Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-209/12-4/KS
z 6 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-209/12-4/KS
Data
2012.06.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje
Słowa kluczowe
certyfikat inwestycyjny
działalność gospodarcza
fundusz inwestycyjny
likwidacja
płatnik
przekształcenie spółki
rozwiązanie
Istota interpretacji
1. Czy w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa, odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia, umorzenia certyfikatów w wyniku likwidacji PIZ dochód uzyskany z tego tytułu przez Wspólników Y - Spółka Osobowa będzie podlegał opodatkowaniu PIT jako dochód z działalności gospodarczej, a związku z tym FIZ nie będzie zobowiązany jako płatnik do poboru i zapłaty PIT z tego tytułu?2. Jeżeli na FIZ będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w pytaniu 1, co powinno stanowić koszt uzyskania przychodu, który FIZ będzie zobowiązany uwzględnić przy obliczaniu podatku należnego w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa (i) odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów w FIZ, nabytych poprzez wniesienie przez X do FIZ udziałów/akcji posiadanych przez X w polskiej spółce z o.o./akcyjnej, (ii) wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia lub (iii) umorzenia tych certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ?3. Czy takie same skutki podatkowe, jak wynikające z odpowiedzi na pytania 1-2, będą miały miejsce w przypadku rozwiązania Y - Spółka Osobowa bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego?
Wniosek ORD-IN 461 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2012 r. (data wpływu 01.03.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 04.04.2012 r. (data wpływu 06.04.2012 r.) złożonym na wezwanie z dnia 26.03.2012 r. Nr IPPB1/415-209/12-2/KS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru i zapłaty podatku – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 01.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru i zapłaty podatku – jest prawidłowe. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (dalej jako „FIZ”) jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym z siedzibą na terytorium Polski działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r., nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej jako „ustawa o FI”). Uczestnikiem FIZ będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu ustawy z dnia i września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej jako „KSH”) z siedzibą i miejscem zarządu w Polsce, podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej jako X). Przedmiotem działalności X jest między innymi inwestowanie w udziały, akcje w innych spółkach, certyfikaty inwestycyjne lub inne papiery wartościowe (zgodnie z aktem założycielskim spółki, jej działalność obejmuje: działalność holdingów finansowych - PKD 64.20.Z, działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych - PKO 70.10.Z, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych - PKD 66.19.Z, pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych - PKD 66.99.Z). Udziałowcami w X będą osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce i podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w PIT („Wspólnicy”). X planuje wniesienie do FIZ wszystkich lub części posiadanych przez siebie udziałów/ akcji w innej spółce z o.o./spółce akcyjnej podlegającej w Polsce opodatkowaniu CIT od całości dochodów w zamian za certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez FIZ do X. Wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez FIZ będzie odpowiadać wartości rynkowej (godziwej) udziałów/akcji wniesionych przez X do FIZ. Planowane jest także późniejsze przekształcenie X w spółkę osobową w rozumieniu KSH (dalej jako „Y - Spółka Osobowa”). Po przekształceniu X , Wspólnicy staną się Wspólnikami Y - Spółka Osobowa. Następnie, w przypadku zrealizowania celów gospodarczych Y - Spółka Osobowa lub braku porozumienia wspólników, co do dalszego kierunku działalności inwestycyjnej, Y - Spółka Osobowa zostanie zlikwidowana lub rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Wskutek tego Wspólnicy Y - Spółka Osobowa otrzymają przypadającą na nich zgodnie z umową spółki część składników majątkowych pozostających w Y - Spółka Osobowa na dzień jej likwidacji lub rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Następnie, po zakończeniu likwidacji lub rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego certyfikaty inwestycyjne otrzymane w wyniku likwidacji lub rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego Y - Spółka Osobowa mogą zostać przez Wspólników Y - Spółka Osobowa (osoby fizyczne) (i) zbyte, (ii) wykupione przez FIZ celem umorzenia lub (iii) umorzone w wyniku likwidacji FIZ, Pismem z dnia 04.04.2012 r. (data wpływu 06.04.2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.03.2012 r. Nr IPPB1/415-195/12-2/KS Strona uzupełniła przedstawione zdarzenie przyszłe. W uzupełnieniu wniosku poinformowano, iż:
Wydatki na nabycie w wyżej wymieniony sposób certyfikatów inwestycyjnych (równe ich wartości pieniężnej) wraz z kosztami ich nabycia nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością X, Y- Spółkę Osobową lub jej wspólników do momentu zaistnienia sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym (tj. (i) zbycia certyfikatów inwestycyjnych, (ii) ich wykupu przez FIZ celem umorzenia lub (iii) ich umorzenia w wyniku likwidacji FIZ), natomiast Wnioskodawca (wspólnik) planuje zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu dopiero z chwilą zaistnienia tego zdarzenia przyszłego. FIZ, jako ewentualny płatnik PIT zwraca się z następującym pytaniami: W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy: Ad.1 FIZ, w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia, umorzenia certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ dochód uzyskany z tego tytułu przez Wspólników Y - Spółka Osobowa będzie podlegał opodatkowaniu PIT jako dochód z działalności gospodarczej. Tym samym FIZ nie będzie zobowiązany jako płatnik do poboru i zapłaty PIT z tego tytułu, Ad. 2 Jeżeli na FIZ będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w pytaniu 1, w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa (i) odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów w FIZ, nabytych poprzez wniesienie przez X do FIZ udziałów/akcji posiadanych przez X w polskiej spółce z o.o./akcyjnej) (ii) wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia lub (iii) umorzenia tych certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ, kosztem uzyskania przychodu Wspólników Y - Spółka Osobowa, który FIZ będzie zobowiązany uwzględnić przy obliczaniu podatku należnego będzie ta część wartości rynkowej (godziwej) udziałów / akcji wniesionych przez X do FIZ w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych FIZ, z dnia ich wniesienia do FIZ, powiększonej o inne wydatki bezpośrednio warunkujące nabycie certyfikatów, która odpowiada proporcji przypadającego na danego Wspólnika Y - Spółka Osobowa majątku otrzymanego w związku z likwidacją Y - Spółka Osobowa. Ad. 3) Zdaniem FIZ, takie same skutki podatkowe, jak wynikające z odpowiedzi na pytania 1-2, będą miały miejsce w przypadku rozwiązania Y - Spółka Osobowa bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy. Ad. 1. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b) ustawy o PIT, za przychody z działalności gospodarczej uznaje się m.in. przychody z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną. Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 3d ustawy o PIT dochodem z odpłatnego zbycia innych niż środki pieniężne składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną (między innymi spółka osobowa) z tytułu likwidacji takiej spółki jest różnica między przychodem uzyskanym z ich odpłatnego zbycia a wydatkami poniesionymi na ich nabycie lub wytworzenie, niezaliczonymi w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów przez wspólnika lub spółkę. Przepisy powyższe wprowadzają zasadę, na mocy której dochód ze zbycia majątku otrzymanego wskutek likwidacji spółki osobowej jest traktowany jako dochód z działalności gospodarczej. Konkludując, w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia, umorzenia certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ dochód uzyskany z tego tytułu przez Wspólników Y - Spółka Osobowa będzie podlegał opodatkowaniu PIT jako dochód z działalności gospodarczej. Tym samym FIZ nie będzie zobowiązany jako płatnik do poboru i zapłaty PIT z tego tytułu. Ad. 2) Zgodnie z art. 24 ust. 3d ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia innych niż środki pieniężne składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki osobowej z tytułu likwidacji takiej spółki jest różnica między przychodem uzyskanym z ich odpłatnego zbycia a wydatkami poniesionymi na ich nabycie lub wytworzenie, niezaliczonymi w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów przez wspólnika lub spółkę. Zgodnie z art. 551 § 1 KSH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być przekształcona w inną spółkę handlową, w tym w spółkę osobową, Z treści art. 552 i 553 KSH wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określona w tych przepisach tzw. zasada kontynuacji bytu prawnego, w myśl której spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Kontynuacja bytu prawnego oznacza jednocześnie, że majątek przekształcanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością staje się majątkiem przekształconej spółki osobowej. Powyższa zasada kontynuacji bytu spółki przekształcanej przez spółkę przekształconą znajduje także odzwierciedlenie w regulacjach podatkowych. W myśl art. 93a § 1 i § 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. — Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej jako „Ordynacja podatkowa”) osobowa spółka handlowa zawiązana w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Zatem, przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową zarówno z punktu widzenia prawa spółek handlowych, jaki prawa podatkowego nie jest rozumiane jako likwidacja spółki kapitałowej, lecz jako kontynuacja jej bytu prawnego w innej formie ustrojowej. Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o PIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku. Zasadę tą stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. W konsekwencji, spółka osobowa w odróżnieniu od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami obowiązanymi do rozliczenia dochodu generowanego przez spółkę osobową po przekształceniu są wspólnicy. W rezultacie, ze wskazanej powyżej zasady kontynuacji bytu prawnego wynika, że Wspólnicy Y - Spółka Osobowa przejmą prawo rozliczenia kosztów uzyskania przychodów w postaci wydatków poniesionych przez X przed przekształceniem, a które nie stanowiły kosztu podatkowego X przed przekształceniem. Zasada ta znajduje w szczególności potwierdzenie w:
Prawidłowość powyższego stanowiska o przejęciu przez wspólników spółki osobowej powstałej z przekształcenia spółki kapitałowej prawa do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych przez spółkę kapitałową przed przekształceniem w spółkę osobową, a które nie stanowiły kosztu podatkowego przed przekształceniem znajduje także potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w:
Z kolei zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, wydatki na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych są kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych. Przepis ten jest odpowiednikiem art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, który miałby zastosowanie w przypadku, gdyby powyższe operacje były dokonane przez X (osobę prawną) przed przekształceniem w Y - Spółka Osobowa. Nie ma bowiem wątpliwości, że w analizowanym przypadku w celu osiągnięcia przychodu z odpłatnego zbycia certyfikatów inwestycyjnych, wykupu certyfikatów przez FIZ celem umorzenia lub umorzenia certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ konieczne jest poniesienie przez X kosztu w postaci pomniejszenia posiadanych aktywów uosabianych przez wartość rynkową (godziwą) udziałów/akcji, w zamian za które nastąpiło nabycie certyfikatów inwestycyjnych w FIZ oraz kosztów bezpośrednio warunkujących nabycie certyfikatów inwestycyjnych, na przykład opłat notarialnych, prowizji biura maklerskiego (tak w szczególności interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 sierpnia 2009 r. - IPPB3/423-302/09-5/AG oraz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. - IPPB3-423-56/09-2/JB). W konsekwencji, jeżeli na FIZ będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w pytaniu 1, w analizowanym stanie faktycznym, mając na uwadze, że wydatki na nabycie certyfikatów inwestycyjnych w FIZ nie zostaną uprzednio rozliczone ani przez X ani przez Y - Spółka Osobowa, w przypadku dokonania przez Wspólników Y - Spółka Osobowa po likwidacji Y - Spółka Osobowa odpłatnego zbycia otrzymanych w wyniku likwidacji Y - Spółka Osobowa certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, nabytych poprzez wniesienie przez X do FIZ udziałów/akcji posiadanych przez X w polskiej spółce z o.o./ akcyjnej, wykupu tych certyfikatów przez FIZ celem umorzenia lub umorzenia tych certyfikatów w wyniku likwidacji FIZ, kosztem uzyskania przychodu Wspólników Y - Spółka Osobowa, który FIZ będzie zobowiązany uwzględnić przy obliczaniu podatku należnego będzie ta część wartości rynkowej (godziwej) udziałów/akcji wniesionych przez X do FIZ w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych FIZ, z dnia ich wniesienia do FIZ, powiększonej o inne wydatki bezpośrednio warunkujące nabycie certyfikatów, która odpowiada proporcji przypadającego na danego Wspólnika Y - Spółka Osobowa majątku otrzymanego w związku z likwidacją Y Spółka Osobowa. Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje także potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 listopada 2011 r. (sygn. ILPB1/415-1038/11-4/AMN), Ad. 3 Możliwość rozwiązania spółki osobowej przewiduje art. 58 KSH. Zgodnie z tym przepisem, rozwiązanie spółki powodują:
Jednocześnie, art. 67 § 1 KSH stanowi, że w przypadkach określonych w przytoczonym powyżej przepisie art. 58 KSH, należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki. Wskazany w art. 67 § 1 KSH tzw. „inny sposób zakończenia działalności spółki może, między innymi, polegać na:
W świetle powyższych przepisów, w przypadku rozwiązania spółki osobowej przeprowadzanie likwidacji nie jest obligatoryjne. Tym samym, w myśl przepisów KSH, nie należy uzależniać rozwiązania spółki od jej likwidacji. Rozwiązanie spółki osobowej z przeprowadzeniem procedury likwidacyjnej ma identyczne skutki jak jej rozwiązanie bez przeprowadzenia procedury likwidacyjnej. W obu przypadkach bowiem rozwiązanie spółki osobowej prowadzi to zakończenia wykonywanej w ramach tej spółki działalności gospodarczej. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o PIT odnoszące się do likwidacji spółki nie będącej osobą prawną należy interpretować w związku z przepisami KSH odnoszącymi się do rozwiązania spółki, nie zaś wyłącznie do procesu jej likwidacji. Zatem, w przypadku rozwiązania spółki osobowej - zarówno w sytuacji przeprowadzenia likwidacji, jak i bez przeprowadza procesu likwidacji na gruncie ustawy o PIT skutki podatkowe tych zdarzeń są identyczne. Tym samym, skutki podatkowe rozwiązania Y - Spółka Osobowa bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego będą tożsame ze skutkami podatkowymi likwidacji Y - Spółka Osobowa. Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje także potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 sierpnia 2010 r. (sygn. ILPB2/415-624/l0-2/WM). W związku z powyższym FIZ wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk przedstawionych na wstępie w zakresie pytań 1-3. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku poboru i zapłaty podatku – jest prawidłowe. Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów są:
Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalanie podstawy opodatkowania, sposób opodatkowania i jego wysokość ale również na obowiązki płatników przewidziane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:
- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Wskazać jednocześnie należy, iż wyłączenie zawarte w art. 5a pkt 6 ww. ustawy obejmuje m.in. kapitały pieniężne, zdefiniowane jako odrębne źródło przychodów, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 17 tej ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c (art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy). Przy czym ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (art. 5a pkt 14 ww. ustawy). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.), fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, uczestnikami funduszu inwestycyjnego są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Nadmienić jedynie należy, iż zasady i terminy umarzania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, umarzania albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych w tych funduszach lub w inny sposób unicestwiania tytułów udziału w funduszach kapitałowych określone są w statutach funduszy kapitałowych. Z kolei zgodnie z treścią art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.). A zatem stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje samodzielnie pojęcia papierów wartościowych lecz w tym zakresie odsyła wprost do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe. Przy czym zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, Zgodnie art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia składników majątku:
Stosowanie natomiast do treści art. 14 ust. 3 pkt 12 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku:
Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wywieść należy, iż po likwidacji spółki osobowej (w której przedmiotem działalności gospodarczej będzie między innymi kupno/sprzedaż, certyfikatów inwestycyjnych) może nastąpić odpłatnego zbycia (w tym odpłatnego zbycia celem umorzenia) otrzymanych w wyniku likwidacji spółki osobowej certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym, wykupienie tych certyfikatów przez fundusz inwestycyjny zamknięty celem umorzenia, umorzenie certyfikatów w wyniku likwidacji funduszu. Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeżeli po likwidacji spółki osobowej nastąpi odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to uzyskany przychód (dochód) z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu według zasad właściwych dla źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie dla źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 7 cyt. ustawy tj. kapitałów pieniężnych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy z zakresie obowiązku poboru i zapłaty podatku należało uznać za prawidłowe. W związku z tym, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe - pytanie oznaczone nr 1, odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 stała się bezprzedmiotowa. Podkreślić jednocześnie należy, iż tożsame skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jak wynikające z odpowiedzi na pytania nr 1-2 wystąpią w przypadku rozwiązania spółki osobowej bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Krańcowo wskazać należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanymi przez niego pytaniami. Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.