Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-24/12/JP
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-24/12/JP
Data
2012.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
termomodernizacja


Istota interpretacji
Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012r. (data wpływu 9 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 marca 2012r. nr IBPP4/443-24/12/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012r. ukształtował się następujący stan faktyczny:

W dniu 8 lutego 2011r. Powiat zawarł z Województwem, pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO W umowę o dofinansowanie projektu pn. „…”. Projekt był realizowany w wymiarze finansowym w okresie 23 lipiec 2007r. – 10 grudzień 2011r.

Przedmiotem projektu jest częściowa refundacja poniesionych kosztów prac termomodernizacyjnych z lat 2007-2011.

Wszystkie niżej wymienione zadania inwestycyjne były obsługiwane finansowo przez Powiat.

W ramach projektu wykonano następujące roboty w jednostkach oświatowych powiatu:

  • Zespół Szkół im. … – budowa kotłowni gazowej, modernizacja instalacji wewnętrznej CO oraz docieplenie;
  • Zespół Szkół nr … – wymiana stolarki okiennej, docieplenie przegród zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej CO;
  • Zespół Szkół w W. – budowa kotłowni węglowej, modernizacja instalacji CO, docieplenie stropu i przegród zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej;
  • Zespół Szkół Specjalnych w C. – wymiana okien, modernizacja wymiennika ciepła, remont i ocieplenie stropodachu;
  • Powiatowy Młodzieżowy Dom Kultury – docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachu, modernizacja instalacji CO, wymiana okien i drzwi.

Do łącznych kosztów powyższych zadań należy także zaliczyć koszty dokumentacji projektowych i odbiorów technicznych.

Roboty objęte projektem służą poprzez ograniczenie kosztów centralnego ogrzewania i zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery poprawie efektywności realizacji zadań powiatu o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zrealizowane w budynkach oświatowych inwestycje nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z ich efektów korzysta nieodpłatnie młodzież szkolna. W wyniku realizacji projektu beneficjent nie osiągnął również żadnych przychodów.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w okresie objętym umową:

  • od 2007 do 28 lutego 2011r. było Starostwo Powiatowe;
  • od 1 marca 2011r. był Powiat.

I tak zgodnie z powyższym były wystawiane faktury VAT od dostawców usług.

Budynki, w których wykonywane były roboty modernizacyjne objęte projektem zostały przekazane do jednostek oświatowych (będących samorządowymi jednostkami budżetowym powiatu będzińskiego) nieodpłatnie na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu nieruchomości. Żadna z tych jednostek, ze względu na charakter realizowanych zadań, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 marca 2012r.):

Czy Powiat w związku z realizacją projektu pn. „…” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 marca 2012r.):

Powiat w związku z realizacją projektu pn. „…” nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z Województwem, pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO W umowę o dofinansowanie projektu pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest częściowa refundacja poniesionych kosztów prac termomodernizacyjnych z lat 2007-2011, wykonanych w jednostkach oświatowych z terenu Powiatu.

Zrealizowane w budynkach oświatowych inwestycje nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Budynki, w których wykonywane były roboty modernizacyjne objęte projektem zostały przekazane do jednostek oświatowych (będących samorządowymi jednostkami budżetowym Powiatu) nieodpłatnie na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu nieruchomości.

Nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (powyższe jednoznacznie wskazał Wnioskodawca).

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Powiatu. Nie odnosi się ona do wskazanych we wniosku jednostek oświatowych, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj