodawcy spełnia wymogi pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w u.p.d.o.f.

Co więcej, w przedstawionym stanie faktycznym nie zajdą zastosowania przesłanki wyłączenia spod opodatkowania podatkiem liniowym, o których mowa w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. Wnioskodawca wykonuje wprawdzie czynności na rzecz obecnego pracodawcy, lecz nie odpowiadają one czynnościom, które Wnioskodawca wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy (o czym mowa powyżej). Zakres czynności objętych stosunkiem pracy w sposób wyraźny odbiega od zakresu czynności z tytułu świadczenia usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach własnej pozarolniczej działalność gospodarczej na rzecz Spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę liniową podatku w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej  oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Odrębnym od pozarolniczej działalności gospodarczej źródłem przychodów jest wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosunek pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca został powołany do Zarządu spółki akcyjnej z powierzeniem funkcji Prezesa Zarządu. W związku z powołaniem Wnioskodawcy do Zarządu spółki zawarto umowę o pracę. Ponadto Wnioskodawca prowadzi własną działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na rzecz spółki akcyjnej usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej. Dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym. Jak wskazano, Zainteresowany w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług na rzecz pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawca wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą tego, czy może opodatkowywać dochody z tytułu usług świadczonych w ramach własnej działalności gospodarczej na rzecz spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę, tzw. podatkiem liniowym.

W odniesieniu do powyższej kwestii tut. Organ zauważa, że w myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do treści art. 9a ust. 4 powoływanej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Mając na uwadze przytoczone regulacje prawne tut. Organ wskazuje, że z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby w rozpatrywanej sprawie zaistniały okoliczności powodujące wyłączenie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przez Wnioskodawcę dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym. Zainteresowany wskazał bowiem, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług na rzecz pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawca wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Podsumowując, Wnioskodawca może zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach własnej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz spółki akcyjnej, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę podatku w wysokości 19%, zgodnie z art. 30c w zw. z art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj