Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1059/14-2/IGo
z 2 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z organizacją imprez dla pracowników - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z organizacją imprez dla pracowników.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowego koncernu.


Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność skupiającą się na dwóch aspektach:

  • sprzedaży urządzeń elektronicznych (sprzętu RTV/AGD, telefonów komórkowych, komputerów i innych urządzeń IT, itp.);
  • działalności badawczo-rozwojowej, w ramach której opracowywane są rozwiązania technologiczne, wykorzystywane następnie przy projektowaniu urządzeń i oprogramowań, wdrażanych do globalnej sprzedaży.


W celu zwiększenia zaangażowania pracowników w pracę i wzmocnienia więzi z Wnioskodawcą, co bezpośrednio przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność, Wnioskodawca organizuje w trakcie roku szereg imprez integrujących, przeznaczonych wyłącznie dla pracowników.


Imprezy te, podobnie jak wynagrodzenie zasadnicze pracowników, nagrody, premie, są bardzo istotnym elementem polityki kadrowej Wnioskodawcy, a polityka prowadzona we właściwy sposób przekłada się na zwiększenie przychodów. Organizacja imprez ma na celu osiągnięcie jednocześnie kilku ważnych aspektów. Z jednej strony ukierunkowana jest na zawiązywanie i umacnianie więzi pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pracownikami a pracodawcą. Dzięki zbudowanym więziom pracownicy tworzą bardziej zgrane zespoły, ściślej identyfikują się z celami i strategią firmy, mają poczucie wspólnego dążenia do celu, a przez to pracują bardziej wydajnie.


Jednocześnie z drugiej strony imprezy integracyjne stanowią dla Wnioskodawcy narzędzie o swoistym charakterze „marketingowym” - m.in. dzięki temu, że praca dla Wnioskodawcy jawi się na rynku jako niezwykle atrakcyjna, przez co zwiększa się ilość aplikantów. W konsekwencji, Wnioskodawca ma możliwość wyboru przyszłych pracowników z bardzo szerokiej puli kandydatów, co daje szanse na wybór najlepszych z nich. Należy przy tym podkreślić, iż - zważywszy na zakres działalności Wnioskodawcy - potrzebuje on pracowników, którzy ze względu na swoje kwalifikacje i doświadczenie zawodowe stanowią na rynku pracy obiekt intensywnego zainteresowania podmiotów konkurujących z Wnioskodawcą. Z jednej strony są to wysoko wykwalifikowani inżynierowie i specjaliści z branży IT, których ilość na rynku pracy jest mocno ograniczona - stąd konieczność wykorzystywania dodatkowych narzędzi uatrakcyjniających pracę dla Wnioskodawcy. Z drugiej natomiast strony prowadzenie działalności handlowej wymaga od Wnioskodawcy zatrudniania specjalistów w zakresie prowadzenia i obsługi sprzedaży hurtowej, przede wszystkim handlowców, specjalistów z zakresu finansów, marketingu i innych specjalności, które są niezbędne dla funkcjonowania podmiotu będącego częścią międzynarodowej korporacji, a jednocześnie prowadzącego sprzedaż na ogromną skalę.


Opisana polityka nie tylko pozwala na pozyskiwanie pracowników o pożądanych kompetencjach, ale też buduje lojalność pracowników już zatrudnianych wobec pracodawcy. Jest to o tyle istotne, że - zważywszy na wysokie kwalifikacje osób zatrudnionych u Wnioskodawcy - niezbędnym jest rozwijanie elementów „przywiązujących” pracownika do pracodawcy, sprawiających, że pracownik identyfikuje swoje potrzeby i cele z potrzebami i celami pracodawcy. W tym zakresie Wnioskodawca musi niejako „konkurować” o pracownika z innymi podmiotami o podobnym profilu działalności, oferując mu - poza wynagrodzeniem - również inne korzyści z uczestnictwa w organizacji, jaką jest przedsiębiorstwo Wnioskodawcy. Pozwala to zatrzymać wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, ogranicza ich rotację i buduje potencjał Spółki.


Wśród opisanych powyżej imprez integracyjnych, Wnioskodawca organizuje także imprezy związane ze wspólnym przeżywaniem ważnych dla wszystkich pracowników świąt np. świąt Bożego Narodzenia. W związku z czym organizowane są imprezy integracyjne, które zawierają jednak szereg elementów wykraczających poza zakres świąteczny, nadając spotkaniom mieszany charakter. Należy podkreślić, iż spotkania integracyjne organizowane są wyłącznie dla zatrudnionych w Spółce pracowników.


Opisane spotkania świąteczne organizowane są poza siedzibą Wnioskodawcy, w wynajmowanych salach. Spowodowane jest to brakiem odpowiednio dużego pomieszczenia w siedzibie firmy oraz względami BHP. Poza tym, pomieszczenie ze względu na charakter spotkania powinno być wyposażone np. w odpowiednie nagłośnienie, oświetlenie, dekoracje, scenę, projektor itp. Jednocześnie w ramach spotkań świątecznych zapewniany jest dla wszystkich uczestników uroczysty posiłek. W celu jego organizacji Wnioskodawca dokonuje zakupu szeregu usług i towarów, w tym usług cateringowych świadczonych przez podmioty profesjonalnie oferujące tego typu usługi, artykułów spożywczych, napojów alkoholowych i bezalkoholowych. W celu uatrakcyjnienia spotkania Wnioskodawca organizuje koncerty zaproszonych gwiazd lub zatrudnia profesjonalnego DJa, a także organizuje inne elementy uatrakcyjniające spotkania, np. karaoke i różnego rodzaju inne wspólne zabawy. Zakres nabywanych usług i towarów, związanych z organizowanym spotkaniem jest zatem bardzo szeroki i obejmuje z jednej strony towary, tj. przede wszystkim artykuły spożywcze, napoje bezalkoholowe i alkoholowe, elementy wystroju sali, statuetki i inne nagrody dla nagrodzonych pracowników, z drugiej szeroki wachlarz usług, tzn. przede wszystkim usługi cateringowe, wynajem sali, wynajem sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego, usługę obsługi kelnerskiej, obsługę techniczną, transport, wynagrodzenie zaproszonych gwiazd i usługi nabywane w związku z ich przybyciem.


Zakres nabywanych usług i towarów jest zróżnicowany, w zależności od szczegółowego programu spotkania, oczekiwań pracowników co do przebiegu spotkania, miejsca jego przeprowadzenia, zakresu świadczeń udostępnianych przez właściciela sali w ramach usługi najmu, itp. Warto podkreślić, iż w opisanym zakresie Wnioskodawca korzysta co do zasady z usług profesjonalnych podmiotów, którym zleca wykonanie wszystkich czynności związanych z organizacją spotkań i ich obsługą, pobierających za to wynagrodzenie w formie prowizji.


Niezależnie od kwestii rozrywkowych, w trakcie opisanych spotkań - zważywszy na porę roku, w której tradycyjnie się odbywają - realizowane są elementy, które wykraczają poza tradycyjny - świąteczny - charakter spotkań. Na spotkaniach tych Wnioskodawca dokonuje podsumowania mijającego roku w zakresie wyników sprzedaży, realizacji budżetu, wprowadzonych rozwiązań technologicznych, otrzymanych patentów, zrealizowanych projektów itp., oraz przedstawia plany do zrealizowania w nadchodzącym roku. Każdy zespół dokonuje także krótkiej charakterystyki swojej pracy, co ma na celu bliższe poznanie współpracowników. Podsumowywany jest również wkład pracy pracowników/zespołów w rozwój firmy, najbardziej wyróżniającym się wręczane są nagrody, statuetki oraz dyplomy. Dlatego z pewnością nie można uznać, iż tego rodzaju spotkania mają charakter wyłącznie konsumpcyjny, są to spotkania motywacyjno-integracyjne.


Warto dodać, iż Wnioskodawca dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, zatem VAT naliczony, związany z opisanymi wydatkami, dotyczy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z organizacją imprez, o których mowa w opisie stanu faktycznego, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT?
  2. Czy zużycie towarów lub wykorzystanie usług w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę imprez, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, skutkować będzie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku należnym VAT, w szczególności z tytułu wykonania czynności zrównanych (na podstawie art. 7 i 8 Ustawy o VAT) z odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z organizacją imprez, o których mowa w opisie stanu faktycznego, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT.
  2. Zużycie towarów lub wykorzystanie usług w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę imprez, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, nie będzie skutkować koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku należnym VAT.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.


Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.


Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przestanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.


Jak podniesiono w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W ramach działalności Spółka ponosi wydatki związane z organizacją wewnętrznych spotkań pracowniczych. Organizowanie tych spotkań, w tym spotkań świątecznych ma na celu lepsze zintegrowanie pracowników, zidentyfikowanie ich z misją przedsiębiorstwa oraz budowanie kultury korporacyjnej opartej na wzajemnych relacjach, pomocy, zaufaniu oraz dążeniu do wspólnych celów, co w efekcie ma dać lepszą komunikację na płaszczyźnie zawodowej, a w konsekwencji lepsze wyniki w pracy na rzecz Spółki,


Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi i towary, związane z organizacją spotkań przytoczonych w opisie stanu faktycznego, mają związek pośredni z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług i towarów, związanych z organizacją opisanych spotkań i/lub przeznaczonych do zużycia w ich trakcie, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Ad. 2.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Zatem z powyższego jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


Według art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ww. ustawy).


Ponadto, z treści przytoczonego art. 7 ust. 2 ustawy wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zużycie towarów, gdy ich spożytkowanie nastąpiło na cele osobiste osób ściśle określonych w tym przepisie, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zauważyć przy tym należy, że ustawodawca posłużył się dwoma pojęciami: „przekazanie” i „zużycie”.


Zatem z art. 7 ust. 2 ustawy wynika, iż opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie - tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu.


Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących części przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, musi zostać spełniony warunek wymieniony w ww. przepisie, t.j. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotna jest indywidualna ocena okoliczności konkretnego przypadku. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.


Jednocześnie z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.


Jak wynika z opisu stanu faktycznego, w ramach działalności Wnioskodawca ponosi wydatki związane z organizacją różnego rodzaju wewnętrznych spotkań pracowniczych. W szczególności Wnioskodawca nabywa towary i usługi celem ich zużycia podczas tych spotkań. W trakcie spotkania dochodzi również do zużycia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych jak i alkoholowych.

W świetle przedstawionych okoliczności, organizowanie spotkań dla pracowników, ma na celu lepsze zintegrowanie pracowników, zidentyfikowanie ich z misją przedsiębiorstwa oraz budowanie kultury korporacyjnej opartej na wzajemnych relacjach, pomocy, zaufaniu oraz dążeniu do wspólnych celów, co w efekcie ma dać lepszą komunikację na płaszczyźnie zawodowej, a w konsekwencji lepsze wyniki w pracy na rzecz Spółki. Jak wynika z powyższego organizacja opisanych spotkań dla pracowników, związana była z działalnością gospodarczą podatnika.


Stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania podatku VAT należnego w związku z nieodpłatną dostawą towarów oraz świadczeniem usług na rzecz pracowników, gdyż niewątpliwie dotyczy zużycia na potrzeby związane z prowadzoną działalnością.


Biorąc pod uwagę powyższe, wnosimy o potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w obu podniesionych kwestiach jako prawidłowego. Warto podkreślić, iż znajduje ono oparcie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Tytułem przykładu wskazać można interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP3/443-456/12-2/RD z dnia 18 czerwca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj