IBPBI/2/4510-349/15/IZ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 marca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z planowanym objęciem udziałów w spółce z siedzibą w Mongolii– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z planowanym objęciem udziałów w spółce z siedzibą w Mongolii.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką mającą siedzibę w Polsce i będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W przyszłości planowane jest prowadzenie działalności na terenie Mongolii poprzez nabycie udziałów spółki mającej siedzibę w Mongolii bądź poprzez założenie nowej spółki w tym państwie. Spółka ta prowadziłaby sprzedaż technologii na terenie Mongolii. W 2015 r. zostały poniesione nakłady na usługi związane z rozpoznaniem warunków prawnych i ekonomicznych w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością na terenie Mongolii. Poniesione wydatki dotyczą zagadnień prawnych związanych z tworzeniem spółek, kapitałem, udziałami i majątkiem oraz ustrojem wewnętrznym spółek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodu ww. nakłady związane z planowanym objęciem udziałów w spółce z siedzibą w Mongolii?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – winno być t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i są potrącalne w dacie ich poniesienia. Tak więc z ustawy wynika, że podatnik ma możliwość zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty zarówno bezpośrednie, jak i pośrednio związane z uzyskanymi przychodami, za wyjątkiem tych, które zostały wprost przez ustawę wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Do kosztów bezpośrednio związanych z nabyciem udziałów należy zaliczyć: zapłatę ceny, opłaty notarialne, podatek od czynności cywilno-prawnych, które będą kosztem uzyskania przychodów w momencie zbycia udziałów. Pozostałe kategorie kosztów takich jak: koszty usług doradczych, prawnych, finansowych, koszty zakupu raportu due dilligence i koszty delegacji stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów.
Poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane są z osiągnięciem w przyszłości przychodów poprzez zwiększenie sprzedaży na nowych rynkach zbytu za pośrednictwem zakupionej lub założonej spółki. Koszty te nie są bezpośrednio związane z przychodami, czyli nie są bezpośrednio związane z nabyciem udziałów. Koszty te można zakwalifikować jako koszty poprzedzające decyzję o wyborze formy prawnej prowadzenia działalności na terytorium Mongolii. Nakłady te, zdaniem Wnioskodawcy, powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia jako pośrednie koszty uzyskania przychodów. Wnioskodawca pragnie w tym miejscu przywołać interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-603/10/MO, w której dokonane zostało wyjaśnienie sytuacji prawnej zbliżonej do opisanej w niniejszym wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.