Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/31/MCA/12/PK-722
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/31/MCA/12/PK-722
Data
2012.06.28



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nagrody
podatek
podatek dochodowy
przychody z innych źródeł
przychód


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody oraz symbolicznych wyróżnień



Wniosek ORD-IN 410 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2011 r. Nr ILPB1/415-406/11-2/IM wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody oraz symbolicznych wyróżnień, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca chcąc wyróżnić osoby, instytucje bądź organizacje, które w szczególny sposób zasłużyły się w danym roku dla samorządowej wspólnoty lokalnej przyznaje raz w roku symboliczne wyróżnienia - nagrody starosty „x”. Nagrody przyznawane są w następujących kategoriach: (1) Gmina, (2) Pracodawca, (3) Produkt turystyczny, (4) Animator sportu, (5) Animator kultury, (6) Inwestycja roku, (7) Wolontariusz roku, (8) Osobowość powiatu.

Informacje o konkursie ogłaszane są na stronie internetowej powiatu oraz w mediach. Wyróżnienia-nagrody są przyznawane decyzją Kapituły Konkursu. Osoby, instytucje bądź organizacje nie zgłaszają się do konkursu same. Propozycje osób wskazanych do nominacji w poszczególnych kategoriach zgłaszają: (1) Starosta, (2) Burmistrzowie i wójtowie lub rady gmin z terenu powiatu, (3) Przewodniczący rady powiatu, (4) Komisje rady powiatu, (5) Członkowie zarządu powiatu, (6) Organizacje pozarządowe, (7) Instytucje, przedsiębiorstwa.

W regulaminie są określone kryteria przyznawania nagród. Nie stanowią one jednak katalogu zamkniętego. Zgłaszający kandydatury do nominacji mogą w uzasadnieniu podać także inne kryteria, które ich zdaniem są istotne z punktu widzenia danej kategorii.

Zgłoszenia kandydatów poddawane są wstępnej ocenie formalnej przez zespół złożony z pracowników starostwa. Następnie kapituła zapoznaje się z propozycjami kandydatów do nominacji, wstępnie ocenionymi formalnie. Każdy z członków Kapituły może wskazać 3 osoby (instytucje, organizacje), które jego zdaniem powinny być nominowane. Ostatecznie w każdej kategorii zostają nominowane po 3 osoby (instytucje, organizacje). Wskazanie osoby (instytucji, organizacji) nagrodzonej odbywa się poprzez wybór przez członków Kapituły po jednym kandydacie spośród 3 nominowanych.

Laureaci otrzymują statuetkę „x”, dyplom stanowiący potwierdzenie przyznania nagrody, pamiątkowe medale. Ponadto osoby (instytucje, organizacje) wyróżnione w kategoriach animator sportu, animator kultury, wolontariusz roku, obywatel ziemi X otrzymują również nagrody finansowe. Osoby nominowane również otrzymują pamiątkowe dyplomy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Jak należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych powyższe wyróżnienia-nagrody...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów zakwalifikowanych do pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. W związku z tym nagrody starosty „x” uznaje się jako przychód z innych źródeł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 30 ust. 1 pkt 2 posługuje się pojęciem wygranej i nagrody w konkursach. Ustawa nie definiuje jednak pojęcia konkurs.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to „przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Z definicji wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkurs jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W przypadku nagrody starosty „x” osoby (organizacje, instytucje) nie rywalizują ze sobą ponieważ:

  • są zgłaszane do konkursu przez inne osoby bądź podmioty (nie czynią tego same w celu rywalizacji i osiągnięcia nagrody),
  • nie mają w żaden sposób wpływu na wyniki wyboru, ponieważ oceniane są ich działania sprzed nominacji, które poczynili nie wiedząc, że będą brali udział w konkursie oraz nie podejmowali tych działań z chęci wygrania w jakimkolwiek konkursie.

Ponadto katalog kryteriów przyznawania nagród nie jest zamknięty i osoby (inne podmioty) zgłaszające kandydatury do nominacji mogą podawać inne kryteria, które ich zdaniem są istotne z punktu widzenia danej kategorii. Biorąc pod uwagę powyższe uznaje się, że brak jest w przedmiotowym przypadku elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie otrzymane świadczenia nie stanowią nagrody w konkursie.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy nagrody starosty „x” stanowią przychody z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organizowane przedsięwzięcie nie spełnia kryteriów uznania ich za konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy z uwagi na brak elementu rywalizacji. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest obowiązany do potrącania podatku od przyznanych nagród finansowych. Powinien natomiast w oparciu o art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawić informacje PIT-8C i wykazać w nich tylko kwoty nagród finansowych wypłaconych osobom fizycznym. Z kolei otrzymane dyplomy, medale czy statuetki nie podlegają opodatkowaniu ponieważ nie stanowią przysporzenia majątkowego. Są jedynie formą symbolicznego wyróżnienia za szczególne zasługi dla wspólnoty lokalnej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w części opodatkowania otrzymanych dyplomów, medali, statuetek, zaś prawidłowe w pozostałej części. W oparciu o przytoczone w interpretacji przepisy art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz słownikową definicję konkursu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie zostały spełnione przesłanki pojęcia „konkurs”, w konsekwencji nagrody jakie otrzymują laureaci wraz z dyplomami, statuetkami, medalami nie stanowią wygranych w konkursach, lecz stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do potrącania podatku od przyznanych nagród, natomiast zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest obowiązany wystawić informacje PIT-8C wykazując w nich otrzymywane nagrody.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, stwierdzam, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej tego stanu jest prawidłowe.

Należy zauważyć, iż co prawda ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu świadczeń, które nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów tej ustawy, tym niemniej za takie należy uznać statuetki, medale lub dyplomy pamiątkowe wręczone laureatom nagrody starosty „x”. Tego rodzaju wyróżnienia nie mają bowiem charakteru materialnego a wyłącznie stanowią wyraz uznania za osiągnięcia w danej dziedzinie.

Przychodem w rozumieniu przepisów ustawy jest natomiast dodatkowa gratyfikacja w postaci nagrody (pieniężnej czy też rzeczowej) otrzymana w związku z ww. wyróżnieniem. W konsekwencji, przychodem jest wartość nagrody finansowej przyznanej osobie fizycznej-laureatowi nagrody starosty „x”.

Jednocześnie zważywszy, że laureata i przyznającego nagrodę nie łączy stosunek prawny (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna) ww. nagroda finansowa stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten nie korzysta ze zwolnienia od podatku ani też nie został od niego zaniechany pobór podatku. W konsekwencji podlega opodatkowaniu. Z tym, że z uwagi na sposób zgłaszania kandydatów (nie czynią tego sami) oraz sposób wyłaniania laureatów nagrody starosty „x” (brak elementu rywalizacji między uczestnikami), przyznana nagroda finansowa nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie stanowi wygranej w konkursie. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika związane z poborem 10% zryczałtowanego podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym na Wnioskodawcy ciążą wyłącznie obowiązki informacyjne wynikające z postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego Wnioskodawca jest obowiązany sporządzić ww. informację (PIT-8C) wykazując w niej wyłącznie kwotę nagrody finansowej wypłaconej laureatowi nagrody starosty „x”.

Z tych względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 16 czerwca 2011 r. Nr ILPB1/415-406/11-2/IM, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj