IBPBI/2/423-1328/11/AK, Dyrektor - IBPBI/2/423-157/12/AK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-157/12/AK
z 24 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-157/12/AK
Data
2012.02.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
fundusz
lokaty
odsetki
poręczenie
pożyczka
projekt
prowizje
przychody należne
przychód
strata
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W przypadku, jeśli otrzymane odsetki bankowe od lokat oraz prowizje od udzielonych poręczeń stanowią przychód podatkowy, to czy jeśli w Spółce, która do tej pory osiąga straty podatkowe powstanie (dzięki uznaniu przychodów z lokat i prowizji z poręczeń za przychody podatkowe) dochód podatkowy, można będzie od tego dochodu odliczać straty Spółki z ubiegłych lat? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia straty z lat ubiegłych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia straty z lat ubiegłych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 03 lutego 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1328/11/AK wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundusz jest instytucją finansową powołaną w 2004 r. z inicjatywy Miasta, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez instytucje finansowe np. banki, fundusze pożyczkowe, współpracujące z Funduszem.

Od każdego udzielonego poręczenia, Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia. Środki Funduszu pochodzą z kapitału założycielskiego wniesionego przez udziałowców Funduszu (kapitał publiczny), z wypracowanego zysku z inwestycji posiadanych środków oraz uzyskiwanych prowizji. Od początku działalności Fundusz wykazuje narastające straty z roku na rok, w związku z posiadaniem niedostatecznego kapitału na pokrycie kosztów działalności operacyjnej.

W dniu 14 grudnia 2010 roku Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości nieprzekraczającej 7.587.356,76 zł i stanowiącej nie więcej niż 100,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Na kwotę dofinansowania o której mowa powyżej składają się:

  1. środki europejskie (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie 6.449.253,24 zł, co stanowi nie więcej niż 85% kwoty dofinansowania,
  2. współfinansowanie w kwocie 1.138.103,52 zł, stanowiące dopełnienie kwoty dofinansowania, przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia z jej rachunku bankowego.

Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Przedsiębiorczości (dalej: CP), odpowiedzialnym za wdrożenie projektów unijnych na terenie województwa, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. CP udzielił dofinansowania na podstawie wytycznych Zarządu Województwa, który jako Instytucja Zarządzająca RPO na lata 2007-2013, jest założycielem CP. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji projektu o nazwie „Wyodrębnienie funduszu poręczeniowego dla przedsiębiorców z sektora MŚP poprzez jego dofinansowanie".

Powyższe dofinansowanie zostało przekazane w formie zaliczki na utworzenie funduszu poręczeniowego w wysokości 7.000.000,00 zł oraz jest przekazywane (co kwartał po sporządzeniu wniosku o płatność) w formie refundacji poniesionych przez Fundusz kwalifikowanych kosztów zarządzania. Łączna pula kosztów kwalifikowanych na okres 5 lat nie może przekroczyć kwoty: 587.356,76 zł.

Zgodnie z umową projekt stanowi realizację działania 2.1. o nazwie „Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw, schemat D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw" w ramach RPO na lata 2007-2013. Okres realizacji projektu został określony do dnia 31 grudnia 2015 r. Po zakończeniu finansowej realizacji projektu Fundusz jako beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja stanowi fundusz gwarancyjny dla poręczeń udzielanych przez Fundusz w ramach projektu, na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych przez Fundusz w ramach projektu, na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom z terenu województwa. W trakcie realizacji projektu Fundusz ponosi zwiększone koszty zarządzania i administracji wyodrębnionym funduszem poręczeniowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. O pozostałej części dofinansowania, po upływie okresu trwałości projektu zadecyduje Instytucja Zarządzająca w osobnej umowie (najprawdopodobniej środki te trzeba będzie zwrócić do Instytucji Pośredniczącej). Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również prowizje pobierane przez Fundusz od udzielonych poręczeń w ramach tego projektu Fundusz w trakcie realizacji umowy ograniczył się do bezpiecznego inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągnął przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągnął przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 12 lutego 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż z umowy o dofinansowanie z Instytucją Pośredniczącą wynika, iż otrzymane dofinansowanie oraz odsetki bankowe i otrzymane prowizje od udzielonych poręczeń, które zwiększają pierwotny kapitał dofinansowania podlegają zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej.

Zwrot wyżej wymienionych środków programu następuje w przypadkach:

  1. wykorzystania części lub całości dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem,
  2. wykorzystania części lub całości dofinansowania bez zachowania obowiązujących procedur.
  3. pobrania części lub całości dofinansowania w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości.

W trakcie trwania umowy Instytucja Zarządzająca może podjąć decyzję o wycofaniu wkładu pochodzącego z Programu po analizie dotychczasowej działalności funduszu w szczególności w następujących przypadkach:

  1. jeżeli w okresie realizacji oraz trwałości projektu obrót środków przekazanych z programu nastąpi nie więcej niż dwukrotnie,
  2. jeżeli na koniec okresu trwałości projektu poziom utraconych poręczeń w stosunku do wartości kapitału przeznaczonego na poręczenia będzie wyższy niż 10%.

Zgodnie z umową o dofinansowanie dopiero przed upływem okresu trwałości Instytucja Zarządzająca, uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu poręczeniowego oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, podejmie decyzję dotyczącą pozostawienia lub wycofania środków Programu z Funduszu Poręczeniowego.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca stwierdza, iż środki programu tj. otrzymane dofinansowanie oraz odsetki bankowe i otrzymane prowizje od udzielonych poręczeń, które zwiększają pierwotny kapitał dofinansowania nie stanowią w tym momencie przychodu Spółki i mają charakter zwrotny.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W przypadku, jeśli otrzymane odsetki bankowe od lokat oraz prowizje od udzielonych poręczeń stanowią przychód podatkowy, to czy jeśli w Spółce, która do tej pory osiąga straty podatkowe powstanie (dzięki uznaniu przychodów z lokat i prowizji z poręczeń za przychody podatkowe) dochód podatkowy, można będzie od tego dochodu odliczać straty Spółki z ubiegłych lat... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągniętych w roku podatkowym (art. 7 ust. 1 i 2).

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W art. 12 ust. 4 powołanej ustawy enumeratywnie określono rodzaj przychodów niezaliczanych do przychodów podatkowych, co oznacza, że wszystkie inne przychody, poza określonymi w tym przepisie stanowią przedmiot opodatkowania.

Ustawa o podatku dochodowym nie określa dokładnie definicji przychodu podatkowego, ale w licznych interpretacjach przyjmuje się że przychód podatkowy stanowi każde przysporzenie majątkowe mające charakter definitywny, rozumiany jako prawo do rozporządzania środkami pochodzącymi z tego przysporzenia jako własnymi i czerpania z nich korzyści majątkowych, o ile oczywiście nie zostały one wyłączone z opodatkowania na mocy art. 12 ust. 4 ww. ustawy.

W przypadku, gdyby przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń i odsetek od lokat bankowych stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu, w związku z powyższym w Spółce powstałby dochód podlegający opodatkowaniu, Wnioskodawca uważa, iż wówczas od powstałego dochodu mógłby odliczyć sobie straty Spółki z lat ubiegłych. Zdaniem Wnioskodawcy należy tutaj wziąć pod uwagę działalność Spółki jako całość, zarówno realizację projektu, jak i pozostałą działalność poręczeniową. Ponadto biorąc pod uwagę obecną kondycję finansową Spółki należy zwrócić uwagę na fakt, iż dochód podatkowy powstanie tylko i wyłącznie, gdy uznamy przychody z prowizji i lokat za przychody podatkowe. Wówczas Spółka będzie mogła na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o CIT odliczyć poniesione straty z lat ubiegłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na podstawie art. 12 ust. 1 updop, można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 updop. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Spółka może rozporządzać.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem art. 21 i 22 – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Regulacja art. 7 ust. 5 updop daje podatnikowi prawo do obniżenia dochodu o wysokość straty w najbliższych kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50%.

Ponadto, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy przepisu art. 7 ust. 3 updop, nie uwzględnia się między innymi:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania ww. przychodów.

Mając na uwadze fakt, iż odsetki bankowe od lokat bankowych utworzonych ze środków pochodzących z dofinansowania oraz prowizje od udzielonych poręczeń w ramach projektu stanowią przychód podatkowy Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop (kwestia ta została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1328/11/AK), to od uzyskanego w związku z tym dochodu Spółka będzie mogła odliczyć poniesione straty z lat ubiegłych.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Do wniosku Spółka dołączyła Umowę o dofinansowanie Projektu w ramach II Osi Priorytetowej Gospodarki regionalnej szansy Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach) w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj