Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.624.2016.1.KJ
z 16 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 17 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczeń wyżywienia i noclegu realizowanych w ramach usług organizowania śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia i noclegu realizowanych w ramach usług organizowania śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym o NIP-ie … . W skład Powiatu wchodzą jednostki organizacyjne. Jedną z nich jest Dom Wczasów Dziecięcych nr … w … (DWD).

Po przejściu na scentralizowany model rozliczenia VAT jednostka budżetowa tj. Dom Wczasów Dziecięcych stanie się podatnikiem VAT, jako że podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności dokonywanych przez DWD będzie Powiat.

Jednostce tj. DWD nie będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego, uprawnienie to będzie przysługiwało powiatowi.

Dom Wczasów Dziecięcych nr … w … (dalej DWD) jest oświatową jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, wymienioną w art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) jako placówka zapewniająca opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Organem prowadzącym jest Powiat, organem nadzorującym placówkę jest Kurator Oświaty.

DWD na dzień składania wniosku nie jest podatnikiem podatku VAT, stanie się nim z chwilą centralizacji.

DWD posiada swój NIP oraz regon.

Usługi świadczone przez Dom Wczasów Dziecięcych sklasyfikowane są wg PKWiU do grupy 55.20 jako usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania.

DWD w czasie roku szkolnego zajmuje się organizacją dla dzieci i młodzieży szkolnej śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. (Dz. U. nr 109 poz. 631) w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach.

Dom Wczasów jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmacniania ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.

Dom Wczasów jest placówką całoroczną, całodobową przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży fizycznie słabych, wymagających poprawy stanu zdrowia z terenów zagrożonych, z rodzin zaniedbanych środowiskowo.

DWD prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych.

Dom Wczasów zapewnia wychowankom:

  1. Warunki bytowe sprzyjające poprawie zdrowia i regeneracji sił.
  2. Opiekę wychowawczą i profilaktyczno - zdrowotną obejmującą działania wychowawcze, dydaktyczne, opiekuńcze i rekreacyjne.
  3. Organizację nauki wg programu nauczania odpowiedniej klasy i szkoły.
  4. Warunki pobytu zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie godności osobistej.
  5. Opiekę medyczną sprawowaną przez pielęgniarki zatrudnione w Domu Wczasów oraz Ośrodek Zdrowia zgodnie z przepisami o opiece nad uczniem.
  6. Prawidłowe zasady żywienia zgodnie z normami i potrzebami energetycznymi wychowanków.
  7. Bazę dydaktyczną i sportową.

Do zadań DWD należy:

  • organizowanie zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych (profilaktycznych, integracyjnych, turystycznych, sportowych),
  • organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
  • organizowanie aktywnych form wypoczynku: piesze wycieczki górskie, rowerowe, zajęcia sportowe,
  • wykorzystanie pozytywnego wpływu warunków mikroklimatycznych na schorzenia górnych dróg oddechowych,
  • kształtowanie osobowości wychowanków poprzez bliski kontakt z przyrodą,
  • zapewnienie warunków bytowych umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie.

W trakcie roku szkolnego podczas śródrocznych turnusów dydaktyczno-wychowawczych w placówce dla dzieci organizowane są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne prowadzone przez nauczycieli. W trakcie roku szkolnego dane uczniów są ewidencjonowane w księdze wychowanków, na podstawie rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły, placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz.1170).

DWD prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka w której nie są przewidziane ferie szkolne. Okres pobytu wychowanka nie powinien przekraczać 12 tygodni.

Okresem przeznaczonym na realizację planu pracy jest rok szkolny.

Dziecko przebywające w placówce korzysta z zakwaterowania i wyżywienia na zasadach określnych w § 63 ust. 3 rozporządzenia MEN z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, w którym jest napisane, że rodzice dzieci i młodzieży przebywających w DWD wnoszą opłatę za:

  • posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie,
  • zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca.


Wyżywienie jest przygotowywane i wydawane dzieciom w budynku przez pracowników DWD, z surowców zakupionych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusu.

Wysokość opłat, o których mowa powyżej jest ustalona w Uchwale Zarządu Powiatu z dnia 24 kwietnia 2014 r. nr … w sprawie ustalenia wysokości opłat za zakwaterowanie w Domu Wczasów oraz terminu i sposobu jej wnoszenia.

Ponadto DWD ponosi koszty m.in. zakwaterowania, organizacji wycieczek wraz z transportem dzieci, różnych form warsztatów dla dzieci, nabywa w całości te usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów.

Na koszt zakwaterowania składają się koszty utrzymania miejsca tj.:

  • zakup środków czystości,
  • opłaty za media: gaz, prąd, wodę, ścieki, telefon,
  • zakup artykułów biurowych i dydaktycznych,
  • usługi techniczne,
  • pozostałe koszty związane z eksploatacją budynku i zużyciem wyposażenia placówki.


Powyższe koszty składające się na zakwaterowanie, DWD nabywa w całości od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy Dom Wczasów Dziecięcych i świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych (w trakcie trwania roku szkolnego z wyłączeniem ferii i wakacji) wraz z dostawą towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych dla dzieci i młodzieży szkolnej będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT? (np. dopłata do wyżywienia i noclegu wnoszona przez rodziców dzieci)?

Zdaniem Wnioskodawcy, aby usługi świadczone przez Dom Wczasów Dziecięcych w ramach prowadzonej przez niego placówki były zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  2. czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.


Dom Wczasów Dziecięcych jako placówka systemu oświaty organizująca śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe dla dzieci i młodzieży na zasadach określonych w przepisach systemu oświaty wraz z dostawą towarów i usług ściśle z tymi usługami związaną, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), a także na podstawie § 3 ust. l pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Działania DWD polegające na organizacji obozów, warsztatów edukacyjnych, zielonych szkół itp. w trakcie roku szkolnego realizowane zgodnie z przepisami rozporządzenia MEN w sprawie rodzajów i szczególnych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, jeżeli głównym celem pobytu wychowanków jest pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, natomiast usługi wyżywienia i zakwaterowania są ściśle związane ze świadczeniem ww. usług w zakresie kształcenia i wychowania.

Zdaniem Powiatu są więc spełnione obydwie przesłanki warunkujące korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.).

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z kolei § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 736 ze zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Powołane wyżej przepisy ustawy o VAT i rozporządzenia przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z analizy powyższych przepisów wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, o ile są świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów istotne jest spełnienie zawartych w powołanych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe przepisy odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl ust. 3 ww. artykułu, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia od podatku usług wyżywienia i noclegu świadczonych w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych.

Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia od podatku określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych, jako odstępstwo od zasady ogólnej, muszą być interpretowane ściśle.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo - podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu, jako jednostki objętej systemem oświaty.

Dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez Dom Wczasów Dziecięcych są zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  2. czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Z opisu sprawy wynika, że Dom Wczasów Dziecięcych jest oświatową jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, wymienioną w art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jako placówka zapewniająca opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Organem prowadzącym jest Powiat, organem nadzorującym placówkę jest Kurator Oświaty. DWD na dzień składania wniosku nie jest podatnikiem podatku VAT, stanie się nim z chwilą centralizacji. DWD posiada swój NIP oraz regon.

DWD w czasie roku szkolnego zajmuje się organizacją dla dzieci i młodzieży szkolnej śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. (Dz. U. nr 109 poz. 631) w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach.


Do zadań DWD należy:

  • organizowanie zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych (profilaktycznych, integracyjnych, turystycznych, sportowych),
  • organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
  • organizowanie aktywnych form wypoczynku: piesze wycieczki górskie, rowerowe, zajęcia sportowe,
  • wykorzystanie pozytywnego wpływu warunków mikroklimatycznych na schorzenia górnych dróg oddechowych,
  • kształtowanie osobowości wychowanków poprzez bliski kontakt z przyrodą,
  • zapewnienie warunków bytowych umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie.

W trakcie roku szkolnego podczas śródrocznych turnusów dydaktyczno-wychowawczych w placówce dla dzieci organizowane są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne prowadzone przez nauczycieli. W trakcie roku szkolnego dane uczniów są ewidencjonowane w księdze wychowanków, na podstawie rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły, placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz.1170).

DWD prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka w której nie są przewidziane ferie szkolne. Okres pobytu wychowanka nie powinien przekraczać 12 tygodni.

Okresem przeznaczonym na realizację planu pracy jest rok szkolny.

Dziecko przebywające w placówce korzysta z zakwaterowania i wyżywienia na zasadach określnych w § 63 ust. 3 rozporządzenia MEN z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, w którym jest napisane, że rodzice dzieci i młodzieży przebywających w DWD wnoszą opłatę za:

  • posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie,
  • zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca.

Wyżywienie jest przygotowywane i wydawane dzieciom w budynku przez pracowników DWD, z surowców zakupionych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusu.

Wysokość opłat, o których mowa powyżej jest ustalona w Uchwale Zarządu Powiatu z dnia 24 kwietnia 2014 r. nr 573.2014 w sprawie ustalenia wysokości opłat za zakwaterowanie w Domu Wczasów oraz terminu i sposobu jej wnoszenia.

Ponadto DWD ponosi koszty m.in. zakwaterowania, organizacji wycieczek wraz z transportem dzieci, różnych form warsztatów dla dzieci, nabywa w całości te usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów.


Na koszt zakwaterowania składają się koszty utrzymania miejsca tj.:

  • zakup środków czystości,
  • opłaty za media: gaz, prąd, wodę, ścieki, telefon,
  • zakup artykułów biurowych i dydaktycznych,
  • usługi techniczne,
  • pozostałe koszty związane z eksploatacją budynku i zużyciem wyposażenia placówki.

Powyższe koszty składające się na zakwaterowanie, DWD nabywa w całości od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów.

W myśl art. 71 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych, o których mowa w art. 2 pkt 3, 5 i 7, warunki pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz może określić wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Rodzaje i szczegółowe zasady działania publicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania określa § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r., w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631) obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r. oraz § 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1872) obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.

Zgodnie z § 42 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania są bursy i domy wczasów dziecięcych [§ 56 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Dom wczasów dziecięcych, zgodnie z definicją zawartą w § 52 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. W tym celu prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych [§ 66 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Zgodnie z § 53 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.) do zadań domu wczasów dziecięcych w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i szczególnych uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Stosownie do § 67 ww. rozporządzenia (obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.) Do zadań domu wczasów dziecięcych w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Zgodnie z § 54 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), okres pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych nie powinien przekraczać 12 tygodni [§ 68 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Natomiast z § 55 ust. 1-2 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.) wynika, że dom wczasów dziecięcych zapewnia wychowankom całodobową opiekę. W porze nocnej opiekę sprawuje wychowawca grupy wychowawczej [§ 69 ust. 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Zgodnie z § 56 ust. 1 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w domu wczasów dziecięcych jest grupa wychowawcza. [§ 70 ust. 1 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Wychowankowie przebywający w domu wczasów dziecięcych spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w domu wczasów dziecięcych lub do szkoły poza domem wczasów dziecięcych. Po zakończeniu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych dyrektor domu wczasów dziecięcych przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka, jego zachowaniu oraz kondycji psychofizycznej dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom (§ 57 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.).

W myśl § 58 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. [§ 72 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Zgodnie z § 71 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia (obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.) wychowankowie przebywający w domu wczasów dziecięcych spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w domu wczasów dziecięcych lub do szkoły poza domem wczasów dziecięcych. Po zakończeniu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych dyrektor domu wczasów dziecięcych przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

Kwestię opłaty i wyżywienia uregulowano w § 63 ust. 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia (obowiązującego do dnia 31 sierpnia 2016 r.), w myśl którego, rodzice dzieci i młodzieży przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych wnoszą opłatę za posiłki w stołówce ośrodka równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie. Rodzice dzieci i młodzieży przebywających w domu wczasów dziecięcych wnoszą opłatę za posiłki w stołówce domu wczasów dziecięcych równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie oraz za zakwaterowanie w domu wczasów dziecięcych w wysokości nie wyższej niż koszt utrzymania miejsca [§ 76 ust. 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 września 2016 r.].

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki, o czym stanowi art. 67a ust. 4 ww. ustawy.

Ponadto z powołanego przez Wnioskodawcę § 63 rozporządzenia wynika sposób i forma świadczenia usług wyżywienia na rzecz dzieci przebywających w domach wczasów dziecięcych.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że działania Domu Wczasów Dziecięcych polegające na organizowaniu śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych (w trakcie trwania roku szkolnego z wyłączeniem ferii i wakacji), realizowane zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, jeżeli głównym celem pobytu wychowanków jest pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, natomiast usługi wyżywienia i noclegu są ściśle związane ze świadczeniem ww. usług w zakresie kształcenia i wychowania.


Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów Dziecięcych jest jednostką objętą systemem oświaty – odnośnie organizowanych przez niego śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych (w trakcie trwania roku szkolnego z wyłączeniem ferii i wakacji), zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, świadczone przez Dom Wczasów Dziecięcych, jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi w zakresie kształcenia i wychowania – tj. organizowanie śródrocznych turnusów dydaktyczno-wypoczynkowych (w trakcie trwania roku szkolnego z wyłączeniem ferii i wakacji) – będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


W związku z powyższym usługi wyżywienia i noclegu jako usługi ściśle związane z ww. usługą podstawową będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT – jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, że są spełnione obydwie przesłanki warunkujące korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj