Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-713/15-2/JBB
z 21 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz.643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2015r. (data wpływu 24 sierpnia 2015r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie potwierdzenia, że Spółka wypłacając wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziałów, nie będzie zobowiązana do poboru podatku dochodowego od osób prawnych od wartości kwoty wypłacanej udziałowcowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2015r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka wypłacając wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziałów, będzie zobowiązana do poboru podatku dochodowego od osób prawnych od wartości kwoty wypłacanej udziałowcowi.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega (i na moment opisanego zdarzenia będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce. Spółka prowadzi i będzie prowadziła działalność w zakresie m.in. działalności holdingowej. Spółka należy w 100% do U. sp. z o.o. (dalej: „Udziałowiec”).

Umowa Spółki będzie zawierała klauzulę umorzenia automatycznego udziałów zdefiniowanego w art. 199 § 4 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (j.t. Dz. U. z 2013r., poz. 1030, ze zm., dalej: „KSH”) wraz z określeniem, że umorzenie to zostanie dokonane za wynagrodzeniem (w formie pieniężnej).

Automatyczne umorzenie udziałów w Spółce, po ziszczeniu się warunku przewidzianego w umowie Spółki, będzie wiązało się z podjęciem przez zarząd uchwały rozpoczynającej procedurę umorzenia. Wnioskodawca zaznacza, że planowane umorzenie automatyczne, nie będzie wiązało się z nabyciem przez Spółkę własnych udziałów od Udziałowca Spółki celem ich umorzenia, jak ma to miejsce w przypadku umorzenia dobrowolnego.

Udziałowiec Wnioskodawcy, którego udziały w Spółce zostaną umorzone w ramach planowanego umorzenia automatycznego jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega (i na moment opisanego zdarzenia będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Udziałowiec będzie posiadał (zarówno na moment dokonywanego automatycznego umorzenia jak i po jego zaistnieniu) co najmniej 10% udziałów w Spółce, z zamiarem nieprzerwanego posiadania tych udziałów przez okres co najmniej dwóch lat.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy otrzymanie wynagrodzenia przez Udziałowca od Wnioskodawcy tytułem automatycznego umorzenia udziałów, dokonanego zgodnie z art. 199 § 4 KSH, tj. po spełnieniu się warunku określonego w umowie spółki Wnioskodawcy, będzie stanowiło dla Udziałowca Wnioskodawcy dochód z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 - 4b, 4d i czy w związku z tym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłaty podatku CIT zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie wynagrodzenia przez Udziałowca od Wnioskodawcy tytułem automatycznego umorzenia udziałów, dokonanego zgodnie z art. 199 § 4 KSH, tj. po spełnieniu się warunku określonego w umowie spółki Wnioskodawcy, będzie stanowiło dla Udziałowca Wnioskodawcy dochód z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 - 4b, 4d i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłaty podatku CIT zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 199 § 1 i § 2 KSH udział może być umorzony za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziału przez spółkę (umorzenie dobrowolne) albo bez zgody wspólnika (umorzenie przymusowe).


Umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników, a przesłanki i tryb umorzenia przymusowego określa umowa spółki. Jak wynika z art. 199 § 4 KSH, umowa spółki może jednak stanowić, że udział ulega umorzeniu w razie ziszczenia się określonego zdarzenia bez powzięcia uchwały zgromadzenia wspólników, tzw. umorzenie automatyczne. Zgodnie z powołanym powyżej artykułem KSH, do tego typu umorzenia stosuje się przepisy o umorzeniu przymusowym.

Zgodnie z zamieszczonym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, umowa spółki Wnioskodawcy, będzie zawierała klauzulę, zgodnie z którą część udziałów Wnioskodawcy należących do Udziałowca zostanie umorzona w drodze umorzenia automatycznego. Ziszczenie określonego w umowie spółki Wnioskodawcy zdarzenia, spowoduje natychmiastowe rozpoczęcie procedury automatycznego umorzenia części udziałów, o której mowa w art. 199 § 4 KSH. Zgodnie z art. 199 § 5 KSH, do rozpoczęcia tej procedury nie będzie konieczne podjęcie uchwały przez zgromadzenie wspólników, lecz przez zarząd Wnioskodawcy. W dalszej części procedura samego umorzenia udziałów będzie przebiegała analogicznie jak ma to miejsce w przypadku umorzenia przymusowego. Wnioskodawca podkreśla, że na żadnym etapie procedury umorzenia automatycznego nie dojdzie do zbycia tych udziałów przez Udziałowca na rzecz Wnioskodawcy w celu ich umorzenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).


W świetle brzmienia powyżej powołanego przepisu oraz usunięcia z dniem 1 stycznia 2011r. art. 10 ust. 1 pkt 2, odnoszącego się do dochodów ze zbycia udziałów w celu ich umorzenia (czyli do dochodów z dobrowolnego umorzenia udziałów) w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT odnosi się do dochodów osiąganych z umorzenia udziałów zarówno w procedurze przymusowego umorzenia udziałów, jak i w procedurze umorzenia automatycznego.

Co należy podkreślić, na mocy art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest więc dochód faktycznie uzyskany z tego udziału. Powołane przepisy obejmują przychody (dochody), jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Istotne jest zatem źródło, jakim jest fakt bycia udziałowcem (akcjonariuszem).

Wnioskodawca zaznacza, że w procedurze umorzenia automatycznego nie dochodzi najpierw do zbycia udziałów, a dopiero później do ich umorzenia - sama procedura, oprócz podjęcia przez zarząd pierwszej uchwały inicjującej cały proces, przebiega dokładnie tak samo jak umorzenie przymusowe. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, wypłaty wynagrodzenia w przypadku umorzenia automatycznego jak i przymusowego powinny być traktowane na gruncie ustawy o CIT w ten sam sposób, tj. jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, dochody z umorzenia automatycznego należą do kategorii dochodów z udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o CIT, a konkretnie w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.


Jak zostało wskazane powyżej, wynagrodzenie uzyskane przez Udziałowca z tytułu automatycznego umorzenia udziałów będzie stanowiło dla niego dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W związku z tym, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z art. 22 ustawy o CIT 19% stawką podatku dochodowego. Jednakże przy spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 4 ww. ustawy, przewidziane jest zwolnienie z opodatkowania CIT dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.


I tak, w myśl art. 22 ust. 4, 4a i 4d ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd w Polsce;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym państwie członkowskim UE lub w innym należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka uzyskująca omawiane dochody (przychody) nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  4. spółka uzyskująca takie dochody (przychody) posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej te należności przez okres minimum dwóch lat;
  5. posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności.

Dodatkowo, jak wynika z art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania przez spółkę uzyskującą dochód (przychód) z udziałów w kapitale spółki wypłacającej w wysokości co najmniej 10% upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Jednak w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów w wymaganej wysokości co najmniej 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka uzyskująca dochody (przychody) zobowiązana będzie do zapłaty od tych dochodów (przychodów) podatku w wysokości 19% wraz z odsetkami za zwłokę.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie warunki zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego tytułem umorzenia automatycznego udziałów w Spółce, wskazane w art. 22 ust. 4, 4a, 4b i 4d ustawy o CIT będą spełnione zarówno przez Udziałowca, jak i przez Wnioskodawcę, tj., w szczególności:

  • Wnioskodawca, będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie wypłacać Udziałowy wynagrodzenie z tytułu umorzenia automatycznego udziałów, jest (i na moment wypłaty wynagrodzenia Udziałowca będzie) podatnikiem podatku dochodowego CIT w Polsce oraz posiada (i na moment wypłaty wynagrodzenia Udziałowcy) będzie posiadać siedzibę lub zarząd w Polsce;
  • dochód Udziałowca podlega (i na moment wypłaty wynagrodzenia przez Wnioskodawcę będzie podlegać) w całości opodatkowaniu w Polsce bez względu na miejsce jego osiągania;
  • Udziałowiec nie korzysta (i na moment wypłaty wynagrodzenia przez Wnioskodawcę nie będzie korzystać) ze zwolnienia z opodatkowania CIT od całości swoich dochodów;
  • w momencie dokonania automatycznego umorzenia udziałów Wnioskodawcy, Udziałowiec będzie posiadał nie mniej niż 10% udziałów we Wnioskodawcy,
  • po dokonaniu umorzenia automatycznego Udziałowiec Spółki będzie nadal posiadał nie mniej niż 10% udziałów Wnioskodawcy (w odpowiednio pomniejszonym, wskutek umorzenia automatycznego, kapitale zakładowym Spółki) z zamiarem utrzymania tych udziałów we Wnioskodawcy przez okres dłuższy niż dwa lata.


Dlatego też, mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, w zdarzeniu przyszłym objętym niniejszym wnioskiem:

  • dochód uzyskany przez Udziałowca z tytułu automatycznego umorzenia udziałów przewidzianego w art. 199 § 4 KSH, tj. po zaistnieniu zdarzenia określonego w umowie spółki Wnioskodawcy, będzie podlegał opodatkowaniu jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych na zasadach przewidzianych w art. 22 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy o CIT;
  • spełnione będą wszystkie przywołane powyżej warunki dla zwolnienia otrzymanego wynagrodzenia z tytułu umorzenia automatycznego udziałów Wnioskodawcy posiadanych przez Udziałowca przewidziane w art. 22 ust. 4,4a, 4b i 4d ustawy o CIT, i tym samym wypłata ta będzie zwolniona z CIT.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a - 1e.

Biorąc pod uwagę, że dochód otrzymany przez Udziałowca z tytułu automatycznego umorzenia udziałów będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w myśl art. 22 ust. 4, 4a, 4b i 4d ustawy o CIT, należy stwierdzić, iż w związku z wypłatą dla Udziałowca wynagrodzenia z tytułu umorzenia udziałów, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT tj. w zakresie poboru i wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca zaznacza, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych Ministra Finansów, w szczególności w pismach: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 stycznia 2015 roku (sygn. IPPB3/423-1098/14-2/MC), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 sierpnia 2013 roku (sygn. IPPB3/423-335/13-2/MS1), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 roku (sygn. IPPB5/423-297/13-2/AJ), Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 kwietnia 2013 roku (sygn. IPTPB3/423-329/11-4/KJ), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2012 roku (sygn. ILPB4/423-516/11-5/DS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy uznać za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późń. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj