Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-666/14/ES
z 1 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 1 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania Podatkowej Grupy Kapitałowej – jest:

  • prawidłowe, odnośnie stwierdzenia, że w sytuacji kontynuacji działalności podatkowej grupy kapitałowej w dotychczasowym składzie podmiotowym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP,
  • nieprawidłowe, odnośnie stwierdzenia, że w sytuacji zmiany dotychczasowego składu podmiotowego podatkowej grupy kapitałowej i tym samym powstaniem nowej podatkowej grupy kapitałowej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania Podatkowej Grupy Kapitałowej.

Wniosek ten został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) za pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. znak (…).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Decyzją z dnia (…) listopada 2011 r. (znak: X) Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonał rejestracji umowy o utworzeniu Podatkowej Grupy Kapitałowej (dalej: „PGK”, „Wnioskodawca”, „Grupa”), zawartej aktem notarialnym Repertorium (…) w dniu 26 września 2011 r. pomiędzy następującymi Spółkami: E. S.A., W. S.A., D. S.A., S. sp. z o.o., O. sp. z o.o., E. sp. z o.o., H. sp. z o.o., P. Sp. z o.o. (obecnie U. Sp. z o.o.), N. sp. z o.o., W. sp. z o.o., R. sp. z o.o. (obecnie C. Sp. z o.o.).

Do podstawowej działalności podmiotów wchodzących w skład PGK należy: wydobycie węgla, wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła, dystrybucja energii elektrycznej, obrót energią elektryczną oraz dystrybucja i sprzedaż ciepła.

Rejestracji PGK dokonano na okres 3 lat podatkowych od dnia 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r. Rok podatkowy w PGK obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia, a pierwszy rok rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2012 r.

Wraz z utworzeniem PGK, Wnioskodawca dopełnił również obowiązku identyfikacyjnego przewidzianego dla PGK zgodnie przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników z dnia 13 października 1995 r. (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 1314 ze zm., dalej: „Ustawa o NIP”), otrzymując numer identyfikacji podatkowej - NIP dla podatkowej grupy kapitałowej.

Spółką dominującą w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1) lit. b) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) i spółką reprezentującą PGK jest E. S.A. (dalej: „Spółka dominująca”).

W związku ze zbliżającym się końcem okresu obowiązywania umowy PGK (31 grudnia 2014 r.), Grupa planuje przedłużenie jej funkcjonowania na okres kolejnych co najmniej 3 lat. W ramach spełnienia wymogów ustawy o CIT dotyczących przedłużenia, Grupa zamierza zawrzeć w formie aktu notarialnego, nową Umowę PGK (dalej: „nowa Umowa”), zawierającą wszystkie niezbędne elementy wynikające z art. 1a ust. 3 tej ustawy. Wnioskodawca nie wyklucza, iż w ramach przedłużenia PGK, nowa Umowa może zostać również podpisana przez podmioty, które nie były stroną poprzedniej Umowy oraz, iż niektóre z podmiotów, które są stroną obecnej Umowy o PGK, nie będą stroną nowej Umowy.

Co jednak najistotniejsze wszystkie podmioty, które wejdą w skład PGK po jej przedłużeniu będą spełniać warunki wymagane dla przedłużenia PGK, w szczególności:

  • przeciętny kapitał zakładowy przypadający na każdą spółkę będzie wyższy niż 1 mln zł,
  • spółka dominująca będzie posiadała bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym (lub jego określonej prawem części) spółek zależnych,
  • spółki zależne nie będą posiadały udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,
  • żadna ze spółek nie będzie zalegać z wpłatami podatków stanowiących dochód budżetu Państwa.

Zwierając nową Umowę, Wnioskodawca będzie również uwzględniać wymogi ustawy o CIT warunkujące zachowanie przez PGK statusu podatnika przez cały okres jej trwania, obejmujące:

  • utrzymywanie rentowności na poziomie co najmniej 3%,
  • spółki wchodzące w skład PGK nie będą pozostawać w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11 ustawy o CIT, z podatnikami podatku dochodowego nie wchodzącymi w skład PGK,
  • spółki wchodzące w skład PGK nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych na podstawie odrębnych ustaw.

Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż Spółka dominująca będzie w dalszym ciągu spółką reprezentująca PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o CIT oraz przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. 2012, poz. 749 ze zm.), w tym zakresie Spółka dominująca będzie również reprezentowała PGK w procedurze zgłoszenia oraz rejestracji nowej Umowy przed właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego.

W ciągu roku podatkowego PGK dokonuje rozliczeń w oparciu o art. 25 ust 6 ustawy o CIT wpłacając zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej. PGK w rozliczeniu za każdy rok podatkowy wykazała podatek należny.

W okresie swojego funkcjonowania, PGK zgodnie z uprawnieniem wynikającym z art. 14 b z dnia 29 sierpnia 1997r. (tekst jedn. Dz. U. 2012 r. poz. 749, dalej: „Ordynacja podatkowa”, „OP”) wielokrotnie występowała do organów podatkowych o wydanie interpretacji indywidualnych, odnośnie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych w zakresie których posiadała wątpliwości, a rodzących po stronie Grupy określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. W rezultacie Wnioskodawca jest w posiadaniu licznych interpretacji indywidualnych organów podatkowych, które zostały wydane na jego rzecz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania PGK, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP dla PGK, która będzie funkcjonować począwszy od 1 stycznia 2015 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania PGK, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP. Od 1 stycznia 2015 r. zachowana zostanie bowiem ciągłość już istniejącej PGK.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT podatnikami mogą być grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”. W związku z art. 1a ust. 2 pkt 2 jednym z wymagań warunkujących powstanie PGK jest zawarcie, przez spółkę dominującą oraz spółki zależne w formie aktu notarialnego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, na okres co najmniej 3 lat podatkowych.

Umowa podlega zgłoszeniu, na co najmniej 3 miesiące przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, który następnie dokonuje jej rejestracji.

W myśl natomiast art. 1a ust. 9 ustawy o CIT dla przedłużenia okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej wymagane jest zawarcie nowej umowy, podlegającej również zgłoszeniu i zarejestrowaniu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (dalej „ustawa o NIP”), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu, w tym również podatkowa grupa kapitałowa.

Identyfikatorem podatkowym na podstawie art. 3 niniejszej ustawy, w przypadku podmiotów innych niż osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, jest numer NIP.

NIP jest indywidulanym, nadawanym przez naczelnika urzędu skarbowego numerem, stanowiącym podstawę identyfikacji podatkowej każdego podmiotu zobowiązanego do uiszczenia podatku na terytorium Rzeczypospolitej.

Na podstawie przepisów ustawy o NIP podatnicy dokonują zgłoszenia indentyfikacyjnego jednokrotnie. Dla podatkowych grup kapitałowych jest to zgłoszenie dokonane w trybie art. 5 ust. 3 pkt 3 ustawy o NIP.

W obecnej sytuacji Wnioskodawca planuje przedłużyć funkcjonowanie PGK na kolejne lata. W opinii Wnioskodawcy instytucja przedłużenia PGK nie skutkuje powstaniem nowego podatnika, jak również nie powoduje zakończenia bytu podatkowego istniejącej PGK. Wyraźnie stanowi o tym art. 1a ust. 9 ustawy o CIT przewidujący możliwość „przedłużenia” okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „przedłużyć – przedłużać” oznacza «powiększyć długość czegoś», «sprawić, że coś trwa dłużej, niż przewidywano», «spowodować, że coś jest ważne, przydatne dłużej». W konsekwencji przedłużenie funkcjonowania PGK należy interpretować, jako zachowanie ciągłości istnienia dotychczasowej grupy, przy jednoczesnej niezmienności tożsamości podatnika na gruncie przepisów ustawy o NIP.

Posłużenie się w art. 1a ust. 9 ustawy o CIT sformułowaniem „przedłużenia” znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji mającej związek z czymś, co już powstało, zostało utworzone w tym również w zakresie przedłużenia bytu prawnego istniejącego podmiotu. W rezultacie bez uprzedniego utworzenia PGK zgodnie z wymogami ustawy o CIT, zastosowanie przepisów dotyczących przedłużenia byłoby działaniem niedopuszczalnym, a zarazem niewykonalnym.

W rezultacie wyodrębnienie w przepisach ustawy o CIT instytucji przedłużenia funkcjonowania PGK jednoznacznie wskazuje, iż zamiarem ustawodawcy było wyraźne oddzielenie kwestii utworzenia PGK tj. powstania nowego podatnika od kontynuacji działalności już istniejącego podatnika.

W przeciwnym wypadku wprowadzenie przepisu dotyczącego możliwości przedłużenia funkcjonowania PGK byłoby działaniem nieuzasadnionym, bowiem jak nadmieniono powyżej utworzenie nowej PGK po zakończeniu bytu prawnego istniejącej Grupy byłoby tym samym możliwe także bez zastosowania przepisu art. 1a ust. 9 ustawy o CIT.

Odmienny status umowy dotyczącej utworzenia podatkowej grupy kapitałowej oraz przedłużenia umowy podatkowej grupy kapitałowej przejawia się również w nazewnictwie użytym przez ustawodawcę w art. 1a ustawy o CIT. Ustawodawca zdefiniował umowę o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, jako „Umowę”, zaś w art. 1a ust. 9 ustawy o CIT w odniesieniu do umowy o przedłużeniu okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej posłużył się pojęciem „Nowa umowa” co wskazuje na jej odmienność od umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej.

W konsekwencji w opinii Wnioskodawcy w przypadku przedłużenia funkcjonowania PGK tożsamość podatnika zostaje zachowana, w związku z tym nie będzie on zobowiązany do podejmowania działań w celu nadania nowego numeru NIP tj. złożenia przez spółkę reprezentującą zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w dalszym ciągu będzie mógł posługiwać się dotychczasowym numerem NIP, gdyż instytucja przedłużenia działalności PGK nie powoduje utworzenia nowej grupy.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało m.in. potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 stycznia 2010 r., znak IPPP1/443-1121/09-2/JB, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzającego że: „[...] Mając na względzie całokształt dotychczasowych rozważań. Spółka stwierdza, że w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania P, w trybie przewidzianym w art. 1a ust. 9 Ustawy o CIT, nie powstanie obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego ze zgłoszeniem identyfikacyjnym w rozumieniu Ustawy o NIP, tj. z wnioskiem o nadanie nowego numeru NIP. W takim wypadku P powinna w dalszym ciągu posługiwać się swoim dotychczasowym numerem NIP. [...]”

Podobnie ten sam organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2010 r., znak IPPB5/423-317/10-2/MB potwierdził, iż : ..[...] W przypadku przedłużenia dochodzi do ciągłości funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej bez obowiązku wystąpienia o wydanie nowego numeru NIP, jak również bez obowiązku samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych przez Spółki wchodzące w skład przedmiotowej podatkowej grupy kapitałowej. [...]”

Stanowisko Grupy znajduje również potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 8 lipca 1999 r. w którym stwierdzono wprost, że „do przedłużenia okresu funkcjonowania grupy wymagane jest zawarcie nowej umowy podlegającej zgłoszeniu i zarejestrowaniu w urzędzie skarbowym. W takiej sytuacji w zakresie ewidencji podatkowej, w celu aktualizacji m.in. danych rejestrowych, należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne” (treść pisma podana za D. Malinowski, „Problemy dotyczące przedłużania funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej” Przegląd Podatkowy”, nr 4/2009, s. 4). W przytoczonej wypowiedzi Ministerstwa Finansów wyraźnie wskazano, że w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej wymagane jest złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego, a nie identyfikacyjnego, w rozumieniu ustawy o NIP.

Jednocześnie przedłużając funkcjonowanie PGK Wnioskodawca nie wyklucza konieczności dokonania zmian bądź uzupełnienia danych objętych pierwotnym zgłoszeniem identyfikacyjnym. Zmiany m.in. mogą przykładowo wynikać ze zmiany adresu siedziby, numerów rachunków bankowych, jak również mogą obejmować zmiany danych poszczególnych spółek wchodzących w skład PGK.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o NIP określone podmioty, w tym również podatkowa grupa kapitałowa mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

W przypadku zmian dotyczących podatkowych grup kapitałowych w myśl ust. 3 powyższego przepisu, aktualizacji danych ewidencyjnych dokonuje wskazana w umowie spółka reprezentująca grupę. Obowiązek ten jest niezależny od obowiązku aktualizacji danych, który ciąży na każdej ze spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy przedłużenie PGK nie będzie skutkowało obowiązkiem dokonania nowego zgłoszenia indentyfikacyjnego Grupy, niemniej jednak wszelkie zmiany danych objętych pierwotnym zgłoszeniem w sprawie nadania numeru NIP, będą podlegały zgłoszeniom aktualizacyjnym (w przypadku zmian danych spółek wchodzących w skład PGK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe, odnośnie stwierdzenia, że w sytuacji kontynuacji działalności podatkowej grupy kapitałowej w dotychczasowym składzie podmiotowym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP,
  • nieprawidłowe, odnośnie stwierdzenia, że w sytuacji zmiany dotychczasowego składu podmiotowego podatkowej grupy kapitałowej i tym samym powstaniem nowej podatkowej grupy kapitałowej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, ustawa określa:

1.zasady ewidencji:

  1. podatników,
  2. płatników podatków,
  3. płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych";

2.zasady i tryb nadawania numeru identyfikacji podatkowej, zwanego dalej "NIP";

3.zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym.

W myśl art. 2 ust. 1 cyt. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o NIP, podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 tej ustawy, aktualizacji danych ewidencyjnych dotyczących podatkowych grup kapitałowych dokonuje wskazana w umowie spółka reprezentująca grupę. Obowiązek ten jest niezależny od obowiązku aktualizacji danych, który ciąży na każdej ze spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

W myśl art. 9 ust. 6 tej ustawy, do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

  1. odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;
  2. wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o NIP, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych, z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Stosownie do § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. 2014 r. poz. 383) określa się wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

Zgodnie § 1 pkt 4) lit. b rozporządzenia określa się wzory formularzy załączników do zgłoszenia NIP-2: informacji o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową (NIP-D), stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W części B.7. formularza NIP-2 dotyczącym formy organizacyjno-prawnej wskazano, iż do zgłoszenia identyfikacyjnego należy dołączyć; w przypadku podatkowej grupy kapitałowej (w poz. 41 kwadrat nr 4) – informacje o wszystkich spółkach tworzących grupę (formularz NIP-D). Natomiast do zgłoszenia aktualizacyjnego dołącza się informacje (formularz NIP-D) stosownie do okoliczności i zmian.

Zaznaczyć należy, że informację o spółkach tworzących podatkowa grupę kapitałową (NIP-D) jako załącznik do formularza NIP-2, zgodnie z art. 5 i 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, składa w imieniu podatkowej grupy kapitałowej, zwanej dalej „grupą”, wskazana w umowie spółka reprezentująca grupę w celu zgłoszenia spółek tworzących grupę.

W poz. 1 formularza NIP-D należy wskazać identyfikator podatkowy NIP podatkowej grupy kapitałowej, natomiast zgodnie z wyjaśnieniem w przypisie, NIP należy podać w przypadku aktualizacji danych, a w odniesieniu do spółki tworzącej grupę (poz. 8, 15, 22, 29, 36) również wówczas, gdy formularz jest składany jako załącznik do zgłoszenia identyfikacyjnego.

W poz. 8, 15, 22, 29, 36 formularza NIP-D należy podać identyfikator podatkowy spółki tworzącej grupę kapitałową.

W części B.1., B.2., B.3., B.4., B.5. formularza NIP-D, dotyczącej danych wspólnika/spółki tworzącej grupę kapitałową odpowiednio w poz. 3, 10, 17, 24, 31, należy wskazać powód złożenia informacji zaznaczając kwadrat nr 1 tj. zgłoszenie przystąpienia do grupy kapitałowej lub kwadrat nr 2 tj. wystąpienie z grupy kapitałowej.

Z powyższego wynika, iż zgłoszenie identyfikacyjne, jak również aktualizacja danych, dotyczy spółek tworzących podatkową grupę kapitałową i winno zawierać zgłoszenie przystąpienia do grupy kapitałowej lub odpowiednio wystąpienie z grupy kapitałowej.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.), podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej "podatkowymi grupami kapitałowymi".

W myśl art. 1a ust. 2 cyt. ustawy, podatkowa grupa kapitałowa jest podatnikiem, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:

  1. przeciętny kapitał zakładowy, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1 000 000 zł,
  2. jedna ze spółek, zwana dalej "spółką dominującą", posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek, zwanych dalej "spółkami zależnymi", która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji,
  3. spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,
  4. w spółkach tych nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa;

2.spółka dominująca i spółki zależne zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o utworzeniu, na okres co najmniej 3 lat podatkowych, podatkowej grupy kapitałowej i umowa ta, zwana dalej "umową", została zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego;

3.po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione w pkt 1 lit. a-c, a ponadto:

  1. nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw,
  2. nie pozostają w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11, z podatnikami podatku dochodowego niewchodzącymi w skład podatkowej grupy kapitałowej;

4.podatkowa grupa kapitałowa osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.

W myśl art. 1a ust. 4 tej ustawy, umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę, wskazaną zgodnie z ust. 3 pkt 4, do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej.

Stosownie do art. 1a ust. 5 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmówi zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz w ust. 3 i 4.

Po rejestracji umowy nie może być ona rozszerzona na inne spółki (art. 1a ust. 6 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 1a ust. 8 ww. ustawy, spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 4, obowiązana jest zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, wszelkie zmiany umowy oraz zmiany w kapitale zakładowym spółek tworzących podatkową grupę kapitałową – w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

W myśl natomiast art. 1a ust. 9 cyt. ustawy, do przedłużenia okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej jest wymagane zawarcie nowej umowy, podlegającej zgłoszeniu i zarejestrowaniu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż zarejestrowanie umowy podatkowej grupy kapitałowej następuje w trybie decyzji administracyjnej, wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Umowa grupy kapitałowej ma charakter trwały. Oznacza to, że po zarejestrowaniu nie może być zmieniona, rozszerzona na nowe spółki. Naruszenie warunków umowy powoduje utratę przez grupę statusu podatnika.

Z powyższych przepisów wynika więc, że umowa „tworząca” podatkową grupę kapitałową jak i umowa „przedłużającą okres funkcjonowania” podatkowej grupy kapitałowej podlega zarejestrowaniu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Z analizy powyższych przepisów wynika także, że do przedłużenia okresu funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej niezbędne jest zawarcie nowej umowy podlegającej także zarejestrowaniu w urzędzie skarbowym. Naczelnik wymienionego przedłużenia umowy w trybie określonym w art. 1a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonuje w formie decyzji administracyjnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że decyzją z (…) listopada 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonał rejestracji umowy o utworzeniu Podatkowej Grupy Kapitałowej (dalej: „PGK”), zawartej aktem notarialnym 26 września 2011 r. pomiędzy 11 Spółkami z o.o. Rejestracji PGK dokonano na okres 3 lat podatkowych od dnia 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r. Wraz z utworzeniem PGK, Wnioskodawca dopełnił również obowiązku identyfikacyjnego przewidzianego dla PGK zgodnie przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, otrzymując numer identyfikacji podatkowej - NIP dla podatkowej grupy kapitałowej.

Spółką dominującą w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spółką reprezentującą PGK jest E. S.A. (dalej: „Spółka dominująca”).

W związku ze zbliżającym się końcem okresu obowiązywania umowy PGK (31 grudnia 2014 r.), Grupa planuje przedłużenie jej funkcjonowania na okres kolejnych co najmniej 3 lat. Grupa zamierza zawrzeć w formie aktu notarialnego, nową Umowę PGK, zawierającą wszystkie niezbędne elementy wynikające z art. 1a ust. 3 ww. ustawy. Wnioskodawca nie wyklucza, iż w ramach przedłużenia PGK, nowa Umowa może zostać również podpisana przez podmioty, które nie były stroną poprzedniej Umowy oraz, iż niektóre z podmiotów, które są stroną obecnej Umowy o PGK, nie będą stroną nowej Umowy. Co jednak najistotniejsze wszystkie podmioty, które wejdą w skład PGK po jej przedłużeniu będą spełniać warunki wymagane dla przedłużenia PGK. Zwierając nową Umowę, Wnioskodawca będzie również uwzględniać wymogi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunkujące zachowanie przez PGK statusu podatnika.

Ponadto Spółka dominująca będzie w dalszym ciągu spółką reprezentującą PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, w tym zakresie Spółka dominująca będzie również reprezentowała PGK w procedurze zgłoszenia oraz rejestracji nowej Umowy przed właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego.

Należy zauważyć, że z interpretacji nr IBPBI/2/423-784/14/JD wydanej dla Wnioskodawcy w niniejszej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że przedłużenie umowy PGK może mieć miejsce jedynie w sytuacji, gdy nowa umowa zostanie zawarta tylko przez podmioty tworzące już istniejącą PGK. Każda zmiana tych podmiotów polegająca bądź na przyjęciu nowych spółek z grupy kapitałowej, które nie tworzyły dotąd PGK, bądź na wystąpieniu z niej podmiotów, które są stroną obecnej umowy, będzie skutkowała powstaniem nowej PGK (przy założeniu, że pozostałe warunki wynikające z wyżej powołanego art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostaną spełnione), a nie przedłużeniem funkcjonowania Grupy obecnie istniejącej. W przypadku zmiany składu spółek tworzących PGK w ogóle nie można mówić o jej przedłużeniu, a więc art. 1a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w takim przypadku nie będzie miał zastosowania.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne oraz rozstrzygniecie zawarte w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji nr IBPBI/2/423-784/14/JD stwierdzić należy, że dopuszczalne jest przedłużenie obowiązywania umowy podatkowej grupy kapitałowej na kolejne lata podatkowe, w przypadku gdy fakt ten zostanie zgłoszony i zarejestrowany przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego w drodze nowej umowy, jedynie wtedy, gdy podatkowa grupa kapitałowa będzie funkcjonować w dotychczasowym składzie podmiotowym. Wówczas to przedłużenie funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej nie będzie skutkowało przerwaniem ciągłości jej funkcjonowania (ustaniem jej bytu) oraz nie będzie prowadziło do powstania nowej grupy kapitałowej, dlatego też Spółka reprezentująca podatkową grupę kapitałową nie będzie zobowiązana do wystąpienia o nadanie nowego numeru identyfikacji podatkowej dla tej samej podatkowej grupy kapitałowej, a jedynie do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego (NIP-2) wraz z załącznikiem - formularzem NIP-D stosownie do okoliczności i zmian.

Tym samym, w sytuacji kontynuacji działalności podatkowej grupy kapitałowej w dotychczasowym składzie podmiotowym, stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania PGK, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w przypadku zmiany dotychczasowego składu podmiotowego podatkowej grupy kapitałowej (gdy nowa umowa zostanie podpisana przez podmioty, które nie były stroną poprzedniej umowy oraz niektóre z podmiotów, które są stroną obecnej umowy nie będą stroną nowej umowy), nastąpi przerwanie ciągłości jej funkcjonowania (ustanie jej bytu) co będzie prowadziło do powstania nowej grupy kapitałowej, dlatego też Spółka reprezentująca podatkową grupę kapitałową w zmienionym składzie podmiotowym będzie zobowiązana do wystąpienia o nadanie nowego numeru identyfikacji podatkowej dla tej nowej podatkowej grupy kapitałowej,

Mając powyższe na uwadze, w sytuacji zmiany dotychczasowego składu podmiotowego podatkowej grupy kapitałowej i tym samym powstaniem nowej podatkowej grupy kapitałowej, stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania PGK, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego numeru NIP, a po przedłużeniu PGK powinna posługiwać się dotychczas nadanym NIP, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj