Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-800/15-4/WM
z 18 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 17 sierpnia 2015 r. (data wpływu: 24 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 15 października 2015 r. (data wpływu: 19 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z 12 października 2015 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Ponadto, pouczono Zainteresowanego, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Wezwanie zostało wysłane 12 października 2015 r. i skutecznie doręczone 15 października 2015 r., zaś 19 października 2015 r. do siedziby tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące uzupełnienie wniosku (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego: 15 października 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) zamierza zawrzeć z kluczowymi pracownikami Spółki: Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Finansowym i Dyrektorem Operacyjnym (dalej: „Dyrektorzy”), którzy są zatrudnieni w Spółce na podstawie umowy o pracę, a także pełnią lub mogą pełnić w przyszłości funkcję Członków Zarządu Spółki, odrębne od umowy o pracę i niezwiązane z nimi umowy pochodnego instrumentu finansowego (dalej: „Umowy”, „Umowa”). Na podstawie tych umów Dyrektorom przyznane zostaną warunkowe prawa (dalej: „Prawa”) do otrzymania w przyszłości rozliczeń pieniężnych (dalej: „Rozliczenia Pieniężne”) uzależnionych od wartości określonych wskaźników finansowych Spółki, spółki ZZZ Sp. z o.o. (dalej: „ZZZ”) lub spółek wchodzących w skład grupy RC, w tym:

  1. EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji);
  2. wynik ze sprzedaży netto;
  3. operacyjne przepływy pieniężne;
  4. Net Contribution (wkład netto);
  5. udział w rynku oraz wolumen sprzedaży alkoholu,;
  6. koszt produkcji;
  7. wzrost marży, mierzony jako stosunek EBITDA do wyniku ze sprzedaży netto, (dalej łącznie: „Wskaźniki”).

Prawa te będą przyznawane Dyrektorom na początku lub w trakcie danego roku obrotowego. Zawarcie Umowy przez Dyrektorów będzie dobrowolne.

Wysokość Wskaźników będzie ustalana na podstawie danych zawartych w jednostkowym pakiecie przygotowanym dla celów sprawozdawczości Grupy C., w oparciu o amerykańskie standardy rachunkowości US GAAP, skorygowane o wartość uzgodnionych odliczeń, na podstawie danych rynkowych uzyskanych od niezależnego, zewnętrznego podmiotu, biegłego w badaniu rynku m.in. sprzedaży alkoholu w Polsce (chodzi o udział w rynku), a także analogicznych dokumentów sprawozdawczych funkcjonujących w RC.

Rozliczenia Pieniężne będą dokonywane za dany rok obrotowy (tj. będą wypłacane raz na rok).

Realizacja Praw przez Dyrektorów dokonywać się będzie poprzez wypłatę Dyrektorom kwot Rozliczeń Pieniężnych po spełnieniu warunków określonych w Umowach. Może ona nastąpić w ustalonym terminie po zakończeniu badania sprawozdania finansowego przez audytora Spółki i ZZZ za dany rok obrotowy, a także analogicznych dokumentów sprawozdawczych funkcjonujących w RC.

Wysokość Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Generalnego Spółki będzie uzależniona od wysokości następujących Wskaźników:

    • EBITDA Spółki i ZZZ (wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską), uzyskanego w roku obrotowym (dalej: „Rozliczenie I”);
    • wyników sprzedaży netto Spółki i ZZZ (wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską) (dalej: „Rozliczenie II”);
    • wyników w zakresie udziału w rynku sprzedaży alkoholu oraz wolumenu sprzedaży alkoholu (dalej: „Rozliczenie III”);
    • operacyjnych przepływów pieniężnych (dalej: „Rozliczenie IV”).

Kwoty Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Generalnego będą obliczane w oparciu o poniżej opisane zasady:

    1. Kwota Rozliczenia I w przypadku łącznego EBITDA Spółki i ZZZ (uwzględniającego kwotę uzgodnionych odliczeń oraz wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską):
      • na poziomie poniżej 91% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    2. Kwota Rozliczenia II w przypadku wyników sprzedaży netto Spółki:
      • na poziomie sprzedaży netto poniżej 91% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie sprzedaży netto od 91% do 115% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie sprzedaży netto powyżej 115% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    3. Kwota Rozliczenia III w przypadku udziału w rynku sprzedaży alkoholu oraz łącznego wolumenu sprzedaży alkoholu przez Spółkę:
      • na poziomie poniżej 91% zakładanego 30% udziału w rynku sprzedaży wódki wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% zakładanego 30% udziału w rynku sprzedaży wódki wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% zakładanego 30% udziału w rynku sprzedaży wódki wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie poniżej 91% wolumenu sprzedaży whisky wynoszącego 418,1 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych wyniesie o PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% wolumenu sprzedaży whisky wynoszącego 418,1 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% wolumenu sprzedaży whisky wynoszącego 418,1 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie poniżej 91% wolumenu sprzedaży wina wynoszącego 925,3 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych dla wina G. i 127 tysięcy dla wina C.y.T. wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% wolumenu sprzedaży wina wnoszącego 925,3 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych dla wina G. i 127 tysięcy dla wina C.y.T. wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% wolumenu sprzedaży wina wynoszącego 925,3 tysięcy skrzynek dziewięciolitrowych dla wina G. i 127 tysięcy dla wina C.y.T. wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    4. Kwota Rozliczenia IV w przypadku operacyjnych przepływów pieniężnych generowanych przez polską jednostkę biznesową:
      • na poziomie poniżej 91% zakładanej kwoty 47 838 tys. USD wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% zakładanej kwoty 47 838 tys. USD wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% zakładanej kwoty 47 838 tys. USD wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN.

Wysokość Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Finansowego Spółki będzie uzależniona od wysokości następujących Wskaźników:

    • EBITDA spółek z grupy RC uzyskanego w roku obrotowym (dalej: „Rozliczenie V”);
    • operacyjne przepływy pieniężne spółek z grupy RC (dalej: „Rozliczenie VI”);
    • wkład netto osiągnięty przez spółki z grupy RC (dalej: :Rozliczenie VII”);
    • wzrost marży mierzony jako stosunek EBITDA do NSR dla rosyjskich spółek z grupy R. (dalej: „Rozliczenie VIII”);

Kwoty Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Finansowego będą obliczane w oparciu o poniżej opisane zasady:

    1. Kwota Rozliczenia V w przypadku EBITDA spółek z grupy RC:
      • na poziomie poniżej 91% kwoty 106,4 mln USD wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91% do 115% kwoty 106,4 mln USD wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% kwoty 106,4 mln USD wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    2. Kwota Rozliczenia VI w przypadku operacyjnych przepływów pieniężnych spółek z grupy RC:
      • na poziomie wynoszącym poniżej 91% kwoty 76 mln USD wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie wynoszącym od 91% do 115% kwoty 76 mln USD wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie wynoszącym powyżej 115% kwoty 76 mln USD wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    3. Kwota Rozliczenia VII w przypadku wkładu netto osiągniętego przez spółki z grupy RC:
      • na poziomie wynoszącym poniżej 91% kwoty 213 mln USD wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie wynoszącym od 91% do 115% kwoty 213 mln USD wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie wynoszącym powyżej 115% kwoty 213 mln USD wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    4. Kwota Rozliczenia VIII w przypadku wzrostu marży, mierzonego jako stosunek osiągniętego przez spółki z grupy R. poziomu EBITDA do przychodów ze sprzedaży netto (stosunek EBITDA do NSR):
      • na poziomie wynoszącym poniżej 91% stosunku EBITDA do NSR wynoszącego 14% wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie wynoszącym od 91% do 115% stosunku EBITDA do NSR wynoszącego 14% wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie wynoszącym powyżej 115% stosunku EBITDA do NSR wynoszącego 14% wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;

Wysokość Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Operacyjnego Spółki będzie uzależniona od wysokości następujących Wskaźników:

    • EBITDA Spółki i ZZZ (wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską) uzyskanego w roku obrotowym (dalej: „Rozliczenie IX”);
    • wyników sprzedaży netto Spółki (wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską) (dalej: „Rozliczenie X”);
    • koszt produkcji (dalej: „Rozliczenie XI”).

Kwoty Rozliczeń Pieniężnych dla Dyrektora Operacyjnego będą obliczane w oparciu o poniżej opisane zasady:

    1. Kwota Rozliczenia IX w przypadku łącznego EBITDA Spółki i ZZZ (uwzględniającego kwotę uzgodnionych odliczeń oraz wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską):
      • na poziomie poniżej 91% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 91 do 115% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie powyżej 115% kwoty 192 941 tys. PLN wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN.
    2. Kwota Rozliczenia X w przypadku wyników sprzedaży netto Spółki i ZZZ (wliczając eksport do strefy wolnocłowej oraz eksport do sieci sklepów L. poza Polską):
      • na poziomie sprzedaży netto poniżej 91% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie sprzedaży netto od 91% do 115% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie sprzedaży netto powyżej 115% zakładanej kwoty 962 513 tys. PLN wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
    3. Kwota Rozliczenia XI w przypadku kosztu produkcji:
      • na poziomie powyżej 11,19 USD/9L wyniesie 0 PLN;
      • na poziomie od 11,19 USD/9L do 8,73 USD/9L wyniesie proporcjonalnie od 10% do 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN;
      • na poziomie poniżej 8,73 USD/9L wyniesie 200% ustalonej w Umowie kwoty w PLN.


W związku z tym, że Prawa będą zależne od wartości określonych Wskaźników oraz Prawa te będą warunkowe, brak jest jakichkolwiek gwarancji, co do otrzymania przez Dyrektorów kwot Rozliczeń Pieniężnych.

Prawa do otrzymania Rozliczeń Pieniężnych zostaną przyznane Dyrektorom odpłatnie (cena nabycia Praw przez Dyrektorów wynosi 1 zł) i będą one niezbywalne aż do momentu, w którym ich realizacja stanie się możliwa zgodnie z Umową (tj. Prawa te będą zbywalne dopiero w momencie, w którym Dyrektor będzie mógł je zrealizować).

Umowy z Dyrektorami zostaną zawarte na czas nieokreślony i będą mogły zostać rozwiązane przez każdą ze stron z zachowaniem wskazanego w Umowie okresu wypowiedzenia.

W przypadku, gdy Umowa będzie obowiązywać przez część okresu rozliczeniowego, za który przysługują Rozliczenia Pieniężne, kwoty do wypłaty ustała się proporcjonalnie do okresu obowiązywania Umowy w okresie rozliczeniowym.

W piśmie z 15 października 2015 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że według najlepszej wiedzy Spółki przyznane Dyrektorom warunkowe Prawo do otrzymania w przyszłości Rozliczenia Pieniężnego stanowi instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Dyrektorów z tytułu nabycia i realizacji Praw powstanie tylko w momencie realizacji Praw (tj. w momencie, kiedy kwoty Rozliczeń Pieniężnych staną się należne) i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 updof i czy w związku z tym na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów updof?

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Dyrektorów z tytułu nabycia i realizacji Praw powstanie tylko w momencie realizacji Praw (tj. w momencie, gdy kwoty Rozliczeń Pieniężnych staną się należne i będzie on stanowić przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 updof. W związku z tym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, jednak zobowiązana Ona będzie do sporządzenia i przesłania do urzędów skarbowych i Dyrektorów imiennych informacji o wysokości osiągniętego dochodu z kapitałów pieniężnych (informacji PIT-8C), zgodnie z art. 39 ust. 3 updof.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opinii Wnioskodawcy, przychód po stronie Dyrektorów nie powstanie zatem w momencie nabycia przez nich Praw, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze środków pieniężnych. Ponadto, Dyrektorzy ponoszą odpłatność za nabycie Praw w wysokości 1 zł.

Nabycie Praw przez Dyrektorów stanowi jedynie uzyskanie uprawnienia do otrzymania wypłat w formie Rozliczeń Pieniężnych w przyszłości, po spełnieniu warunków określonych w Umowach. Ponadto, Dyrektorzy nie mogą rozporządzać nabytymi Prawami aż do momentu ich realizacji. „Przysporzenie”, które otrzymują Dyrektorzy w chwili nabycia Praw jest więc jedynie potencjalne i realizować się będzie (jeśli spełnione zostaną określone w Umowach warunki) dopiero w przyszłości.

W rezultacie, po stronie Dyrektorów nie powstanie przychód w chwili nabycia przez nich Praw, a tym samym Spółka nie będzie miała w tym momencie obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych, o których mowa w przepisach updof.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska, Spółka przywołała interpretację indywidualną z 31 października 2014 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w odniesieniu do – zdaniem Wnioskodawcy – analogicznych umów z Dyrektorami.

Ponadto, Spółka przywołała szereg interpretacji indywidualnych wydanych na gruncie podobnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych).

Mając na względzie powyższe oraz biorąc pod uwagę, że po stronie Dyrektorów nie powstanie przychód w chwili nabycia przez nich Praw, Spółka nie będzie miała w tym momencie obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych, o których mowa w przepisach updof.

Dopiero w momencie realizacji Praw możliwe będzie określenie konkretnej wielkości przysporzenia.

Jednocześnie, przychód uzyskany z tytułu realizacji Praw powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów updof.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 updof, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów. Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. „przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających”.

Definicja pochodnych instrumentów finansowych została zawarta w art. 5a pkt 13 updof. Zgodnie z nią pochodnymi instrumentami finansowymi są „instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384, z późn. zm.; dalej: „uoif”) z wykluczeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego”.

Zgodnie z art. 3 pkt 28a uoif przez pochodne instrumenty finansowe należy rozumieć „opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników” (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.”

Według art. 2 ust. 1 pkt 2c) uoif, instrumentami finansowymi są m.in. „niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentowej, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.”

Natomiast według art. 2 ust. 1 pkt 2i) uoif, instrumentami finansowymi są m.in. „niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.”

Należy również wspomnieć, że zgodnie z art. 2 ust. 2 uoif, przez wykazywanie właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych rozumie się spełnianie warunków określonych w art. 38 Rozporządzenia 1287/2006, tj. spełnienie choć jednego z następujących warunków:

  1. kontrakt ten jest rozliczany w gotówce lub może być rozliczany w gotówce na wniosek jednej lub kilku stron, inaczej niż w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań lub innego zdarzenia prowadzącego do rozwiązania kontraktu;
  2. kontrakt ten jest przedmiotem obrotu na rynku regulowanym lub MTF-ie;
  3. w stosunku do tego kontraktu spełnione są warunki określone w ust. 1 Rozporządzenia 1287/2006.

Z powyższego wynika zatem, że instrumentem bazowym dla pochodnych instrumentów finansowych mogą być również w szczególności wskaźniki finansowe (art. 2 ust. 1 pkt 2c uoif). Przyjmuje się powszechnie, że wskaźniki finansowe to wskaźniki ilustrujące ekonomiczną sytuację przedsiębiorstwa.

Równocześnie przywołane powyżej przepisy dopuszczają uznanie za instrument bazowy inne wskaźniki (art. 2 ust. i pkt 2i uoif), więc – zdaniem Wnioskodawcy – również wskaźniki rynkowe, jakim jest udział w rynku. Niektóre Rozliczenia Pieniężne otrzymywane przez Dyrektorów w ramach zawartej Umowy będą właśnie zależeć od wielkości udziału w rynku osiągniętego przez Spółkę.

Należy podkreślić, że pojawiające się w uoif pojęcia: „prawo”, „umowa” i „instrument finansowy” to określenia mające w zasadzie to samo znaczenie. W praktyce instrumenty finansowe mogą w sensie cywilnoprawnym stanowić wiązkę umów lub złożone konstrukcje umowne składające się z powiązanych ze sobą funkcjonalnie relacji kontraktowych. Powyższe oznacza, że umowy cywilnoprawne, w tym Umowy zawarte z Dyrektorami, mogą być, po spełnieniu warunków określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 uoif, kwalifikowane jako instrumenty finansowe.

Wysokość wskaźników finansowych, od których zależeć będą Rozliczenia Pieniężne, będzie ustalana na podstawie danych zawartych w jednostkowym pakiecie przygotowanym dla celów sprawozdawczości Grupy C. w oparciu o amerykańskie standardy rachunkowości US GAAP skorygowane o wartość uzgodnionych odliczeń, a także analogicznych dokumentów sprawozdawczych funkcjonujących w RC. Natomiast dane służące określeniu wysokości wskaźników rynkowych (tj. udział w rynku) determinujących wysokość niektórych spośród opisanych powyżej Rozliczeń Pieniężnych, czerpane będą z raportów niezależnego podmiotu specjalizującego się w badaniach rynku.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Prawa Dyrektorów do otrzymania Rozliczeń Pieniężnych, których wysokość zależy od wskaźników finansowych lub rynkowych mogą być uznane zarówno za:

  1. instrumenty pochodne w rozumieniu art. 3 pkt 28a uoif, ze względu na to, że Prawa do otrzymania Rozliczeń Pieniężnych są prawami majątkowymi, których cena (tj. wartość Rozliczeń Pieniężnych) zależy bezpośrednio od Wskaźników Spółki, spółek z grupy RC lub wskaźników rynkowych; jak również
  2. instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2c) oraz i) uoif, gdyż Prawa do otrzymania Rozliczeń Pieniężnych są (jak wskazano powyżej w punkcie a) instrumentami pochodnymi, których instrumentami bazowymi będą [definiowane powyżej] wskaźniki finansowe Spółki, spółek z grupy RC lub inne wskaźniki (tj. wskaźniki rynkowe) i są one wykonywane przez rozliczenie pieniężne.

Z Umów, które Spółka planuje podpisać z Dyrektorami wynika, że będą oni uprawnieni z tytułu posiadanych Praw do uzyskania świadczeń, zaś Spółka będzie zobowiązana do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach. Jest to charakterystyczne dla (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych. Zgodnie z uoif, realizacja pochodnego instrumentu finansowego może nastąpić poprzez rozliczenie pieniężne. W takiej formie (tj. poprzez zapłatę Rozliczeń Pieniężnych) będą właśnie realizowane Prawa nabyte przez Dyrektorów. W rezultacie, zgodnie z uoif, Prawo do żądania przez Dyrektorów wypłat Rozliczeń Pieniężnych po spełnieniu określonych warunków, należy uznać za instrument finansowy, którego cena (kwota Rozliczenia Pieniężnego) zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości wskaźnika finansowego lub innego wskaźnika (np. rynkowego). W związku z tym spełnia ono definicję pochodnego instrumentu finansowego z art. 5a pkt 13 updof.

Jak wynika z powyższego, realizacja Praw dokonana przez Dyrektorów stanowi realizację instrumentów finansowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, będąc przychodem z kapitałów pieniężnych.

Na poparcie powyższego twierdzenia, Spółka przywołała szereg interpretacji indywidualnych wydanych przez organy upoważnione.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 updof, od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 updof, uzyskane w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających podatnik obowiązany jest wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 updof po zakończeniu roku podatkowego, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał przychód podatkowy.

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, kwoty Rozliczeń Pieniężnych wynikające z realizacji Praw przez Dyrektorów (w oparciu o wskaźniki finansowe Spółki spółek z grupy RC lub wskaźniki rynkowe) stanowić będą przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 updof. Zatem, również w chwili realizacji Praw i dokonania na rzecz Dyrektorów wypłat Rozliczeń Pieniężnych, Spółka nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Niemniej, zgodnie z art. 39 ust. 3 updof, Spółka będzie zobligowana do sporządzenia dla Dyrektorów imiennych informacji o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych (informacji PIT-8C) w terminie do końca lutego następnego roku, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4 i przesłania ich do Dyrektorów i właściwych urzędów skarbowych.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że ewentualny przychód po stronie Dyrektorów powstanie dopiero w momencie realizacji Praw (tj. w momencie, gdy kwoty Rozliczeń Pieniężnych staną się należne), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 updof, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 updof. W rezultacie, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu updof, natomiast będzie na niej ciążył obowiązek wystawienia informacji o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych (PIT8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że przychodem podatkowym będzie również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć z kluczowymi pracownikami Spółki, tj. Dyrektorami odrębne od umów o pracę Umowy pochodnego instrumentu finansowego. Na podstawie Umów Dyrektorom przysługiwać będzie warunkowe Prawo do otrzymania od Spółki w przyszłości kwoty Rozliczenia Pieniężnego, którego wysokość uzależniona będzie od wskaźników finansowych Spółki, ZZZ lub spółek wchodzących w skład grupy RC. Prawa do otrzymania Rozliczeń Pieniężnych zostaną przyznane Dyrektorom odpłatnie (cena nabycia Praw przez Dyrektorów wynosi 1 zł) i będą one niezbywalne aż do momentu, w którym ich realizacja stanie się możliwa zgodnie z Umową (tj. Prawa te będą zbywalne dopiero w momencie, w którym Dyrektor będzie mógł je zrealizować). Realizacja warunkowego prawa do otrzymania przez Dyrektorów Rozliczenia Pieniężnego dokonywać się będzie poprzez wypłatę przez Spółkę kwoty Rozliczenia Pieniężnego będzie uzależniona od stopnia realizacji Wskaźników. Przyznane Dyrektorom warunkowe Prawo do otrzymania w przyszłości Rozliczenia Pieniężnego stanowi instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, że samo przyznanie Dyrektorom (nabycie Prawa) nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Otrzymanie wskazanego w treści wniosku Prawa nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby otrzymującej instrumenty finansowe. Wnioskodawca wskazał bowiem, że przyznane Dyrektorom Prawa nie są zbywalne. Ponadto, ww. Prawo, będzie prawem warunkowym, gdyż jego realizacja nie będzie pewna (tj. Dyrektorzy nie będą mieć gwarancji otrzymania Rozliczenia Pieniężnego w sytuacji, gdy nie zostaną osiągnięte Wskaźniki określone w Umowach. W konsekwencji, skoro w momencie przyznania Prawa nie dochodzi do rozpoznania przychodu po stronie Dyrektorów to tym samym na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do skutków podatkowych związanych z realizacją praw wynikających z otrzymanych Praw stanowiących pochodne instrumenty finansowe wyjaśnić należy, że w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy, za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

Z kolei, w myśl art. 5a pkt 13 ww. ustawy podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych – oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.), instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o instrumentach pochodnych – rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego, wskaźnika rentowności, wskaźnika finansowego, itp.

Stosownie do powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych należy stwierdzić, że w związku z realizacją Praw stanowiących pochodne instrumenty finansowe Dyrektorzy osiągną przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a – osiągnięta w roku podatkowym.

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c (art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jednocześnie, tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa powyżej.

Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Dyrektorów z tytułu realizacji Praw stanowiących instrumenty finansowe, należy kwalifikować – zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jako przychód z kapitałów pieniężnych. Przychód z ww. tytułu, podlegający opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w  art. 30b ust. 1 ww. ustawy, powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, zgodnie z art. 17 ust. 1b cyt. ustawy.


W takim zatem przypadku, gdy rozliczenie uzyskanych przez podatnika dochodów następuje w drodze samoopodatkowania – co ma miejsce w rozpatrywanej sprawie, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają na żaden podmiot obowiązku naliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy bądź zryczałtowanego podatku dochodowego. Nie wystąpi zatem instytucja płatnika. W związku z tym faktem, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika.

Reasumując, stwierdzić należy, że ewentualne przysporzenie majątkowe w postaci środków otrzymanych w wyniku Rozliczenia Pieniężnego stanowić będzie dla Dyrektorów przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, tj. przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej – zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w związku z wypłatą na rzecz Dyrektorów Rozliczenia Pieniężnego na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy będą ciążyły jedynie obowiązki wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia i wysłania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj