Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-111/12/MN
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-111/12/MN
Data
2012.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obrót
świadczenie usług


Istota interpretacji
w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi za które opłata parkingowa będzie dokonywana przez klientów przy użyciu automatycznych urządzeń parkingowych tj. przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej – karta bankowa), a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r. i jednocześnie z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego dotyczących ww. czynności, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 40 załącznika do ww. rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2012r. (data wpływu 2 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2011r. nie rozpoczął świadczenia czynności objętych wnioskiem, a tym samym, nie rozpoczął ewidencjonowania ww. czynności przy użyciu kasy rejestrującej. Wnioskodawca wciąż nie wykonuje czynności objętych wnioskiem dopóki nie pozna prawa w tej sprawie w drodze decyzji ww. podatkowego organu interpretacyjnego. Jako przedsiębiorca, na podstawie rachunku ekonomicznego, którego podatki są ważnym elementem, uzależnia podjęcie ww. czynności od otrzymania treści wnioskowanej decyzji zgodnej z wnioskiem.

Wnioskowane czynności tj. usługi parkingowe za które opłata parkingowa będzie dokonywana przez klientów przy użyciu automatycznych urządzeń parkingowych, będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Charakter planowanej usługi. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy zastosowaniu automatycznych urządzeń parkingowych w systemie bezobsługowym (bez udziału personelu Wnioskodawcy). Sprzęt do pobierania opłat parkingowych składać się będzie z urządzeń wjazdu wydających klientom stosowne bilety (terminali wjazdowych) połączonych z rogatkami (szlabanami wjazdu), pozbawionych fizycznego dostępu jakichkolwiek pracowników oraz z urządzeń wyjazdu pobierających opłaty (pieniądze gotówkowe w bilonach oraz w banknotach oraz pieniądze w formie bezgotówkowej -karty bankowe) przy wyjeździe od klientów (terminali wyjazdowych) połączonych z rogatkami (szlabanami wyjazdu), również pozbawionych fizycznego dostępu jakichkolwiek pracowników.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących każdą pojedynczą transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata dokonana bezpośrednio przez klienta. Sprzęt będzie sterowany automatycznie przez centralne oprogramowanie system ParkID (zdalny serwer połączony z terminalami wjazdu i terminalami wyjazdu), które będzie generować wymagane raporty. Działanie ww. systemu nadzorować będzie jednostka centralna, stacja bazowa (zdalny serwer), w niej będą zapisane wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryfy, obroty, ilość klientów, ilość biletów, koordynować działania ww. urządzeń peryferyjnych, wydawanie kart parkingowych (biletów) a także wjazdy „awaryjne” (np. karetek pogotowia, straży pożarnej, policji) itp. Ww. centralne oprogramowanie daje możliwość sporządzania wszelkich raportów (kasowych, fiskalnych) jak i wszelkich statystyk w zależności od potrzeb użytkownika systemu oraz potrzeb organów podatkowych. System zabezpieczony będzie przed możliwością jakiejkolwiek ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu.

Brak udziału pracowników w czynności wnioskowanej. Całość dokonanej usługi parkingowej dla klientów nie będących osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą będzie w pełni zautomatyzowana bez konieczności pracy personelu oraz bez możliwości jakiejkolwiek ingerencji w dane systemu przez pracownika obsługi parkingu. Żaden pracownik obsługi nie będzie zajmować się obsługą obrotu pieniężnego (kasową) tj. pobieraniem gotówki od klientów, lecz ww. centralny system zarządzania usługą parkingową. Obsługa kasy będzie w pełni zautomatyzowana. Pracownicy Wnioskodawcy będą całkowicie wyłączeni od ingerencji w system zarządzania usługą parkingową. Pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli żadnej ingerencji w centralny system, który sam będzie naliczał klientowi opłatę parkingową. Pojęcie kasa automatyczna oznacza, że klient przed opuszczeniem parkingu (przed wyjazdem) udaje się ze swoim biletem parkingowym do kasy automatycznej i bez udziału pracownika Wnioskodawcy po wprowadzeniu biletu do automatu odczytuje kwotę do zapłaty a następnie wrzuca pieniądze do automatu i odbiera swój bilet parkingowy. Wnioskodawca, w celu wykonywania ww. usługi automatycznej chce nabyć centralny system parkingowy z kasami automatycznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawca będzie zwolniony z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego od towarów i usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeżeli pobierać będzie opłaty za usługi parkingowe przy zastosowaniu automatycznych urządzeń parkingowych wjazdu i wyjazdu, bez udziału personelu Wnioskodawcy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca, jeżeli będzie wykonywał usługę opisaną we wniosku (zdarzenie przyszłe), będzie korzystał ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należn Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ww. ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia na podstawie ww. rozporządzenia.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. począwszy od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów. Właśnie ze względu na ww. rodzaj działalności Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia.

Otóż stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła

- przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca właśnie zamierza dokonywać takiej sprzedaży.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonywać będzie sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu automatycznego systemu parkingowego, składającego się z urządzeń wjazdu (wydających stosowne bilety) i wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas automatycznych dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Całość dokonywanej obsługi będzie w pełni zautomatyzowana. Działanie systemu nadzorować będzie jednostka centralna, w której generowane będą wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych pojazdów, wjazdów „awaryjnych” (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawanych kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. System zabezpieczony będzie przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Stronę usługi (dokonywanie opłat parkingowych z użyciem kasy automatycznej) korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012r. na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 40 załącznika do tego rozporządzenia.

Jednocześnie nadmienić należy, iż powołane przez Stronę rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zostało zastąpione przez kolejno obowiązujące:

  • od dnia 1 lipca 2008r. rozporządzenie z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720);
  • od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510);
  • od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797);
  • od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zaznaczyć jednak należy, iż w okresach tych, w zakresie objętym przedmiotem wniosku Strony obowiązywały identyczne uregulowania prawne jak w obecnie obowiązującym stanie prawnym.

W ściśle identycznym stanie faktycznym wydane zostało pismo z dnia 7 lutego 2011r. Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP2/443-16/11-4/KOM) – potwierdzające zwolnienie wnioskodawcy z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.(źródło: www.mofnet.gov.pl).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej przepisem wysokości obrotów.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania: do dnia 31 grudnia 2012r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia,

Jednocześnie w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwane przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W objaśnieniach do ww. załącznika zawarto zastrzeżenie, że powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • usługa świadczona jest przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi parkingowe za które opłata parkingowa będzie dokonywana przez klientów przy użyciu automatycznych urządzeń parkingowych. Usługi będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2011r. nie rozpoczął świadczenia czynności objętych wnioskiem, a tym samym, nie rozpoczął ewidencjonowania ww. czynności przy użyciu kasy rejestrującej. Wnioskodawca wciąż nie wykonuje czynności objętych wnioskiem.

Pojęcie kasa automatyczna oznacza, że klient przed opuszczeniem parkingu (przed wyjazdem) udaje się ze swoim biletem parkingowym do kasy automatycznej i bez udziału pracownika Wnioskodawcy po wprowadzeniu biletu do automatu odczytuje kwotę do zapłaty a następnie wrzuca pieniądze do automatu i odbiera swój bilet parkingowy.

Pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli żadnej ingerencji w centralny system, który sam będzie naliczał klientowi opłatę parkingową.

Ww. centralne oprogramowanie daje możliwość sporządzania wszelkich raportów (kasowych, fiskalnych) jak i wszelkich statystyk w zależności od potrzeb użytkownika systemu oraz potrzeb organów podatkowych. System zabezpieczony będzie przed możliwością jakiejkolwiek ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących każdą pojedynczą transakcję jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata dokonana bezpośrednio przez klienta.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego stwierdza się, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi za które opłata parkingowa będzie dokonywana przez klientów przy użyciu automatycznych urządzeń parkingowych tj. przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej – karta bankowa), a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r. i jednocześnie z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego dotyczących ww. czynności, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 40 załącznika do ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj