Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-434/13/ŚS
z 7 maja 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 25 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika, tj. pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty zysków, dokonywanej na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej będących osobami fizycznymi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika, tj. pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty zysków, dokonywanej na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej będących osobami fizycznymi.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną prawa polskiego z siedzibą w Polsce (dalej: „S.K.A."). Jeżeli S.K.A. uzyska w roku obrotowym zysk, a walne zgromadzenie wspólników S.K.A. za zgodą wszystkich komplementariuszy podejmie uchwałę o podziale części zysku przypadającej akcjonariuszom pomiędzy akcjonariuszy, Wnioskodawca wypłaci część zysku S.K.A., przeznaczonego do podziału pomiędzy akcjonariuszy, obliczoną stosownie do liczby i rodzaju posiadanych przez nich akcji (dywidendę).
Działalność operacyjna spółki zorganizowana jest w siedzibie S.K.A. na terytorium Polski oraz w biurach zlokalizowanych na terytorium Polski, w których zatrudniony jest personel S.K.A. S.K.A. osiąga przychody z następujących źródeł:
- świadczenie usług agencyjnych na rzecz operatora telefonii komórkowej,
- hurtowa i detaliczna sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego,
- sprzedaż usług agencyjnych na rzecz spółki akcyjnej.
Opis akcjonariuszy
Akcjonariuszami S.K.A. w momencie podziału zysków i ich wypłaty są m.in.:
- osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce, która nie prowadzi indywidualnej działalności gospodarczej i z uwagi na miejsce zamieszkania podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy),
- osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce, która prowadzi indywidualną działalność gospodarczą i z uwagi na miejsce zamieszkania podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy S.K.A. nie będzie zobowiązana, jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonywanej na rzecz jej akcjonariuszy (osób fizycznych) wypłaty zysków (dywidendy)?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm., dalej: „K.s.h.”), spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.
Powyższa spółka osobowa łączy w sobie z jednej strony cechy spółki komandytowej, z drugiej zaś cechy spółki akcyjnej, co znajduje odzwierciedlenie w treści art. 126 K.s.h., przewidującego stosowanie do spółki komandytowo-akcyjnej w określonych sprawach przepisów dotyczących spółki komandytowej, w innych zaś przepisów dotyczących spółki akcyjnej.
Stosownie do regulacji art. 147 § 1 K.s.h., komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych wkładów, chyba że statut spółki stanowi inaczej.
Powyższy status spółki komandytowo-akcyjnej na gruncie przepisów prawa handlowego, jako spółki osobowej niemającej osobowości prawnej, powoduje że w zakresie opodatkowania dochodów spółki prowadzącej działalność gospodarczą w takiej formie spółka ta nie jest podatnikiem podatku dochodowego, lecz jej wspólnicy.
W przypadku więc, gdy wspólnikiem S.K.A. jest osoba fizyczna, zastosowanie w tej sytuacji znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji przepisy podatkowe należy rozumieć w ten sposób, że znajduje tu zastosowanie art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), zgodnie z którym podatnicy osiągający dochody:
- z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
- z najmu lub dzierżawy
-są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy podatkowe należy interpretować w ten sposób, że nie istnieje przepis podatkowy, który nakładałby na Wnioskodawcę w przedstawionej sytuacji obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonywanej na rzecz jego akcjonariuszy wypłaty opisanych zysków.
W szczególności nie znajduje tu zastosowania art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe albowiem z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika aby wspólnicy S.K.A., będący osobami fizycznymi, uzyskiwali za pośrednictwem tej spółki dochody (przychody) inne niż dochody (przychody) z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, iż w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika wobec akcjonariuszy będących spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego, cypryjskiego oraz holenderskiego zostaną wydane odrębne interpretacje.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.