Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.837.2016.1.SK
z 27 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji przeznaczony na wynagrodzenia dla aktora będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji przeznaczony na wynagrodzenia dla aktora będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Celem działania Fundacji jest działalność kulturalna, oświatowa, naukowa, edukacyjna, jak również społeczna i dobroczynna, a w szczególności:

  1. PKD 85.60.2 - Działalność wspomagająca edukację;
  2. PKD 90.02.Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  3. PKD 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza;
  4. PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  5. PKD 85.52.Z - Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
  6. PKD 58.19.Z - Pozostała działalność wydawnicza;
  7. PKD 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  8. PKD 90.01 .Z - Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych;
  9. PKD 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Ze względu na formy realizowanej działalności Fundacja jest wpisana w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze Stowarzyszeń i w rejestrze Przedsiębiorców.

Fundacja realizuje przedstawienia teatralne dla dzieci i młodzieży w części w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i w części w ramach działalności gospodarczej.

Dochody z działalności gospodarczej są przeznaczane w całości na działalność statutową. Fundacja w tym zakresie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Przy realizacji przedstawień Fundacja korzysta z pracy aktorów którym wypłaca wynagrodzenie. Jednym z aktorów biorących udział w przedstawieniach jest założyciel Fundacji i prezes zarządu Fundacji. W związku z powyższym w przyszłości będą mogły pojawić się następuje sytuacje:

  1. przedstawienie będzie wystawiane bezpłatnie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych. Koszt realizacji przedstawienia (w tym również wypłata wynagrodzenia aktorowi) będzie pokrywany z bieżących dochodów fundacji z działalności gospodarczej,
  2. przedstawienie będzie wystawiane bezpłatnie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych. Koszt realizacji przedstawienia będzie pokrywany z dochodów z lat poprzednich fundacji (statutowych i z działalności gospodarczej), które stosownie do deklaracji złożonej w zeznaniu rocznym CIT-8 zostały w całości przeznaczone na cele statutowe i nie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód Fundacji z roku bieżącego i lat poprzednich (korzystający ze zwolnienia z opodatkowania jako dochód przeznaczony na cele statutowe) przeznaczony na wynagrodzenie dla aktora (który równocześnie jest założycielem fundacji i pełni funkcję prezesa zarządu ) za udział w przedstawieniu realizowanym w ramach prowadzonej nieodpłatnej działalności statutowej (za które fundacja nie pobiera wynagrodzenia ) wystawianym przez Fundację będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jako dochód przeznaczony na cele statutowe w sytuacji opisanej w punkcie a) i punkcie b) w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym)? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. lc, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Prowadzona przez Fundację działalność tj. kulturalna, oświatowa, naukowa, edukacyjna, jak również społeczna i dobroczynna może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. na warunkach wskazanych w tej regulacji.

W sytuacji Wnioskodawcy bez wątpienia jednym z niezbędnych wydatków do realizacji celów statutowych jest wypłata wynagrodzenia aktorom, którzy biorą udział w wystawianych przez Fundację spektaklach teatralnych dlatego też przeznaczenie dochodu wypracowanego w bieżącym roku z działalności gospodarczej na wynagrodzenie dla aktorów występujących w spektaklach realizowanych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej będzie traktowane jako przeznaczenie dochodu z działalności gospodarczej na cele statutowe i będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Bez znaczenia dla powyższego będzie to, że jednym z aktorów jest założyciel Fundacji i prezes zarządu fundacji - jeżeli wynagrodzenie to będzie wypłacane za pracę aktora, a nie za pełnienie funkcji w zarządzie.

Przy czym, wysokość wynagrodzenia nie będzie odbiegać od wynagrodzenia wypłacanego innym aktorom biorącym udział w spektaklu.

Tak samo należy rozpatrzyć sytuację w której na wynagrodzenie dla aktorów jest przeznaczany dochód wypracowanych w latach poprzednich, który został stosownie do deklaracji złożonej w zeznaniu rocznym CIT-8 przeznaczony na cele statutowe. Wypłata wynagrodzenia z takiego dochodu z lat poprzednich aktorowi występującemu w spektaklach realizowanych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej będzie traktowane jako przeznaczenie dochodu z działalności gospodarczej na cele statutowe i będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Bez znaczenia dla powyższego będzie to, że jednym z aktorów jest założyciel Fundacji i prezes zarządu Fundacji - jeżeli wynagrodzenie to będzie wypłacane za pracę aktora, a nie za pełnienie funkcji w zarządzie.

Przy czym, wysokość wynagrodzenia nie będzie odbiegać od wynagrodzenia wypłacanego innym aktorom biorącym udział w spektaklu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „updop”), jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

W myśl art. 18 ust. 1 updop, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (…).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, 11 i 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Przy czym, pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie kultury czy nauki, jak też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność, zauważyć należy, że jak już wspomniano, statut danej jednostki powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Fundację działalności w zakresie kultury, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez nią statutu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że celami statutowymi Fundacji jest działalność kulturalna, oświatowa, naukowa, edukacyjna, jak również społeczna i dobroczynna. Fundacja realizuje swoje cele poprzez działania wymienione w pkt 1-9 opisu zdarzenia przyszłego. Fundacja nie uzyskuje dochodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a updop.

Mając powyższe na względzie oceniając stanowisko Fundacji należy na wstępie zaznaczyć, że przepisy updop nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wobec czego - dla określenia znaczenia tych pojęć - zasadnym jest odwołanie się do definicji słownikowych.

Jeśli chodzi o zdefiniowanie działalności kulturalnej – to przede wszystkim wskazać należy, że w praktyce słowo „kultura” ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura języka.

Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” określa, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna P, wydanie dwudzieste drugie, Warszawa 1992 r., s. 422).

Jednocześnie przez „upowszechnianie kultury (działalność kulturalną)” można rozumieć „intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej” (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. [w:] Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991).

Kultura może być upowszechniana w postaci różnych form, które najogólniej można sklasyfikować na dwie grupy:

  1. formy oświatowe, w tym:
    • popularyzowanie wiedzy na wysokim poziomie, np. poprzez wykłady, spotkania z twórcami kultury i sztuki, pokazy i konkursy artystyczne, zajęcia artystyczne,
    • kursy artystyczne,
    • odczyty,
    • spotkania z rzeczoznawcami i twórcami różnych dziedzin kultury, np. z muzykami, historykami sztuki, architektami, plastykami, aktorami, literatami, a także wycieczki krajoznawcze, czytelnictwo książek itp.;
  2. formy artystyczne, w tym:
    • wieczory literackie,
    • spektakle teatralne,
    • występy muzyków,
    • wystawy i ekspozycje dzieł sztuki,
    • wizualne formy upowszechniania kultury,
    • amatorskie ruchy artystyczne (amatorskie chóry, zespoły teatralne, pieśni i tańca …).


Bez względu na płaszczyzny zjawisk kulturowych, co istotne, kultura jednak zawsze związana jest z człowiekiem – jest mechanizmem adaptacyjnym człowieka, tj. pośrednikiem między człowiekiem a środowiskiem, które ten zamieszkuje.

Zdaniem tut. Organu, dochód Fundacji z roku bieżącego jaki i z lat poprzednich przeznaczony na wynagrodzenia dla aktora (który jest jednocześnie założycielem fundacji oraz prezesem zarządu Fundacji) za udział w przedstawieniu realizowanym w ramach nieodpłatnej działalności statutowej ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a mianowicie z działalnością kulturalną.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Fundację zostaną w istocie wydatkowane na wynagrodzenia dla aktora biorącego udział w przedstawianiu wystawianym nieodpłatnie przez Fundację tj. na działania mieszczące się w ww. celu statutowym, to będą mogły korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Tym samym, stanowisko Fundacji jest prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj