Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/423-73/14/AM
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanego na rzecz nierezydenta wynagrodzenia za nabycie wierzytelności – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanego na rzecz nierezydenta wynagrodzenia za nabycie wierzytelności.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i zamierza nabyć wierzytelności od podmiotu z siedzibą poza granicami Polski, np. w Szwajcarii („Zbywca”). Wierzytelności będące przedmiotem umowy nabycia dotyczą należności licencyjnych, odsetek i innych tytułów, do których otrzymania uprawniony był Zbywca od dłużników zobowiązanych do zapłaty („Dłużnicy”). Po nabyciu Wierzytelności Dłużnicy będą zobowiązani dokonać zapłaty swoich zobowiązań na rzecz nowego wierzyciela (tj. Spółki).

Zbycie Wierzytelności nie będzie dokonywane za pośrednictwem stałego zakładu Zbywcy (permanent establishment) w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (oraz odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Spółka zapłaci Zbywcy cenę nabycia Wierzytelności (wartość rynkową Wierzytelności) oraz będzie posiadać aktualny certyfikat rezydencji Zbywcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zapłata przez Spółkę na rzecz Zbywcy ceny za nabyte Wierzytelności będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (tzw. podatkiem u źródła) na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoba prawna, która dokonuje wypłat należności określonych w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy jest zobowiązana, w dniu dokonania wypłaty, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1-2a ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:


  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  3. 2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

    - ustala się w wysokości 20% przychodów


Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych wyżej są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Zgodnie z art. 22a w zw. z art. 22b ustawy przepisy dotyczące stawki podatku stosuje się z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z powyższymi przepisami obowiązek poboru 20% podatku (lub niższego – zależnie od postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) powstaje, jeśli płatność (która może być zakwalifikowana jako wypłata, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy) dokonana jest na rzecz podmiotu, który nie jest polskim rezydentem podatkowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji odsetek; w praktyce przyjmuje się, że „odsetki stanowią świadczenie pieniężne, do którego może być zobowiązany dłużnik – najogólniej mówiąc – korzystający z cudzych pieniędzy (…) Zasadniczo odsetki pełnią funkcję wynagrodzenia należnego wierzycielowi od dłużnika za korzystanie z pieniędzy, mogą jednak też mieć znaczenie waloryzacyjne oraz (w przypadku odsetek za opóźnienie) kompensacyjne i represyjne czy motywacyjne” (E. Gniewek, Kodeks cywilny. Komentarz, Legalis 2008). „Przez pojęcie odsetek rozumie się zwykle wynagrodzenie za korzystanie z cudzych pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku” (K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny, Legalis 2008).

Nie ulega tymczasem wątpliwości, że cena zapłacona Zbywcy będzie wynagrodzeniem za nabycie określonych praw/Wierzytelności (a nie odsetkami). Spółka nie będzie dokonywała na rzecz Zbywcy zapłaty za korzystanie z jego pieniędzy; nie będzie też z pieniędzy Zbywcy korzystać.

Podobnie, trudno uznać zapłatę ceny za przychód z tytułu korzystania z praw autorskich lub praw pokrewnych (lub innych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1). Cena nie będzie również wynagrodzeniem za świadczenie usług doradczych (lub innych wymienionych w pkt 3 [powinno być: 2a – przyp. organu] art. 21 ustawy). Nie sposób także uznać ceny za świadczenie podobne do usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 3 (powinno być: 2a – przyp. organu).

Zatem, zapłata ceny (jako niewymieniona w art. 21 ust. 1 ustawy) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Ponadto, nawet gdyby uznać zapłatę ceny za płatność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, płatność nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie postanowień właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Np. zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 Umowy ze Szwajcarią, należności licencyjne, powstające w Polsce, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Szwajcarii, mogą być opodatkowane w Szwajcarii. Jednakże, takie należności mogą być także opodatkowane w Polsce jeżeli osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną, a podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych brutto.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Umowy ze Szwajcarią, określenie „należności licencyjne” oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane za użytkowanie lub prawo do użytkowania każdego prawa autorskiego, w tym prawa do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami do kin, każdego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, albo za udostępnienie informacji związanej ze zdobytymi doświadczeniami w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Podobnie, art. 11 ust. 3 Umowy ze Szwajcarią definiuje odsetki jako dochody z wszelkiego rodzaju roszczeń wynikających z długów, zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem udziału w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek publicznych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi skryptami dłużnymi, obligacjami lub pożyczkami. Opłaty karne z tytułu opóźnionej zapłaty nie będą uważane w rozumieniu niniejszego artykułu za odsetki.

Tymczasem Spółka, w związku z nabyciem Wierzytelności, będzie dokonywała zapłaty na rzecz Zbywcy ceny (tj. wynagrodzenia za nabycie określonego prawa), a nie zapłaty odsetek lub należności licencyjnych. W związku z tym, zgodnie z art. 7 Umowy ze Szwajcarią, zapłata ceny na rzecz Zbywcy podlegać będzie opodatkowaniu w państwie jego siedziby (art. 7 umowy ze Szwajcarią stanowi, że zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład). Ewentualnie możliwe jest uznanie ceny za zyski ze sprzedaży majątku ruchomego (które na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy ze Szwajcarią podlegają opodatkowaniu tylko w Szwajcarii) lub inny dochód (który na podstawie art. 21 Umowy ze Szwajcarią również podlega opodatkowaniu tylko w Państwie siedziby osoby uzyskującej dochód).

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB5/423-365/10-2/AJ, IPPB5/423-11/09-2/PS).

Podsumowując, w związku z nabyciem Wierzytelności Spółka nie będzie zobowiązana do poboru 20% podatku dochodowego od osób prawnych (lub niższego – zależnie od postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) zarówno w dacie przejęcia Wierzytelności, w dacie dokonania zapłaty Wierzytelności do zbywcy lub w jakimkolwiek innym momencie (to Zbywca zobowiązany jest samodzielnie rozpoznać otrzymane od Spółki płatności jako przychód podlegający opodatkowaniu w miejscu jego siedziby, tj. w Szwajcarii, ewentualnie w innym kraju).

Brak podatku dochodowego z tytułu ceny nie powoduje uszczuplenia interesów podatkowych Skarbu Państwa. Spółka jako polski rezydent podatkowy zobowiązana będzie rozpoznać dochód do opodatkowania w Polsce (tj. różnicę między ceną a zapłatą otrzymaną od Dłużników).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj