Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-22/15-4/SM
z 9 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2015 r. (data wpływu 17 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z nabywanymi aromatami spożywczymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z nabywanymi aromatami spożywczymi.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:


Obecnie spółka Polska Sp. z o.o. („Spółka”) używa do produkcji artykułów spożywczych - hambugery oraz tosty aromat bułki pszennej na bazie alkoholu etylowego („Aromat”).


Skład ilościowy Aromatu jest następujący:

  • alkohol etylowy - zawartość 71,6%;
  • woda - zawartość 27,4%;
  • aromat stężony: naturalne substancje aromatyczne/zapachowe i preparaty aromatyczne/zapachowe (roślinne/owocowe) - zawartość 1%.


Rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w Aromacie jest powyżej 1,2% objętości Aromatu.


Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, Aromat należy klasyfikować, na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU „Olejki eteryczne; mieszaniny substancji zapachowych” (CN 3301 „Olejki eteryczne (nawet pozbawione terpenów), włącznie z konkretami i absolutami; rezinoidy; wyekstrahowane oleożywice; koncentraty olejków eterycznych w tłuszczach, ciekłych olejach, woskach i tym podobnych, otrzymanych w procesie maceracji tłuszczami (enfleurage) lub maceracji; terpenowe produkty uboczne deterpenacji olejków eterycznych; wodne destylaty i wodne roztwory olejków eterycznych”).

Procedura dostawy obejmuje przyjęcie alkoholu etylowego według dokumentów dostawy i dokumentu WzS (wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz) w obecności celnika, a następnie dodanie przez Spółkę aromatu stężonego w ilości 1% wagi. Końcowy wyrób tego procesu - tzn. Aromat - jest przekazywany na cele dalszego procesu produkcyjnego Hamburgerów oraz Tostów.

Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm. - „u.akc.”) z uwagi na fakt, że alkohol etylowy zawarty jest w Aromacie (tzn. mieszaninie substancji zapachowych w rozumieniu art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc.), stosowanym do wytwarzania Hamburgerów oraz Tostów (tzn. artykułów spożywczych w rozumieniu art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc.) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (obliczenia poniżej).

Niezależnie od powyższego, wszystkie czynności związane z przyjęciem alkoholu etylowego, dodaniem aromatu stężonego, przekazaniem Aromatu na cele dalszego procesu produkcyjnego Hamburgerów i Tostów, oraz rozliczeniem zużycia alkoholu odbywają się pod nadzorem Urzędu Celnego.


Obliczenia:

  • objętość alkoholu etylowego w 1 kg aromatu 1% na alkoholu 75% [dm3 alk. 100%] - 0,8594
  • parametry Hamburgerów i Tostów:
    1. Hamburger 4" 4 pack; doza: 2,7g; objętość paczki: 0,88 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,26% obj. < 1,2% obj.
    2. Hamburger 4" 8 pack; doza: 5,9g: objętość paczki: 3,51 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,14% obj. < 1,2% obj.
    3. Hamburger 5" 4 pack: doza: 4,2g: objętość paczki: 1,51 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,24% obj. < 1,2% obj.
    4. Hot Dog 4 pack: doza: 3,1 g: objętość paczki: 1,76 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,15% obj. < 1,2% obj.
    5. Mini Hot Dog 6 pack: doza: 2,2g; objętość paczki: 1,32 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,14% obj. < 1,2% obj.
    6. Tost: doza: 9,6g; objętość paczki: 2,3513 dm3; zaw. obj. alkoholu w produkcie: 0,35% obj. < 1,2% obj. gdzie:
      • zawartość alkoholu etylowego 100% w dawce aromatu [A]: doza [kg] x 0,8594 = A [dm3 alk. 100%]
      • zawartość objętościowa alkoholu w toście: [A] i [objętość paczki] x 100 [% obj.]


Aromat przekazywany na cele dalszego procesu produkcyjnego wytwarzania pieczywa i wyrobów piekarskich pełni dwie zasadnicze funkcje technologiczne:

  • aromatyzacja;
  • przedłużenie trwałości do spożycia.


W przyszłości Spółka zamierza wprowadzać do obrotu pieczywo i wyroby piekarskie o zawartości objętościowej alkoholu etylowego nieskażonego nieprzekraczającej 1,2% obj.


W przyszłości Spółka zamierza nabywać gotowy Aromat zaklasyfikowany kodem CN 3302 10 90 (Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów) i gotowy do wykorzystania w dalszym procesie produkcyjnym pieczywa i wyrobów piekarskich. Tym samym, Spółka nie będzie już przeprowadzać czynności związanych z dodawaniem aromatu stężonego do pozostałych składników Aromatu (alkoholu etylowego i wody).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy pieczywo oraz wyroby piekarskie produkowane przez Spółkę stanowią artykuły spożywcze o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości w rozumieniu art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. (zgodnie z obliczeniami dokonanymi przez Spółkę)?
  2. Czy Aromat, który Spółka zamierza w przyszłości nabywać od producenta, wykorzystywany w procesie produkcji pieczywa i wyrobów piekarskich jako artykułów spożywczych o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc.?
  3. Jakie będą warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. (np. procedury nabycia, sprzedaży, ewidencje)?
  4. Czy dla zastosowania zwolnienia Aromatu z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. konieczny jest nadzór Urzędu Celnego nad procesami: przyjęcia Aromatu, wydania oraz rozliczenia zużycia Aromatu w dalszym procesie produkcyjnym pieczywa i wyrobów piekarskich?
  5. Czy w przypadku zmiany składu aromatu, lub zmiany jego stężenia, które nie powoduje przekroczenia dopuszczalnej mocy objętościowej alkoholu etylowego nieskażonego w produkowanych artykułach spożywczych, tj. 1,2% obj., konieczne jest informowanie organów państwowych o dokonanych zmianach?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka stoi na stanowisku, że:

  1. Pieczywo i wyroby piekarskie produkowane przez Spółkę stanowią artykuły spożywcze o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości w rozumieniu art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. (zgodnie z obliczeniami dokonanymi przez Spółkę). W przyszłości nowo wprowadzane pieczywo i wyroby piekarskie będą stanowiły artykuły spożywcze o rzeczywistej obj. mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj.
  2. Aromat, który Spółka zamierza w przyszłości nabywać od producenta, wykorzystywany w procesie produkcji pieczywa i wyrobów piekarskich jako artykułów spożywczych o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc.
  3. W świetle obowiązującego stanu prawnego, nie są przewidziane żadne szczególne warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. W szczególności, zastosowanie tego zwolnienia nie jest uzależnione od zastosowania odpowiednich procedur nabycia, sprzedaży, prowadzenia szczególnych, dedykowanych dokumentacji lub ewidencji.
  4. Dla zastosowania zwolnienia Aromatu z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. nie jest konieczny nadzór Urzędu Celnego nad procesami: przyjęcia Aromatu, wydania oraz rozliczenia zużycia Aromatu w dalszym procesie produkcyjnym pieczywa i wyrobów piekarskich.
  5. Spółka nie ma obowiązku informowania organów państwowych o zmianach dokonanych w składzie i/lub stężeniu aromatu wykorzystywanego do produkcji artykułów spożywczych o zawartości objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj., jeżeli zmiana składu lub stężenia nie powoduje przekroczenia dopuszczanej zawartości objętościowej alkoholu 1,2% obj. w produkcie finalnym oraz zmiana składu lub stężenia aromatu w dalszym ciągu klasyfikuje go jako wyrób niepodlegający akcyzie.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:


Stosownie do art. 2 pkt 1 u.akc. wyrobami akcyzowymi są m.in. napoje alkoholowe określone w załączniku nr 1 do u.akc.


Natomiast zgodnie z art. 92 u.akc. do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Zgodnie z art. 93 ust. 1 u.akc. do alkoholu etylowego (stanowiącego napój alkoholowy dla celów akcyzy) zalicza się:

  • wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  • wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  • napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


W załączniku nr 1 do u.akc. jako wyrób akcyzowy został wskazany m.in. (poz. 43) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu przekraczającej 1,2% (bez względu na kod CN wyrobu niebędącego wyrobem akcyzowym, zawierającego alkohol etylowy).


W załączniku nr 1 do u.akc. nie został wymieniony wyrób o kodzie CN 3302 10 90 (Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów), zatem w świetle cyt. wyżej przepisów wyrób ten (Mieszanina substancji zapachowych) nie jest wyrobem akcyzowym. Natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych (tu: w Aromacie).

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych (tu: w Aromacie), stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (tu: w pieczywie i wyrobach piekarskich).


Co do zasady, zwolnienie z akcyzy określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. nie dotyczy olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych, które w swoim składzie zawierają alkohol (tu: Aromatu), tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w tych wyrobach.


Powyższe zwolnienie odnosi się zatem do sytuacji, gdy te wyroby klasyfikowane są do wyrobów niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, tzn. gdy wyroby te nie są zaliczone do wyrobów akcyzowych (np. są to wyroby klasyfikowane do kodu CN 3301 lub 3302).


Mając zatem na uwadze wskazane przepisy stwierdzić należy, że alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych (tu: w Aromacie) stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (tu: w pieczywie i wyrobach piekarskich) podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 u.akc. może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 u.akc., w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 16 września 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 1109). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc.

Oznacza to zatem, że alkohol zawarty w aromatach będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc., bez spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. Tym samym zwolnienie to nie jest uwarunkowane formalnymi wymogami, a jedynie zużyciem alkoholu etylowego zawartego w aromatach, olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych (tu: w Aromacie) w określonym celu, tzn. do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu poniżej 1,2% objętości (tu: pieczywa i wyrobów piekarskich). Jak wynika z obliczeń przedstawionych przez Spółkę, cel ten jest w omawianej sytuacji spełniony.

Reasumując, dla zastosowania zwolnienia z akcyzy w oparciu o art. 30 ust. 9 pkt 5 u.akc. przepisy nie przewidują obowiązku prowadzenia dodatkowej, szczególnej, dedykowanej dokumentacji lub ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów. Nie przewidują również obowiązku nadzoru Urzędu Celnego itp. Spółka korzystając z powyższego zwolnienia nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów zawierających alkohol etylowy (Aromatu).

Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 stycznia 2014 r., sygn. IBPP4/443-526/13/BP oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 grudnia 2014 r., sygn. IPPP3/443-956/14-2/SM).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W dniu 5 czerwca 2014 r. opublikowany nowy tekst jednolity ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752). Powyższe nie ma jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj