Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1168/15-2/MP
z 22 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2015 r. (data wpływu 17 września 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł ze swoim Zleceniodawcą Fundacją „P.” prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na zarządzaniu programem marketingowym wybranych hoteli na terenie całej Polski, którego celem jest identyfikacja z wysokim standardem, najwyższą jakością świadczonych usług oraz polską i regionalną tożsamością (dalej zwaną również „Klientem” oraz „Fundacją”) umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi akcji promocyjnej. Fundacja świadczy szeroko rozumiane usługi promocyjno-reklamowe na rzecz podmiotów gospodarczych świadczących usługi hotelarskie należących do Grupy Hoteli P. (zwane dalej: „Hotelami”). Jedną z form współpracy Fundacji oraz Hoteli jest prowadzenie Programu lojalnościowego P., którym Fundacja zarządza, rozwija, nadzoruje i rozlicza. Program P. ma na celu pozyskiwanie lojalnych gości dla Hoteli.

Zgodnie z umową zawartą między Fundacją a Wnioskodawcą, Klient zleci Wnioskodawcy (zwanej dalej również „Agencją” oraz „Spółką”), organizację i obsługę akcji promocyjnej (zwanej dalej również „Promocją”), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązana będzie do:

  1. przygotowania zasad i regulaminów Promocji;
  2. zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz formularzy rejestracji Uczestników;
  3. zapewnienie merytorycznego wsparcia bieżącej obsługi Promocji, w tym w szczególności w zakresie naliczania punktów poszczególnym uczestnikom Promocji;
  4. bieżącego raportowania przebiegu Promocji.

Organizatorem Promocji będzie Agencja. Uczestnikami Promocji będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pracujące na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilno-prawnych na stanowisku recepcjonisty w Hotelach odpowiedzialne za obsługę gości w Hotelach (dalej zwane „Uczestnikami”). Uczestnicy Promocji nie są i nie będą w trakcie trwania Promocji zawierać żadnych umów (ani umowy o pracę, ani umów cywilno-prawnych) ani też świadczyć żadnych usług na rzez Fundacji oraz Agencji.

Zasady uczestnictwa w Promocji regulowane będą regulaminem. Celem głównym i podstawowym Promocji jest zaktywizowanie Uczestników pracujących na stanowisku recepcjonisty do zwiększania zainteresowania gości hotelowych, tj. osób korzystających z usług hotelowych, restauracyjnych i konferencyjnych świadczonych przez Hotele, programem lojalnościowych prowadzonym przez Klienta pod nazwą „P.” oraz zwiększanie liczby Uczestników tego Programu. Zadaniem Uczestników Promocji będzie aktywne informowanie gości hotelowych o Programie „P.”, zachęcanie do przystąpienia do Programu „P.”, wyrażanie prośby o okazanie karty członkowskiej Programu „P.” celem naliczenia punktów w tym programie. W zamian za podejmowanie działań wymienionych w zdaniu poprzedzającym Uczestnicy Promocji będą otrzymywać punkty, które następnie wymieniane będą na premie pieniężne wg przelicznika 1 pkt = 1 zł. Premie pieniężne przekazywane będę na karty przedpłacone działające w systemie VISA bądź MasterCard.

Warunkiem uczestnictwa w Promocji jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przesłanie go, nie później niż do dnia zakończenia Promocji do biura Agencji. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danego Uczestnika w Promocji. Po zarejestrowaniu Uczestnika, który spełnił warunki uczestnictwa, Agencja prześle, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu w Promocji.

Karty przedpłacone przekazywane będą na adresy wskazane do korespondencji przez Uczestników na formularzu zgłoszeniowym. W przypadku nie uzyskania przez Uczestnika liczby punktów uprawniających do uzyskania nagrody pieniężnej w kwocie minimum 20 zł (słownie: dwadzieścia złotych 00/100) zebrane punkty będą umarzane, a nagroda pieniężna nie będzie wypłacana.

Uczestnicy Programu nie będą mogli przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Fundacją dokonywane będą zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi Promocji w ten sposób, że koszt nagród pieniężnych będzie fakturowany na Klienta w cyklach miesięcznych łącznie z uzgodnionym kosztem miesięcznej obsługi Promocji składającym się z takich pozycji jak wynagrodzenie za zarządzanie Promocją, obsługa infolinii, prowizja Agencji od nagród oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Powyższe składniki zostaną ujęte na fakturze VAT w pozycjach określonych mianem „kompleksowa obsługa Promocji [tu nazwa Promocji] - usługa marketingowa [z określeniem rodzaju tej usługi]”, „kompleksowa obsługa Promocji [tu nazwa Promocji] - nagrody pieniężne”, przy czym kwota stanowiąca równowartość nagród wypłacanych (wydawanych) Uczestnikom Programu wkalkulowana jest w wynagrodzenie należne Agencji z tytułu realizacji przedmiotu umowy z Fundacją stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wypłata (wydanie) nagród uczestnikom stanowi element zobowiązania Agencji wykonywanego w ramach czynności składających się na bieżącą obsługę Promocji z zastrzeżeniem, że Agencja może wystawić Fundacji także faktury pro-forma. Agencja, jako Organizator Promocji działać będzie we własnym imieniu, w rozumieniu takim, że Zespół obsługujący Promocję składać się będzie ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana będzie obsługa Promocji będzie Wnioskodawca, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do obsługi Promocji (kurierzy, firma telekomunikacyjna za pośrednictwem której wysyłane są SMSy, bank, itp.) będzie Agencja. Wnioskodawca zobowiązany jest względem Uczestników Promocji do wypłaty nagród. Obowiązek ten ciążyć będzie na Agencji nawet gdyby nie otrzymała ona środków na ten cel od Fundacji. Promocja realizowana będzie jako przyrzeczenie publiczne Agencji, zaś zgodnie z treścią art. 919 pkt 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121.) na Agencji jako przyrzekającym nagrodę za wykonanie czynności określonych w Regulaminie Promocji, ciąży obowiązek dotrzymania przyrzeczenia. Ustawodawca w tym zakresie nie przewidział przypadku, w którym Agencja byłaby zwolniona z dotrzymania przyrzeczonej nagrody (wypłaty nagród) ani przypadku w którym obowiązek dotrzymania przyrzeczenia ciążyłby na podmiocie trzecim (Fundacji). Ciężar ekonomiczny organizacji programu obciąża Fundację, jednakże w ramach realizacji Promocji Fundacja nie wchodzi na żadnym jego etapie w bezpośrednie relacje z uczestnikiem programu. Agencja nie działa więc w charakterze pośrednika pomiędzy Fundacją a uczestnikiem Promocji, ale działając na rzecz Fundacji jednocześnie będzie działać w imieniu własnym. W relacji z Uczestnikiem to Wnioskodawca jest zatem wypłacającym nagrody, a nie pośrednikiem pomiędzy Uczestnikiem a Fundacją. Fundacja jest zobowiązującym się wobec Spółki Agencji (a nie Uczestników Promocji) do pokrycia kosztów nagród powiększonych o prowizję oraz inne koszty związane z realizacją Promocji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), z tytułu nagród pieniężnych wypłacanych Uczestnikom Promocji na Organizatorze (Agencji) ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” oraz „u.p.d.o.f.” oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. 1a tej ustawy?
  2. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), z tytułu nagród pieniężnych wypłacanych Uczestnikom Promocji na Organizatorze (Agencji) ciąży obowiązek wystawienia takim Uczestnikom Promocji, którzy z tytułu uczestnictwa w Promocji otrzymają zgodnie z zasadami opisanymi w zdarzeniu przyszłym, nagrody pieniężne, PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” oraz „u.p.d.o.f.”?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Na pytanie nr 1 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.


W świetle przedstawionego stanu faktycznego na Agencji, w związku z wypłacaniem Uczestnikom nagród pieniężnych w Promocji, nie ciąży obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej również „u.p.d.o.f.” oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. 1a tej ustawy.


Wynika to z faktu, że wartość wydawanych w Promocji nagród stanowi w ocenie Wnioskodawcy przychód z innych źródeł.


Co do zasady w myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów jest, jak wynika z art. 9 ust. 2 u.p.d.o.f., nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania.

Natomiast przychodami są zgodnie z art. 11 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy, są między innymi otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, w tym także stanowiące dochody z tzw. „innych źródeł” wymienione w art. 20 ust. 1, czyli również nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy

W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy).

Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym podatnik otrzymał nagrodę, płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8A).

Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród otrzymywanych w Promocji stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani sporządzania i wysłania deklaracji PIT-8A z tytułu nagród wydawanych Uczestnikom. Jedynie na marginesie Wnioskodawca wskazał, że obowiązek taki nie będzie ciążył również na Fundacji.


Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie nr 2 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.


W związku z wręczeniem nagrody pieniężnej Uczestnikom Promocji na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia i przekazania imiennej informacji PIT-8C dla Uczestnika, który otrzyma nagrodę pieniężną, jak i dla właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy określono katalog źródeł przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).


W myśl art. 20 ust. 1, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się m.in. inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Stosownie do art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe, w związku z wręczeniem nagrody pieniężnej Uczestnikom Promocji, będące Uczestnikami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia i przekazania imiennej informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają nagrodę pieniężną, jak i dla właściwego urzędu skarbowego. W przedmiotowej sprawie Spółka będzie wydawała Uczestnikom nagrody w swoim imieniu, lecz ekonomiczny ciężar związany z realizacją Programu, w tym koszty nagród, finansuje Klient (Fundacja). Pomimo, że Wnioskodawca dokona wypłaty nagród we własnym imieniu to koszt ten będzie następnie fakturowany na Klienta, zgodnie z zasadą opisaną w zdarzeniu przyszłym. Na marginesie należy Wnioskodawca wskazał, że obowiązki te będą ciążyły na Kliencie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Ponadto należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do Klienta Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj