Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-308/12-2/AW
z 11 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-308/12-2/AW
Data
2012.05.11
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
przedsiębiorstwa
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
nabycie aktywów niestanowiących przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, prawo do odliczenia VAT
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2012r. (data wpływu 10.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabywanych składników za aktywa niestanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, możliwości wyboru przez strony transakcji opcji opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tego tytułu - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10.04.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabywanych składników za aktywa niestanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, możliwości wyboru przez strony transakcji opcji opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tego tytułu. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: P. SA. (dalej: Wnioskodawca lub P) jest operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego w Polsce, zdefiniowanym w regulacjach ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625 ze zm.) jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej, odpowiedzialne za ruch sieciowy w systemie przesyłowym elektroenergetycznym, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tego systemu, eksploatację, konserwację i remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci przesyłowej, w tym połączeń z innymi systemami elektroenergetycznymi. P zamierza wziąć udział w restrukturyzacji własnościowej połączenia prądu stałego Polska-Szwecja. Powyższe połączenie składa się z kabla prądu stałego, który biegnie po dnie Bałtyku oraz infrastruktury towarzyszącej (m.in. transformatory, sprzęt kontrolny, zespoły zaworów tyrystorowych, elementy służące do przyłączenia do systemu elektroenergetycznego), zlokalizowanych na terytorium Polski oraz terytorium Szwecji, jak i w polskiej, duńskiej oraz szwedzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Przedmiotowe połączenie jest aktualnie własnością i jest zarządzane przez:
P jest właścicielem części majątku przesyłowego, która znajduje się na terytorium Polski, tj. na lądzie oraz na dnie Bałtyku w obszarze polskich wód terytorialnych. Natomiast szwedzka spółka SAB jest właścicielem pozostałej części infrastruktury, tj. znajdującej się na terytorium Szwecji (na lądzie oraz w obszarze szwedzkich wód terytorialnych) oraz kabla podmorskiego przebiegającego w obszarze polskiej, duńskiej i szwedzkiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Docelowo, połączenie prądu stałego Polska-Szwecja ma zostać przekształcone w tzw. połączenie operatorskie. Oznacza to, iż 50% infrastruktury połączenia ma należeć do szwedzkiego podmiotu V (dalej: V), będącego operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego w Szwecji, a 50% do Wnioskodawcy. W tym celu Wnioskodawca zamierza nabyć:
P nie będzie nabywała majątku znajdującego się na terytorium Szwecji oraz w szwedzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej, jak i pozostałej części majątku znajdującego się w duńskiej wyłącznej strefie ekonomicznej, gdyż będzie to przedmiotem analogicznej transakcji S. AB z V. Przedmiotem niniejszego wniosku jest transakcja nabycia aktywów od S. PL, tj. składników majątkowych znajdujących się na terytorium Polski. W celu osiągnięcia powyższej struktury własnościowej Wnioskodawca zamierza nabyć od Pw szczególności następujące składniki majątkowe:
Ponadto planowane jest przekazanie Wnioskodawcy przez Sprzedającego w ramach transakcji kopii dokumentacji prawnej (np. kopii umów dotyczących budowy nabywanych składników majątkowych) oraz techniczno-budowlanej dotyczącej aktywów będących przedmiotem transakcji (np. pozwolenia budowlane), w celu umożliwienia Wnioskodawcy zapoznania się z nią na potrzeby wykorzystania aktywów w działalności Wnioskodawcy lub ich przyszłej modyfikacji. Możliwe jest również, iż w ramach transakcji dojdzie do przeniesienia na Wnioskodawcę także praw i obowiązków z niektórych umów związanych z nabywanymi aktywami, które nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane lub w stosunku do których trwa jeszcze okres gwarancji i rękojmi. Dotyczy to w szczególności:
Na potrzeby niniejszego wniosku, w dalszej jego części, składniki majątku będące przedmiotem transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a Sprzedającym nazywane będą Aktywami Sprzedającego. Należy podkreślić, iż Wnioskodawca nie nabędzie szeregu aktywów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. W szczególności przedmiotem transakcji nie będą środki pieniężne P(w kasie i na rachunkach bankowych), jak również należności i zobowiązania handlowe i publicznoprawne Sprzedającego. Wnioskodawca nie nabędzie również w ramach transakcji praw z koncesji Sprzedającego na prowadzenie działalności w zakresie przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej. Dodatkowo, w ramach transakcji Wnioskodawca nie przejmie zobowiązań Sprzedającego do spłaty pożyczek zaciągniętych u S. AB na wybudowanie infrastruktury. Wnioskodawca nie nabędzie również znaku towarowego Pani ksiąg Sprzedającego. Na Wnioskodawcę w związku z transakcją nie zostaną przeniesione również kluczowe umowy handlowe i operacyjne, które umożliwiały prowadzenie przedsiębiorstwa przez Sprzedającego. W szczególności odnosi się to do umów związanych z uczestnictwem w rynku energetycznym np. umów o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, świadczenie usług operatora systemu, świadczenie usługi przesyłania energii elektrycznej oraz o świadczenie usług operatora handlowego i bilansowania handlowego. Na Wnioskodawcę nie będą przechodziły również prawa i obowiązki Sprzedającego z umów, na podstawie których Sprzedający udostępniał partnerom handlowym zdolności przesyłowe połączenia prądu stałego Polska-Szwecja, a które stanowiły podstawę uzyskiwania przez Sprzedającego przychodów. Na Wnioskodawcę nie zostaną także przeniesione umowy ubezpieczenia dotyczące Aktywów Sprzedającego. Na Wnioskodawcę nie zostaną również przeniesione prawa i obowiązki z umów pozwalających na bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa Sprzedającego (np. umowy najmu pomieszczeń biurowych, w których pracują pracownicy Sprzedającego, najmu miejsc postojowych, umowy dotyczące bieżącej obsługi księgowo-administracyjnej Sprzedającego). Nabycie Aktywów Sprzedającego nie będzie wiązało się także z przejściem pracowników Pdo Wnioskodawcy w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 Kodeksu pracy). Sprzedający, poza działalnością prowadzoną przy wykorzystaniu swojego przedsiębiorstwa (w którego skład wchodzą również Aktywa Sprzedającego), zasadniczo nie prowadzi innej działalności operacyjnej. Z uwagi na przejęcie aktywów składających się na połączenie prądu stałego Polska-Szwecja przez Wnioskodawcę i V oraz powstanie połączenia operatorskiego, po zakończeniu transakcji opisanej w niniejszym wniosku (jak i szeregu innych transakcji pomiędzy różnymi podmiotami) rozpocznie się proces likwidacji P. oraz jej podmiotu dominującego SAB. W wyniku transakcji, właścicielem Aktywów Sprzedającego stanie się Wnioskodawca, który będzie wykorzystywał te aktywa na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, tj. w działalności opodatkowanej podatkiem VAT (nie podlegającej zwolnieniu z VAT). Należy jednocześnie podkreślić, iż - w oparciu o przekazane Wnioskodawcy informacje - Sprzedającemu przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynków i budowli oraz innych rzeczowych składników majątkowych, które będą przedmiotem sprzedaży, poniesionego zarówno przy ich nabyciu lub budowie, jak i remoncie lub modernizacji tych składników majątkowych. Ponadto, zgodnie z przekazanymi Wnioskodawcy informacjami, możliwe jest, iż:
W celu potwierdzenia konsekwencji VAT planowanej transakcji, Sprzedający wystąpi przed planowaną transakcją o interpretację prawa podatkowego w celu potwierdzenia, czy i w jakim zakresie w stosunku do Aktywów Sprzedającego będących budynkami, budowlami lub ich częściami doszło do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT. Jednocześnie - w oparciu o przekazane Wnioskodawcy informacje - Sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie sprzedawanych budynków i budowli, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. W konsekwencji, co do zasady sprzedaż budynków, budowli lub ich części przez Sprzedającego, które nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia, będzie podlegała opodatkowaniu 23% VAT. Natomiast sprzedaż budynków, budowli lub ich części, w stosunku do których od dnia ich pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej transakcji (dostawy) minie ponad 2 lata, mogłaby podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Sprzedający i Wnioskodawca zamierzają jednak skorzystać z opcji wyboru opodatkowania dostawy tych budowli podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W takim przypadku, z uwagi na fakt, iż na dzień dokonania transakcji (dostawy) Wnioskodawca i Sprzedający będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT, przed dniem dokonania dostawy złożą oni właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania VAT transakcji. Oświadczenie to będzie zawierać wszystkie elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem wnioskodawcy:
Pytanie Nr 1 Wnioskodawca zajmuje stanowisko, iż dla celów VAT przedmiotem planowanej umowy sprzedaży będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Przenosząc rozważania dotyczące klasyfikacji planowanej transakcji na grunt przepisów ustawy o VAT należy zauważyć, że ustawa o VAT nie definiuje wprost pojęcia przedsiębiorstwa. Zgodnie jednak z poglądami prezentowanymi przez przedstawicieli doktryny nie oznacza to jednak, że nie należy się w tym zakresie także odwoływać do definicji przedsiębiorstwa w Kodeksie cywilnym. Sędzia NSA Janusz Zubrzycki w Leksykonie VAT 2010 (Oficyna Wydawnicza „Unimex”, Wrocław 2010) podkreśla, iż „ustawa o VAT nie określa w treści swych postanowień definicji pojęcia „przedsiębiorstwo” Przedmiotową definicję „przedsiębiorstwo” zawiera art. 551 K.c.”. Zgodnie z tym poglądem, powszechnie przyjętym w orzecznictwie sądowym oraz interpretacjach organów podatkowych, w celu określenia zakresu pojęcia przedsiębiorstwa, podobnie jak w przypadku interpretacji tego pojęcia na potrzeby ustawy o PDOP, należy odwołać się do uregulowania art. 551 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
W świetle powołanej definicji, w skład przedsiębiorstwa wchodzą takie składniki materialne i niematerialne, które w sposób zorganizowany służą prowadzonej w ramach tego przedsiębiorstwa działalności gospodarczej. Ważne jest zatem, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w ten sposób, aby przekazany zespół składników majątkowych mógł posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że aby mówić o transferze przedsiębiorstwa, przenoszone składniki majątkowe muszą umożliwiać prowadzenie samodzielnej działalności wyłącznie w oparciu o te składniki. Tymczasem w przypadku planowanej transakcji nie można mówić o zdolności przenoszonego majątku do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej Wnioskodawca podkreśla że przedmiotem transakcji będą jedynie Aktywa Sprzedającego oraz część praw i obowiązków wynikających z umów związanych z tymi aktywami. Przedmiotem transakcji nie będą natomiast poniższe istotne elementy które wpływają na możliwość uznania zbywanego majątku za przedsiębiorstwo
Nie można zatem uznać, iż Aktywa Sprzedającego mogą samodzielnie realizować jakiekolwiek zadania gospodarcze. Innymi słowy Wnioskodawca nie może tylko i wyłącznie w oparciu o te składniki prowadzić działalności gospodarczej. W świetle powyższego jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego część składników majątkowych wskazanych jako niezbędne z punktu widzenia definicji przedsiębiorstwa nie zostanie przeniesiona na Wnioskodawcę. Ponadto nie jest możliwe zidentyfikowanie zorganizowanego zbioru składników materialnych i niematerialnych służących prowadzonej działalności ponieważ przedmiotem transakcji będą tylko Aktywa Sprzedającego którym bez dodatkowych elementów niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej (np. umów handlowych i operacyjnych) nie sposób nadać przymiotu zorganizowania. Dodatkowo przenoszone prawa i obowiązki z niektórych umów związanych z nabywanymi aktywami są związane tylko i wyłącznie z utrzymaniem czy tez funkcjonowaniem tych aktywów (np. dostawa energii elektrycznej dla potrzeb własnych nabywanych urządzeń energetycznych). W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy nabyte Aktywa Sprzedającego nie będą stanowiły przedsiębiorstwa. Stanowisko to jest także akceptowane przez organy podatkowe. Zostało ono potwierdzone ostatnio m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 listopada 2011 r. (sygn. IBPP3/443890/1l/PH) interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 października 2011 r. (sygn. IPPP3/443-987/11-3/JF) oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-845/11-2/IGo). Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem Ministerstwa Finansów aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powyższej definicji muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
W świetle powyższego aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko takie jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe, sądy administracyjne oraz przedstawicieli doktryny prawa podatkowego i w praktyce nie rodzi żadnych wątpliwości. Dodatkowo w świetle dotychczasowych interpretacji organów podatkowych wyłączenie zobowiązań ze zbywanego zespołu składników uniemożliwia zakwalifikowanie tego zespołu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o PDOP i ustawy o VAT (por interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 kwietnia 2011 r. (sygn. ILPPI/443-173/11-3/AK), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lutego 2011 r. (sygn. IPPB5/423-811/10-4/MB) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (sygn. IPPB5/423-114/10-4/MB)). Dodatkowo należy zauważyć, iż zgodnie z interpretacjami organów podatkowych wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa np. dział, wydział, oddział, oraz że takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu regulaminu lub aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lutego 2011 r. (sygn. IPPB5/423811/l0-4/MB)). Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy następujące okoliczności jednoznacznie wskazują, że przedmiot planowanej umowy sprzedaży nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedającego:
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Aktywa Sprzedającego nie są wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W efekcie, Aktywa Sprzedającego nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Konkluzji tych nie zmienia fakt, że Aktywa Sprzedającego stanowią główne składniki majątku SPL. W tym kontekście warto powołać się na wyrok NSA z dnia 5 października 2005 r. (sygn. I SA/Gd 1959/94), zgodnie z którym: „Sprzedaż poszczególnych elementów przedsiębiorstwa, choćby nawet przedstawiały one znaczną wartość w porównaniu z wartością całego przedsiębiorstwa, nie stanowi podstawy do uznania, iż faktycznie nastąpiła jego sprzedaż. Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Stanowisko zajęte przez NSA w powyższym wyroku jest kontynuowane przez sądy administracyjne (m.in. wyrok WSA w Warszawie z 7 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 1438/11) czy wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 czerwca 2008 r. (sygn. I SA/Wr 355/08). Stanowisko to jest także akceptowane przez organy podatkowe, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 marca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-21/11-4/EN) oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 listopada 2011r. (sygn. IBPP3/443-890/11/PH). W konsekwencji, w świetle argumentów przedstawionych powyższej w stanowisku Wnioskodawcy dla celów ustawy o VAT należy uznać, iż przedmiotem planowanej transakcji będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pytanie nr 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż - zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT - Sprzedający i Wnioskodawca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży budynków, budowli lub ich części, których pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT nastąpiło w okresie dłuższym niż dwa lata od daty planowanej sprzedaży (dostawy) tych aktywów. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, możliwa jest rezygnacja ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wybór opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
Jak wskazano w opisie zdarzenie przyszłego, w oparciu o przekazane Wnioskodawcy informacje, Sprzedającemu przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynków i budowli, które będą przedmiotem transakcji, zarówno przy ich nabyciu lub budowie, jak i ich remoncie lub modernizacji. Ponadto, jak wynika z przekazanych Wnioskodawcy informacji, Sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie sprzedawanych budynków i budowli, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Dodatkowo, zgodnie z przekazanymi Wnioskodawcy informacjami, możliwe jest, iż:
Jak wskazano powyżej, w celu potwierdzenia konsekwencji VAT planowanej transakcji, Sprzedający wystąpi przed planowaną transakcją o interpretację prawa podatkowego w celu potwierdzenia, czy i w jakim zakresie w stosunku do Aktywów Sprzedającego będących budynkami, budowlami lub ich częściami doszło do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z powyższym należy przyjąć, iż co do zasady sprzedaż budynków, budowli lub ich części przez Sprzedającego, które nie były przedmiotem pierwszego zasiedlenia, podlega opodatkowaniu 23% VAT. Natomiast sprzedaż budynków, budowli lub ich części, w stosunku do których od dnia ich pierwszego zasiedlenia do dnia pierwszej dostawy minie ponad 2 lata, mogłaby podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Sprzedający i Wnioskodawca zamierzają jednak skorzystać z opcji wyboru opodatkowania dostawy tych składników majątkowych podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, Sprzedający i Wnioskodawca będą uprawnieni do skorzystania z opcji opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Pytanie nr 3 Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wskazano powyżej, dostawa Aktywów Sprzedającego będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W szczególności, w przypadku Aktywów będących budynkami, budowlami lub ich częściami, ich dostawa będzie opodatkowana VAT jako dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia albo z uwagi na skorzystanie z opcji opodatkowania VAT tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (por. komentarz w uzasadnieniu Pytania nr 2 powyżej). Ponadto, Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte Aktywa Sprzedającego do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z otrzymanej od Sprzedającego faktury dokumentującej zakup Aktywów Sprzedającego na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast zgodnie z ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, może on obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Aktywów Sprzedającego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę VAT dokumentującą ten zakup lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Przedmiotowa interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii, czy budynki i budowle będące częścią planowanej transakcji będą korzystały w części ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Powyższe zostało przyjęte jako element zdarzenia przyszłego wskazany przez Spółkę. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy Ordynacja podatkowa zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.