Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-338/12-4/AO
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-338/12-4/AO
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
stawki podatku
świadczenie usług
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca wystawiając fakturę za ww. usługi ze stawką 8% postępuje prawidłowo, czy też usługi te świadczone na rzecz Gminy powinny być zwolnione od podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 240 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012r. (data wpływu 02.04.2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 maja 2012 r. (data doręczenia 21.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku dla świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 maja 2012 r. (skutecznie doręczonym 21.05.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym powołanym przez Gminę. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od stycznia 2012 r. dodatkowo świadczy usługi statutowe na rzecz Gminy polegające m.in. na: zimowym i utrzymaniu dróg gminnych, odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości dróg gminnych, utrzymaniu czystości na terenie miasta, koszeniu trawników, zbieraniu odpadów (śmieci) itp. Świadczone przez Zakład usługi są sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. jako:

  • 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu,
  • 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,
  • 38.11.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu,
  • 38.11.2 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu.

Za wykonaną usługę Zakład wystawia do Urzędu Miasta fakturę VAT ze 8% stawką podatkową.

Wydział Finansowy Urzędu Miasta kwestionuje wystawiane faktury za ww. usługi. Twierdzi, że usługi świadczone przez Zakład na rzecz Gminy powinny być zwolnione z opodatkowania VAT, ponieważ usługi świadczone między jednostkami budżetowymi, a samorządowymi zakładami budżetowymi związane z wykonywaniem zadań publicznych są zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład wystawiając fakturę za ww. usługi do Urzędu Miasta ze stawką 8% postępuje prawidłowo, czy też usługi te świadczone na rzecz Gminy powinny być zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zakład uważa, że faktury za usługi dla Gminy powinny być opodatkowane 8% stawką VAT, gdyż zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w poz. 140-153, 174 i 75 załącznika nr 3 do ustawy są wyłączone ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, iż klasyfikacja towarów w myśl art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywana jest w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązującego dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 2 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług znajduje się wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w okresie od dnia 1 stycznia 2012r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%, stosownie do treści art. 146a pkt 2. W załączniku tym wymieniono pod:

  • poz. 143 PKWiU 38.11.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu,
  • poz. 144 PKWiU 38.11.2 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu,
  • poz. 174 - PKWiU 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwana śniegu,
  • poz. 176 – PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,
- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zauważyć należy, iż przepis § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia upoważnia do zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług wyłącznie pomiędzy wymienionymi w nim podmiotami. Tym samym uniemożliwia zastosowanie zwolnienia do usług świadczonych pomiędzy jednym z podmiotów wymienionych w powyższym przepisie, a podmiotem w nim nie wymienionym, np. jednostką samorządu terytorialnego.

Poza tym zwolnienie wymienione w tym przepisie nie znajduje zastosowania dla usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej świadczonych pomiędzy podmiotami wymienionymi w ww. przepisie.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa” czy „samorządowy zakład budżetowy”. W związku z powyższym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Jednostkami budżetowymi – w myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 1 tej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy).

Urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jako jednostka pomocnicza służy do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno - organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy, jednakże gmina pozostaje podmiotem posiadającym osobowość prawną, wykonującym zadania publiczne i zaciągającym zobowiązania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym powołanym przez Gminę i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi statutowe na rzecz Gminy. Świadczone usługi są sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. jako:

  • 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu,
  • 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,
  • 38.11.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu,
  • 38.11.2 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu.

Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawia do Urzędu Miasta fakturę VAT z 8% stawką podatkową. Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprowadzają się do ustalenia prawidłowości zastosowania ww. stawki podatku lub ewentualnego zwolnienia dla świadczonych usług.

Skoro Wnioskodawca jest zakładem budżetowym a § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy zwolnienia czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, tym samym przepis ten nie znajdzie zastosowania dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Natomiast istotą zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi.

Skoro Gmina nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym, to usługi świadczone przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) na rzecz Gminy nie są usługami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia. Zatem do usług świadczonych przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w ww. przepisie.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż usługi te nie są świadczone pomiędzy podmiotami wymienionymi w przepisie.

Wobec powyższego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług w przypadku usług świadczonych na rzecz Gminy należy stosować inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w tym zakresie, mając na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, 38.11.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, 38.11.2 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu wymienione zostały w załączniku nr 3 do ustawy, usługi te, w okresie od dnia 1 stycznia 2012r. do dnia 31 grudnia 2013r. podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i wymienionymi pozycjami załącznika nr 3 do tej ustawy.

Wobec powyższego Wnioskodawca słusznie uważa, że świadczone przez Niego usługi będące przedmiotem wniosku należy opodatkować 8% stawką podatku. Jednakże nie dlatego, że usługi te wymienione zostały w wyłączeniach od zastosowania zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, bowiem – jak wskazano powyżej – przepis ten nie znajduje w ogóle zastosowania dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy. Podstawą do zastosowania stawki 8% dla wskazanych przez Wnioskodawcę usług jest art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że usługi na rzecz Gminy powinny być opodatkowane stawką 8% z przywołaniem regulacji prawnej, na podstawie której Wnioskodawca doszedł do takiego wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Niniejsze rozporządzenia poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które straciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj