Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-145/12/PK
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-145/12/PK
Data
2012.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Zezwolenia


Słowa kluczowe
dokumentacja
węgiel
zwolnienie


Istota interpretacji
dokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych oraz wystawiania dokumentu dostawy w przypadku odsprzedaży wyrobów węglowych pośredniczącemu podmiotowi węglowemu i podmiotom zużywającym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 22 marca 2012r.), uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2012r (data wpływu 22 czerwca 2012r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2012r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów węglowych oraz dalszej ich odsprzedaży jest:

  • prawidłowe w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych oraz w zakresie wystawiania dokumentu dostawy w przypadku odsprzedaży wyrobów węglowych pośredniczącemu podmiotowi węglowemu,
  • nieprawidłowe w zakresie wystawiania dokumentu dostawy w przypadku odsprzedaży wyrobów węglowych podmiotom zużywającym.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów węglowych oraz dalszej ich odsprzedaży. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 czerwca 2021r. znak: IBPP4/443/145/12/PK oraz pismem z dnia 22 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest nabywcą czeskiego węgla o kodzie CN 2702 objętego podatkiem akcyzowym zgodnie ze wskazaniem w poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.).

Wnioskodawca w swojej działalności dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów, które zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 podlega zwolnieniu od akcyzy z uwagi na posiadanie przez Wnioskodawcę statusu pośredniczącego podmiotu węglowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy. Węgiel nabywany jest przez wnioskodawcę od Czeskiej spółki, odbierany własnym transportem Wnioskodawcy z kopalni czeskiej zgodnie z zasadami INCOTERMS 2000 EXW. Transport zaś dokonywany jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę do podmiotu zużywającego zwolnionego z podatku akcyzowego na podstawie przepisów ustawy, jako pośredniczący podmiot węglowy lub na podstawie art. 31a ust. 2 jako podmiot korzystający ze zwolnienia czyli do klienta Wnioskodawcy pomijając przeładunek na miejscu wykonywania działalności przez Wnioskodawcę.

Wykonując wynikające z przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do niej, obowiązki związane z przemieszczaniem wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy na podstawie dokumentu dostawy Wnioskodawca postępuje w ten sposób, że:

Na transport węgla z Czeskiej kopalni do ostatecznego odbiorcy jest wystawiany dokument dostawy w którym to:

  • w punktach 1. oraz 2. jako wystawca dokumentu jest wpisany Wnioskodawca jako podmiot wystawiający dokument dostawy do nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  • w punktach 3. oraz 4. również wpisana jest nazwa oraz adres siedziby Wnioskodawcy, jako zleceniodawca wskazujący jaki towar oraz komu winien być wydany,
  • w punkcie 5. wpisany jest adres właściwiej dla danego transportu czeskiej kopalni w której to dokonało się załadowanie towaru na samochód,
  • w punkcie 9. oraz 10. ponownie wpisany jest Wnioskodawca jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  • w punkcie 11. zaś wpisany jest adres oraz nazwa podmiotu zużywającego dany towar. Jako miejsce właściwe w którym zakończył się proces transportowy danego towaru w procesie nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  • w punktach 7. 8. oraz 14. pieczęcią oraz podpisem Wnioskodawca potwierdza fakt wystawienia dokumentu, polecenie wydania towaru oraz odbiór nabytego towaru na terenie kraju.

Po dokonaniu transportu zostaje wystawiona faktura dla podmiotu zużywającego, gdzie sprzedawcą jest Wnioskodawca, w nazwie określony jest towar jako węgiel brunatny wraz z nazwą towarową „orzech II” oraz informacją czy towar został sprzedany z naliczoną akcyzą czy też podmiot został zwolniony z opłacenia podatku akcyzowego. W przypadku sprzedaży pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, Wnioskodawca przechowuje w archiwum kopię potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. W przypadku gdy nabywcę zwolniono na podstawie przepisów, o których mowa w art. 31a ust. 2, nabywca podpisuje oświadczenie, w którym potwierdza podpisem oraz numerem dowodu osobistego, iż węgiel zostanie wykorzystany zgodnie z odpowiednim punktem art. 31a ust. 2, na podstawie którego odbiorca uzyskał zwolnienie. Jednakże do sprzedaży pomiędzy firmą Wnioskodawcą a ostatecznym odbiorcą nie jest wystawiany dokument dostawy ponieważ nie dokonuje się przemieszczenie towaru. W związku z powyższym do wystawionej faktury dołączana jest kserokopia dokumentu dostawy, w którym wyszczególniony jest transport węgla w którym odbiorcą jest Wnioskodawca jako nabywca wewnątrzwspólnotowy, zaś miejscem rozładunku jest adres wskazany przez Podmiot zużywający.

Ponadto w piśmie z dnia 22 czerwca 2012r. Wnioskodawca dokonał skorygowania zaistniałej omyłki pisarskiej, oraz wyjaśnił, że towar załadowany na kopalni jedzie bezpośrednio do ostatecznego klienta, zaś prawo własności towaru przechodzi z Wnioskodawcy na ostatecznego odbiorcę w momencie kiedy Wnioskodawca wystawia fakturę dla ostatecznego klienta, czyli do 7 dni po dokonaniu się rozładunku na terenie firmy ostatecznego odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawianym stanie faktycznym dokumenty są wystawiane oraz podpisywane zgodnie z wymogami ustawy... Oraz gdzie powinna zostać umieszczona informacja o podstawie zwolnienia podmiotu zużywającego z opłaty podatku akcyzowego w wypadku gdy w momencie sprzedaży nie następuje przemieszczenie i nie zostaje wystawiany dokument dostawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w ostateczny sposób w piśmie z dnia 12 czerwca 2012r, taki sposób wystawiania, wypełniania oraz podpisywania dokumentu dostawy jest zgodny z wymogami rozporządzenia ministra finansów z dnia 30. sierpnia § 2 ust. 1 pkt. 5 lit. c) oraz § 2 ust. 1 pkt 6 lit. b) Wnioskodawca uważa również, iż w momencie sprzedaży towaru podmiotowi zużywającemu Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia dokumentu dostawy ze względu na fakt, że towar przy tej transakcji nie zostaje przemieszczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych oraz w zakresie wystawiania dokumentu dostawy w przypadku odsprzedaży wyrobów węglowych pośredniczącemu podmiotowi węglowemu,
  • nieprawidłowe w zakresie wystawiania dokumentu dostawy w przypadku odsprzedaży wyrobów węglowych podmiotom zużywającym


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 20 ww. załącznika pod kodem ex CN 2702 wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 oC lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust, 1 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  • sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem tego zwolnienia jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 160 poz. 1075 ze zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku:

  • przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  • importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,
  • zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 8 ww. rozporządzenia, podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.

W myśl § 2 ust. 9 ww. rozporządzenia, zestawienie, o którym mowa w ust. 8, zawiera informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy.

Ponadto z treści przepisu § 2 ust. 6d ww. rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010r. wynika, że przypadku m. in. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych, dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych.

Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy:

  1. podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy;
  2. podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest nabywcą czeskiego węgla o kodzie CN 2702 objętego podatkiem akcyzowym zgodnie ze wskazaniem w poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca w swojej działalności dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów, które zgodnie z art. 31 a ust. 1 pkt 3 podlega zwolnieniu od akcyzy z uwagi na posiadanie przez Wnioskodawcę statusu pośredniczącego podmiotu węglowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy. Węgiel nabywany jest przez wnioskodawcę od Czeskiej spółki, odbierany własnym transportem Wnioskodawcy z kopalni czeskiej zgodnie z zasadami INCOTERMS 2000 EXW. Transport zaś dokonywany jest bezpośrednio do podmiotu zużywającego zwolnionego z podatku akcyzowego na podstawie przepisów ustawy jako pośredniczący podmiot węglowy lub na podstawie art. 31a ust. 2 jako podmiot korzystający ze zwolnienia czyli do klienta Wnioskodawcy pomijając przeładunek na miejscu wykonywania działalności przez Wnioskodawcę.

Wykonując wynikające z przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do niej, obowiązki związane z przemieszczaniem wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy na podstawie dokumentu dostawy Wnioskodawca postępuje w ten sposób, że na transport węgla z Czeskiej kopalni do ostatecznego odbiorcy jest wystawiany dokument dostawy w którym to:

  • w punktach 1. oraz 2. jako wystawca dokumentu jest wpisany Wnioskodawca jako podmiot wystawiający dokument dostawy do nabycia wewnątrzwspólnotowego.
  • w punktach 3. oraz 4. również wpisana jest nazwa oraz adres siedziby Wnioskodawcy, jako zleceniodawca wskazujący jaki towar oraz komu winien być wydany.
  • w punkcie 5. wpisany jest adres właściwiej dla danego transportu czeskiej kopalni w której to dokonało się załadowanie towaru na samochód.
  • w punkcie 9. oraz 10. ponownie wpisany jest Wnioskodawca jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego.
  • w punkcie 11. zaś wpisany jest adres oraz nazwa podmiotu zużywającego dany towar. Jako miejsce właściwe w którym zakończył się proces transportowy danego towaru w procesie nabycia wewnątrzwspólnotowego.
  • w punktach 7. 8. oraz 14. pieczęcią oraz podpisem Wnioskodawca potwierdza fakt wystawienia dokumentu, polecenie wydania towaru oraz odbiór nabytego towaru na terenie kraju.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, iż Wnioskodawca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego, w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych zobowiązany jest do wystawienia dokumentu dostawy w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla Wnioskodawcy - dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru na terytorium kraju Wnioskodawca powinien potwierdzić odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołączyć go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy.

Wystawiony dokument dostawy powinien odzwierciedlać warunki dokonanej transakcji, a zatem kwestie takie jak prawidłowe oznaczenie stron transakcji, miejsce wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych, miejsce ich odbioru.

Analiza załącznika nr 1a (wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. wskazuje, że przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wypełniania dokumentu dostawy jest prawidłowy.

Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż w rubrykach nr 1-4, 7-10 i 14 powinny zostać umieszczone informacje (ew. podpisy i pieczęcie) wskazujące przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, natomiast w rubryce nr 5 (Adres miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych) należy wskazać adres czeskiej kopalni, zaś w rubryce nr 11 (Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych) adres miejsca na terytorium kraju, do którego Wnioskodawca bezpośrednio przywozi nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe.

A zatem w odniesieniu do czynności nabycia wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę, działającego w charakterze pośredniczącego podmiotu węglowego, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla nabytych wyrobów węglowych na podstawie art. 31a pkt 3 ustawy – z zachowaniem warunków wskazanych w art. 31a ust. 3 ustawy.

Kolejną, odrębną transakcją przedstawioną przez Wnioskodawcę, jest następująca po wyżej opisanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów węglowych, sprzedaż przez Wnioskodawcę tychże wyrobów na terytorium kraju innym pośredniczącym podmiotom węglowym lub podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 ustawy.

Stosownie do powyższego w powyższej kwestii występują zatem różne transakcje tzn.:

  • jedna dotycząca sprzedaży wyrobów węglowych innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowe, lub
  • druga dotyczą sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnieni, o którym mowa w art. 31a ust. 2

Odnośnie pierwszej z powyższych transakcji, zauważyć należy, iż zgodnie przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca, jako pośredniczący podmiot węglowy dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych, których miejscem odbioru jest adres innego podmiotu pośredniczącego, a następnie po rozładunku wyrobów węglowych u tego podmiotu dokona na rzecz tego podmiotu sprzedaży przedmiotowych wyrobów bez dokonywania ich przemieszczenia

Stosownie do powyższego, w sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych dokonywanych przez Wnioskodawcę (pośredniczący podmiot węglowego) na rzecz innego podmiotu pośredniczącego dokonywanej na jego terenie, która to sprzedaż następuje bez przemieszczenia wyrobów węglowych, dla zachowania warunków zwolnienia nie jest wymagane dołączenie do sprzedawanych wyrobów dokumentu dostawy. Dla zachowania warunków zwolnienia wystarczające będzie udokumentowanie takiej sprzedaży wyrobów węglowych innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu fakturą, w której Wnioskodawca, dla zabezpieczenia swoich interesów jak i dla celów kontrolnych może wskazać, iż sprzedaż taka nastąpiła do pośredniczącego podmiotu węglowego bez przemieszczenia wyrobów węglowych.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją pośredniczącego podmiotu węglowego podmiot ten nie jest podmiotem zużywającym wyroby węglowe, lecz podmiotem dokonującym obrotu wyrobami węglowymi podlegającymi, tym samym nie jest podmiotem zużywający te wyroby korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Powyższe oznacza, że zwolnienie z akcyzy takiej sprzedaży bezpośrednio związane jest ze statusem podmiotu nabywającego, a nie zużyciem wyrobów węglowych, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Przestawione powyżej stanowisko ma również odniesienie do drugiej z przytoczonych powyżej transakcji tj. sprzedaży przez Wnioskodawcę uprzednio nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów węglowych, która to sprzedaż następuje w miejscu ich odbioru (dostarczenia) przez Wnioskodawcę tj. pod adresem podmiotu korzystającego ze zwolnienia. W takim przypadku sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę związana jest z przeznaczeniem wyrobów węglowych do celów zwolnionych, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym dla takiej sprzedaży dla zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia sprzedanych wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.

Przepisy o podatku akcyzowym nie przewidują dla zastosowania zwolnienia, potwierdzania przeznaczenia wyrobów węglowych do celów, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy w inny sposób niż poprzez złożenie podpisu na dokumencie dostawy przez podmiot zużywający wyroby węglowe do celów zwolnionych. W przedmiotowej kwestii zauważyć również należy, iż w wyniku sprzedaży i bezpośredniego wydania wyrobu węglowego podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, wyroby te mogą już być przez nabywcę pobierane w celu zużycia. Jest to zatem odmienna sytuacja od poprzedniej, w której sprzedaży wyrobów węglowych innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu nie towarzyszy przemieszczenie, a zastosowanie zwolnienia nie ma bezpośredniego związku z przeznaczeniem tych wyrobów przez nabywający pośredniczący podmiot węglowy, do celów zwolnionych (wyroby te mogą być np. przez ten podmiot sprzedawane z zapłaconą akcyzą), tylko ze statusem tego podmiotu, który to podmiot będzie już po dokonanej sprzedaży przez Wnioskodawcę odpowiadał za prawidłowe udokumentowanie dalszego obrotu z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

Stosownie do powyższego w przypadku przedstawionej przez Wnioskodawcę sprzedaży wyrobów węglowych do celów zwolnionych, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, Wnioskodawca dla celów prawidłowego wykazania przeznaczenia sprzedawanych wyrobów węglowych, co do zasady, powinien wystawić dokument dostawy, w którym zostanie wskazane przeznaczenie wyrobów węglowych do celów zwolnionych i przeznaczenie to zostanie w tym dokumencie potwierdzone przez odbiorcę poprzez złożenie stosownego podpisu osoby reprezentującej ten podmiot.

W tym miejscu tut. organ wskazuje, iż zgodnie z § 2 ust. 6g znowelizowanego rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Ponadto w myśl § 2 ust. 6j znowelizowanego rozporządzenia, dokument dostawy w formie uproszczonej wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których:

  1. jeden jest przeznaczony dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia nabywającego wyroby węglowe;
  2. drugi, na którym podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający wyroby węglowe potwierdza ich odbiór, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił ten dokument.

Przepis § 2 ust. 6h rozporządzenia stanowi zaś, że w przypadku gdy została wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, dokumentem dostawy może być ta faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że w przypadku kiedy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy, w sposób opisany we wniosku, tj. bezpośrednio w miejscu wydana wyrobów węglowych podmiotowi zużywającemu, za dokument dostawy może zostać uznana wystawiona przez Wnioskodawcę faktura, spełniająca warunki wymienione w § 2 ust. 6h znowelizowanego rozporządzenia. Dopuszczalne jest zatem w celu skorzystania ze zwolnienia dla wyrobów węglowych dokumentowanie w opisanym przypadku dostawy wyrobów węglowych za pomocą faktury spełniającej wymogi o których mowa § 2 ust. 6h rozporządzenia bez konieczności wystawiania dodatkowego dokumentu dostawy. W przedmiotowym przypadku bowiem faktura taka spełnia kryterium dokumentu dostawy potwierdzającego przeznaczenie wyrobów węglowych do celów zwolnionych oraz odbioru tych wyrobów.

Podsumowując w przedmiotowej sprawie za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż:

  • wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów węglowych winno być udokumentowane dokumentem dostawy wypełnionym w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę,
  • sprzedaż wyrobów węglowych pośredniczącemu podmiotowi węglowemu w wyniku której nie dochodzi do przemieszczenia wyrobów potwierdza się fakturą VAT bez wystawiania dokumentu dostawy.

Natomiast za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż podmiotom zużywającym wyrobów węglowych do zużycia ich do celów zwolnionych, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy niepowinna być potwierdzona dokumentem dostawy. W takim przypadku dla celów zwolnienia Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia dokumentu dostawy w którym określa podstawę prawną zastosowanego zwolnienia. Dokumentem tym może jednakże być wystawiona przez Wnioskodawcę faktura spełniająca wymagania zawarte w § 2 ust. 6h cyt. wyżej rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj