Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-689/16-2/BC
z 7 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem u źródła wypłat dokonywanych na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV z tytułu:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  4. środków pochodzących z likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opodatkowaniem u źródła wypłat dokonywanych na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych (dalej: „Fundusz” lub „Wnioskodawca”), utworzonym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej: „uofi”).

Przedmiotem działalności Funduszu jest lokowanie zebranych środków pieniężnych m.in. w akcje luksemburskich spółek typu Société en Commandite Spéciale (SCSp) i obligacje spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, oraz udziały i obligacje spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (przede wszystkim działających w sektorze produkcyjnym, handlowym lub usługowym), wierzytelności, depozyty bankowe oraz instrumenty rynku finansowego.


Inwestorami w Funduszu mogą być polskie osoby prawne i fizyczne, jak również zagraniczne osoby prawne, w szczególności spółki cypryjskie - w tym typu Ltd lub spółki holenderskie – w tym typu BV.


W przyszłości Fundusz będzie dokonywał wypłat z tytułu dystrybucji zgromadzonych środków jego uczestnikom / inwestorom, np. na rzecz spółki kapitałowej prawa cypryjskiego typu Ltd (dalej: „Spółka Ltd”) lub na rzecz spółki kapitałowej prawa holenderskiego typu BV (dalej „Spółka BV”), będącej odpowiednikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego). Spółka Ltd będzie cypryjskim rezydentem podatkowym - podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na Cyprze. Natomiast Spółka BV będzie holenderskim rezydentem podatkowym - podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Holandii.


Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie klasyfikacji przyszłych wypłat dokonanych z Funduszu na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV w oparciu o przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz UPO.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym (podobnie jak każdy inny fundusz utworzony w oparciu o uofi) podmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania w odniesieniu do wszystkich źródeł dochodów, wynikającemu z art. 6 ust. 1 pkt 10 updop.


Zgodnie z brzmieniem statutu Funduszu, a także w oparciu o zapisy uofi, dystrybucja środków Funduszu na rzecz jego uczestników, w tym do Spółki Ltd lub Spółki BV, może zostać dokonana w przyszłości w formie wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy od wypłacanych przez Wnioskodawcę do Spółki Ltd lub Spółki BV:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych,
  4. środków pochodzących z likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych

Wnioskodawca zobowiązany będzie pobierać podatek dochodowy (u źródła)?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata środków przez Fundusz na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV powinna być zakwalifikowana jako podlegająca opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 updop i tym samym, zgodnie z treścią Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku ( Dz. U. z 1993 r., nr 117, poz. 523 z późn. zm.) oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu ( Dz. U. z 2003 r., nr 216, poz. 2120; dalej łącznie: „UPO”), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Updop wprowadza rozróżnienie na dwie kategorie przychodów: (i) szeroko pojęte przychody z działalności podatnika (uregulowane w art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm., dalej: updop) opodatkowane na zasadach ogólnych oraz (ii) dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych, faktycznie uzyskanych z udziałów (akcji), opodatkowane ryczałtowo (uregulowane w art. 10 updop). Co do zasady, przychody podatnika podlegają opodatkowaniu zgodnie z wytycznymi określonymi w art. 12 updop, chyba że zostały objęte specyficznym reżimem właściwym dla przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych objętych art. 10 updop. W przypadku uczestników funduszy inwestycyjnych dyspozycję zawartą w art. 10 updop należy rozpatrywać w szczególności z uwzględnieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a updop.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a updop przychodami dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Tym samym, updop wskazuje jednoznacznie, że dochody funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


W analizowanym zdarzeniu przyszłym, utworzony Fundusz będzie mógł dokonywać wypłat na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV w formie wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 18 ust. 2 pkt 13 w związku z art. 21 uofi),
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 198 uofi),
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (art. 139 uofi),
  4. likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 249 uofi).

W ocenie Wnioskodawcy, wszelkie przewidziane statutem Funduszu formy dystrybucji środków Funduszu na rzecz Spółki Ltd lub Spółki BV, bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (formy opisane powyżej w punktach a, b oraz d), powinny zostać zaklasyfikowane jako przychody Spółki Ltd lub Spółki BV o charakterze ogólnym zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a updop.

Art. 12 updop wskazuje na przykładowe kategorie przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie wyczerpując tym samym ich zakresu. Fakt, iż wypłata wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wskazana w punkcie c) powyżej, a opierająca się na wykupie certyfikatów inwestycyjnych) nie znajduje się wprost w przykładowo wymienionym w tym przepisie katalogu, nie przesądza w żadnym wypadku o braku możliwości objęcia tego źródła przychodu dyspozycją zawartą w analizowanym artykule.

Co więcej, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż certyfikatów inwestycyjnych nie należy utożsamiać ani z udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych, gdyż reprezentują one prawa majątkowe o odmiennym charakterze. Potwierdza to wyraźnie art. 16 ust. 1 pkt 8 updop, który odwołuje się do jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych jako odrębnej kategorii praw, obok udziałów oraz akcji w spółkach kapitałowych. Stąd, w ocenie Wnioskodawcy, nie można uznać, że z tytułu uczestnictwa w Funduszu, a w szczególności w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu Spółka Ltd lub Spółka BV uzyskuje dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 updop.

Ponadto, odmienna klasyfikacja podatkowa jednej z kilku możliwych form dystrybucji środków funduszu wydawałaby się nieuzasadniona na gruncie zasad ogólnych.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż wszystkie wymienione w statucie Funduszu oraz opisie zdarzenia przyszłego formy dystrybucji środków Funduszu powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 12 updop.


Przenosząc wskazaną klasyfikację na grunt przywołanych UPO, Wnioskodawca wskazuje, że przepisy UPO nie zaliczają wprost wypłaty środków funduszu inwestycyjnego do żadnej ze specyficznie określonych kategorii przychodów.

Z tego wynika, że kluczowa dla określenia konsekwencji podatkowych wymienionych form dystrybucji jest ich klasyfikacja w świetle prawa krajowego.


Konsekwentnie, również na gruncie UPO wypłaty środków funduszu powinny być kwalifikowane jako zyski przedsiębiorstw, opodatkowane na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Powszechnie przyjmuje się, że fakt posiadania przez inwestora certyfikatów inwestycyjnych w funduszu mającym osobowość prawną i będącym niezależnym podatnikiem podatku dochodowego nie konstytuuje zakładu z tytułu uczestnictwa w takim funduszu. Tym samym, zyski przedsiębiorstw takiego inwestora (w tym z dystrybucji środków funduszu inwestycyjnego) nie podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym w państwie źródła, z wyjątkiem specyficznych kategorii dochodów, które zgodnie z lokalną klasyfikacją państwa-strony traktatu, spełniają definicję np. dywidendy, odsetek, czy należności licencyjnych. Dodatkowo nawet gdyby uznać, że dystrybucja środków funduszu do jego inwestorów stanowi zysk z przeniesienia własności majątku (art. 13 UPO) lub też inne dochody (art. 22 UPO), to przychody takie nie podlegałyby opodatkowaniu u źródła, gdyż przepisy UPO pozwalają na opodatkowanie tych rodzajów przychodów co do zasady wyłącznie przez umawiające się państwo, w którym podmiot osiągający dochód jest rezydentem podatkowym.

W związku z dokonaną klasyfikacją wymienionych form dystrybucji środków Funduszu na gruncie prawa polskiego, jak również ze względu na fakt, iż Spółka Ltd lub Spółka BV nie będzie posiadała w Polsce zakładu, uzyskiwane przez nią środki z tytułu wypłaty środków Funduszu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (u źródła) w Polsce, zgodnie z postanowieniami UPO.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie klasyfikacji podatkowej wypłaty dochodów funduszy inwestycyjnych zamkniętych potwierdzają także organy podatkowe w licznie wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w tym m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-96/16-2/AS);
  • Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-95/16-2/AS);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-85/16-2/SO);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB6/4510-83/16-2/AG).


Reasumując, analizowane formy dystrybucji środków z funduszu inwestycyjnego w postaci wypłaty:

  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu,

stanowić będą dla Spółki Ltd lub Spółki BV przychód opodatkowany zgodnie z art. 12 updop oraz art. 7 ust. 1 UPO.


W konsekwencji, nie wystąpi z tego tytułu obowiązek ich opodatkowania (poboru podatku u źródła) w Polsce przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj