Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-55/16-8/RS
z 4 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2016 r. (data wpływu 29 stycznia 2016 r.) uzupełnione pismem z dnia 24 marca 2016 r. (data nadania 24 marca 2016 r., data wpływu 29 marca 2016 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/4510-55/16-4/RS z dnia 17 marca 2016 r. (data nadania 17 marca 2016 r., data doręczenia 21 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2014, poz. 851, z późn. zm.) oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 443) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


S. Ltd (dalej: Spółka) jest spółką prawa singapurskiego wchodzącą w skład wielonarodowej Grupy S. i zajmującą się w ramach tej Grupy produkcją i sprzedażą instrumentów medycznych, aparatów słuchowych i akcesoriów. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka posiada siedzibę podatkową na terytorium Singapuru.

Spółka zajmuje się produkcją głównie trzech typów aparatów słuchowych: aparatów zausznych, aparatów wewnątrzusznych oraz aparatów typu RIC (ze słuchawką w kanale). Produkcja tych aparatów odbywa się bezpośrednio w Singapurze lub za pośrednictwem producentów kontraktowych zlokalizowanych w różnych miejscach na świecie. Spółka zajmuje się również produkcją i odsprzedażą akcesoriów i wyposażenia do aparatów słuchowych (dalej łącznie z w/w aparatami: Towary).

Spółka kooperuje z polską spółką S. Sp. z o.o. (dalej: S. PL), która również wchodzi w skład wielonarodowej Grupy S.. Przedmiotem działalności S. PL jest m.in. produkcja, serwis i naprawy aparatów słuchowych oraz wszelkie czynności związane z tą działalnością.


Obecny model działalności Spółki


W ramach umowy o współpracy z S. PL (dalej: Umowa):

  • S. PL produkuje na rzecz Spółki (produkcja na zlecanie) aparaty słuchowe wewnątrzuszne, wkładki wewnątrzuszne oraz obudowy aparatów wewnątrzusznych (dalej łącznie: Produkty),
  • S. PL zbywa Produkty wyłącznie do Spółki.

Produkty te są następnie przez Spółkę sprzedawane przez Spółkę do jednostek powiązanych z Grupy S. działających na terenie Europy (dalej: jednostki powiązane).


Dodatkowo S. PL świadczy na rzecz Spółki usługi naprawy aparatów słuchowych zlecane Spółce przez jednostki powiązane. Wkładki nie podlegają naprawie z uwagi na stosunek kosztów naprawy do wartości wkładki.


Spółka sprzedaje na rzecz S. PL, będącej jedną z jednostek powiązanych:

  • Towary (Importowane z Singapuru do Polski przez S. PL), w zakresie w jakim są one przeznaczone do sprzedaży na rynku polskim,
  • Produkty, w zakresie w jakim są one przeznaczone do sprzedaży na rynku polskim,
  • komponenty do produkcji aparatów, np. płytki elektroniki (importowane z Singapuru do Polski przez S. PL).


S. PL we własnym imieniu i na własny rachunek sprzedaje Towary i Produkty na rynku polskim (na rzecz polskich klientów). S. PL świadczy także na rzecz własnych klientów odpłatne usługi napraw aparatów.

W ramach obecnego modelu działalności Spółki w Europie:

  • Spółka sprzedaje Towary, które są wysyłane bezpośrednio z kraju ich produkcji do jednostek powiązanych,
  • Spółka sprzedaje Produkty do jednostek powiązanych (w tym do S. PL). Produkty są wysyłane z Polski do wskazanych przez Spółkę jednostek powiązanych na ich rachunek oraz za pośrednictwem wskazanych przez nie firm spedycyjnych (warunki Incoterms EXW),
  • Spółka obciąża jednostki powiązane kosztami usług napraw Produktów (usługi te są świadczone przez S. PL).


Spółka planuje dokonać zmian (ulepszeń) w opisanym powyżej obecnym modelu działalności w odniesieniu do jednostek powiązanych w Europie.


Nowy model działalności Spółki


Nowy model działalności zakłada, że:

  • S. PL nadal będzie producentem kontraktowym Produktów, jak również świadczyć będzie usługi naprawy aparatów.
  • Spółka będzie importowała do Polski Towary wytworzone przez nią w Singapurze lub innych niż Polska państwach.
  • S. PL będzie świadczyła na rzecz Spółki usługi logistyczne w Polsce, w tym usługi magazynowania. Przedmiotem tych usług będą Towary i Produkty.
  • Na potrzeby świadczenia w/w usług S. PL będzie korzystała z własnej powierzchni magazynowej (Spółka nie będzie wynajmowała żadnych powierzchni w Polsce). Spółka nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń w których przechowywane są Towary/Produkty, Spółka nie będzie miała ani dostępu do pomieszczeń ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.

    Pomimo tego, że Spółka nie będzie wynajmowała żadnych powierzchni użytkowych w Polsce, miejsce, w którym będą przechowywane Towary i Produkty będzie miało własną (biznesową) nazwę: "Europejskie Centrum Dystrybucji" (ang. European Distributlon Centre) (dalej: EDC).
  • Produkty i Towary, które będą przechowywane w EDC będą dostarczane jednostkom powiązanym lub ich klientom na ich rachunek (warunki dostaw pomiędzy Spółką i jej kontrahentami: EXW) za pośrednictwem firm spedycyjnych wskazanych przez S. PL jako operatora logistycznego.


Powodem zmiany obecnego modelu działalności na nowy model działalności jest potrzeba usprawnienia procesu logistycznego, w tym redukcji kosztów logistycznych poprzez:

  • konsolidowanie Towarów dla wszystkich jednostek powiązanych w Europie (łączenie i pakowanie w zbiorcze przesyłki) w Singapurze i następnie wysyłanie ich do Polski. W Polsce Towary będą przechowywane i wysyłane do pozostałych jednostek powiązanych, w zależności od potrzeb. Takie rozwiązanie pozwoli na uniknięcie potrzeby wysyłania każdego Towaru z osobna bezpośrednio z Singapuru do jednostek powiązanych lub ich klientów,
  • zbiorcze odsyłanie Towarów z Polski do Singapuru (Towary zwrócone przez jednostki powiązane w poszczególnych państwach UE będą odsyłane do EDC a następnie zbiorczo odsyłane z EDC do Singapuru).


W celu wdrożenia opisanych powyżej zmian modelu działalności Spółka zamierza zawrzeć z S. PL na czas nieokreślony umowę o świadczenie usług logistyczno-magazynowych.


Świadczenie przez S. PL usług logistyczno-magazynowych (dalej: Usługi Logistyczno-Magazynowe) w związku z funkcjonowaniem EDC będzie obejmowało m.in.:

  1. usługi magazynowania Towarów i Produktów w EDC (powierzchnie magazynowe wykorzystywane do świadczenia usług w tym zakresie będą zlokalizowane na terenie zakładu S. PL w Poznaniu),
  2. usługi logistyczne, w tym w szczególności:
    • umieszczanie Produktów i Towarów w EDC,
    • ochrona i monitoring Produktów i Towarów umieszczonych w EDC,
    • pakowanie Produktów i Towarów przed ich wysyłką,
    • dostarczanie informacji na temat przygotowania Produktów/Towarów do wysyłki (ich odbioru przez przewoźnika),
    • przekazanie Produktów/Towarów przewoźnikowi,
    • dokonywanie odpraw importowych/eksportowych oraz wsparcie w tym zakresie, w szczególności:
  3. drukowanie i przygotowanie wymaganych dokumentów:
    • wprowadzanie do rejestru importu,
    • zapisywanie dokumentów otrzymywanych od Spółki w wersji elektronicznej (faktury, listy przewozowe – jako załączniki do rejestru importu),
    • tłumaczenie (załącznik do rejestru),
  4. przesyłanie kompletów dokumentów do agencji celnej,
  5. przedzgłoszeniową weryfikację ceł (weryfikacja ilościowa, zgodność zadeklarowanych dokumentów),
  6. odprawa celna (kontakt z agencją celną i urzędem celnym),
  7. kontrolę płatności do urzędu celnego - potwierdzanie daty dostawy (potwierdzenie przelewu jako załącznik do rejestru),
  8. weryfikację dokumentów celnych (PZC jako załącznik do rejestru, uzupełnienie rejestru Importu),
  9. kontrolę dostaw (ilość i wartość, uzupełnianie rejestru Importu o informacje magazynowe).
    W celu realizowania przedmiotowych Usług Logistyczno-Magazynowych Spółka upoważni na terenie Polski pracownika S. PL do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem Towarów.
  10. dodatkowe usługi wsparcia o charakterze pomocniczym jak przekazywanie informacji technicznych związanych z wystawieniem przez Spółkę faktur sprzedażowych w systemie informatycznym Spółki, wydruk kopii faktur sprzedażowych, kompletowanie faktur sprzedażowych VAT wraz z dowodami dostawy i ich przekazanie przedstawicielowi podatkowemu Spółki w Polsce.

Na potrzeby realizacji przez S. PL Usług Logistyczno-Magazynowych, Spółka zapewni pracownikom S. PL dostęp do swojego systemu gospodarki magazynowej.


Produkty i Towary będą wysyłane jednostkom powiązanym lub ich klientom wskazanym przez Spółkę na ich koszt i za pośrednictwem spedytorów.


Ponadto, S. PL tak jak dotychczas będzie:

  • produkowała i sprzedawała Produkty na dotychczasowych zasadach,
  • świadczyła usługi naprawy aparatów.


Produkty będą na dotychczasowych zasadach stanowiły własność S. PL - do momentu ich zbycia na rzecz Spółki.


S. PL będzie odpowiadała we własnym zakresie i na własne ryzyko za wszystkie etapy procesu produkcyjnego. S. PL będzie nabywała we własnym imieniu i na własny rachunek niezbędne materiały do produkcji Produktów. S. PL będzie przeprowadzała kontrolę jakości Produktów.

Produkcja przez S. PL odbywać się będzie na zasadzie just in time, tzn. Produkty po ich wytworzeniu będą nadal będą wysyłane ze Spółki do jednostek powiązanych lub ich klientów. Ze względów logistycznych Produkty będą jednak składowane i wysyłane z EDC.


S. PL na dotychczasowych zasadach będzie nabywała od Spółki Towary i Produkty (w tym znajdujące się w EDC) i zajmowała się ich dystrybucją we własnym imieniu i na własny rachunek na rynku polskim.

W zakresie napraw aparatów, tak jak dotychczas:

  • S. PL będzie świadczyła na rzecz Spółki usługi napraw Produktów,
  • Spółka będzie przenosiła na rzecz S. PL koszty usług napraw aparatów realizowanych na potrzeby obsługi klientów S. PL,
  • Spółka będzie przenosiła na rzecz jednostek powiązanych koszty usług napraw realizowanych na ich potrzeby.


Dodatkowo:

  • z uwagi na fakt, iż Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, Spółka zamierza korzystać ze wsparcia S. PL w zakresie gromadzenia dowodów dostawy i przesyłania ich przedstawicielowi podatkowemu Spółki w Polsce,
  • Spółka nie będzie zbywała Towarów i Produktów do odbiorców finalnych na rynku polskim, bowiem S. PL we własnym zakresie i na własny rachunek będzie realizować takie dostawy do klientów na rynku polskim,
  • wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Towarów i Produktów Spółka będzie negocjowała samodzielnie i zawierała we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską),
  • pracownicy S. PL nie będą posiadali pełnomocnictwa do zwierania w imieniu i na rzecz Spółki umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie będą prowadzić negocjacji oraz podejmować innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez Spółkę umów handlowych),
  • Spółka nie będzie nadzorowała, kierowała ani kontrolowała działalności produkcyjnej i usługowej S. PL, ani też nie będzie wydawała poleceń, instrukcji pracownikom S. PL,
  • Spółka nie będzie świadczyła usług niematerialnych na rzecz S. PL jak np. usługi doradcze, konsultacyjne, nadzoru produkcyjnego,
  • Spółka nie zamierza posiadać na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa, biura,
  • Spółka nie będzie wynajmować żadnych powierzchni użytkowych w postaci biura lub magazynów. Magazyn S. PL, do których wysyłane będą Towary/Produkty będą w wyłącznym władztwie S. PL.
  • Spółka nie będzie posiadać na terytorium Polski maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej,
  • Spółka nie będzie zatrudniać na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie będzie delegować pracowników do Polski na stale lub okresowo ani też nie będzie dysponować na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę,
  • S. PL we własnym zakresie i na własny rachunek będzie realizować dostawy nabytych od Spółki Towarów/Produktów do klientów na rynku polskim,
  • planowana wartość sprzedaży Towarów/Produktów umieszczonych w EDC dokonywanej przez Spółkę na rzecz S. PL nie będzie przekraczała 10% wartości wszystkich Towarów/Produktów umieszczonych w EDC dostarczanych jednostkom powiązanym lub ich klientom w całej Europie,
  • faktury wystawiane przez Spółkę dokumentujące dostawę towarów umieszczonych w EDC i transportowanych z EDC będą automatycznie generowane przez system informatyczny Spółki. Faktury te będą wysyłane jednostkom powiązanym lub ich klientom elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego Grupy S.. Zakres usług logistycznych świadczonych przez S. PL nie będzie obejmował wystawiania przez S. PL faktur w imieniu Spółki. Jednakże, na prośbę Spółki pracownicy S. PL mogą wydrukować faktury z systemu informatycznego i dołączyć ich papierową wersję do towarów transportowanych z EDC. Sytuacja taka może mieć miejsce, np. gdy jednostki powiązane lub ich klienci poproszą o fakturę w wersji papierowej. Na prośbę Spółki S. PL może również wysłać fakturę do jednostek powiązanych lub ich klientów za pośrednictwem maila.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowym jest stanowisko Spółki, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 UPO PL SGP?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2014, poz. 851, z późn. zm., dalej ustawa o CIT) oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 443, dalej: UPO PL SGP).


Wskazano, że zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 UPO PL SGP może przybrać następujące formy:

  1. stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa - w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit a) ustawy o CIT oraz art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL SGP),
  2. usługowego zakładu podatkowego - w rozumieniu art. 5 ust. 3 UPO PL SGP,
  3. zakładu podatkowego w postaci zależnego agenta - w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. c) oraz art. 5 ust. 5 UPO PL SGP.

W ocenie Spółki opisany w zdarzeniu przyszłym nowy model działalności nie stanowi żadnej ze wskazanych powyżej form zakładu podatkowego.


Ad. 1 - Zakład podatkowy w postaci stałej placówki.


Stosownie do art. 4a pkt 11 lit. a) ustawy o CIT cyt.:


„Ilekroć w ustawie mowa o (...) zagranicznym zakładzie - oznacza to stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych. (…) - chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.”


Analogiczna definicja zakładu podatkowego w postaci stałej placówki znajduje się w art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL SGP.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 UPO PL SGP, cyt.:


„W rozumieniu niniejszej Umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.”


W przepisie art. 5 ust. 2 UPO PL SGP zostały wymienione typowe stałe placówki kreujące zakład podatkowy jak: siedzibę zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat i kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów mineralnych.


Jednocześnie w art. 5 ust. 7 UPO PL SGP została wyrażona zasada wykluczająca domniemanie istnienia zakładu w postaci spółki zależnej cyt.:


„Fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, albo która prowadzi działalność w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.”


W kontekście powyższego zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 i ust. 2 UPO PL SGP w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje placówka (miejsce),
  • placówka ma charakter stały (tzn. można jej przypisać określony stopień trwałości),
  • działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki, tj. za pośrednictwem osób zatrudnionych przez przedsiębiorstwo lub innego personelu, który otrzymuje instrukcje z przedsiębiorstwa.


Brak spełnienia któregoś spośród wymienionych warunków oznacza, iż nie powstaje zakład podatkowy w postaci stałej placówki.


W nowym modelu działalności Spółka nie będzie posiadała placówki w Polsce, a w konsekwencji nie będą również spełnione pozostałe warunki kreujące zakład jak: stałość placówki oraz prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem placówki.


Podniesiono, że jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka:

  • posiada siedzibę podatkową w Singapurze,
  • nie będzie posiadała na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa,
  • nie będzie wynajmować żadnych powierzchni użytkowych w Polsce w postaci magazynów, biura.


Jedyny potencjalny charakter placówki może w zdarzeniu przyszłym mieć EDC, czyli miejsce (magazyny) należące do S. PL w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki.


W tym zakresie należy dokonać w opinii Spółki interpretacji przepisów art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL SGP na podstawie Modelowej Konwencji OECD (dalej: MK OECD) oraz Komentarza do Modelowej Konwencji OECD (Modelowa konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku, wersja skrócona, Lipiec 2010 Przekład: Kazimierz Bany, Wyd. ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011, dalej: Komentarz).

Tekst MK OECD, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, a Polska, jako państwo członkowskie OECD, zobowiązana jest do przestrzegania zasad i zaleceń wypracowanych w ramach Komitetu Podatkowego tej Organizacji. Zatem Komentarz, choć nie jest źródłem powszechnie stosowanego prawa w Polsce, może stanowić wskazówki interpretacyjne przy stosowaniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W uwadze nr 42 Komentarza do art. 5 ust. 7 MK OECD stwierdza się, cyt.:


„Choć pomieszczenia należące do spółki wchodzącej w skład wielonarodowej grupy mogą być postawione do dyspozycji innej spółki danej grupy i mogą, z uwzględnieniem innych warunków artykułu 5, stanowić zakład tej drugiej spółki, jeżeli działalność tej drugiej spółki jest prowadzona przez to miejsce, to jest ważną sprawą odróżnienie tego przypadku od tych przypadków, w których spółka będąca członkiem wielonarodowej grupy świadczy usługi (na przykład usługi w zakresie zarządzania) na rzecz innej spółki należącej do tej grupy w ramach jej zwykłej działalności w pomieszczeniach należących do tej drugiej spółki, z wykorzystaniem własnego personelu. W takim przypadku miejsce, w którym świadczone są takie usługi, nie jest w dyspozycji tej ostatniej spółki i nie jest to działalność tej spółki prowadzona przez to miejsce. Takie miejsce nie może być tym samym uważane za zakład spółki, dla której usługi są świadczone. W rzeczywistości fakt, że działalność własna spółki w danym miejscu może przynosić ekonomiczny zysk innej spółce, nie oznacza, że ta druga spółka prowadzi własną działalność gospodarczą za pośrednictwem tego miejsca; mówiąc jaśniej, spółka która tylko zakupuje części produkowane lub usługi świadczone przez inną spółkę w drugim kraju, nie będzie miała zakładu z tego powodu, że może korzystać z produkowanych części lub świadczonych usług.” [podkreślenie Spółki].


W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy dla celów ustalenia czy podmiot ma w Polsce zakład podatkowy w postaci pomieszczeń (w tym magazynu) należy odróżnić dwie sytuacje:

  1. wynajem nieruchomości położonej w Polsce (magazynu lub pomieszczeń),
  2. nabywanie usługi magazynowej w Polsce.

W pierwszym przypadku zagraniczny podmiot posiada tytułu prawny do dysponowania nieruchomością. W drugim przypadku podmiot zagraniczny nabywa usługę, która jest wykonywana z wykorzystaniem pomieszczeń przez usługodawcę. W tym jednak przypadku zagraniczny podmiot nie ma prawa do dysponowania pomieszczeniami, w których usługi są świadczone.

Podniesiono, że w nowym modelu działalności opisanym w zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie wynajmowała żadnych pomieszczeń w Polsce ani od S. PL, ani od żadnego innego podmiotu.


Towary/Produkty należące do Spółki (w tym przetransportowane z Singapuru/innych krajów) będą przechowywane w Polsce w magazynie (EDC) należącym do S. PL w ramach świadczenia przez S. PL Usług Logistyczno-Magazynowych. Spółka nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń w których przechowywane są Towary/Produkty. Nie będzie miała do nich ani dostępu do pomieszczeń ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.


W kontekście powyższego zdaniem Wnioskodawcy w opisanym w zdarzeniu przyszłym warunek istnienia placówki, w tym placówki o charakterze stałym, nie będzie spełniony.


Podniesiono, że powyższe potwierdza również Minister Finansów w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych za pośrednictwem upoważnionych Dyrektorów Izb Skarbowych, np.:

  • interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-707/13-2/PS, w której odstąpiono od uzasadnienia i uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, cyt.:
    „W związku z powyższym - potencjalne "stałe miejsce prowadzenia działalności" może istnieć jedynie w przypadku posiadania magazynu lub wynajmowania go przez przedsiębiorcę zagranicznego. "Stałe miejsce prowadzenia działalności podmiotu zagranicznego nie istnieje zaś w przypadku nabywania przez ten podmiot usług magazynowych / logistycznych / etc. na terytorium Polski.”
  • interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-1259/12-2/PS, w której odstąpiono od uzasadnienia i uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, cyt.:
    „Aby uznać, że podmiot może dysponować pomieszczeniami, wymagane są szersze uprawnienia niż tylko prawo wstępu.
    Zdaniem Wnioskodawcy, dla stwierdzenia, czy podatnik dysponuje placówką, koniecznym jest aby podmiot zagraniczny: (i) miał prawo podejmować decyzje o wykorzystaniu pomieszczeń oraz (ii) posiadał kontrolę nad nimi. Powyższe podejście wydało się być zgodne z koncepcją zakładu przedstawioną w Komentarzu.”


Dodatkowo Spółka zaznaczyła również, że Spółka nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO PL SGP na terytorium Polski.


Wskazano, że w uwadze nr 10 Komentarza do art. 5 MK OECD podkreślono, że cyt.:


„Działalność przedsiębiorstwa jest prowadzona głównie przez przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na postawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa (osoby zależne).”

Podniesiono, że jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka nie będzie zatrudniała na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie będzie delegowała pracowników do Polski na stale lub okresowo ani też nie będzie dysponowała na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę. S. PL za pośrednictwem własnego personelu będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy prowadzący działalność gospodarczą na własny rachunek i we własnym imieniu. Pracownicy S. PL nie będą podlegali instrukcjom Spółki.


W kontekście powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, również warunek prowadzenia działalności na terytorium Polski nie będzie w zdarzeniu przyszłym spełniony.


Wnioski:


W opinii Spółki w zdarzeniu przyszłym nie powstanie zakład w postaci stałej placówki ponieważ:

  • Spółka nie będzie dysponowała stałą placówką tj.:
    • nie będzie posiadała filii, przedstawicielstwa, biura i magazynów itp. placówek na terenie Polski,
    • EDC czyli miejsce (magazyn) należące do S. PL w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki będzie się znajdowało w wyłącznej dyspozycji S. PL, która jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe. Spółka ani nie będzie miała dostępu do magazynu ani nie będzie miała możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z jego wykorzystaniem.
  • Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu ani też osób zależnych podlegających instrukcjom Spółki.


Ad. 2 - Usługowy zakład podatkowy.


UPO PL SGP definiuje tzw. usługowy zakład podatkowy w art. 5 ust. 3.


Stosownie do art. 5 ust. 3 UPO PL SGP, cyt.:


„3. Określenie "zakład" obejmuje również:

  1. plac budowy, prace konstrukcyjne, montażowe lub instalacyjne tylko wówczas, gdy trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.
  2. świadczenie usług, w tym usług konsultacyjnych, przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa za pośrednictwem jego pracowników lub innego personelu zatrudnionego w tym celu przez to przedsiębiorstwo, jednakże tylko gdy tego typu działania (w ramach takich samych lub powiązanych prac) na obszarze drugiego Umawiającego się Państwa trwają przez okres lub okresy wynoszące łącznie powyżej 365 dni w jakimkolwiek piętnastomiesięcznym okresie.”

Podniesiono, że w nowym modelu działalności S. PL świadczyć będzie na rzecz Spółki następujące typy usług:

  • usługi napraw aparatów,
  • Usługi Logistyczno-Magazynowe.


Mając na uwadze zakres realizowanych usług przepis art. 5 ust. 3 lit. a) UPO PL SGP nie znajdzie zastosowania w zdarzeniu przyszłym z uwagi na fakt, iż Spółka nie będzie prowadzić budowy, prac budowlanych, montażowych lub instalacyjnych na terytorium Polski.

W opisanym zdarzeniu przyszłym należy zatem rozważyć zastosowanie przepisu art. 5 ust. 3 lit. b) UPO PL SGP zgodnie z którym określenie "zakład" obejmuje, cyt.: „świadczenie usług, w tym usług konsultacyjnych, przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa za pośrednictwem jego pracowników lub innego personelu zatrudnionego w tym celu przez to przedsiębiorstwo, jednakże tylko gdy tego typu działania (w ramach takich samych lub powiązanych prac) na obszarze drugiego Umawiającego się Państwa trwają przez okres lub okresy wynoszące łącznie powyżej 365 dni w jakimkolwiek piętnastomiesięcznym okresie.”


Istotnym warunkiem zastosowania przedmiotowego przepisu jest, aby usługi na terytorium Polski były realizowane za pośrednictwem pracowników lub innego personelu.


Dla wykładni wskazanego wyżej pojęcia znaczenie ma uwaga nr 10 do art. 5 MK OECD, zgodnie z którą:


„Działalność przedsiębiorstwa jest prowadzona głównie przez przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa (osoby zależne).”

Podniesiono, że jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka nie będzie zatrudniała na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie będzie delegowała pracowników do Polski na stale lub okresowo ani też nie będzie dysponowała na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę.

S. PL za pośrednictwem własnego personelu będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy prowadzący działalność gospodarczą na własny rachunek i we własnym imieniu. Pracownicy S. PL nie będą podlegali instrukcjom Spółki.

W konsekwencji usługi realizowane przez S. PL jako samodzielny i niezależny podmiot, którego pracownicy nie podlegają kierownictwu, nadzorowi i instrukcjom Spółki nie będą w opisanym zdarzeniu przyszłym kreować dla Spółki zakładu podatkowego w Polsce.


Wnioski:


Zdaniem Wnioskodawcy w zdarzeniu przyszłym nie powstanie usługowy zakład podatkowy w rozumieniu art. 5 ust. 3 lit. b) UPO PL SGP bowiem nie zostanie spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie usługowego zakładu podatkowego, ponieważ:

  • Spółka nie będzie zatrudniać pracowników w Polsce ani też nie będzie delegować do Polski własnych prawników,
  • usługi będą realizowane na rzecz Spółki przez S. PL za pośrednictwem jej pracowników, którzy nie będą podlegać nadzorowi, kontroli, kierownictwu Spółki.


Ad. 3 - Zakład podatkowy w postaci zależnego agenta.


Stosownie do art. 4a pkt 11 lit. c) ustawy o CIT cyt.:

„ilekroć w ustawie mowa o (...) zagranicznym zakładzie - oznacza to osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.”


Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 5 UPO PL SGP, cyt.:

  1. „ Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, jeżeli osoba - z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela, o którym mowa w ustępie 6 - działa w imieniu przedsiębiorstwa i posiada, oraz zwyczajowo wykonuje, pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, wówczas uważa się, że to przedsiębiorstwo posiada w tym Państwie zakład w zakresie każdego rodzaju działalności, którą osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności wymienionych w ustępie 4, które gdyby byty wykonywane za pośrednictwem stałej placówki, nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.
  2. Nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że podejmuje ono w tym Państwie czynności za pośrednictwem pośrednika, generalnego komisanta albo jakiegokolwiek innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem, że osoby te działają w ramach swojej zwykłej działalności.”

Zakład podatkowy w postaci zależnego przedstawiciela powstaje, gdy są łącznie spełnione następujące warunki:

  • przedstawiciel działa w drugim państwie w imieniu przedsiębiorstwa,
  • przedstawiciel posiada pełnomocnictwo do zawierania umów dla lub w imieniu tego przedsiębiorstwa i wykonuje takie pełnomocnictwo,
  • przedmiotem udzielonego pełnomocnictwa jest podpisywanie umów stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa.


Brak spełnienia któregoś z wymienionych powyżej warunków skutkuje tym, że "przedstawiciel" nie może zostać uznany za zakład podatkowy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO PL SGP.


Ponadto w uwadze 33 Komentarza do art. 5 MK OECD wskazano, cyt.:


„Uprawnienie do podpisywania kontraktów musi obejmować kontrakty dotyczące operacji stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa. Nie będzie wystarczającym uprawnieniem pełnomocnictwo osoby do angażowania pracowników do współdziałania z nią w jej czynnościach na rzecz przedsiębiorstwa lub uprawnienie do podpisywania w imieniu przedsiębiorstwa kontraktów mających związek z operacjami wewnętrznymi.”


Podniesiono, że w nowym modelu działalności opisanym w zdarzeniu przyszłym:

  • Spółka będzie samodzielnie negocjowała i zawierała umowy handlowe z jednostkami powiązanymi, tj. nabywcami Towarów i Produktów,
  • pracownicy S. PL nie będą posiadali pełnomocnictwa do zwierania w imieniu i na rzecz Spółki umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie będą prowadzić negocjacji oraz podejmować innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez Spółkę umów handlowych),
  • pracownicy S. PL będą realizować czysto techniczne usługi wsparcia, jak np. wydruk faktur, wsparcie w zakresie odprawy celnej importu/eksportu towarów na potrzeby realizowanych przez S. PL Usług Logistyczno-Magazynowych,
  • S. PL będzie realizowała dostawy towarów handlowych (Towarów i Produktów) na polski rynek we własnym imieniu i na własny rachunek, jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy,
  • S. PL na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć będzie na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe, usługi napraw aparatów oraz produkować Produkty, w tym S. PL na własny rachunek i ryzyko będzie nabywać surowce do produkcji Produktów,
  • S. PL oraz jej pracownicy nie będą podlegać nadzorowi, kontroli, kierownictwu Spółki.

Na potrzeby świadczonych przez S. PL Usług Logistyczno-Magazynowych, Spółka udzieli jedynie pracownikom S. PL pełnomocnictwa do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem/eksportem towarów. Pełnomocnictwo takie nie będzie jednak stanowić pełnomocnictwa do zawierania umów w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO PL SGP.


Wniosek:


Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w postaci zależnego agenta, bowiem pracownicy S. PL nie będą posiadali pełnomocnictwa do zawierania dla lub w imieniu Spółki umów, w tym w szczególności umów dotyczących operacji stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa Spółki.


Wyłączenie EDC jako zakładu podatkowego:


Wskazano, że przepisy UPO PL SGP zawierają katalog czynności i form działalności, które mimo ich prowadzania w formie stałej placówki (art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL SGP) lub zakładu usługowego (art. 5 ust. 3 UPO PL SGP) nie powodują powstania zakładu na terytorium Polski. Stosownie do art. 5 ust. 4 UPO PL SGP cyt.:


„Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, określenie "zakład" nie obejmuje:

  1. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
  2. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostawy;
  3. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu przetworzenia przez inne przedsiębiorstwo;
  4. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów, albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
  6. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa w literach a) - e), pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki wynikająca z takiego połączenia, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.”

Podniesiono, że wdrożenie przez Spółkę nowego modelu działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów w ramach nowego modelu działalności Spółki służy wyłącznie do ich magazynowania i dostawy do jednostek powiązanych/ klientów jednostek powiązanych.

W świetle powyższego należy zatem uznać zdaniem Wnioskodawcy, iż przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy.


W konsekwencji, przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego zgodnie przepisem art. 5 ust. 4 lit. b UPO PL SGP.


Reasumpcja:

  1. W opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w Polsce:
    • w postaci stałej placówki w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL SGP, ponieważ:
      • Spółka nie będzie dysponowała stałą placówką, tj.: nie będzie posiadała filii, przedstawicielstwa, biura i magazynów itp. placówek na terenie Polski,
      • EDC czyli miejsce (magazyny) należące do S. PL w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki będzie się znajdowało w wyłącznej dyspozycji S. PL, która jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe. Spółka ani nie będzie miała dostępu do magazynu ani nie będzie miała możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z jego wykorzystaniem,
      • Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu ani też osób zależnych podlegających instrukcjom Spółki.
    • w postaci podatkowego zakładu usługowego w rozumieniu art. 5 ust. 3 lit. b) UPO PL SGP bowiem nie zostanie spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie usługowego zakładu podatkowego, ponieważ:
      • Spółka nie będzie zatrudniać pracowników w Polsce ani też nie będzie delegować do Polski własnych prawników,
      • usługi będą realizowane na rzecz Spółki przez S. PL za pośrednictwem jej pracowników, którzy nie będą podlegać nadzorowi, kontroli, kierownictwu Spółki.
    • w postaci zależnego agenta w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO PL SGP, ponieważ pracownicy S. PL nie będą posiadali pełnomocnictwa do zawierania dla lub w imieniu Spółki umów, w tym w szczególności umów dotyczących operacji stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa Spółki.
  2. Wdrożenie przez Spółkę nowego modelu działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów w ramach nowego modelu działalności Spółki służy wyłącznie ich magazynowaniu i dostawie do jednostek powiązanych/klientów jednostek powiązanych. Przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi zatem czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy. W konsekwencji, przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego zgodnie z przepisem art. 5 ust. 4 lit. b UPO PL SGP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 7 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj