DD3/033/22/14/CRS
Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2014 r. Nr IPTB1/415-676/13-2/MD, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko ….. S.A. (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 października 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28 grudnia 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w jej indywidualnej sprawie.
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący opis zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca jest klubem sportowym, który uczestniczy we współzawodnictwie sportowym, w ramach rozgrywek I ligi piłki siatkarskiej. Od uzyskanego przychodu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej zawodników klub nalicza podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%.
Wnioskodawca, celem motywacji zawodników klubu, zamierza ogłaszać konkursy dla zawodników klubu, w zakresie rywalizacji sportowej prowadzonej w ramach rozgrywek klubowych. Każdorazowy konkurs Wnioskodawca będzie organizował w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd. Regulamin określałby czasokres konkursu, kryterium od którego uzależniona będzie nagroda konkursowa oraz nagrodę.
Konkursy byłyby organizowane wielokrotnie, kilka razy w roku w różnych czasokresach, takich jak mecz lub miesiąc rozgrywek lub runda lub sezon lub inne etapy rozgrywek lub czasokresy rozgrywek w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów.
Kryterium konkursowym byłoby mierzalne osiągnięcie sportowe w danym konkursie, jak np.: największa ilość zdobytych punktów, najskuteczniejszy zawodnik w ataku, najskuteczniejszy zawodnik na przyjęciu, najlepiej serwujący zawodnik, najlepszy blokujący, najskuteczniejszy rozgrywający, najlepszy zawodnik, oraz inne mierzalne elementy gry siatkarskiej. Nagrody byłyby przyznawane dla określonej liczby najlepszych zawodników w zakresie danego kryterium w określonym porządku, począwszy od najlepszego, któremu przysługiwałaby najwyższa nagroda.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w sytuacji – kiedy Wnioskodawca będzie organizował konkursy dla zawodników klubu w zakresie rywalizacji sportowej, prowadzonej w ramach rozgrywek klubowych, przy czym każdorazowy konkurs Wnioskodawca będzie organizował w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, a regulamin określać będzie czasokres konkursu, kryterium od którego uzależniona będzie nagroda konkursowa oraz nagrodę, przy czym konkursy te organizowane będą wielokrotnie kilka razy w roku, w różnych czasokresach, takich jak mecz lub miesiąc rozgrywek lub runda lub sezon lub inne etapy rozgrywek lub czasokresy rozgrywek w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów, a kryterium konkursowym będzie mierzalne osiągnięcie sportowe w danym konkursie, jak np.: największa ilość zdobytych punktów, najskuteczniejszy zawodnik w ataku, najskuteczniejszy zawodnik na przyjęciu, najlepiej serwujący zawodnik, najlepszy blokujący, najskuteczniejszy rozgrywający, najlepszy zawodnik, oraz inne mierzalne elementy gry siatkarskiej, a nagrody będą przyznawane dla określonej liczby najlepszych zawodników w zakresie danego kryterium, w określonym porządku, począwszy od najlepszego, któremu przysługiwałaby najwyższa nagroda - prawidłowym będzie przyjęcie, że nagrody te, w sytuacji, kiedy ich wartość przekroczy 760 zł, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na postawione pytanie wymaga kilku uwag natury teoretycznej, i tak:
- Uregulowania prawne.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 powołanej powyżej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnik pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a powołanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jak również przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, winny być zgodnie dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
- Uregulowanie przychodów z tytułu wygranych w konkursach.
Z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w kwocie 10% wygranej lub nagrody.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Powyższe regulacje wskazują, że wygrane w konkursach powodują odrębne od ogólnych skutki podatkowe. Wykładnia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy interpretowanym a contrario pozwala przyjąć, że wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, gdy wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł, są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w kwocie 10% wygranej lub nagrody.
- Definicja konkursu.
Ustawa o podatku dochodowym nie posługuje się definicją konkursu. W związku z brakiem legalnej definicji konkursu, zgodnie z dyrektywą interpretacyjną naturalnej wykładni językowej (jeżeli w danym akcie normatywnym nie ma definicji legalnej danego pojęcia to zwrotom języka prawnego nie należy nadawać innego znaczenia niż to, które zwroty owe mają na gruncie języka naturalnego) zasadne jest przyjęcie powszechnej definicji przedmiotowego pojęcia określonej w słowniku języka polskiego. Zgodnie z nim, za konkurs należy uznać przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców uczestników, którzy zostają wyróżnieni nagrodami.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 24 kwietnia 2013 r. wydanym w sprawie o sygn. akt I SA/Łd 141/13 wskazał, że „skoro uczestnikami przedsięwzięcia planowanego przez Klub mają być zawodnicy (...) dla uznania go za konkurs konieczne byłoby, aby wygrana (nagrody) w owym konkursie były wynikiem bezpośredniej rywalizacji pomiędzy uczestnikami konkursu (...). Możliwe byłoby uznanie świadczenia wypłaconego przez Klub za wygraną w konkursie, gdyby owo świadczenie było przyznawane, np. zdobywcy największej liczby punktów w określonym porządku, najskuteczniejszemu rozgrywającemu, najlepszemu zawodnikowi meczu, sezonu, rundy itp. W takiej bowiem sytuacji istnieje element bezpośredniej rywalizacji pomiędzy uczestnikami przedsięwzięcia, w związku z czym regulaminowe świadczenie będące efektem zwycięstwa w danej kategorii (czy zajęcia premiowanego nagrodą miejsca) dawałoby podstawę do przyjęcia, że stanowi ono wygraną w konkursie, podlegającą opodatkowaniu według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Powyższe stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w pełni koresponduje z przyszłym zdarzeniem podatkowym, opisanym powyżej przez Wnioskodawcę. W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że rywalizacja sportowa pomiędzy zawodnikami klubowymi w zakresie osiągnięcia jak najlepszego wyniku w mierzalnym elemencie gry siatkarskiej, bezsprzecznie jest konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją, mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy poprzez przyznanie nagrody, a wypłatę nagrody za wygraną lub za zajęcie przez zawodnika czołowego miejsca w danym konkursie zdecydowanie należy uznać za zdarzenie wchodzące w zakres pojęciowy „wypłaty nagrody za wygraną w konkursie z dziedziny sportu”.
Mając na uwadze powyższe argumenty, zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, kiedy Wnioskodawca będzie organizował konkursy dla zawodników klubu w zakresie rywalizacji sportowej, prowadzonej w ramach rozgrywek klubowych, przy czym każdorazowy konkurs Wnioskodawca będzie organizował w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd, a regulamin określać będzie czasokres konkursu oraz kryterium od którego uzależniona będzie nagroda konkursowa, przy czym konkursy te organizowane będą wiele razy w roku, w różnych czasokresach, takich jak mecz lub miesiąc rozgrywek, runda lub sezon lub inne etapy rozgrywek lub czasokresy rozgrywek w innych systemach współzawodnictwa, jak w szczególności Puchar Polski lub Liga Mistrzów, a kryterium konkursowym będzie mierzalne osiągnięcie sportowe w danym konkursie, jak np.: największa ilość zdobytych punktów, najskuteczniejszy zawodnik w ataku, najskuteczniejszy zawodnik na przyjęciu, najlepiej serwujący zawodnik, najlepszy blokujący, najskuteczniejszy rozgrywający, najlepszy zawodnik, oraz inne mierzalne elementy gry siatkarskiej, a nagrody będą przyznawane dla określonej liczby najlepszych zawodników w zakresie danego elementu gry siatkarskiej, w określonym porządku, począwszy od najlepszego, któremu przysługiwałaby najwyższa nagroda - prawidłowym będzie przyjęcie, że nagrody te, w sytuacji, kiedy ich wartość przekroczy 760 zł, będą podlegały w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej, Minister Finansów stwierdza, co następuje.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT wynika, że źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
W myśl art. 13 pkt 2 ustawy PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w ustawie PIT, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Przepisy ustawy PIT nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją „konkursu” przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami".
Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej – regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców. W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, celem motywacji zawodników klubu, zamierza ogłaszać konkursy dla zawodników klubu, w zakresie rywalizacji sportowej prowadzonej w ramach rozgrywek klubowych. Każdorazowy konkurs Wnioskodawca będzie organizował w oparciu o szczegółowo określony regulamin, zatwierdzony uprzednio przez Zarząd. Regulamin określałby czasokres konkursu, kryterium od którego uzależniona będzie nagroda konkursowa oraz nagrodę.
Kryterium konkursowym byłoby mierzalne osiągnięcie sportowe w danym konkursie, jak np.: największa ilość zdobytych punktów, najskuteczniejszy zawodnik w ataku, najskuteczniejszy zawodnik na przyjęciu, najlepiej serwujący zawodnik, najlepszy blokujący, najskuteczniejszy rozgrywający, najlepszy zawodnik, oraz inne mierzalne elementy gry siatkarskiej. Nagrody byłyby przyznawane dla określonej liczby najlepszych zawodników w zakresie danego kryterium w określonym porządku, począwszy od najlepszego, któremu przysługiwałaby najwyższa nagroda.
Przenosząc powyższe na grunt przepisów ustawy należy zauważyć, że przedstawiony charakter planowanego przedsięwzięcia będzie posiadać cechy konkursu w rozumieniu słownikowym, tzn. będzie zawierać element rywalizacji pomiędzy uczestnikami konkursu (zorganizowanego na podstawie stosownego regulaminu), prowadzący do wyłonienia z nich najlepszego w danej dziedzinie i przyznania mu nagrody. Jednakże okoliczność, że planowane przedsięwzięcie posiada pewne cechy charakterystyczne dla konkursu nie może przesądzać, że mamy z nim do czynienia. W sytuacji bowiem, gdy planowane przedsięwzięcie skierowane jest wyłącznie do zawodników, z którymi Wnioskodawcę łączy stosunek cywilnoprawny, a podstawowym jego celem jest motywowanie zawodników do osiągnięcia celów założonych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że w rzeczywistości mamy do czynienia raczej z programem motywacyjnym czy programem premiowym dla zawodników klubu Wnioskodawcy, który także ze swojej natury posiada element rywalizacji i regulamin.
Wobec powyższego należy podkreślić, że art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT nie ma zastosowania do tych nagród i wygranych, które w rzeczywistości stanowią ukrytą formę wynagrodzenia za określone działania podjęte przez podatnika w związku z łączącym go z organizatorem stosunkiem cywilnoprawnym, a z taką sytuacją mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym.
Fakt, że w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu mogą brać udział wyłącznie zawodnicy jego drużyny świadczy o tym, że w rzeczywistości mamy do czynienia dodatkowym elementem wynagrodzenia zawodników drużyny Wnioskodawcy z tytułu ich działalności sportowej. Przedmiotowe nagrody stanowią w rzeczywistości dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki w działalności sportowej, są bowiem związane z grą zawodników w poszczególnych meczach ligowych, Pucharu Polski lub Ligi Mistrzów. Jak sam zauważa Wnioskodawca, celem podejmowanego przedsięwzięcia jest motywowanie zawodników drużyny Wnioskodawcy do efektywniejszej gry, poprawy wyników, co niewątpliwie przyczyni się także do osiągnięcia określonych zysków przez organizatora przedsięwzięcia, czyli Wnioskodawcę.
A zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotowe nagrody pieniężne (niezależnie od kwoty) nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, jak również nie będzie mieć do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Wobec powyższego należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 14 stycznia 2014 r. Nr IPTPB1/415-676/13-2/MD, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.
P O U C Z E N I E
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.