Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-151/16/AR
z 19 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lutego 2016 r. (data wpływu 24 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku konieczności korygowania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług zaliczonych do środków trwałych w związku ze zmianą osoby reprezentujące wspólne gospodarstwo rolne – jest prawidłowe,
  • zmiany podatnika VAT w zakresie wspólnie prowadzonego przez małżonków gospodarstwa rolnego w trakcie trwania okresu rozliczeniowego oraz wskazania osoby zobowiązanej do złożenia deklaracji VAT-7 za ten kwartał – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze zmianą osoby rozliczającej się w podatku od towarów i usług w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne w skład którego wchodzą grunty rolne zakupione przez Wnioskodawcę z mężem wspólnie jak i będące odrębnym majątkiem Wnioskodawcy (darowizna od rodziców). Wnioskodawca wraz z mężem pozostają we wspólności majątkowej zatem wszystkie grunty i nieruchomości wchodzą w skład ich gospodarstwa rolnego. Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Tak też jest w przypadku Wnioskodawcy i męża; jako reprezentant Wnioskodawca w lutym 2012 roku złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R.

W latach od roku 2012 do dzisiaj Wnioskodawca odliczył podatek VAT od zakupu środków trwałych m.in maszyn, urządzeń, palet. Wnioskodawca z mężem odliczyli również podatek VAT od budowy utwardzenia terenu placu manewrowego gospodarstwa rolnego na działce która jest darowizną dla Wnioskodawcy od jego rodziców ale wchodzi również w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i jego męża. W Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wspólne gospodarstwo rolne figuruje pod nazwiskiem męża Wnioskodawcy w związku z czym w celu ujednolicenia rozliczeń z wszelkimi Urzędami Wnioskodawca z mężem chcą zmienić reprezentanta w Urzędzie Skarbowym z Wnioskodawcy na męża Wnioskodawcy. Wnioskodawca z mężem chcą aby ich gospodarstwo rolne w Urzędzie Skarbowym rozliczane było na numerze NIP męża Wnioskodawcy.

W związku z planowaną zmianą osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczania podatku VAT, Wnioskodawca chciał się upewnić czy nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług zaliczonych do środków trwałych związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, a których odliczenia Wnioskodawca z mężem dokonali w deklaracjach VAT-7 złożonych za poprzednie okresy rozliczeniowe pod własnym nr NIP (Wnioskodawcy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług zaliczonych do środków trwałych (maszyny, urządzenia, przyczepa, utwardzenie terenu) związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, a których odliczenia dokonał Wnioskodawca wraz z mężem w deklaracjach VAT-7 złożonych za poprzednie okresy rozliczeniowe pod własnym nr NIP (żony)? Czy Wnioskodawca z mężem może w trakcie kwartału zmienić reprezentanta (rozliczają się kwartalnie) i czy druk VAT-R - (mąż Wnioskodawcy) oraz VAT-Z - (Wnioskodawca) mają złożyć równocześnie? Kto za dany kwartał ma złożyć deklarację VAT-7?

Zdaniem Wnioskodawcy nie następuje zmiana przeznaczenia tychże środków trwałych i w dalszym ciągu będą one wykorzystywane dla celów tej samej działalności rolniczej związanej z tym samym gospodarstwem rolnym w związku z czym nie należy korygować podatku. Zmianie ulegnie tylko osoba reprezentująca wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczania podatku od towarów i usług.

Wg Wnioskodawcy, Wnioskodawca z mężem mogą w ciągu okresu rozliczeniowego złożyć dokumenty o zmianę i wtedy mąż Wnioskodawcy za dany okres złoży deklarację VAT-7K jako nowy pełnomocnik.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie braku konieczności korygowania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług zaliczonych do środków trwałych w związku ze zmianą osoby reprezentujące wspólne gospodarstwo rolne,
  • nieprawidłowe w zakresie zmiany podatnika VAT z tytułu wspólnie prowadzonego przez małżonków gospodarstwa rolnego w trakcie trwania okresu rozliczeniowego oraz wskazania osoby zobowiązanej do złożenia deklaracji VAT-7 za ten kwartał.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem, jak wynika z cyt. przepisu art. 2 pkt 15 tej ustawy – w pojęciu działalności rolniczej mieści się również świadczenie usług rolniczych.

Z kolei, na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy o VAT, gospodarstwem rolnym jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W myśl art. 15 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 tej ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W oparciu o przepis art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 tej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak stanowi art. 96 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 tej ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych niż ww. przypadkach. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, iż zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne w skład którego wchodzą grunty rolne zakupione przez nich wspólnie jak i będące odrębnym majątkiem Wnioskodawcy (darowizna od rodziców). Wnioskodawca wraz z mężem pozostają we wspólności majątkowej zatem wszystkie grunty i nieruchomości wchodzą w skład ich gospodarstwa rolnego. Jako reprezentant Wnioskodawca w lutym 2012 roku złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R.

W latach od roku 2012 do dzisiaj Wnioskodawca odliczył podatek VAT od zakupu środków trwałych m.in. maszyn, urządzeń, palet. Wnioskodawca z mężem odliczyli również podatek VAT od budowy utwardzenia terenu placu manewrowego gospodarstwa rolnego na działce która jest darowizną dla Wnioskodawcy od jego rodziców ale wchodzi również w skład ich gospodarstwa rolnego.

W Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wspólne gospodarstwo rolne figuruje pod nazwiskiem męża Wnioskodawcy w związku z czym w celu ujednolicenia rozliczeń z wszelkimi Urzędami Wnioskodawca z mężem chcą zmienić reprezentanta w Urzędzie Skarbowym z Wnioskodawcy na męża Wnioskodawcy. Wnioskodawca z mężem chcą aby ich gospodarstwo rolne w Urzędzie Skarbowym rozliczane było na numerze NIP męża Wnioskodawcy.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż skoro małżonkowie prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, którego reprezentantem dla celów podatku VAT jest Wnioskodawca (z uwagi na fakt zarejestrowania się przez niego – w imieniu całego gospodarstwa – jako „podatnika VAT czynnego”), natomiast w przyszłości reprezentantem wspólnego gospodarstwa rolnego chciałby zostać mąż Wnioskodawcy, to żadne przepisy prawne nie wykluczają takiej możliwości.

Ponieważ gospodarstwo rolne dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jeden z małżonków prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, to brak jest przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, pod warunkiem, że nowy „reprezentant” czyli mąż Wnioskodawcy – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT i zostanie zarejestrowany, a obecny „reprezentant” czyli Wnioskodawca – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zmieni się jedynie osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo rolne (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej), tym samym Wnioskodawca nie musi dokonywać korekt podatku VAT w związku z zarejestrowaniem się przez męża Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego reprezentującego wspólne gospodarstwo rolne. Przepisy art. 91 dotyczące korekt mają bowiem zastosowanie do towarów tam wymienionych w przypadku zmiany ich przeznaczenia.

U Wnioskodawcy gospodarstwo rolne nie zostaje zlikwidowane ani też nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów i usług nabytych w okresie kiedy zarejestrowanym reprezentantem gospodarstwa rolnego dla potrzeb podatku VAT był Wnioskodawca. Gospodarstwo rolne będzie dalej funkcjonowało jako podatnik VAT czynny i towary i usługi nabyte dla jego potrzeb będą nadal wykorzystywane w ten sam sposób.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy co do braku konieczności korygowania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług zaliczonych do środków trwałych związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, których odliczenia dokonał Wnioskodawca, w związku ze zmianą osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne dla celów VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii możliwości zmiany w trakcie kwartału reprezentanta wspólnego gospodarstwa rolnego i konieczności złożenia druku VAT-R (mąż Wnioskodawcy) oraz VAT-Z (Wnioskodawca) równocześnie.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy stwierdzić, że w oparciu o przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego” zatem „nowy reprezentant” wspólnego gospodarstwa rolnego (mąż Wnioskodawcy) musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R celem zarejestrowania go jako podatnika VAT-czynnego. W myśl natomiast art. 96 ust. 6 ustawy o VAT obecny reprezentant gospodarstwa tj. Wnioskodawca, zobowiązany jest do złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z. Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku dokonywania kwartalnych rozliczeń przez gospodarstwo rolne, zmiana zarejestrowanego podatnika VAT z Wnioskodawcy na męża Wnioskodawcy może być dokonana jedynie do początku okresu rozliczeniowego (w przedmiotowej sprawie kwartału). Zauważyć bowiem należy, że podatek VAT jest rozliczany w okresach rozliczeniowych, zatem w przypadku kwartalnych rozliczeń zmiana podatnika nie może zostać dokonana w trakcie trwania okresu rozliczeniowego. Zmiany osoby rozliczającej gospodarstwo rolne należy zatem dokonać z uwzględnieniem pełnego okresu rozliczeniowego.

Konieczne w tym celu dokumenty VAT-R (mąż Wnioskodawcy) oraz VAT-Z (Wnioskodawca) mogą zostać złożone jednocześnie przez małżonków prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne jednakże zmiana powinna obowiązywać od początku nowego okresu rozliczeniowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także ustalenia kto będzie musiał złożyć deklarację VAT-7.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale (art. 99 ust. 2 ustawy).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności (art. 99 ust. 3 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

I tak, stosownie do § 1 pkt 1 zdanie drugie rozporządzenia z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 914) – określa się wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

W rezultacie powyższego, Wnioskodawca, na którego wystawiane są w danym kwartale faktury VAT i który jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu uzyskanych przez gospodarstwo rolne w danym kwartale obrotów, obowiązany jest również rozliczyć deklarację VAT-7K za zakończony kwartał, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po tym kwartale, niezależnie od tego, że w kolejnym kwartale, zarejestrowanym czynnym podatkiem z tytułu prowadzonego wspólnie gospodarstwa rolnego będzie mąż Wnioskodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zmiany w ciągu okresu rozliczeniowego (kwartału) osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne oraz w zakresie wskazania osoby zobowiązanej do złożenia deklaracji VAT-7K za ten kwartał, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ zauważa, że niniejsza interpretacja dotyczy Pani Małgorzaty Blitek jako Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), zatem interpretację wydać można na rzecz jednej osoby fizycznej, a nie dla małżonków. Jeżeli małżonek Wnioskodawcy jest zainteresowany uzyskaniem dla siebie interpretacji indywidualnej, powinien złożyć odrębny wniosek, przedstawić właściwy dla siebie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), pytanie oraz własne stanowisko w sprawie, jak również wnieść odrębną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj