Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-191/15-5/PS
z 30 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2015 r. (data wpływu 4 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z wypłatą dywidendyjest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z wypłatą dywidendy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą prawną - jedynym akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”) z siedzibą na terytorium Polski oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”). Spółka planuje połączyć się z SKA w trybie art. 492 § 1 pkt 2 KSH, możliwe, iż w momencie połączenia Spółka połączy się z powstałą w wyniku przekształcenia SKA - Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sp. z o. o.”).

Rok obrotowy SKA nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 listopada 2013 r. do 30 września 2015 r. W związku z takim ukształtowaniem roku obrotowego, SKA aktualnie nie jest podatnikiem CIT (stanie się nim w dniu 1 października 2015 r. stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o CIT w brzmieniu nadanym przez ustawę nowelizującą). Podatnikami CIT są natomiast wspólnicy SKA, tj. akcjonariusz (Spółka) oraz komplementariusz.

Za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT (tj. okres od rozpoczęcia działalności przez SKA, tj. 1 listopada 2013 r. do 30 września 2015 r.) sporządzone zostanie sprawozdanie finansowe SKA (podlegające badaniu przez biegłego rewidenta). Na dzień sporządzania niniejszego wniosku, nie jest wiadome jakim wynikiem finansowym zakończy się ten okres (czy SKA w sprawozdaniu finansowym za ten okres wykaże zysk czy stratę).

Zgodnie z przewidywaniami SKA za okres następujący po dniu, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT (czyli za okres od 1 października 2015 r. do 30 września 2016 r.) wykaże zysk w sprawozdaniu finansowym. Do momentu połączenia ze Spółką, SKA może wypracować dalsze zyski z prowadzonej działalności gospodarczej (tj. zyski wypracowane od dnia 1 października 2015 r. do dnia połączenia ze Spółką, wykazane w sprawozdaniu finansowym sporządzonym za ten okres.

W przyszłości Spółka może dokonać wypłaty dywidendy na rzecz swoich akcjonariuszy, również po połączeniu z SKA.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku, gdy za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT, SKA wykaże stratę, to do dywidend, wypłacanych przez Spółkę po przejęciu SKA, nie znajdzie zastosowania art. 7 w zw. z art. 8 ustawy nowelizującej?
  2. Czy w przypadku, gdy za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT, SKA wypracuje zysk, to do dywidend, wypłacanych przez Spółkę po przejęciu SKA, zastosowanie znajdzie art. 7 w zw. z art. 8 ustawy nowelizującej?
  3. Czy w przypadku gdy SKA wypracuje zysk po 1 października 2015 r. (tj. od dnia, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT), to do zysku SKA, wypracowanego po 1 października 2015 r. i wypłacanego przez Spółkę swoim akcjonariuszom w ramach dywidendy, zastosowanie znajdzie ustawa o CIT w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą, w tym w szczególności do wypłaty zysku wypracowanego przez SKA po 1 października 2015 r. znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mówi art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zakładając, że spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 4 - 4c ustawy o CIT?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania drugiego. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i trzeciego będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT SKA wypracuje zysk, to do zysku SKA wypracowanego przed 1 października 2015 r. wykazanego w sprawozdaniu finansowym i wypłacanego przez Spółkę swoim akcjonariuszom w ramach dywidend po przejęciu SKA znajdzie zastosowanie art. 7 w zw. z art. 8 ustawy nowelizującej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”) i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.; dalej „ustawa o PIT”), w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie niniejszej ustawy i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania ust. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 cytowanej ustawy, przepisy art. 7 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej. Jak stanowi art. 8 ustawy nowelizującej, przez następcę prawnego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 i art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, rozumie się również dalszych następców prawnych, podmiot przekształcony oraz dalsze podmioty przekształcone.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przypadku przekształcenia SKA w Sp. z o. o. ta ostatnia będzie jej następcą prawnym w rozumieniu art. 8 ustawy nowelizującej, natomiast w przypadku połączenia Spółki z SKA lub z powstałą w wyniku przekształcenia SKA - Sp. z o.o., Spółka będzie dalszym następcą prawnym w rozumieniu art. 8 ustawy nowelizującej, związku z czym chociażby teoretycznie znajdą do niej zastosowanie przepisy przywołanej ustawy.

Jak wskazano powyżej, zysk o którym mowa w ustawie nowelizującej trzeba interpretować jako dodatni wynik finansowy (zysk) wynikający ze sprawozdania finansowego. Zatem w przypadku, gdy SKA za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT (tj. okres od rozpoczęcia działalności przez SKA, tj. 1 listopada 2013 r. do 30 września 2015 r.) wypracuje zysk (zgodnie ze sprawozdaniem finansowym, podlegającym badaniu przez biegłego rewidenta), to zastosowanie znajdzie art. 7 w zw. z art. 8 ustawy nowelizującej, w szczególności Spółka powinna przyjąć, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przez SKA przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W rezultacie, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania wyłącznie do części dywidendy wypłacanej przez Spółkę, stanowiącej równowartość zysku wykazanego przez SKA w sprawozdaniu finansowym podlegającym badaniu przez biegłego rewidenta za okres poprzedzający dzień, w którym SKA stanie się podatnikiem CIT (tj. okres od rozpoczęcia działalności przez SKA tj. 1 listopada 2013 r. do 30 września 2015 r.). Dywidenda wypłacana przez Spółkę w pozostałej części (tj. ponad równowartość zysku wykazanego przez SKA w sprawozdaniu finansowym podlegającym badaniu przez biegłego rewidenta) będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zakładając, że spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 4 - 4c ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj