Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-507/15-2/PK1
z 25 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2015r. (data wpływu 1 czerwca 2015 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. - dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”, została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 5 sierpnia 2011 r. Całość udziałów w kapitale zakładowym Spółki została objęta przez Skarb Państwa, w imieniu którego działa Prezes Agencji Mieszkaniowej - dalej „Agencja”. Na dzień składania niniejszego wniosku struktura właścicielska udziałów w Spółce nie uległa zmianie.

W dniu 22 maja 2015r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki podjęło uchwały w sprawie zatwierdzenia Sprawozdania finansowego Spółki za rok 2014 oraz w sprawie podziału zysku Spółki za rok obrotowy 2014. Część zysku Spółki została przeznaczona na wypłatę dywidendy dla jedynego wspólnika - Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Prezesa.

Wykonując dyspozycję zawartą w uchwale o podziale zysku Spółka zobowiązana jest przekazać na konto A należną dywidendę do dnia 28 września 2015 r.


Agencja Mieszkaniowa, której Prezes wykonuje uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa w Spółce, jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Obrony Narodowej oraz agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885).

Agencja działa na podstawie ustawy z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - dalej ustawa o zakwaterowaniu (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.) oraz statutu wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2010 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r., poz. 299).

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Agencja może m.in. tworzyć i przejmować na postawie przepisów odrębnych spółki i towarzystwa budownictwa społecznego, wnosić mienie, w tym także jako wkład niepieniężny do tych spółek i towarzystw budownictwa społecznego. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 2c ustawy o zakwaterowaniu, akcje lub udziały w spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego, o których mowa w art. 17 ust. 2, nabyte lub objęte przez Agencję w zamian za mienie Skarbu Państwa, stanowią własność Skarbu Państwa i podlegają przekazaniu ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie czternastu dni od dnia ich nabycia lub objęcia. Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu, prawa i obowiązki wspólnika lub akcjonariusza, w podmiotach, o których mowa w ust. 2, wykonuje, w imieniu Skarbu Państwa, Prezes Agencji.

Zgodnie z art. 14 ust 4 ustawy o zakwaterowaniu decyzje w sprawie zbywania w imieniu Skarbu Państwa akcji i udziałów w podmiotach określonych w art. 17 ust. 2 oraz w sprawach podwyższenia kapitału zakładowego w tych podmiotach, podejmuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa na wniosek Prezesa Agencji, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jednolity: Dz. u. z 2013r. poz. 216 z póżn. zm.)

W myśl art. 14 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o zakwaterowaniu, należne Skarbowi Państwa dywidendy ze spółek, o których mowa w ust. 4, a także przychody z prywatyzacji tych podmiotów, oraz zbycia w nich akcji i udziałów, z wyjątkiem środków przeznaczonych na cele, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji - przeznacza się na realizację zadań Agencji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle obowiązujących regulacji prawnych Spółka będzie zobowiązana w dniu dokonania wpłaty na konto Agencji należnej Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez Prezesa A dywidendy za 2014r., do potrącenia (pobrania) zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o pdop?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeksu spółek handlowych (tekst jednolity: Dz. u. z 2013r. poz. 1030) - dalej Ksh, wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1. Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku ( art. 193 § 1 Ksh).

Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ustala się, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o pdop, w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Jednocześnie, w myśl art. 26 ust. 1 osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy o pdop, płatnicy, o których mowa w ust.1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1,2-2b pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 - informacje o wysokości pobranego podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Przy czym, na podstawie ust. 3a płatnicy są obowiązani przesłać informacje, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku.

W myśl art. 26a ust. 1 ustawy o pdop, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.

Uregulowania prawne wynikające z art. 14 oraz 17 ustawy o zakwaterowaniu wskazują, iż właścicielem wszystkich udziałów, objętych przez Agencję w utworzonej przez nią Spółce pod firmą Zakłady Remontowo Budowlane Sp. z o.o. i tym samym jedynym wspólnikiem jest Skarb Państwa, którego reprezentantem jest Prezes Agencji, wykonujący prawa wspólnika jedynie w imieniu Skarbu Państwa. Tym samym, to Skarbowi Państwa, jako właścicielowi 100% udziałów w Spółce przysługuje prawo do udziału w zysku wypracowanym prze Spółkę.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 6 ust 1 pkt 1 ustawy o pdop, Skarb Państwa objęty jest zwolnieniem od podatku dochodowego, przy czym zwolnienie to ma charakter podmiotowy i obejmuje całość przychodów, niezależnie od źródła ich uzyskania, wysokości, czy przeznaczenia podlegających zwolnieniu podatkowemu środków.


Status Agencji, jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z uregulowaniami wynikającymi z ustawy o zakwaterowaniu odnoszącymi się do spółek, których udziałowcem jest Skarb Państwa reprezentowany przez Prezesa Agencji, był już przedmiotem rozważań, dokonywanych przez organ interpretacyjny. Minister Finansów, w imieniu którego działa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w wydanych na rzecz Agencji interpretacjach indywidualnych dokonał analizy przepisów ustawy o pdop w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z udziałami Skarbu Państwa w utworzonych przez Agencję spółkach prawa handlowego, dotyczących:

  1. przeprowadzonego w 2013r. obniżenia wartości udziałów Skarbu Państwa - Agencji w spółce pod firmą Grupa Sp. z o.o.,
  2. opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez Skarb Państwa - Agencję Mieszkaniową w związku z gospodarowaniem powierzonym mieniem Skarbu Państwa,
  3. określenia przychodu podatkowego, kosztów jego uzyskania oraz momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży udziałów objętych przez Skarb Państwa - Agencję Mieszkaniową w spółce pod firmą Z. Z. Sp. z o.o.

W interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2014r., znak IPPB3/423-943/13-2/DP, wydanej na wniosek Agencji, a dotyczącej obniżenia wartości udziałów Skarbu Państwa - Agencji Mieszkaniowej w Grupie A. Sp. z o.o., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż w jego ocenie Agencja „(...) nie otrzymuje na własny rachunek wynagrodzenia z tytułu obniżenia wartości przedmiotowych udziałów, gdyż to nie ona jest właścicielem tych udziałów. To Skarb Państwa (reprezentowany jedynie przez Agencję i jej Prezesa) otrzymuje opisane we wniosku wynagrodzenia, gdyż to on jest właścicielem udziałów w spółce. (...) W rezultacie, to nie Wnioskodawca, lecz Skarb Państwa byłby zobowiązany do rozpoznania przychodu z tytułu transakcji obniżenia wartości udziałów w spółce. Oczywiste jest przy tym, że Skarb ( Państwa - z uwagi na wyłączenie podmiotowe zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT - nie podlega opodatkowaniu, co i w konsekwencji prowadzi do konstatacji, że transakcja polegająca na obniżeniu wartości udziałów w spółce Grupa A jest neutralna podatkowo dla właściciela tychże udziałów. Wnioskodawca, reprezentujący w tym zakresie interesy Skarbu Państwa, nie może przypisywać przychodów z tytułu wynagrodzenia, które nie jest własnością samego Wnioskodawcy”.

W kolejnej wydanej na wniosek Agencji interpretacji indywidualnej z dnia 5 grudnia 2013r.,znak IPPB3/423-685/13-2/PK1, a dotyczącej opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez Skarb Państwa - Agencję Mieszkaniową w związku z gospodarowaniem powierzonym mieniem Skarbu Państwa organ interpretacyjny zajął stanowisko, iż „(...) jedynie wyraźnie wskazane przychody podlegające pod dyspozycję art. 14 ust. 5 ustawy o zakwaterowaniu mogą być w związku z art. 6 ust 1 pkt 1 ustawy o CIT zwolnione od opodatkowania jako przychody Skarbu Państwa”.

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 stycznia 2014r. (sygn. akt. III SA/Wa 1885/13) w sprawie ze skargi Agencji na interpretację indywidualną Ministra Finansów dotyczącą zbycia udziałów objętych przez Skarb Państwa - Agencję Mieszkaniową w spółce pod firmą Zespół Zarządców Nieruchomości Sp. z o.o. orzekł, iż „(...) zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Skarb Państwa jest zwolniony z podatku. W ocenie Sądu na podstawie tego przepisu Agencja Mieszkaniowa także jest zwolniona z podatku, gdyż ekonomiczne efekty jej działalności w postaci nadwyżki środków finansowych, o której mowa w art. 22 ust. 1 u.f.p. przypadają Skarbowi Państwa”.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa, Spółka stoi na stanowisku, iż w związku ze zwolnieniem podmiotowym dotyczącym Skarbu Państwa, zawartym w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w dniu dokonywania wypłaty dywidendy na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez Agencję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj