PT8.8101.161.2016
Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) Minister Rozwoju i Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2016 r. nr IBPP3/4512-936/15/KG, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dla Pani na wniosek z dnia 8 grudnia 2015 r. (data wpływu 14 grudnia 2015 r.), uzupełnionego w dniu 1 lutego 2016 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług najmu lokali, które w całości będą dokumentowane fakturami VAT oraz usług, za które zapłata nastąpi przelewem na rachunek bankowy - za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2015 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 7 stycznia 2015 r. znak IBPP3/443-936/15/KG.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Firma którą Wnioskodawca prowadzi jest firmą osoby fizycznej. Wnioskodawca ma zamiar prowadzić najem lokali. Będzie on stanowił 100% jego przychodów. Wnioskodawca rozliczać się będzie prowadząc księgę przychodów i rozchodów na zasadach uproszczonych (kasowo). Nie będzie czynnym podatnikiem VAT.
Większość wpłat dokonywana będzie przelewem. Jednak incydentalnie mogą się zdarzyć wpłaty gotówkowe. Za każda dokonaną wpłatę za najem Wnioskodawca będzie wystawiać fakturę w momencie dokonania wpłaty.
Wnioskodawca zakłada, że najem będzie się odbywał głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak, jeśli jakaś firma zechce wynająć mieszkania dla swoich pracowników (na cele mieszkaniowe) to oczywiście będzie mogła to zrobić.
PKWiU na usługi podane we wniosku to 68.20.11.0.
Działalność w zakresie najmu Wnioskodawca zamierza rozpocząć jak tylko lokale będą gotowe do wynajęcia. Przewiduje, że powinno to nastąpić najpóźniej 1 maja 2016 r.
Wnioskodawca zamierza zaprzestać wszelkiej innej działalności i prowadzić tylko najem lokali. Tak więc najem lokali będzie stanowił 100% jego obrotu.
Wpłaty dokonywane przez najemców będą opisywane czego dotyczą: najmu, zwrotu za tzw. media. Tak więc będzie z nich jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności dana wpłata dotyczy.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy ten sposób dokumentowania najmu zwalnia Wnioskodawcę z rejestrowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przytoczonym wyżej przepisem będzie zwolniony z prowadzenia kasy rejestrującej.
W dniu 23 lutego 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając na podstawie przepisu § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr IBPP3/4512-936/15/KG, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług najmu lokali, które w całości będą dokumentowane fakturami VAT oraz usług, za które zapłata nastąpi przelewem na rachunek bankowy za prawidłowe oraz w zakresie zwrotu za tzw. media, za które zapłata dokonywana będzie gotówką za nieprawidłowe.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej interpretacji przywołał następujące przepisy art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1054, z późn. zm.), § 2 ust. ust. 1 i 2, § 3 ust. 1 pkt 1, § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1544).
Organ stwierdził, Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie najmu lokali, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 68.20.11.0, które w całości będzie dokumentował fakturami VAT – to do dnia 31 grudnia 2016 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosownie do treści § 2 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.
Natomiast prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.
Zwolnione z obowiązku ewidencjonowania będą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, czyli wpłaty za tzw. media na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Organ uznał, że Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej zwrotu za tzw. media, za które zapłata dokonywana będzie gotówką, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów.
Ponadto Organ wskazał, że interpretacja nie dotyczy sytuacji, w której dostawa tzw. mediów, jest elementem usługi najmu.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Rozwoju i Finansów stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2016 r. nr IBPP3/4512-936/15/KG, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać za nieprawidłowe.
Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., poz. 1054, z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie w oparciu o delegację wynikającą z art. 111 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1544), stanowiące wypełnienie tej delegacji, określa zakres zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na lata 2015-2016. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zostały wskazane w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 26 załącznika zostały wymienione usługi wynajmu i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKWiU ex 68.20.1). W myśl § 2 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, w przypadku podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w poz. 21, 26, 27 i 49 załącznika do rozporządzenia, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dostawa towarów i świadczenie usług w całości zostały udokumentowane fakturą.
Zgodnie z przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca ma zamiar prowadzić najem lokali najpóźniej od 1 maja 2016 r. Będzie on stanowił 100% jego przychodów. Wnioskodawca wskazał również na PKWiU, pod którym są sklasyfikowane usługi podane we wniosku (68.20.11.0.). Oświadczył także, że zamierza zaprzestać wszelkiej innej działalności i prowadzić tylko najem lokali. Tak więc najem lokali będzie stanowił 100% jego obrotu. Za każdą dokonaną wpłatę za najem Wnioskodawca będzie wystawiać fakturę w momencie dokonania wpłaty.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca po spełnieniu warunku wskazanego w § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, ma prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 w związku z poz. 26 załącznika do ww. rozporządzenia.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej usług najmu lokali, które w całości będą dokumentowane fakturami VAT należy uznać za prawidłowe. Powyższe wynika jednak z innej podstawy prawnej, niż wskazana przez Wnioskodawcę, tj. z przepisu § 2 ust. 1 w związku z poz. 26 załącznika do ww. rozporządzenia, a nie jak wskazał Wnioskodawca w poz. 61 we wniosku z § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544).
Z tego względu oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.
Ponadto należy wskazać, że zajęcie stanowiska przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej zwrotu za tzw. media za które zapłata dokonywana będzie gotówką zwłaszcza przy założeniu organu, że interpretacja nie dotyczy sytuacji gdy, dostawa tzw. mediów jest elementem usługi najmu, wykracza poza zakres przedmiotu interpretacji bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy zadanego na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
W kontekście powyższego wyjaśnić należy, iż specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji polega między innymi na tym, iż organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej (stanowisko podatnika). Przy czym granice oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartej w interpretacji indywidualnej zakreślone są treścią pytania postawionego we wniosku o interpretację (vide: wyroki NSA z 13 grudnia 2011 r. sygn. akt. I FSK 1683/10, z dnia 16 listopada 2012 r. sygn. akt II FSK 668/11, z dnia 16 września 2011 r. sygn. akt II FSK 497/10). Ewentualne dywagacje czy oceny prawne ze strony organu podatkowego, wykraczające poza zakres stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego czy też wyrażone przez wnioskodawcę stanowisko w sprawie, nie oznaczają wydania w tym właśnie zakresie jakiejkolwiek interpretacji (zob. wyroki NSA z 21 stycznia 2009 r. sygn. akt I FSK 1703/07, I FSK 495/08).
Tym samym Minister Rozwoju i Finansów działając na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej przy dokonywaniu niniejszej zmiany wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2016 r. nr IBPP3/4512-936/15/KG, wziął pod uwagę wyłącznie ww. zakres sprawy.
W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 23 lutego 2016 r. nr IBPP3/4512-936/15/KG wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość z ww. przyczyn.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o VAT, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Rozwoju i Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: 1) wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; 2) oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; 3) określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; 4) w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Rozwoju i Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Rozwoju i Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.