Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4514-387/16-2/LS
z 12 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.


We wniosku przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (Société à responsabilité limitée - odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga, gdzie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby ani rzeczywistego ośrodka zarządzania.


Wnioskodawca jest wyłącznym udziałowcem Korporacji Rozwoju Pasa Startowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „sp. z o.o.”), która podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Z kolei sp. z o.o. jest akcjonariuszem EMH Verwaltungs GmbH A2 spółki komandytowo-akcyjnej zarejestrowanej w Polsce (dalej: „SKA”), posiadającym wszystkie akcje w kapitale zakładowym SKA, z wyjątkiem jednej (1) akcji posiadanej przez komplementariusza tej spółki. Obecnie SKA jest podatnikiem podatku CIT stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT. Sp. z o.o. nabyła akcje SKA w czasie kiedy SKA nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W związku z planową restrukturyzacją działalności grupy kapitałowej do której należy Wnioskodawca, sp. z o.o. i SKA, rozważane jest połączenie sp. z o.o. z SKA w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 KSH w wyniku którego dojdzie do przeniesienia na sp. z o.o. całego majątku SKA.


W dalszej perspektywie czasowej rozważane jest połączenie Wnioskodawcy z sp. z o.o. Planowane połączenie będzie połączeniem transgranicznym przeprowadzonym na podstawie luksemburskich przepisów prawa implementujących dyrektywę 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (dz. Urz. UE L 310 z 25 listopada 2005 r., str. 1; dalej: Dyrektywa 2005/56/WE”) oraz przepisów KSH, tj. art. 491 § 1(1), art. 492 § 1 pkt 1, art. 515 § 1 oraz art. 516(1) - 516(18) KSH. Przed połączeniem, Wnioskodawca nabędzie od byłego już komplementariusza SKA udziały sp. z o.o. nabyte w wyniku połączenia SKA z sp. z o.o.


W wyniku przeprowadzonego połączenia sp. z o.o. jako spółka przejmowana zostanie rozwiązana na podstawie art. 493 § 1 KSH, tj. bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu jej wykreślenia z rejestru przedsiębiorców.


W wyniku połączenia Wnioskodawcy ze sp. z o.o., Wnioskodawca nie będzie wydawać udziałów za przejęty majątek. W związku z połączeniem nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce. W rezultacie połączenia Wnioskodawca nie dokona podwyższenia kapitału zakładowego. Wartość przejmowanego majątku sp. z o.o. zostanie przekazania na kapitał zapasowy/rezerwowy Wnioskodawcy na zasadach określonych przepisami prawa luksemburskiego.


Połączenie Wnioskodawcy z sp. z o.o. zostanie przeprowadzone celem uproszczenia struktury grupy kapitałowej i usprawnienia zarządzania jej członkami, a także z uwagi na faktyczne zakończenie działalności przez sp. z o.o.


Stosownie do właściwych przepisów KSH oraz Ordynacji podatkowej Wnioskodawca w wyniku połączenia z sp. z o.o. zostanie następcą prawnym sp. z o.o. na mocy sukcesji generalnej, w związku z czym będzie podmiotem odpowiedzialnym w szczególności za zobowiązania oraz zaległości podatkowe spółki przejmowanej


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całości majątku sp. z o.o., będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w rezultacie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT)?
  2. Czy połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całości majątku Sp. z o.o. będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC)?
  3. Czy połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę majątku Sp. z o.o. będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (VAT)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy,


STANOWISKO WNIOSKODAWCY


Zdaniem Wnioskodawcy, połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całego majątku sp. z o.o. będzie wyłączone z zakresu ustawy o PCC w związku z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o PCC, a zatem nie będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty PCC przez Wnioskodawcę.


UZASADNIENIE


  1. Zgodnie z art. 491 § 11 spółka kapitałowa oraz spółka komandytowo-akcyjna mogą łączyć się ze spółką zagraniczną, o której mowa w art. 2 pkt 1 dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. Urz. UE L 310 z 25.11.2005, str. 1), utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa-strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i mającą siedzibę statutową, zarząd główny : lub główny zakład na terenie Unii Europejskiej lub państwa-strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (połączenie transgraniczne). Spółka komandytowo-akcyjna nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.
  2. Połączenie spółek może zostać dokonane przejęcie albo przez zawiązanie nowej spółki. Połączenie przez przejęcie, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 KSH, polega na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą za udziały lub akcje, jakie spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej. W przypadku połączenia dwóch spółek kapitałowych, połączenie przez przejęcie możliwe jest również bez konieczności podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, jeśli posiada ona udziały lub akcje spółki przejmowanej, zgodnie z art. 515 § 1 KSH.
  3. Zgodnie z art. 494 § 1 i § 2 KSH spółka przejmująca z dniem połączenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej, w szczególności, na spółkę przejmującą wstępują, co do zasady, zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej. Innymi słowy, połączenie spółek następuje zgodnie z powyższym przepisem z zachowaniem zasad sukcesji generalnej.
  4. Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji generalnej została określona w art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i ; obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez, odpowiednio przejęcie innej osoby prawnej lub przejęcie osobowej spółki handlowej.
  5. Treść powołanych przepisów wskazuje zatem, że spółka przejmująca jest traktowana jako następca prawny spółki przejmowanej, na którego, w wyniku połączenia, przechodzą wszelkie uprawnienia i obowiązki przewidziane w regulacjach prawa materialnego, w tym również prawa podatkowego.
  6. Opodatkowaniu PCC podlegają wyłącznie czynności wymienione w zamkniętym katalogu określonym w art. 1 ustawy o PCC. Zgodnie z art. 1 ust 1 pkt 1 lit. k) oraz pkt 2 powyższej ustawy, podatkowi podlega umowa spółki a także zmiana umowy spółki, jeżeli powoduje ona podwyższenie podstawy opodatkowania.
  7. Z kolei w myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC, przez zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.
  8. Jednocześnie, w myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o PCC, umowy spółki i ich zmiany podlegają podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się - w przypadku spółki I kapitałowej - rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki, jeżeli rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.
  9. A contrario, zgodnie z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o PCC, umowy spółki i ich zmiany nie podlegają podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej nie znajduje się ani siedziba, rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki, ani jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.
  10. Z powyższego wynika więc, że w przypadku przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego połączenia Wnioskodawcy z sp. z o.o., a więc połączenia dwóch spółek kapitałowych w rozumieniu przepisów ustawy o PCC, powyższa czynność restrukturyzacyjna powinna zostać wyłączona z zakresu stosowania ustawy o PCC.
  11. Tym samym, połączenie poprzez przejęcie całego majątku Sp. z o.o. przez Wnioskodawcę nie będzie podlegało PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj